Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-11 17:15
Beste Processor kenners,

Sindskort ben ik in het bezit van een i7-4790k. Deze heb ik voor gebruik laten delidden en momenteel ben ik aan het spelen met overclocks. De koeler die dit allemaal regelt is momenteel een Scythe Mugen 3
Niet geheel ontevreden over, echter wil ik dadelijk wel het uiterste uit mijn 4790k halen. Hij haalt 4.6GHz bij 1.25V, alleen lopen de temperaturen in Prime95 dan op richting de 83-84C. Dit is nog acceptabel, zou het niet zijn dat ik er natuurlijk meer uit wil halen. Ook is deze Mugen 3 niet geheel stil.

Nu heb ik de volgende overwegingen. Ik ben vrij onbekend op het gebied van koelers. Ik ben in de veronderstelling, correct me if I'm wrong, dat bepaalde top-end AIO waterkoelers beter zijn.
Ik heb mijn blik op de volgende koelers:
Luchtkoeler: pricewatch: Noctua NH-D15
Waterkoeler: pricewatch: Corsair Hydro H115i
Daarbij ook nog de vraag of het nodig is om Arctic Silver 5 aan te schaffen.

De kast waar alles in komt: pricewatch: Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0
Geheugen waar de Noctua overheen moet passen (Dit is eventueel verwisselbaar): pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU

Ook heb ik momenteel alle fan slots van de kast benut:
Intake: 2xFront, 1xSide
Exhaust: 2xTop, 1xRear

Ik hoor graag wat, prijs-kwaliteit wijs, de beste keuze is volgens jullie. Looks doen er niet toe, alleen performance en dan zeker het verschil tussen de Noctua en eventueel een andere waterkoeler die beter zijn werk zou doen.

Ryzen 7700 | RX 6800 XT | 2x16GB DDR5 | Cooler Master NR200P

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ik zou eerder zeggen, neem genoegen met die overclock. Een 100Mhz extra merk je niet, of moet het voltage zo veel omhoog dat het geen zin heeft bijvoorbeeld. Daarbij is die temperatuur totaal geen probleem met zware games of overige zaken. Dat haal je dus alleen maar met prime 95. Onder de 80graden is prima voor 24/7. Je kunt de fan(s) wel vervangen door stillere.

• untflanked
Het gaat me niet zo zeer om maar 100MHz, ik wil verder. Ik heb processor niet laten delidden voor een kleine overclock van 200MHz op de turbo. Vandaar dit topic. Ik wil toch proberen om 4.8GHz te halen.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
untflanked schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 22:08:
Het gaat me niet zo zeer om maar 100MHz, ik wil verder. Ik heb processor niet laten delidden voor een kleine overclock van 200MHz op de turbo. Vandaar dit topic. Ik wil toch proberen om 4.8GHz te halen.
Duidelijk. Waterkoeling is lang niet altijd beter dan ene goede luchtkoeler trouwens, zoek daar goed naar (sowieso aardig diep in de buidel tasten daarvoor). Het heeft voordelen, maar ook nadelen. AS5 is goed, maar er zijn betere koelpasta's. Zoek daar ook eens heel wat reviews voor uit. Evenals het op de juiste manier opbrengen en de juiste hoeveelheid (zo dun mogelijk, het liefst door druk en niet uitgestreken met een pasje). Elke graad telt dan toch ;)

[ Voor 10% gewijzigd door ToFast op 21-07-2017 22:53 ]

• untflanked
Precies, ik had ook gelezen over Liquid Metal, alleen schijnt dit corrosive te zijn. Ook leek mij deze Noctua koeler zelf heel erg in de buurt komen van de waterkoeling, heb zelf ook extreem goede ervaring met Noctua. Bedankt.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:52
untflanked schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 22:08:
Vergeet niet dat je in de basis al 400Mhz boven de all core turbo zit, 4.4 is de max single core turbo op deze cpu, 4.2 de maximale all core turbo.

Met 4.6 op 1,25v lijkt het er echter op dat je nog wel iets headroom hebt, al vind ik de temps wel hoog voor een delidded cpu. Je zegt nu trouwens hij haalt 4.6 bij 1.25, is dat omdat hij bij hogere setting crashed of omdat vanwege de temps niet hoger gegaan bent?

Ik zou zeggen op basis van de info in je post dat je mogelijk nog wel wat kan winnen 4.7 of mogelijk 4.8 kan haalbaar zijn met extra koeling bij 1.3 , 1.35v.

Vraag is natuurlijk wel hoeveel je wil investeren upfront voor slechts een mogelijkheid op een cpu van 3,5 jaar oud. Je kan een zware koeler kopen, nieuwe pasta en mazzel hebben, maar kan natuurlijk ook net zo goed zijn dat je niets wint of bijv. slechts een magere 100mhz waar je tijdens normaal gebruik amper wat van gaat merken, als je het uberhaupt al merkt. Als ik daarvoor 100 euro bijv. upfront voor zou moeten investeren zou ik dat zelf in een andere upgrade stoppen voor mijn machine waar ik meer van zou merken.

Liquid metal gebruik je trouwens in de regel op de delidded cpu, tussen de core en het IHS in plaats van de Intel TIM.

• untflanked
Dennism schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 00:27:
[...]

Vergeet niet dat je in de basis al 400Mhz boven de all core turbo zit, 4.4 is de max single core turbo op deze cpu, 4.2 de maximale all core turbo.

Met 4.6 op 1,25v lijkt het er echter op dat je nog wel iets headroom hebt, al vind ik de temps wel hoog voor een delidded cpu. Je zegt nu trouwens hij haalt 4.6 bij 1.25, is dat omdat hij bij hogere setting crashed of omdat vanwege de temps niet hoger gegaan bent?

Ik zou zeggen op basis van de info in je post dat je mogelijk nog wel wat kan winnen 4.7 of mogelijk 4.8 kan haalbaar zijn met extra koeling bij 1.3 , 1.35v.

Vraag is natuurlijk wel hoeveel je wil investeren upfront voor slechts een mogelijkheid op een cpu van 3,5 jaar oud. Je kan een zware koeler kopen, nieuwe pasta en mazzel hebben, maar kan natuurlijk ook net zo goed zijn dat je niets wint of bijv. slechts een magere 100mhz waar je tijdens normaal gebruik amper wat van gaat merken, als je het uberhaupt al merkt. Als ik daarvoor 100 euro bijv. upfront voor zou moeten investeren zou ik dat zelf in een andere upgrade stoppen voor mijn machine waar ik meer van zou merken.

Liquid metal gebruik je trouwens in de regel op de delidded cpu, tussen de core en het IHS in plaats van de Intel TIM.
Ik heb hem op 4.7GHZ@1.3V laten lopen, echter loopt die bij het 2de puntje van Prime95 vast. Ik vind de temperaturen zelf ook nog enigzins aan de hoge kant, maar ik meen me te herinneren dat ik hele goedkope koelpasta heb gebruikt. De cpu is misschien 3.5 jaar oud, maar hij doet momenteel gewoon op geen enkele manier onder voor een i7-6700k/7700k. Daarnaast heb ik een mooi bedrag vrijstaan voor deze upgrade icm met een RX Vega binnenkort. Heb net Thermal Grizzly Kryonaut en Hydronaut gevonden en goede dingen erover gelezen. Heeft iemand hier verder ervaringen mee?

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:52
untflanked schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 00:33:
[...]

Ik heb hem op 4.7GHZ@1.3V laten lopen, echter loopt die bij het 2de puntje van Prime95 vast. Ik vind de temperaturen zelf ook nog enigzins aan de hoge kant, maar ik meen me te herinneren dat ik hele goedkope koelpasta heb gebruikt. De cpu is misschien 3.5 jaar oud, maar hij doet momenteel gewoon op geen enkele manier onder voor een i7-6700k/7700k. Daarnaast heb ik een mooi bedrag vrijstaan voor deze upgrade icm met een RX Vega binnenkort. Heb net Thermal Grizzly Kryonaut en Hydronaut gevonden en goede dingen erover gelezen. Heeft iemand hier verder ervaringen mee?
Waar heb je die goedkope pasta gebruikt? Tussen de cpu koelen en de IHS, of nade delid tussen de core en de IHS?

Thermal Grizzly staat bekend als goed spul, heb geen directe ervaring met deze 2, maar ik zou niet verwachten dat het anders ligt.

Als ie op 4.7 bij 1.3V vastloopt zou ik trouwens wel eerst testen of die crash wel temperatuur related is. Je hebt zeker niet toevallig iemand met dezelfde socket en een goede air / AIO waar je de cpu zou kunnen testen zonder direct nieuw spul te gaan kopen? Als die crash namelijk niet temperatuur gerelateerd is zou het namelijk kunnen zijn dat 4.6 @ 1,25 gewoon de max is van de cpu. Ik heb hier zelf bijv. een Haswell (qua architectuur bijna gelijk of zelfs geheel gelijk aan jouw cpu), die ook 4.6 @ 1,25 doet en ook met geen mogelijkheid hoger wil met (krijg hem op 4.7 wel geboot op 1,30 en zelfs 1,35, maar niet 8 uur stresstest stabiel).

• untflanked
Ik heb de delid laten doen door Shroudster, dus ik weet niet precies wat er tussen de IHS zit. De goedkope pasta heb ik tussen CPU en koeler gebruikt.
Helaas geen bekenden met een goede koeler nee. Ik krijg hem trouwens prima geboot op 4.7 maar wil natuurlijk de stresstest halen.
Bedankt voor je reactie!

Pagina: 1