RetroPie (Raspberry Pi) - Hoe krijg ik betere graphics?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:49
Hallo Tweakers,

:) Deze week heb ik mijn eerste Raspberry Pi (versie 3, model b) binnen gekregen en heb hier RetroPie op gezet (versie 4.2). Eigenlijk heb ik alles goed aan de praat gekregen, de Pi hangt aan het netwerk, alle packages en retropie-setup script zijn geupdate, overscan is aangepast, de DualShock 3 controller werkt draadloos en het geheugen van de GPU is verhoogd naar 320 MB.

Ook heb ik enkele ROMS erop geplaatst via het netwerk zoals SNES, NES en Nintendo 64 roms en deze zijn allen af te spelen en te besturen met de DualShock 3 controller.

Echter ik heb het gevoel dat de SNES games er niet zo mooi uit zien als "in het echt". De Nintendo 64 games zijn helemaal erg. Bovendien is de gameplay van de N64 games erg laggy en de Raspberry Pi heeft hier zichtbaar moeite mee ondanks dat ik het GPU geheugen al naar 320 MB heb gezet.

Mijn vraag is of jullie tips hebben om de grafische kwaliteit van de SNES en Nintendo 64 games te verbeteren evenals de overall performance. :?

Zijn er andere emulators die ik erop kan zetten? Moet ik nog het e.e.a. in de instellingen aanpassen?

Ik lees op internet het e.e.a. over het overklokken maar mijn Raspberry Pi is niet extra gekoeld dus ik weet niet of dat slim is. Ik ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen en tips voor een zo goed mogelijke performance en graphics.

Bij voorbaat dank!

Greetz,
DedSec85 :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
Geen ervaring met retropie, maar gebruik zelf lakka op een 49" 4k LG LCD tv. Ik vind persoonlijk dat oudere games er alleen goed uitzien als je integer scaling gebruikt. Aangezien de pi maixmaal 1080p uitspuugt, kom je dan op een scaling factor van 4 uit. 4x240=960. Dus je houd 1080-960 = 120 pixels over. 60 zwart onder en boven. Vol opschalen naar 1080p zorgt over een oneven verdeling. Er word dan standaard een bilinear filter overheen gegooid zodat je je de oneven opschaling wegblurred, maar ik vind het er niet uitzien. voor games die 224p gebruiken kan je ook 5x scaling gebruiken. 5x224=1120. 40 lijnen teveel dus, valt dus 20 pixels info boven en onder buiten beeld, maar bij de meeste games is dit niet storend. Voor NES/SNES/megadrive games gebruik ik zelf een CRT-Pi pixel shader voor post processing. Bij de laatste lakka versies is de latency verbeterd met de nieuwe realtime kernel, en alles tot psx games werkt probleemloos. Er zijn maar enkele n64 games die enigzins speelbaar zijn op de pi. En dan alleen als je de resolutie instelt op 320x240, en een overclock toepast (actieve koeling vereisd) . De gpu van de pi is gewoon niet goed genoeg, en de ddr3 bandbreedte te beperkt.

Uiteindelijk is het allemaal afhankelijk van persoonlijke verkeur, maar als je dit weekend toch een uurtje tijd hebt om wat aan te klooien, installer de laatste preview build van lakka op een micro sd kaart, pas de config.txt aan om 1080p@60hz te forceren indien nodig (bij mij wel). In het menu van lakka onder video settings bilinear filter uitschakelen, integer scaling aan. Daarna laad je een rom, gaat naar het quickmenu, en onder shader settings laad je de crt-pi preset uit de CRT folder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
Hi @gravitone Bedankt voor je tekst en uitleg!
Bilinear filter heb ik nu uitgezet en dat scheelt wel iets. Video smoothing staat nu ook uit maar het grootste verschil merkte ik met de CRT-Pi pixelshader...

Ondanks dat je dan de horizontale lijnen hebt ziet het er wel een stuk beter uit, net als vroeger :-)

Dat Lakka kende ik niet en ga ik zeker even naar kijken als ik tijd heb! Die Nintendo 64 games laat ik dan voor wat het is...ben toch meer opgegroeid met de NES en SNES :-) Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
Kan jij met je pi aan eens bekijken welke display mode je tv aangeeft? Ik heb het vermoeden omdat we in voormalig PAL land leven, dat de tv's hier nog default 1920x1080 50hz doorgeven als voorkeursresolutie. Dit is bij mijn pi en TV setup iig wel het geval. Aangezien ik exclusief 60hz games speel had ik meteen door dat de framerate niet op orde was. Na het aanpassen van de config.txt op de sdkaart voor de juiste videomode was alles ok,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
gravitone schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 17:03:
Kan jij met je pi aan eens bekijken welke display mode je tv aangeeft?
Ik speel nu vooral op een Asus monitor welke op 144 Hz staat.
Ik heb de settings van RetroArch nu als volgt staan:

RetroArch Settings 1

RetroArch Settings 2

Wellicht dat ik nog het e.e.a. ga aanpassen. Is die setting alleen in het config bestand aan te passen of ook via de GUI? Ik zag alleen vertical refresh rate staan.