Teveel van accu gevraagd of is hij simpelweg "op"?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28
Ik heb vandaag met een lege accu gestaan nadat ik de auto zo'n 45 minuten heb laten staan met verbruikers aan en stilstaande motor :|

Nu vraag ik me af of ik de accu teveel heb belast of dat hij gewoon "op" is. Ik vermoed zelf het laatste.

Op het moment zelf stonden de volgende verbruikers aan:
- Koelbox (van het thermo-elektrische type, met peltier-element, met 5A zekering)
- Autoradio op zacht volume (ik schat 1,5A hooguit)
- 3x USB-opladers (telefoon/navigatie/dashcam, bij elkaar schat ik niet meer dan 2A)
- Ventilatie op middenstand (verbruik onbekend)

Ik zit dan op 8,5A voor de accessoires. Van de ventilator weet ik niet wat 'ie verbruikt. Ik ga uit van 5A in de middenstand? Dan zit ik op hooguit 14A als je nog wat idle boordelektronica erbij rekent.

Sowieso kunnen koelbox, opladers en autoradio bij elkaar niet meer dan 15A verbruiken, want ze zitten samen achter een 15A zekering, die zou anders doorbranden.

De accu in dit type auto (Renault Mégane Break '02) is minimaal rond de 40Ah. Hij was goed opgeladen want er was net ruim 200km mee gereden.

Een simpele rekensom leert dan dat zelfs bij één uur lang 14A gebruiken de accu nog zeker voor 65% vol moet zijn. Dit zou toch genoeg moeten zijn om de motor weer te starten? :o Of maak ik een rekenfout?

Zou ik dan in dit geval de conclusie kunnen trekken dat de accu niet meer heel goed is en ik er goed aan doe deze te vervangen? Vooral met in het achterhoofd dat ik over een maand ermee op vakantie ga en niet wil stranden met een lege accu.

Ik heb dit probleem voor het eerst met deze auto. Daarvoor kon hij met de genoemde verbruikers (exclusief de koelbox, die heb ik pas sinds gisteren) na een uur nog met gemak gestart worden. Het lijkt me niet dat 4A extra verbruik van de koelbox gedurende 45 minuten zoveel zou moeten schelen als de accu goed was?

De leeftijd v/d accu weet ik niet. Ik heb deze auto sinds nov. 2015 en toen zat deze er al in. Gezien de sticker is 'ie ooit door de ANWB geplaatst.

[ Voor 3% gewijzigd door Josefien op 22-07-2017 02:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
De ANWB geeft standaard 2 jaar garantie op een accu, de bon krijg je hiervan als garantiebewijs mee als ze hem plaatsen (heb dit zelf meegemaakt in februari). Als de accu nog nooit vervangen is of het onbekend is wanneer dit voor het laatst gebeurd is kan het inderdaad zijn dat de accu defect is.

De monteur vertelde mij destijds dat een accu plotseling de geest kan geven. Ik had er net een kleine 20km mee gereden met de ruitverwarming voor én achter aan en bij aankomst uit/aan wilde hij niet meer starten. Het lijkt mij ook een aanrader om de dynamo door te meten, aangezien die de accu misschien gewoon niet goed meer oplaadt. Dan kan je er zo veel mee rijden als je wil maar dan komt hij niet meer vol.

disclaimer: ik ben geen monteur oid, dit is mijn ervaring met mijn auto+monteur.

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Het kan ook je dynamo zijn. Als je de mogelijkheid hebt zou ik dat controleren. Leuk als je nu de accu
vervangt en dan over een maand er achterkomt dat het eigenlijk de dynamo was die de problemen gaf.

edit: accu's kosten je de kop ook niet, ik zou misschien gewoon voor het gemak vervangen voor een nieuwe en dan merk je wel binnen een paar honderd kilometer of het de accu of dynamo was. :+

[ Voor 34% gewijzigd door True op 22-07-2017 03:14 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-05 12:21
En niet per ongeluk toch de verlichting aan laten staan? Want dan gaat het hard;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Gewoon nieuwe accu erin als je zekerheid wil dat je accu je voorlopig niet in de steek laat.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

en testen(laten) of je dynamo goed oplaad..... als deze maar bijvoorbeeld 30 of 40A laadstroom levert, dan red je het op lange duur al niet.

Dit kan al komen door een slechte massa waardoor de spanningsreferentie niet klopt.... of een defecte vrijloop..... in de dynamo.

meestal moet een accu toch wel een jaar of 5 a 7 soms meer meegaan, zeker in ons gematigde klimaat.

[ Voor 15% gewijzigd door cactusman op 22-07-2017 08:33 ]

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Istie nog groen?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Hahaha josefien kon duwen :D

Je accu levert 40ah als die nieuw is. Als die al enkele jaren oud is zal die lang niet meer zoveel geven.
Heb je al eens gemeten hoeveel er effectief nog opzat? Onder de 11.5V zal je wagen al niet meer willen starten.

Trouwens je ventilatie en radio en aansteker zit op zelfde zekering? Dat lijkt me heel stterk. Meestal zit aansteker op gescheiden 10A. Dat wil zeggen bij jou als je iets misdoet aan je aansteker, dat je halve wagen er mee uitklapt? :+)

Ps het is algemeen geweten dat die koelboxen stroomverbruikers zijn en wordt nooit aangeraden om op battery te draaien. En al helemaal niet op een benzine batterijtje van al enkele jaren oud :D

Btw in die koelboxen zit wel meestal een uitschakelveiligheid. Als spanning te laag wordt, schakelt die zichzelf uit. Maar ondertussen gaat de rest van ne apparaten lustig door.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03-2022
ANWB meneer heeft mij laatst verteld dat een auto vaak aanzienlijk meer aan heeft staan dan je denkt op vol contact. Toegegeven ik heb een diesel misschien scheelt dat. Des al niet te min gaf hij aan dat (ik was anderhalf / 2 uur aan het klussen in de auto en moest stroom hebben: dashcam en achteruit rij camera was alles dat aangesloten zat, radio zachtjes aan) de gemiddelde auto op (vol) contact dat niet vol houdt. Mijn verlichting had ik in de regel uit overigens toen. Inmiddels 3 maanden verder (rij meestal stukken van 80km enkele reis) en gaat weer prima.

[ Voor 8% gewijzigd door Scorpei op 22-07-2017 09:42 ]

Owner of http://scorpei.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:14
Ik zou naar een automaterialen zaak gaan.
Afgelopen winter kreeg ik mijn auto ook spontaan niet normaal gestart, naar de Brezan (automaterialenzaak) gereden, daar hebben ze mijn dynamo en accu getest en het startvermogen (makkelijk gezegd..) was ver ondermaats.
Accu vervangen en klaar. Dit soort zaken testen volledig kosteloos of het nu de dynamo of accu is (duurt circa 2-5 minuten en je weet waar je aan toe bent).

Maar goed de kans is dus groot dat het aan 1 van deze 2 onderdelen ligt: Dynamo of de accu.
Een beetje accu heb je al voor 70-80 euro (voor jouw auto denk ik goedkoper indien die overleefd op maar 40ah xd, bij mij was volgens mij 67 de minimum vereiste). Indien het de accu is en je een nieuwe dient te kopen zou ik ook een sterkere kopen ipv wederom zo'n klein batterijtje.

Bij zowel de Brezan als het volledige internet wordt aangegeven de accu om de circa 4-5 jaar te vervangen, dit is de gemiddelde levensduur (kan dus ook wel wat langer zijn, mja beter voorkomen dan genezen).

Again, een topic gaat je niet verder helpen, om de boosdoener te achterhalen dien je naar een zaak te rijden waar ze je dynamo en accu testen.

Ik hoop voor je dat het de accu is en niet de dynamo, kosten zijn behoorlijk verschillend tussen deze 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Een kachelventilator wordt in auto's, zeker nog met dat bouwjaar, vaak geregeld met een kachelweerstand. Dat betekent dat de ventilator altijd hetzelfde verbruik heeft, ongeacht de stand waar je hem in zet. Reken maar sowieso op rond de 8A voor de ventilator.

Met al die verbruiker is het wellicht niet eens zo'n gek idee om een sterkere accu te nemen. 40Ah is nou niet bepaald veel ;)

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakesushi
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-08-2020
Jeetje wat een kleine accus
Ik heb een 105Ah accu in mijn auto, met minder neemt die geen genoegen -_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-06 08:45
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Kan gewoon 'op' zijn. De accu in mijn oude Volvo S80 was rond de 75Ah, maar leeftijd was onbekend. Startte altijd prima, ook na 3 weken stil staan. Maar als ik de radio een uur aan liet staan met verlichting (xenon, dus minder verbruik dan halogeen), was de accu ook zo goed als leeg (overigens had ik wel een fabrieksaf audiosysteem met losse versterker), en kreeg de startmotor niet meer rond.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Sakesushi schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 10:25:
Jeetje wat een kleine accus
Ik heb een 105Ah accu in mijn auto, met minder neemt die geen genoegen -_-
Dan heb je een diesel en/of start/stop systeem. Mag je niet vergelijken. Zeker niet tov van wagen van 2003.
Mijne heeft er ook 120Ah in liggen. :p
Mar.tin schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 10:37:

Sowiso vind ik het een relatief kleine accu voor zo'n grote auto. In mijn Aygo ligt eenzelfde formaat..

In aanvulling op bovenstaand, ben ik het eens met mensen die aangeven dat het verbruik wel eens hoger zou kunnen zijn dan 14Ah. En dan is het helemaal niet zo gek.
Grootte van de wagen heeft weinig belang. Josefiens wagen is een 1.6 (4cyl) dacht ik. Heeft nu niet echt bepaald veel nodig om aan te zwieren.

Jullie hoeven de dame geen angst aan te jagen, gewoon platte batterij. Nachtje aan lader en ze kan er weer tegen (of eens nieuwe batterij, altijd goed)

Ps het is een alternator (of wisselspanningsdynamo) @restvantopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-06 08:45
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik weet niet zeker of deze accu 40Ah, maar omdat ik zo snel kon vinden dat dat het kleinste is wat voor deze auto verkocht wordt, ben ik daarvan uit gegaan.

Maar als 'ie wèl groter zou zijn en zo snel leeg, dan is het een nog slechtere zaak :o

Bij vervanging zou ik wel een zo groot mogelijke willen, ik laat vaak verbruikers aanstaan als de motor uit is. Als ik bijv. even wat aan het eten ben of een tukje doe halverwege een lange rit :D Alleen moet de accu fysiek wel passen in dat bakje waar 'ie in hoort. Meer capaciteit is doorgaans ook fysiek groter :o
Mar.tin schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 10:37:
Ik denk dat je accu prima is, maar wel een beetje aan de kleine kant. Maargoed, meten = weten, even bij een garage / brezan een accutest doen en je weet een stuk meer. :) Als je je er onzeker mee voelt kun je ook altijd preventief zeggen: Ik vervang hem door iets groters!
LopendeVogel schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 09:54:
Ik zou naar een automaterialen zaak gaan.
Afgelopen winter kreeg ik mijn auto ook spontaan niet normaal gestart, naar de Brezan (automaterialenzaak) gereden, daar hebben ze mijn dynamo en accu getest en het startvermogen (makkelijk gezegd..) was ver ondermaats.
Doen ze dat bij elke Brezan? Dan ga ik er vanmiddag even langs :D
True schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 03:12:
Het kan ook je dynamo zijn. Als je de mogelijkheid hebt zou ik dat controleren. Leuk als je nu de accu
vervangt en dan over een maand er achterkomt dat het eigenlijk de dynamo was die de problemen gaf.
Na 20 minuten rijden met verlichting aan had hij wel al voldoende opgeladen om daarna moeiteloos te starten. Is dan niet automatisch dat de dynamo nog goed is? :o
thetrueman2 schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 02:57:
De monteur vertelde mij destijds dat een accu plotseling de geest kan geven.
Helaas een keer meegemaakt met een leenauto v/d garage... daarvan stierf de accu zelfs met draaiende motor... hij liep stationair opeens onregelmatig. Zet ik 'm uit... startte hij niet meer ;( Kon ik vlak voor sluitingstijd nog de stad in een accu gaan halen bij de bouwmarkt ;(
Nope, er zit een automaat in, dus kan niet aan geduwd worden. Ik heb een vriend moeten laten komen om zijn auto als starthulp te gebruiken ;(
azz_kikr schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 09:39:
Trouwens je ventilatie en radio en aansteker zit op zelfde zekering? Dat lijkt me heel stterk. Meestal zit aansteker op gescheiden 10A. Dat wil zeggen bij jou als je iets misdoet aan je aansteker, dat je halve wagen er mee uitklapt? :+)

.....

Btw in die koelboxen zit wel meestal een uitschakelveiligheid. Als spanning te laag wordt, schakelt die zichzelf uit. Maar ondertussen gaat de rest van ne apparaten lustig door.
Nee, de ventilatie zit apart. Aansteker en radio zitten samen achter een 15A.

En deze koelbox heeft geen beveiliging, die zat alleen in het grotere model :P
Mick1990 schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 10:21:
Een kachelventilator wordt in auto's, zeker nog met dat bouwjaar, vaak geregeld met een kachelweerstand. Dat betekent dat de ventilator altijd hetzelfde verbruik heeft, ongeacht de stand waar je hem in zet. Reken maar sowieso op rond de 8A voor de ventilator.

Met al die verbruiker is het wellicht niet eens zo'n gek idee om een sterkere accu te nemen. 40Ah is nou niet bepaald veel ;)
ik heb geen idee, eigenlijk. Hoewel de dashboard-verlichting wel iets dimt als ik 'm met stilstaande motor op maximaal zet t.o.v. een lagere stand. Het lijkt er dus op dat 'ie toch meer verbruikt in een hogere stand? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:45
Het kan heel goed slijtage van de accu zijn.

Onze tweedehands auto start prima, behalve als ik met de motor uit en verlichting uit een half uur de autoradio aan had.

Nieuwe accu er in en klaar.

Je kan je accu ook meten met een accu tester welke ampere meet. Voor mijn werk heb ik standaard zo'n tester in mijn werk bus. Altijd handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:50
'Accu's gaan kapot in de zomer maar je merkt het vaak pas in de winter' is een vrij bekende uitspraak bij automonteurs. Ze kunnen erg slecht tegen warmte, als je er dan ook nog vrij veel continugebruikers aanhangt zonder bijladen kan deze het vrij snel begeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:37

Tomatoman

Fulltime prutser

Het gaat hier om een auto van 15 jaar oud en een accu met een capaciteit die je tegenwoordig hooguit nog in de allerkleinste autootjes tegenkomt. Het is daarom niet vreemd als deze accu het de laatste jaren zwaar heeft gehad. Zelfs als hij halverwege die 15 jaar al een keer vervangen is, heb je een goede kans dat hij inmiddels aan vervanging toe is. Dat hoeft niet te betekenen dat hij nu stuk is, maar aangezien hij er al zo snel mee ophield is tenminste een indicatie dat hij aan het eind van zijn leven is gekomen.

Aangezien een nieuwe accu met kleine capaciteit niet duur is, zou ik hem gewoon vervangen. En vanwege het geringe prijsverschil kun je dan gelijk een exemplaar met een wat grotere capaciteit nemen. Als je de lengte van de accu opmeet (breedte en hoogte zijn voor alle accu's gelijk), weet je zeker dat die nieuwe accu ook fysiek gaat passen. Of je laat hem voor je vervangen bij een garage, dat is maar een klein klusje.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
Dit zullen ze voor zover ik weet bij elke Brezan doen ja.

@Tomatoman
Kan.. Als de dynamo (ver) stuk is, kan de accu ook niet goed bijgeladen worden. Dan kan je een nieuwe, grote, dure, beste accu kopen. Maar ook die zal ook snel leeg gaan indien de dynamo stuk is.

Maar als het goed is gaat ze/hij vandaag naar de Brezan dus dan krijgt ze de oplossing.

[ Voor 72% gewijzigd door LopendeVogel op 22-07-2017 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Net bij Brezan geweest. Er is gemeten met een accutester en de conclusie is dat de dynamo wel bijlaadt maar de accu inderdaad "op" is :/

Met een multimeter zie ik ook dat de spanning heel snel daalt nadat de motor is uitgezet. Met koplampen aan zit 'ie binnen een minuut op 11,9v.

Aan het formaat te zien schatten ze trouwens dat het een 55Ah exemplaar is wat erin zit.

De grootst mogelijke in dit formaat is een 60Ah. Die heb ik ook gekocht. Maar jemig... ze hebben alleen dure Coldax accu's :'( Het kostte me €106,- voor eentje van 60Ah :'( Maar ja, het is ook weer zo onaardig om wel gratis te laten meten en dan ergens anders te gaan kopen...

Als het eens stopt met regenen moet ik 'm zien te verwisselen. De oude zit vast in een soort bakje. Ik zag wel een bout om het bakje los te maken, maar dat is volgens mij niet de bedoeling. Ik wil niet dat de accu naar beneden valt, hij is erg zwaar :/ Bij de auto's waar ik eerder een accu heb verwisseld zat 'ie altijd met een klem aan de onderrand vast. Als het droog wordt buiten ga ik even verder kijken :)

Oud & nieuw...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bbzcB2bm.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KthnxFam.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Voor 30-40€verschil mag je al eens onaardig zijn :D
Mochten ze voor dat geld wel de accu voor jouw vervangen hoor ^^

Nuja, je bent dan toch gerust voor een tijdje weer.

Je batterij zal ook wel met zo een klem aan de onderkant vast zitten, met een klem over de batterij zie je bijna niet meer

ja dus -> [ur=https://www.carcarekiosk.com/video/2003_Renault_Megane_Authentique_1.5L_4_Cyl._Turbo_Diesel/battery/replace_battery#l]4e filmpje[/url]

Overtil je maar niet, die krengen zijn lomp om erin te zetten en ik vertrouw die handvatjes nooit :|

[ Voor 13% gewijzigd door SadisticPanda op 22-07-2017 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Zo, ik heb 'm verwisseld :D Er zat een boutje met klem achter de accu, daarna kon hij er zo uit getild worden :D

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oGYqmO9m.jpg
azz_kikr schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 18:00:
[...]

Voor 30-40€verschil mag je al eens onaardig zijn :D
Mochten ze voor dat geld wel de accu voor jouw vervangen hoor ^^

Nuja, je bent dan toch gerust voor een tijdje weer.

Je batterij zal ook wel met zo een klem aan de onderkant vast zitten, met een klem over de batterij zie je bijna niet meer

ja dus -> [ur=https://www.carcarekiosk.com/video/2003_Renault_Megane_Authentique_1.5L_4_Cyl._Turbo_Diesel/battery/replace_battery#l]4e filmpje[/url]

Overtil je maar niet, die krengen zijn lomp om erin te zetten en ik vertrouw die handvatjes nooit :|
Ik vind het nog steeds zuur dat 'ie zo duur was ;( Brezan is volgens mij met bijna alles vrij duur :/

Ik had ze wel aan het handvat opgetild. Ze voelen wel wat fragiel aan, maar zijn niet gebroken :D Wel erg zwaar.

Dat filmpje is voor de Mégane II, het nieuwere model. Ik heb nog het oude model. Qua bevestiging lijkt hij er wel op, alleen zit bij de mijne dat boutje achter de accu i.p.v. goed in het zicht aan de voorkant:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YpKkAirm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-06 07:29
accu prijs is nog redelijk normaal hoor, een Varta van die prijs zal ook een honderd euro zijn en ondanks de naam is dat helemaal geen topmerk voor een accu. Bij een accu betaal je vnl. voor het gewicht aan lood wat er inzit. Vandaar dat een kapotte autoaccu nog geld opbrengt bij een metaalverwerker. Ik breng geregeld accu's weg die ik voor niets krijg en dat levert dan nog een paar centen op. Je grotere accu is dus automatisch duurder dan een kleinere.

bij een AMH (automaterialenhandel) betaal je als consument de hoofdprijs. Ieder bedrijf krijgt kortingen, particulieren vaak ook als ze erom vragen. Ik gok op een accu een 20-40 % korting mogelijk .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Voor een 60Ah accu is €100 zeker niet (te) veel en nu heb je hem wel meteen vandaag kunnen fixen. Anders had je waarschijnlijk tot dinsdag moeten wachten als je online een accu had besteld ;)

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

@Bvanham
Klopt, meestal als je batterij koopt en je laat de oude batterij achter, krijg je meestal korting van 15-20euro als je ze vraagt.

@Josefien
Sjiek, goed voor de armspieren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Bvanham schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 19:45:
accu prijs is nog redelijk normaal hoor, een Varta van die prijs zal ook een honderd euro zijn en ondanks de naam is dat helemaal geen topmerk voor een accu.
Mick1990 schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 19:54:
Voor een 60Ah accu is €100 zeker niet (te) veel en nu heb je hem wel meteen vandaag kunnen fixen. Anders had je waarschijnlijk tot dinsdag moeten wachten als je online een accu had besteld ;)
54Ah kost bij de lokale bouwmarkt wel maar 69 euro. Is wel een B-merk en dus 6Ah minder, dat wel. Maar is dat zoveel "slechter" dat het zoveel goedkoper is? :o
Bvanham schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 19:45:
bij een AMH (automaterialenhandel) betaal je als consument de hoofdprijs. Ieder bedrijf krijgt kortingen, particulieren vaak ook als ze erom vragen. Ik gok op een accu een 20-40 % korting mogelijk .
:/ ;( :'(
Erom vragen werkt zeker alleen als je een beetje mondig type bent? :/

Ik werd volgens mij al een beetje grappig gevonden toen ik het zwaar had dat ding v/d toonbank af te tillen, denk niet dat ik dan korting ervan af kon onderhandelen :P
:D

Oude accu heb ik overigens niet ingeleverd. Ik heb 'm naar huis gesleept (op 3-hoog }:| ). Een vriend wil 'm nog komen ophalen omdat 'ie beter is dan de accu in zijn auto :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Josefien schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 20:29:

Ik werd volgens mij al een beetje grappig gevonden toen ik het zwaar had dat ding v/d toonbank af te tillen, denk niet dat ik dan korting ervan af kon onderhandelen :P
"Wat, €100? nee sorry maar dan kijk ik wel even verder, dat vind ik wel een groot bedrag om zo maar uit te geven bij de eerste zaak die ik binnen stap, dan vraag ik mijn neef nog wel, die werkt bij NOEM EEN AUTOHANDELAAR OF DEALER IN DE BUURT, misschien kan hij wat voor me doen?, bedankt"
En je krijgt een tegenbod.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

azz_kikr schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 19:58:
@Bvanham
Klopt, meestal als je batterij koopt en je laat de oude batterij achter, krijg je meestal korting van 15-20euro als je ze vraagt.

@Josefien
Sjiek, goed voor de armspieren!
Je krijgt geen korting als je de oude achter laat, en je zou er ook niet om hoeven vragen. Op loodaccu's zit statiegeld, wat ze je verplicht moeten teruggeven als je een accu inlevert (of wat je niet hoeft te betalen voor de nieuwe accu als je gelijk de oude inlevert).
Aangezien dat een EU-regel is, maakt het ook niet uit of je in Nederland of België zit.
Josefien schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 20:29:
[...]

[...]

54Ah kost bij de lokale bouwmarkt wel maar 69 euro. Is wel een B-merk en dus 6Ah minder, dat wel. Maar is dat zoveel "slechter" dat het zoveel goedkoper is? :o
Er zit behoorlijk wat verschil tussen accu's van verschillende merken. Je hebt sowieso de CCA-waarde (cold cranking amps), wat de maximale stroomsterkte is die een accu kan leveren. Voor benzine-motoren is die van ook goedkope accu's doorgaans wel hoog genoeg, maar als je een relatief zware diesel hebt, kan het zomaar zijn dat een goedkope accu niet genoeg stroom kan geven om te starten. Dat gaat dan in het begin nog wel goed, maar de accu zal er hard van slijten.

Dan heb je nog de capaciteit, in jouw geval 60Ah. Dat is een capaciteit bij een bepaalde belasting. Tussen haakjes staat daar bijvoorbeeld nog 20h achter. Dat betekent dat hij bij een bepaalde belasting over 20 uur tijd voor 60Ah aan vermogen kan leveren (dus 3 ampère per uur). Kom je op een hogere belasting per uur, neemt de beschikbare capaciteit af en zal je de 60Ah niet meer halen. Hoe beter de accu, hoe meer stroom hij per uur kan leveren zonder dat de beschikbare capaciteit afneemt. Dit zegt dus in feite iets over het rendement van de accu bij hoge belasting.

En dan zijn er nog merk- en type specifieke eigenschappen van een accu. In mijn cabrio staat bijvoorbeeld een accu die iets anders opgebouwd is, zodat hij beter tegen trillingen kan. Dat gaat helaas wel ten kostte van de beschikbare capaciteit (het ding is daardoor ongewoon groot voor z'n 70Ah capaciteit en een stukje duurder dan een standaard accu), maar geeft hem wel een veel langere levensduur.
[...]
:/ ;( :'(

Vragen kan altijd, het is vrij gebruikelijk dat je dan je al snel 10 of 15% korting krijgt. En je bent een vrouw, dat moet je op die momenten gewoon uitbuiten.
[...]
:D

Oude accu heb ik overigens niet ingeleverd. Ik heb 'm naar huis gesleept (op 3-hoog }:| ). Een vriend wil 'm nog komen ophalen omdat 'ie beter is dan de accu in zijn auto :P
Ik heb ook nog steeds m'n oude accu in de garage staan. Ieder najaar gaat die aan de druppellader als backup voor het geval één van onze auto's onverwachts met een lege accu zou komen te staan door de vorst. Gelukkig heb ik hem pas 1 keer nodig gehad, en dat was een maand of 2 terug door eigen toedoen (een avond lang zitten klooien met de auto terwijl hij op contact stond, 1 keer starten wou hij nog, een tweede keer niet meer...)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

deepbass909 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 01:33:
[...]

Je krijgt geen korting als je de oude achter laat, en je zou er ook niet om hoeven vragen. Op loodaccu's zit statiegeld, wat ze je verplicht moeten teruggeven als je een accu inlevert (of wat je niet hoeft te betalen voor de nieuwe accu als je gelijk de oude inlevert).
Aangezien dat een EU-regel is, maakt het ook niet uit of je in Nederland of België zit. .
Der zit helemaal geen "statiegeld" op een loodaccu. 8)7 je betaald er wel "recupel"taks op, een soort van verwijderingstaks. De handelaar moet gratis de oude batterij van je aannemen en zorgen dat die gerecycleerd wordt. Zelfde zoals een wasmachine. Het mag je geen geld kosten om het ding op een correcte manier de recycleermolen in te duwen. Het enige wat die dingen nog waard zijn, is zoals @Bvanham al aangaf, is gewoon de pure loodprijs.
Bennek wel benieuwd naar het artikel waar staat dat europa bepaald heeft dat er statiegeld op staat.

Trouwens, je speciale batterij tegen trillingen, je rijdt rond in een tractor zonder dak ofso? Volgens mij trillingen die dingen harder dan welke auto ook. Zit ook maar gewone loodaccu in (weliswaar enkele maten groter). Sorry maar als je dat erin gelegd hebt, (gaat er standaard nooit inliggen), dat je beter een model gekocht met racestrepen waar je 5 per uur sneller mee rijdt. :+
Het is nog altijd een auto, geen woestijnbuggy, tractor or raceboot.

[ Voor 18% gewijzigd door SadisticPanda op 23-07-2017 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-06 07:29
statiegeld bestaat idd niet, is idd een onzinopmering van Deepbass909, verwijderingsbijdrage is het enige wat erbij zit in de prijs. We praten over HANDEL dus om korting mag je altijd vragen, iemand moet eraan verdienen, een ander wil zo weinig mogelijk betalen, dat is handel.

Er zijn wel verschillende modellen accu's. Zo is er verschil tussen lood, gel, AGM etc. die hebben vaak te maken met een andere opbouw van de accu of met een andere behoefte waardoor hij bv. meer stroom kan leveren koud (startaccu) of langer door kan gaan (tractie accu). GEL accu's kun je vaak ook onder elke inbouwhoek monteren loodaccus moeten altijd rechtop staan.

In de custom wereld en bij motoren zijn ze geliefd omdat je ze overal kwijt kunt (en kunt showen met een gepimpte accu). Verder zie je dat een AGM en GEL accu vaak beter tegen stilstand kan, een loodaccu heeft vrij veel zelfontlading en zal na een paar maanden duidelijk capaciteit verloren hebben. Daarom staan ze vaak in cabrio's, bootjes en motoren.

Elke moderne auto heeft continue stromen door de accu lopen. (alarm, startonderbrekers, afstandsbediening, klokjes) die de accu continue een beetje belasten. daar zijn ze ook voor ontworpen maar een auto die lang stil staat moet af en toe wel aan de lader of de accu eruit.

[ Voor 5% gewijzigd door Bvanham op 23-07-2017 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:13
45min met zoveel verbruikers en op contact is ook wel stevig hoor. Nu je een gloednieuwe accu hebt zal het een stuk beter gaan maar startaccu's moet je eigenlijk lekker vol houden. Dus in de praktijk kun je ook maar ongeveer de helft van de capaciteit gebruiken. Dat i.c.m. capaciteit vs ontlaadstroom (wat deepbass uitlegt) hou je een stuk minder over dan 60Ah :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

azz_kikr schreef op zondag 23 juli 2017 @ 08:21:
[...]

Der zit helemaal geen "statiegeld" op een loodaccu. 8)7 je betaald er wel "recupel"taks op, een soort van verwijderingstaks. De handelaar moet gratis de oude batterij van je aannemen en zorgen dat die gerecycleerd wordt. Zelfde zoals een wasmachine. Het mag je geen geld kosten om het ding op een correcte manier de recycleermolen in te duwen. Het enige wat die dingen nog waard zijn, is zoals @Bvanham al aangaf, is gewoon de pure loodprijs.
Bennek wel benieuwd naar het artikel waar staat dat europa bepaald heeft dat er statiegeld op staat.

Trouwens, je speciale batterij tegen trillingen, je rijdt rond in een tractor zonder dak ofso? Volgens mij trillingen die dingen harder dan welke auto ook. Zit ook maar gewone loodaccu in (weliswaar enkele maten groter). Sorry maar als je dat erin gelegd hebt, (gaat er standaard nooit inliggen), dat je beter een model gekocht met racestrepen waar je 5 per uur sneller mee rijdt. :+
Het is nog altijd een auto, geen woestijnbuggy, tractor or raceboot.
Verklaar dit dan:
[url=Accu Bosch 0 092 S4E 050]https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-onderdelen/bosch-0092s4e050-accu.htm[/]
Scroll een klein stukje naar beneden en je ziet dit:
Statiegeld/loodtoeslag: € 12,71
Die € 12,71 betaal je bij aankoop van de accu en krijg je terug bij inlevering. Het maakt daarbij niet uit of het bij dezelfde shop is of ergens anders. Als een groothandel in Nederland dat ontkend, dan probeert die je op te lichten, want je hebt daar simpelweg recht op.

Ik zie in je profiel trouwens dat je Belg bent, daar kunnen natuurlijk andere regels gelden (in België is een statiegeldsysteem minder gebruikelijk dan in Nederland). Maar dan nog neemt een groothandel maar al te graag een oude accu in. Zij krijgen namelijk al snel €0,60 per kg van een recyclingsbedrijf.

En wat betreft de batterij:
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7553/27033161102_587c52f979_c.jpgIMG_20120722_210601 by Chris Hogevonder, on Flickr

En ja, ik rij in een dakloze auto, en nee het is geen tractor. Mijn cabrio heeft wel meer onderdelen die bedoeld zijn om beter bestand te zijn tegen trillingen. Zou een gewone accu ook kunnen, zeker, die zat er ooit ook in (verkeerde afmetingen alleen, waardoor hij niet vastgezet kon worden), maar door de trillingen kan het gevormde loodsulfaat loskomen en neemt de capaciteit af.

Je hele post, sorry dat ik het zo moet zeggen, is doorspekt van aannames die domweg niet kloppen.
Want niet alleen is de accu in mijn cabrio juist wél fabrieksstandaard en origineel geleverd (zie foto, als je wilt kan ik je ook een directe link naar de onderdelendatabase van BMW geven), ook in de racerij worden geen standaard loodaccu's gebruikt, maar gelaccu's die ook juist beter bestand zijn tegen schokken en trillingen (maar nog minder capaciteit hebben). Ook in veel landbouw en zwaar bouwmaterieel worden vaak andere accu's gebruikt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-06 19:20
Ik ben laatst op vakantie geweest met een koelbox aangesloten op de sigarettenaansteker.
Als ik aan de plug (van de koelbox) voelde, werd die ontzettend heet. Alsof hij kortsluiting maakte.
Binnen een paar dagen stond ik op de camping met een lege accu, kon niet meer starten (ook niet met startkabels vanuit andere auto) , auto weg laten slepen (want de pechhulp kon hem ook niet starten), en de garage heeft er een nieuwe accu in gezet (en de startblokkering moeten resetten).

Voor mijn gevoel heeft mijn koelbox de accu gesloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:13
Die koelbox kan zomaar het laatste zetje hebben gegeven. Die pluggen/draad van die koelboxen (met name geen kwaliteitmerken) zijn vaak enorm dun uitgevoerd waardoor ze warm worden. Koppel dat met 5-8A door een sigarettenaansteker continu die daar eigenlijk niet voor bedoeld is en je hebt al snel een lekker smeltend geheel :P

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
True schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 23:31:
[...]

"Wat, €100? nee sorry maar dan kijk ik wel even verder, dat vind ik wel een groot bedrag om zo maar uit te geven bij de eerste zaak die ik binnen stap, dan vraag ik mijn neef nog wel, die werkt bij NOEM EEN AUTOHANDELAAR OF DEALER IN DE BUURT, misschien kan hij wat voor me doen?, bedankt"
En je krijgt een tegenbod.
[...]

Vragen kan altijd, het is vrij gebruikelijk dat je dan je al snel 10 of 15% korting krijgt. En je bent een vrouw, dat moet je op die momenten gewoon uitbuiten.
Ik zal volgende keer eens kijken of ik korting vanaf krijg bij aankopen daar :P

[...]

Er zit behoorlijk wat verschil tussen accu's van verschillende merken. Je hebt sowieso de CCA-waarde (cold cranking amps), wat de maximale stroomsterkte is die een accu kan leveren. Voor benzine-motoren is die van ook goedkope accu's doorgaans wel hoog genoeg, maar als je een relatief zware diesel hebt, kan het zomaar zijn dat een goedkope accu niet genoeg stroom kan geven om te starten. Dat gaat dan in het begin nog wel goed, maar de accu zal er hard van slijten.

Dan heb je nog de capaciteit, in jouw geval 60Ah. Dat is een capaciteit bij een bepaalde belasting. Tussen haakjes staat daar bijvoorbeeld nog 20h achter. Dat betekent dat hij bij een bepaalde belasting over 20 uur tijd voor 60Ah aan vermogen kan leveren (dus 3 ampère per uur). Kom je op een hogere belasting per uur, neemt de beschikbare capaciteit af en zal je de 60Ah niet meer halen. Hoe beter de accu, hoe meer stroom hij per uur kan leveren zonder dat de beschikbare capaciteit afneemt. Dit zegt dus in feite iets over het rendement van de accu bij hoge belasting.
De CCA is bij deze Coldax wel wat hoger dan van het B-merk... volgens mij 580A vs 470A.

Bij een startaccu mag hij volgens mij ook niet voor meer dan 20% ontladen worden. Dat is bij deze 60Ah eigenlijk slechts 12A wat ik mag "opmaken" tijdens stilstand :/ Hoewel bij verder ontladen de auto nog wel zou moeten starten, alleen wordt de levensduur v/d accu lichtelijk verkort.
zetje01 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 17:33:
Ik ben laatst op vakantie geweest met een koelbox aangesloten op de sigarettenaansteker.
Als ik aan de plug (van de koelbox) voelde, werd die ontzettend heet. Alsof hij kortsluiting maakte.
Binnen een paar dagen stond ik op de camping met een lege accu, kon niet meer starten (ook niet met startkabels vanuit andere auto) , auto weg laten slepen (want de pechhulp kon hem ook niet starten), en de garage heeft er een nieuwe accu in gezet (en de startblokkering moeten resetten).

Voor mijn gevoel heeft mijn koelbox de accu gesloopt.
Het warm worden in niet zozeer een defect, maar een beetje het niet-ideale ontwerp van de aanstekerplug, die eigenlijk niet geschikt is voor hogere stromen.

De plug (vooral de punt) van mijn Mobicool-koelbox wordt ook warm bij gebruik, maar niet echt heet.

Ik heb ooit een laptop-lader gehad die een slecht gevormde erg puntige punt had op de stekker en die werd brandend heet. Op een dag was het kunststof v/d plug aan de voorkant gesmolten :o Een 90W-lader voor een Dell was dat. Later eentje gekocht met een stompe punt (meer contact-oppervlak) die alleen warm werd maar niet heet :D
Jim423 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 10:49:
45min met zoveel verbruikers en op contact is ook wel stevig hoor. Nu je een gloednieuwe accu hebt zal het een stuk beter gaan maar startaccu's moet je eigenlijk lekker vol houden. Dus in de praktijk kun je ook maar ongeveer de helft van de capaciteit gebruiken. Dat i.c.m. capaciteit vs ontlaadstroom (wat deepbass uitlegt) hou je een stuk minder over dan 60Ah :)
Van wat ik zo kan vinden is dat voor een startaccu zelfs maar 20%. Dat is bij deze slechts 12A :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
Josefien schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 15:55:
Net bij Brezan geweest. Er is gemeten met een accutester en de conclusie is dat de dynamo wel bijlaadt maar de accu inderdaad "op" is :/

Met een multimeter zie ik ook dat de spanning heel snel daalt nadat de motor is uitgezet. Met koplampen aan zit 'ie binnen een minuut op 11,9v.

Aan het formaat te zien schatten ze trouwens dat het een 55Ah exemplaar is wat erin zit.

De grootst mogelijke in dit formaat is een 60Ah. Die heb ik ook gekocht. Maar jemig... ze hebben alleen dure Coldax accu's :'( Het kostte me €106,- voor eentje van 60Ah :'( Maar ja, het is ook weer zo onaardig om wel gratis te laten meten en dan ergens anders te gaan kopen...

Als het eens stopt met regenen moet ik 'm zien te verwisselen. De oude zit vast in een soort bakje. Ik zag wel een bout om het bakje los te maken, maar dat is volgens mij niet de bedoeling. Ik wil niet dat de accu naar beneden valt, hij is erg zwaar :/ Bij de auto's waar ik eerder een accu heb verwisseld zat 'ie altijd met een klem aan de onderrand vast. Als het droog wordt buiten ga ik even verder kijken :)

Oud & nieuw...

[afbeelding]

[afbeelding]
Hm ja ik heb hetzelfde merk, enja wat is prijzig voor iets wat weer circa 5 jaar mee gaat? Wel je oude accu ingeleverd? Krijg je weer zo'n 7 euro terug dacht ik aan statiegeld.

Punt is, Brezan is soms wel duurder vergeleken andere (online) zaken. Maar de service daar vind ik altijd zeer netjes en ik vind dat dit ook betaald mag worden (dit is persoonlijk uiteraard). Zo kan het zijn dat je nu circa 10 euro meer betaald hebt, maar een garage had je de dynamo + accu laten vervangen voor 500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
LopendeVogel schreef op maandag 24 juli 2017 @ 08:34:
[...]

Hm ja ik heb hetzelfde merk, enja wat is prijzig voor iets wat weer circa 5 jaar mee gaat? Wel je oude accu ingeleverd? Krijg je weer zo'n 7 euro terug dacht ik aan statiegeld.

Punt is, Brezan is soms wel duurder vergeleken andere (online) zaken. Maar de service daar vind ik altijd zeer netjes en ik vind dat dit ook betaald mag worden (dit is persoonlijk uiteraard). Zo kan het zijn dat je nu circa 10 euro meer betaald hebt, maar een garage had je de dynamo + accu laten vervangen voor 500 euro.
En straks zijn al die echte winkels failliet en kan je nergens meer terecht om je accu te laten doormeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
Pat911 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 09:15:
[...]

En straks zijn al die echte winkels failliet en kan je nergens meer terecht om je accu te laten doormeten.
Klopt, ik had ook vrijwel hetzelfde verhaal als de topicstarter. Accu spontaan ''stuk'', Brezan opgebeld en hun zeiden gelijk van oh kom maar zodra u tijd heeft dan controleren wij kosteloos de dynamo en accu. Dus ik dacht yes, ik kom daar en ja de accu was slecht (gelukkig, dynamo is geen leuke reparatie).
Toen kwam de vraag: zullen we die gelijk vervangen? Ik dacht uh ja doe maar.
Ik kreeg ook hetzelfde merk (volgens internet niks mis mee, ik had me al ingelezen in hun ''huismerk'' accu's en die staan (zeer) goed aanbevolen). Eenmaal thuis ga je toch even de prijs opzoeken en ja er waren webshops die het goedkoper konden leveren (wel een ander merk). Toen dacht ik van hmm oké circa 10 teveel betaald.

Daarna dacht ik van tsja, ze helpen mij altijd goed, ze zijn altijd uiterst beleefd en nemen alle tijd voor je die nodig is.
Ook is het volgens mij zo (weet ik niet zeker, maar dit viel mij op) indien die 1x je kenteken ingevoerd hebben en iets verkocht hebben, krijg je bij elke volgende aankoop 10-15% korting.
Eerste keer daar olie gekocht, geen korting, vervolgens bij alle aankopen daar kreeg ik een leuke korting. Na de korting ben je circa evenveel kwijt vergeleken andere winkels (standaard prijs is dus iets hoger, maar de korting trekt dat redelijk gelijk) + altijd een leuke service.
Pagina: 1