Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Janspook
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-11 16:09

Janspook

Fryslân boppe

Topicstarter
Hallo,

Ik heb nu al 2 week zomervakantie en ik ga over naar systeembeheer niveau 4 leerjaar 3. Ik heb sinds een jaar een eigen thuis server

Specificaties servef

CPU : AMD Athlon 5350
16GB ram
1x 1TB HDD
1x 2TB HDD
1x 4TB HDD
1x realtek NIC
1x intel 1gig nic

Ik heb geen raid opstelling. Dit komt door geld gebrek. Ik weet dat het geen best practice is en dat er een schijf kapot gaat dat ik de data kwijt ben.

Ik zou graag meer ideeën willen hebben wat ik met mijn thuis server kan doen.

Wat ik nu heb draaien:

Server 2012 R2 als domain controller
met 2 nic's draaien als 1 voor 2gbit network.
Dit draait op de bare metal. Op de server 2012R2 draait hyper-v met 1 virtual switch.

Op hyper-v draaien op het moment 3 servers waarvan 1 uitstaat (leg ik later uit)
1x server 2012 R2 als VPN server met NPS.
1x server 2012 R2 met MDT voor het installeren van computers die ik verkoop. ( gaat alleen aan als ik een computer wil instaleren en voor maandelijkse updates.)
1x Ubuntu 17.04 met Apache2 met 3 virtual hosts. 1x thuis pruts website, 1 voor vrieden en 1 voor Owncloud

Alleen ik verveel mij nu een beetje dus ik dacht ik ga wat leuks doen met mijn server. Probleem is alleen dat ik totaal geen idee heb wat ik er nu mee moet gaan doen.

Gewoon een spook

Beste antwoord (via Janspook op 24-07-2017 16:52)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Misschien is het leuk om het nu voor iets praktisch te gaan gebruiken, waar je wat van leert.
De toepassingen die je nu hebt zijn allemaal een beetje van het type 1 keer opzetten en dan draait het.

Wat dacht je van een extra VM met een Linux distributie en dan kijken of je die hackbestendig kan maken. Zogeheten 'hardening' van je OS.
Of loadtesten, om te zien welke software de beste performance bied voor taak X.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:44
Plex server met een paar honderd/duizend films/series?

Dat is waar ik mijn server voor gebruik op dit moment, dat wordt gedeeld met vrienden/familie.

• Janspook

Janspook

Fryslân boppe

Topicstarter
BlazeMuis schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 10:19:
Plex server met een paar honderd/duizend films/series?

Dat is waar ik mijn server voor gebruik op dit moment, dat wordt gedeeld met vrienden/familie.
Dat heb Ik tijdelijk ook gedraait maar de CPU&GPU van deze server is niet sterk genoeg voor encoding

Gewoon een spook

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ik heb geen raid opstelling. Dit komt door geld gebrek. Ik weet dat het geen best practice is en dat er een schijf kapot gaat dat ik de data kwijt ben.
Je haalt toch niet RAID en backup door elkaar hier?... Als er een disk kapot gaat ben je de disk kwijt, de data heb je nog, mag ik toch hopen? Anders: begin maar eerst met een backup op je server in te stellen, doe dat ook voor je clients etc. ;)
Verder is een server draaien niet zo spannend :P Je kan bijv. met e.a. gaan experimenteren zoals certificaten oid...

Btw: 2x 1Gb/s is niet 2Gb/s maar 2x 1Gb/s, je kan 2 'streams' van elk 1Gb/s tegelijk erover doen maar niet 1 stream van 2Gb/s tenzij je aan de andere kant ook meerdere NICs hebt en SMB3 met LACP.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • Beste antwoord

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Misschien is het leuk om het nu voor iets praktisch te gaan gebruiken, waar je wat van leert.
De toepassingen die je nu hebt zijn allemaal een beetje van het type 1 keer opzetten en dan draait het.

Wat dacht je van een extra VM met een Linux distributie en dan kijken of je die hackbestendig kan maken. Zogeheten 'hardening' van je OS.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 18:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Para-virtualisatie een keer testen? DSC implementeren op een Windows VM? Disaster-recovery testen?

Alleen al op Microsoft-niveau, zijn er wel 20 andere server-rollen die je een keer voor jezelf kan optuigen/aftuigen en dan verder spelen door DRaaS met Azure te implementeren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-11 20:58

3DDude

I void warranty's

Inderdaad een SSD erin, en dan een template bouwen voor je server 2012R2 image die je sysprep'd en shutdownd

Dan kan je differencing disks maken en die gesysprepde als parent disk opgeven.

Dan kan je rustig VM's gaan draaien :D en weer verwijderen / repeat :)

Be nice, You Assholes :)

• Janspook

Janspook

Fryslân boppe

Topicstarter
RGAT schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 10:25:
[...]

Je haalt toch niet RAID en backup door elkaar hier?... Als er een disk kapot gaat ben je de disk kwijt, de data heb je nog, mag ik toch hopen? Anders: begin maar eerst met een backup op je server in te stellen, doe dat ook voor je clients etc. ;)
Verder is een server draaien niet zo spannend :P Je kan bijv. met e.a. gaan experimenteren zoals certificaten oid...

Btw: 2x 1Gb/s is niet 2Gb/s maar 2x 1Gb/s, je kan 2 'streams' van elk 1Gb/s tegelijk erover doen maar niet 1 stream van 2Gb/s tenzij je aan de andere kant ook meerdere NICs hebt en SMB3 met LACP.
Sorry even vergeten. Met certificaten ben ik al een beetje mee bezig. Heb namelijk letsencrypt op linux draaien. Backup is ook een goed idee. Daar was ik stiekem al een beetje mee aan het prusten.

Gewoon een spook

• Janspook

Janspook

Fryslân boppe

Topicstarter
McKaamos schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 10:26:

Leuk idee. Leer ik inderdaad wel veel van denk ik. Heb zelf ook veel geleerd met het opzetten van de omgeving die ik tot nu toe heb.

Gewoon een spook

• Janspook

Janspook

Fryslân boppe

Topicstarter
MAX3400 schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 10:26:
Para-virtualisatie een keer testen? DSC implementeren op een Windows VM? Disaster-recovery testen?

Alleen al op Microsoft-niveau, zijn er wel 20 andere server-rollen die je een keer voor jezelf kan optuigen/aftuigen en dan verder spelen door DRaaS met Azure te implementeren.
Hmmm daar zal ik naar kijken lijkt mij intresant om uit te gaan zoeken hoe dat allemaal werkt.

Gewoon een spook

• Janspook

Janspook

Fryslân boppe

Topicstarter
3DDude schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 10:30:
Inderdaad een SSD erin, en dan een template bouwen voor je server 2012R2 image die je sysprep'd en shutdownd

Dan kan je differencing disks maken en die gesysprepde als parent disk opgeven.

Dan kan je rustig VM's gaan draaien :D en weer verwijderen / repeat :)
Goed idee nu installeer ik altijd gewoon een nieuwe server, maar als ik een ready to go sysprate server heb waar ik mee kan klooien gaat het stukken sneller.

Gewoon een spook

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Janspook schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 10:42:
[...]

Goed idee nu installeer ik altijd gewoon een nieuwe server, maar als ik een ready to go sysprate server heb waar ik mee kan klooien gaat het stukken sneller.
Dit zou ik combineren met DSC (Desired State Configuration, een Powershell extensie).
Dan kan je van allerlei software DSC scripts maken, zodat je gesysprepte bak na het OS install direct verder gaat met het installeren van b.v. Exchange, SQL Server, etc etc.

Dat is trouwens ook een hele waardevolle skill tegenwoordig. Software development bedrijven willen nog wel eens complete schone systemen opgeleverd hebben waar dan de nieuw gereleasde software op geparkeerd wordt en dan meteen testdata ingeladen en testscripts worden gedraaid tegen de software.
Op die manier hebben ze binnen een uur tijd, na een build van de software, een testrapport klaarliggen. Omdat het systeem er onder volledig schoon opgeleverd is, zijn de testresultaten niet 'besmet' door situaties die kunnen worden veroorzaakt door oude installaties.

Edit: hetzelfde princiepe kan je trouwens toepassen met Linux.
DSC werkt ook onder Linux namelijk, al schijnt dat nog niet helemaal 100% te zijn, maar dat heb ik alleen maar van horen zeggen.
Andere optie voor Linux is het gebruik van Anaconda/Kickstart
Wikipedia: Anaconda (installer)
https://access.redhat.com..._Guide/ch-kickstart2.html

[ Voor 17% gewijzigd door McKaamos op 22-07-2017 10:54 ]

• remco91
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-10-2020
Je zou ook kunnen proberen om wat kennis op te gaan doen voor de Toekomst:

- Denk aan een Remote Desktop server installeren met verschillende users en rechten.
- System configuration manager van microsoft uitproberen.
- Virtuele firewalls uitproberen.

Kortom, zelfstudie dus.
Pagina: 1