Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Mijn vraag
Lijkt mij voor zich spreken gezien de titel: Wie heeft er enig idee hoe ik mijn monitor weer normaal kan laten functioneren?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Betreft hier dus een pricewatch: Iiyama G-Master GB2488HSU-B2 Zwart,
tot een paar uur terug aangesloten via DisplayPort op een pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G waar ik vanochtend/-middag nog flink wat uurtjes op heb gegamed.
Deze GTX970 echter verkocht i.v.m. reizen aanstaande weken (hopelijk VEGA daarna :D ) en de monitor aangesloten op de iGPU, een HD4600, van mijn pricewatch: Intel Core i7-4790 Boxed op een pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-SLI middels HDMI.
Ter volledigheid: daarnaast heb ik nog een oude pricewatch: HP Compaq LA1905wg Zwart middels DVI aangesloten als secundaire monitor, maar daar heb ik geen enkel probleem. Exact dezelfde situatie heeft voordat ik deze GTX970 kreeg wel gewerkt.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zoals genoemd heb ik mijn videokaart dus verkocht.
- Nvidia driver verwijderd
- Nvidia GeForce Experience en toebehoren verwijderd
- PC uit, stroom er af, videokaart verwijderd uit mijn systeem. Videokaart nog snel weggebracht zodat het vandaag nog mee kon met PostNL. (haastige spoed is zelden goed? :X )
- Kabel DisplayPort op GPU vervangen door HDMI op iGPU/mobo
- Stroom er weer op, boot, maar geen beeld

Dat terwijl het scherm wel herkend wordt door Windows. Ik kan er vensters heen verplaatsen, echter zie ik daar dus niets van want het beeld is zwart.

En nog meer
- Input proberen te veranderen (middels menuknop "2", snelkoppeling van inputselectie), OSD werkt echter niet meer. Aan/uit werkt wel, het lampje gaat namelijk uit en aan, en wordt na een tijdje oranje in plaats van blauw (slaapstand). Overige OSD knoppen , "1", "pijltje omlaag" en "pijltje omhoog", krijg ik geen reactie op.
- Windows beeldscherminstellingen: stuurprogramma HD4600 had zowaar een update, dus uitgevoerd, maar geen succes.
- HDMI kabel loskoppelen zodat alleen de stroom is aangesloten en vervolgens het OSD menu proberen te krijgen: geen succes.
- GB2488HSU-B2 driver, maar lukte mij niet om de folder te vinden waar ik het zipje moet droppen? Verder heb ik nooit eerder een driver gedownload, dus zou het ook zonder moeten werken?
- Googlen was ook niet succesvol. Ik kreeg resultaten van gebruikers die een "no signal" melding krijgen, die krijg ik echter niet eens. Verder kreeg ik met name resultaten van andere modellen.

Wat ik raar vind is dat ik dit al vaker heb gedaan (gpu wissel: 2 andere GTX970's, een GTX1060 en R9 280X), maar nu pas voor het eerst problemen heb.
Sinds een paar dagen ben ik ook over de op Creators Update van W10, maar het lijkt mij sterk dat het daar aan ligt?

Product is van 24 augustus 2016 en altijd met extreem veel zorg en liefde behandeld, dus daar zal het ook niet aan liggen. <3

Voordat ik in de buurt rond ga vragen voor leen-GPU's, of iiyama lastig ga vallen met een retourzending wilde ik het eerst maar eens hier proberen. De monitor heeft tot een paar uur geleden immers nog perfect gewerkt en ik vermoed dat de oplossing daarom erg simpel en voor de hand ligt, maar dat ik deze over het hoofd zie. :+

Wie denkt er een oplossing te hebben voor mijn probleem?
Bij voorbaat dank,
Martijn

[ Voor 1% gewijzigd door TheTinusNL op 21-07-2017 20:00 . Reden: typo's enzo ]

Informaticus of vakkundig Googler?

Beste antwoord (via TheTinusNL op 22-07-2017 16:05)

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:09
TheTinusNL schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 19:56:
- Input proberen te veranderen (middels menuknop "2", snelkoppeling van inputselectie), OSD werkt echter niet meer. Aan/uit werkt wel, het lampje gaat namelijk uit en aan, en wordt na een tijdje oranje in plaats van blauw (slaapstand). Overige OSD knoppen , "1", "pijltje omlaag" en "pijltje omhoog", krijg ik geen reactie op.
Je moet eerst een apparaat aansluiten waarmee je het werkend had(Displayport). Dan pas kun je in het menu de monitor source op auto zetten in plaats van het forceren van DisplayPort. Ik heb eens hetzelfde gehad met
een Iiyama monitor, zeer hinderlijk dat je geen instellingen kunt veranderen als je 1 source hebt geselecteerd, en net die source niet aangesloten is.

Klopt het dat je in het menu van de monitor je source eens vast op Displayport hebt gezet?

Ik denk dat dat het is :)

[ Voor 8% gewijzigd door Bennnie op 21-07-2017 20:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beowulf65
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-06-2023
Staat je refreshrate nog steeds op die 144hz die je monitor aankan? Dat kan de HD 4600 volgens mij niet aansturen. Mogelijk dat je dit kan instellen in windows safe mode.

Just a guess.....

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:09
TheTinusNL schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 19:56:
Je moet eerst een apparaat aansluiten waarmee je het werkend had(Displayport). Dan pas kun je in het menu de monitor source op auto zetten in plaats van het forceren van DisplayPort. Ik heb eens hetzelfde gehad met
een Iiyama monitor, zeer hinderlijk dat je geen instellingen kunt veranderen als je 1 source hebt geselecteerd, en net die source niet aangesloten is.

Klopt het dat je in het menu van de monitor je source eens vast op Displayport hebt gezet?

[ Voor 8% gewijzigd door Bennnie op 21-07-2017 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Beowulf65 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 20:09:
Staat je refreshrate nog steeds op die 144hz die je monitor aankan? Dat kan de HD 4600 volgens mij niet aansturen. Mogelijk dat je dit kan instellen in windows safe mode.

Just a guess.....
Intels iGPU kan inderdaad maar tot maximaal 60Hz. Als ik bij Beeldschermeigenschappen naar Eigenschappen van beeldschermadapter ga kan ik daar kiezen tussen 23-24-50-59-60-100-120 Hz, waarbij 60 is geselecteerd (geen enkele waarde geeft beeld). Daar staat 144Hz dus niet bij. Dat moest sowieso apart worden ingesteld via Nvidia-beeldscherminstellingen.
Bennnie schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 20:18:
[...]

Ik denk het niet. Ik heb lang geleden hetzelfde probleem gehad en sindsdien gebruik ik altijd de Auto (detect) setting. Zou wel zuur zijn als de source toch op DP stond zonder dat ik het wist..... :'(

---

Ik denk dat ik dus op zoek moet naar een Nvidia GPU te leen, echter eerst eens van mijn vakantie gaan genieten. Misschien dat er nog iemand anders met een potentiële oplossing komt in de tussentijd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:18
Misschien een Kapote HDMI poort? Ik zou gewoon op V&A een el cheapo PCI-E kaartje kopen en die er in stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
loki504 schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 07:04:
Misschien een Kapote HDMI poort? Ik zou gewoon op V&A een el cheapo PCI-E kaartje kopen en die er in stoppen.
Ik krijg via de HMDI poort wel beeld op mijn tweede scherm, de HDMI poort van het moederbord werkt dus wel.
En als ik DVI gebruik op de iiyama krijg ik ook geen beeld, voorheen met DisplayPort wel. Lijkt mij dus dat de poorten van de iiyama in orde zijn maar dat er iets met instellingen fout zit.

---

Misschien dat iemand een workaround weet om de input te veranderen, zonder gebruik van GPU. Op de website/forum van iiyama kon ik er tot nu toe niets van vinden, maar ik zal nog eens verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Ooh toch wel vreemd dat je je input niet kan veranderen zonder beeld. Lijkt mij een flinke design fout.

https://superuser.com/que...ma-x2483hsu-factory-reset

Deze al geprobeerd?

[ Voor 32% gewijzigd door loki504 op 22-07-2017 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
loki504 schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 09:18:
Ooh toch wel vreemd dat je je input niet kan veranderen zonder beeld. Lijkt mij een flinke design fout.

https://superuser.com/que...ma-x2483hsu-factory-reset

Deze al geprobeerd?
Yep, inderdaad een erg vervelende designfout. Dit bedoelde ik ook met het volgende stukje:
...
- Googlen was ook niet succesvol. Ik kreeg resultaten van gebruikers die een "no signal" melding krijgen, die krijg ik echter niet eens. Verder kreeg ik met name resultaten van andere modellen.
...
Ik krijg heel die melding niet dat er geen signaal is.

Ik ga in ieder geval eens contact opnemen met iiyama over het design. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Ja lijkt mij dat er gewoon een work around moet zijn om hem te resetten. Zodat je in ieder geval weer beeld krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Opgelost, @Bennnie had inderdaad de oplossing.
Met behulp van een DisplayPort kabel i.c.m. een geleende GPU weer de source van het scherm kunnen aanpassen van DP naar Auto, waardoor HDMI nu weer werkt.

Waardeloze ontwerpkeuze van iiyama wat mij betreft, de input niet kunnen aanpassen als de laatst geselecteerde input niet aangesloten is... |:(

Dank allemaal voor het meedenken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Ja. Vind het wel een vreemde gang van zaken. Ga het voor de grap ook maar eens proberen met mijn huidige monitor.
Pagina: 1