Wandschakelaar vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Silence
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-12 15:15
Mijn vraag
Ik wil mijn wandschakelaar vervangen door een Sonoff Touch

Nu is mijn 1e vraag al hoe krijg ik de draden los uit van de huidige schakelaar, ik kan trekken en duwen op die blauwe knopjes en het draad maar ze willen er niet uitkomen (zie foto)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8xeL460.jpg

Nu is mijn 2e vraag: moet ik beide bruine draden in de sonoff touch doen, en welke is dan Lin en welke Lout?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PfCcU2e.jpg

Relevante software en hardware die ik gebruik
Sonoff Touch

Inventaris - Steam

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-12 17:01
Je mist de N (blauw) die moet je dus hoe dan ook gaan bijtrekken.
Verder Zwart in Lout en (waarschijnlijk beide) bruin in Lin.

Huidige loshalen is gewoon indrukken en een beetje draaiend er uit trekken.

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-12 18:36

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Wat betreft de blauwe knopjes, dat is wel de juiste manier om de draden los te krijgen. Waarschijnlijk gebruik je niet genoeg kracht...

Steam/Discord: Flimovic

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-12 12:05

job

Ik vermoed dat ene bruine draad de fase draad is en dat de andere bruine draad uitkomt bij een stopcontact of andere schakelaar. Als je ze samen in een lasdop steekt met een extra stukje bruin, dan kan je dat extra stukje bruin gebruiken als Lin.
Zwart is Luit. En je moet een blauwe ader ergens vandaan halen bij een stroompunt in de buurt.

[ Voor 27% gewijzigd door job op 21-07-2017 22:03 ]

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
DukeBox schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 21:59:
Dit denk ik ook. Zie ook http://www.elektra-info.nl/bedrading.html

bruin = fase draad - de aanvoerdraad van de stroom (van de stoppenkast naar de schakelaar)
zwart = schakeldraad - draad waar stroom doorgaat bij aan- en uit signaal bij schakelaars (dus naar de lamp, of wat er ook geschakeld moet worden).
blauw = nul draad - de afvoerdraad van de stroom (En deze mis je dus. De Sonoff heeft zo te zien een N nodig)
Silence schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 21:55:
[...]
Nu is mijn 2e vraag: moet ik beide bruine draden in de sonoff touch doen, en welke is dan Lin en welke Lout?
[...]
Voor de duidelijkheid: Beide bruine draden zijn dus Lin.

Maar misschien handig om de handleiding ook even door te nemen. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Room42 op 21-07-2017 22:06 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-12 17:01
job schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 22:01:
En je moet een blauwe ader ergens vandaan halen bij een stroompunt in de buurt.
Uiteraard wel van de zelfde groep als de N.

• Silence
DukeBox schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 21:59:

Huidige loshalen is gewoon indrukken en een beetje draaiend er uit trekken.
Is het niet die 2 bruin in Lin en Lout en die zwarte in Nin?
Zo dacht ik het dan.

Gaat het werken zonder blauw draad? Anders gaan ze weer weg.

Inventaris - Steam

• Room42
  • Niet online
Silence schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 22:05:
[...]

Is het niet die 2 bruin in Lin en Lout en die zwarte in Nin?
Nee.
Gaat het werken zonder blauw draad? Anders gaan ze weer weg.
Zie de handleiding.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Silence
Room42 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 22:08:
[...]
Nee.

[...]
Zie de handleiding.
De handleiding zegt niet veel boeiends:

Afbeeldingslocatie: http://ewelink.coolkit.cc/wp-content/uploads/2016/09/Sonoff-Touchwd.jpg
The switch must be powered up through Lin (Live input) and Nin (neutral input). While Lout is Live output.

Inventaris - Steam

• Room42
  • Niet online
Silence schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 22:12:
[...]

[afbeelding]
The switch must be powered up through Lin (Live input) and Nin (neutral input). While Lout is Live output.
Ik lees een 'must', daar zullen ze wel moeten mee bedoelen ;) Ja, de Nin en Lin zijn dus vereist. Hij werkt dus niet op batterijen of zo.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-12 12:05

job

Silence schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 22:12:

Daar staat precies wat je moet weten. Neutral is de blauwe ader (de nul)
Die schakelaar werkt alleen met zowel een fase en een nul. Net als elk ander apparaat in je huis.

Ik denk dat alle touch schakelaars een fase en een nul nodig hebben. Misschien dat je er een kan vinden met batterijen, maar het lijkt mij handiger dat je een blauwe draad naar de schakelaar trekt.

[ Voor 20% gewijzigd door job op 22-07-2017 02:16 ]

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-12 14:32
Zo’n wandschakelaar gaat meestal naar een centraaldoos in het plafond. Hierin heb je wel de beschikking over een blauwe ader. Ik heb thuis een trekveer vanuit de contactdoos naar de centraaldoos geduwd en daar toen een nieuwe blauwe draad aan bevestigd. Die trek je vervolgens terug door de pijp.

Al met al is dat een minuut of 15 werk.

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-12 08:43
Als je niet goed weet waar je mee bezig bent, kan je wellicht beter hulp vragen van een handig iemand die wel wat van electra afweet. Een blauwe draad bijtrekken is niet zo moeilijk maar je moet wel weten wat je doet, anders krijg je beunhaas oplossingen.

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-12 02:48

Orac

Ik mis je papa.

Ik denk bruin op L(in) en zwart op L(out). De lamp die je schakelt zal een zwarte draad hebben (komende van de schakelaar) en een blauwe.

Aangezien de Sonoff een device is dat ook zelf stroom nodig heeft heb je inderdaad ook de blauwe draad nodig. Waarschijnlijk kan je het beste een blauwe draad trekken van de lamp die geschakeld moet worden.

Eerlijk gezegd vind ik twee bruine draden bij een schakelaar een beetje vreemd, als het gaat om de situatie van 1 schakelaar die 1 lamp schakelt. Maar goed, mijn kennis over energietechniek is roestig. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Orac op 22-07-2017 10:55 ]

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:34
Ik zou even een steeklasdop op de bruine draad doen. Niet twee van die draden proberen in 1 gaatje te proppen. En dan een nieuw draadje vanaf de steeklasdop naar je sonoff. Maar ik zie in de blauwe doos in ieder geval nog een draad lopen volgens mij. Klopt dat? En zo ja, welke kleur? Want je hebt, zoals gezegd, nog een blauw draad extra nodig.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:05

heuveltje

KoelkastFilosoof

Orac schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 10:53:

Eerlijk gezegd vind ik twee bruine draden bij een schakelaar een beetje vreemd, als het gaat om de situatie van 1 schakelaar die 1 lamp schakelt. Maar goed, mijn kennis over energietechniek is roestig. :P
Valt mee. die loopt waarschijnlijk naar een 2e schakelaar (voor een andere lamp)
zie ook de 2e zwarte kabel in die lasdoos.
Normaal gesproken doe je dat met een lastop. maaraangezien de ruimte is zon doos nogal beperkt is met schakelaar erbij, werkt dit ook prima

[ Voor 11% gewijzigd door heuveltje op 22-07-2017 10:59 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

is dit een soort van Kaku wat je wilt ? die hebben wel oplossingen waarbij de N niet nodig is mocht dat voor jou een hindernis zijn

• studiodubio
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-11 13:43
@Silence, heb je het inmiddels kunnen oplossen? Zo ja, wat heb je precies gedaan?

Misschien dat je hier nog iets aan hebt: Home automation: Sonoff Touch WIFI muurschakelaar

• jordy93
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-11 23:29
Ondanks dit oude topic, heb ik een zelfde soort constructie. Hier loopt achter in de wandcontactdoos wel een blauwe draad, kan ik daar gewoon een 3-weg lasklem opzetten met een extra stukje blauw voor de Sonoff te voorzien van de nul? Alvast bedankt :)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:31
Jep, dat kan.

Repareren doe je zo.

• jpiwf
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-12 16:46

jpiwf

licenced pepernootaddict

Wel eerst even de stroom van de groep voor je gaat knippen. en kijk even of je genoeg lengte hebt, voor een lasdop moet je op elke draad ong een cm strippen voordat hij goed klemt.

member of Los Alcoholicos ban dhmo

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:00

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
jpiwf schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:56:
Wel eerst even de stroom van de groep voor je gaat knippen. en kijk even of je genoeg lengte hebt, voor een lasdop moet je op elke draad ong een cm strippen voordat hij goed klemt.
Zo'n vijfvoudige op de uitersten gebruiken. Dan krijg je de lengte van de klem er weer bij :P

Afbeeldingslocatie: https://www.wago.com/media/images/hf2/ha9/9883100938270.jpg
Pagina: 1