Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beebie121
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 12:23
Mijn vraag
...
Ik start vandaag mijn pc op. Tenminste dat wil ik. Hij doet helemaal niks.
Ik druk nogmaals op de aan/uit-knop maar nee hoor. Doet niks.

ik denk wtf.
Ik haal hem van het stroom en verplaats hem naar mn tafel. Daar zet ik hem, zonder andere dingen, op stroom. En hij doet het.
Maar nu heb ik al wat aparts: als ik de aan/uit-knop lang indruk om hem uit te laten gaan, doet deze niks.
Dan maar een harde uit en met de knop van de voeding gedaan.

Ik denk, dan ligt het vast aan het stopcontact waar die in zit. Dat is een kastje met 9 stopcontacten waar nog meer spul op zit(wat het wel doet).
Ik probeer meer stopcontacten maar nog steeds doet mn pc niks.
Ik weer losgekoppeled en op hetzelfde stopcontact als eerder aangesloten. En nu doet hij daar ook niks meer!!

Dit is wat ik wel zie als ik hem op het stroom zet:
- een resetlampje op mn moederbord brand
- als ik er stroom op zet dan brand heel snel en kort even het lampje wat om mijn aan/uitknop zit.
- mijn beeldscherm doet ook helemaal niks. Geen lampje o.i.d. brand. Ik weet niet of dat normaal is. Ik dacht dat er best een lampje van het beeldscherm kan branden ook al doet de pc het niet. Maar dit kan ik verkeerd hebben.

Nu vraag ik me af waar het aan kan liggen:
- voeding (Corsair RM550x)
- moederbord (wellicht dat de pins waar de aan/uitknop van de behuizing op zit defect is geraakt?) Asus MAXIMUS VIII HERO
- de aan/uitknop van de fractal define R5 is stuk.

Ik denk dat het de voeding is, hoewel ik er niks vreemds mee heb gedaan en gisteravond deed die het nog.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
andere powercable
ander stopcontact

Maar hebben jullie een idee of tip wat ik kan doen?

alvast heel erg bedankt!

Rest van mn systeem:
Asus MAXIMUS VIII HERO

Corsair RM550x

Crucial SSD MX200 500GB SATA3

Fractal Design Define R5 Black Window

Intel Core i7 6700K

Kingston DDR4 HyperX Fury 2x8GB 2666

Noctua NH-D15

Groeten,
Mario

UPDATE: 23-07
Ik heb gedaan wat in de video staat. En en schroevedraaier tegen de contactjes gedaan. Echt super gaaf dat je dat filmpje maakte.
Maar er gebeurde niks. Dus dan zal het niet zo zeer aan de knop liggen van de behuizing.

Toen opeens: mn pc ging weer aan. Wat me wel opviel. 1 van de fans van de Noctua deed het niet.
ok die verwijdert. aangezien de midddelste fan het belangrijkste is kan dat prima.
Maar ik zag nog iets: de fans op mn GPU draaien wel, maar er brand geen lichtje. Ik heb een aorus Extreme 1080 TI. Daar zou aan de zijkant een lichtje moeten branden. Maar die brand niet.
Ik mn beeldscherm er weer op doen en kijken of ik beeld krijg.
Nee dus. Ik een ander beeldscherm aangesloten via HDMI op mijn GPU en op mijn iGPU. Beiden geven geen beeld.
En nu is het ook zo dat de pc ineens weer uit valt. Dus hij staat even aan en valt dan weer uit. Heel apart.
Maar wat denken jullie: is het de voeding die stuk is of toch iets met het moederbord?
Zijn er nog andere dingen die ik kan testen?

Nogmaals bedankt voor alle hulp alvast !

[ Voor 21% gewijzigd door beebie121 op 23-07-2017 11:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:37
Als ik jou was zou ik de troubleshooter van tweakers er even bij pakken. Stap 1 is meestal met zo min mogelijk starten. Een bios reset wil ook nog wel eens helpen. Als je een voeding in de buurt hebt, dan zou je die even kunnen proberen. En zo stap voor stap onderdelen uitsluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beebie121
arvidbeheerder schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 20:02:
Als ik jou was zou ik de troubleshooter van tweakers er even bij pakken. Stap 1 is meestal met zo min mogelijk starten. Een bios reset wil ook nog wel eens helpen. Als je een voeding in de buurt hebt, dan zou je die even kunnen proberen. En zo stap voor stap onderdelen uitsluiten
Nou, ik krijg geen beeld, (dus ook geen bios)
Ik heb geen voeding liggen. Dat is ook een beetje het probleem.
Anders had ik die idd direct even omgeruild.

Ik heb ook al zonder GPU, met 1 reepje ram en alleen mn SSD opgestart maar hij wil gewoon echt niet starten.
Niets draait etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt de powerknop van de behuizing testen door de powerswitch polen op het moederbord kort te sluiten met een schroevendraaier. Gaat het systeem wel aan dan is de knop defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beebie121
Hmm ik weet niet of ik dat wel durf.
Ben niet zo'n held met stroom en om dan zelf dingen kort te sluiten.... I know. ben een mietje :)
Is er nog iets anders wat ik kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Troubleshooten bestaat uit meer van dat soort handelingen. Als je dat niet wil/durft kan je het systeem beter naar een computerdokter brengen.

Heb je het systeem zelf in elkaar gezet of door de winkel laten doen?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2017 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beebie121
serieus om iets te kortsluiten? hmm.. dacht meer aan uitsluiten van dingen (zonder kort te sluiten).
Dan moet ik er toch maar aan dus...

ga ik dat eerst proberen. Die knop uti sluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DateTime.Now
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Dag Beepie,

toevallig had ik ook wat problemen maar zag jou vraag over het kortsluiten en kon het zo mooi voor je voordoen. Kortsluiten in dit geval is puur even het brugje maken tussen de - en + pool van het aan signaal, dit is een maakcontactje wat hoog blijft als deze gemaakt wordt.

Zoek op het mbo de juiste 2 poortjes en maak het contact.

heb het even snel voor je gefilmd :
YouTube: Mobo problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:08

Nemesizz

Untouchable

beebie121 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 20:19:
Hmm ik weet niet of ik dat wel durf.
Ben niet zo'n held met stroom en om dan zelf dingen kort te sluiten.... I know. ben een mietje :)
Is er nog iets anders wat ik kan proberen?
Je kan ook de reset knop op de connector van de powerknop aansluiten, die schakelaartjes zijn precies hetzelfde.

Zelf gebruik ik al jaren een resetknop die ik uit een 386 of 486 heb gesloopt om PC's te starten zonder behuizing (en ik geen zin heb met een schroevendraaier te hannesen) ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:14

Compizfox

Bait for wenchmarks

beebie121 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 20:38:
serieus om iets te kortsluiten? hmm.. dacht meer aan uitsluiten van dingen (zonder kort te sluiten).
Dan moet ik er toch maar aan dus...
Wat denk je dat er gebeurt als je op die power button drukt? Die sluit twee pinnen op de front-panel header kort, waardoor je moederbord het signaal krijgt dat de PC aan moet gaan.

Precies datzelfde kun je doen met een schroevendraaier, dat is alles ;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-09 11:22
Als je de 24 pin connector pakt kan je een verbinding. MAken met het groene draadje en een zwart draadje(nul draad) dat kan je doen met een veiligheid speld,draadje etc hierdoor zal de voeding op moeten starten zonder een verbinding met de pc te hebben

Deze

YouTube: How to start an atx power supply without a switch

Probeer dat even en geen zorgen gaat niks engs gebeuren als je het goed doet.

[ Voor 30% gewijzigd door Bartosy op 21-07-2017 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bartosy schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 22:41:
Als je de 24 pin connector pakt kan je een verbinding. MAken met het groene draadje en een zwart draadje(nul draad) dat kan je doen met een veiligheid speld,draadje etc hierdoor zal de voeding op moeten starten zonder een verbinding met de pc te hebben

Deze

YouTube: How to start an atx power supply without a switch

Probeer dat even en geen zorgen gaat niks engs gebeuren als je het goed doet.
En dan weet je nog niets. De fan van de voeding gaat niet eens draaien want dat gebeurt pas als deze met 250w wordt belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 22:45:
[...]

En dan weet je nog niets. De fan van de voeding gaat niet eens draaien want dat gebeurt pas als deze met 250w wordt belast.
Bij mijn voeding werkt het wel en draait de fan ook als ik dit doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bartosy schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 22:48:
[...]

Bij mijn voeding werkt het wel en draait de fan ook als ik dit doe.
Ook als de fan draait weet je nog niets. Ja, dat de fan het doet, niet of de voeding goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 22:50:
[...]

Ook als de fan draait weet je nog niets. Ja, dat de fan het doet, niet of de voeding goed werkt.
Je kan er een case fan aan de atx connector verbinden. Dan weet je tenminste iets. Meer als dat je nu weet als niks draait op het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De troubleshooter waar al eerder naar verwezen wordt is deze Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Die neemt de TS van voor tot achter aan de hand mee en weet hij uiteindelijk exact wat er aan de hand is.
Bartosy schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 22:58:
Je kan er een case fan aan de atx connector verbinden. Dan weet je tenminste iets. Meer als dat je nu weet als niks draait op het systeem.
Nogmaals, dan weet je nog niets. Het verbruik van een casefan staat in schril contrast met bijvoorbeeld de CPU of GPU, die een voeding zwaarder belasten dan een fan. Ter vergelijk:

Een gemiddelde fan verbruikt 5W aan energie. Een CPU van tegenwoordig (bijvoorbeeld de i7 7700K) zit aan 77W onder full load, meer dan het tienvoudige. Een GTX1060 videokaart doet er een schepje bovenop en komt bij 1080p gaming aan de 89W.

[ Voor 62% gewijzigd door CH4OS op 21-07-2017 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beebie121
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 20:26:
Troubleshooten bestaat uit meer van dat soort handelingen. Als je dat niet wil/durft kan je het systeem beter naar een computerdokter brengen.

Heb je het systeem zelf in elkaar gezet of door de winkel laten doen?
Ik heb het systeem zelf in elkaar gezet.
Sorry had deze vraag gemist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf bouwen betekent helaas zelf de oorzaak opzoeken.

Schroevendraaiermethode al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beebie121
Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2017 @ 12:35:
Zelf bouwen betekent helaas zelf de oorzaak opzoeken.

Schroevendraaiermethode al geprobeerd?
Ja die heb ik geprobeerd :) Had het in mn update in de TS al gezet hehe.
Toen deed die niks.

Is het mogelijk dat een voeding niet de volledige 550 watt levert ofzo?
Ook omdat er wel lichtjes branden op mn moederbord. En mn pc af en toe wel aangaat maar soms dan ook weer uit.
En omdat mn GPU wel de fans draaien maar niet het lichtje brand.

Weet je, het aat me vooral om welk onderdeel ik voor RMA moet opsturen. een voeding, is een klein dingetje, een moederbord. Dat is veel heftiger aangezien ik dan mn hele PC uit elkaar moet halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het ligt bij een voeding vaker aan de kwaliteit van de geleverde stroom dan aan het vermogen. Zolang de voeding niet helemaal is uitgeschakeld blijft deze altijd 5v leveren.

Het is bij jou de voeding of het moederbord. Om dat uit te sluiten welke, de voeding in een ander systeem testen. Werkt dat wel dan is je moederbord defect. Werkt dat niet dan is de voeding defect maar het is niet onmogelijk dat ook het moederbord kapot is. Daarvoor moet je het systeem testen met een andere goede voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beebie121
Ok dan denk ik dat ik een nieuwe voeding ga kopen.
Deze kan ik altijd nog in een ander systeem van me zetten natuurlijk als ik die ga halen.
Ik denk dat ik dat dan moet gaan doen.
Super bedankt voor je hulp ACB.

Ik heb een nieuwe voeding besteld (kan ik later in het systeem van mn zoon zetten).
Kan ik dan gewoon de kabels laten zitten en alleen de voeding veranderen?

Ik heb nu dezelfde voeding besteld de Corsair RM550x.

Wat ik me nog afvroeg, het zal toch niet zo zijn dat de voeding met 550 watt te klein is?

[ Voor 42% gewijzigd door beebie121 op 24-07-2017 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beebie121
Update: Dinsdag 25 juli:
Ik heb een nieuwe voeding besteld en binnen gekregen,
Wederom een RM550X.
Heb eerst alle oude kabels laten zitten. Nog niks.
Toen alle kabels vervangen. Niks.

Wat gebeurd er nu precies:
- Soms start mn pc wel en soms start hij niet
- mijn GPU gaat niet aan. er branden geen lichtjes
- mijn beeldscherm geeft geen beeld (logisch als de gpu het niet doet denk ik)
- mijn muis en toetsenbord gaan niet aan. Krijgen geen power vanuit de USB?
- 1 van mijn fans van mijn CPU koeler doet het ook opeens niet meer.
- als ik de powerknop lang indruk zou de pc uit moeten gaan volgens mij. Dit gebeurd niet.
- geen piepjes o.i.d. Nu weet ik niet of dit wel zou moeten aangezien er geen beeldscherm aan zit.

- Er brand wel een reset en power lichtje op het moederbord.
- mn casefans draaien wel net als 1 van de CPU fans

YouTube: 25 juli 2017

Hier heb ik een kort filmpje gemaakt over wat er nu gebeurd.

Volgens mij is toch de enige mogelijkheid nu dat mijn moederbord stuk is?
Als het de GPU zou zijn dan zou de andere componenten toch wel moeten doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:57
beebie121 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 18:54:
Volgens mij is toch de enige mogelijkheid nu dat mijn moederbord stuk is?
Da's wel de meest waarschijnlijke optie ja.
Als het de GPU zou zijn dan zou de andere componenten toch wel moeten doen?
Niet persé. Stel dat de GPU een kortsluiting heeft, dan kan die de voeding tot voorbij z'n max trekken waarna alles plat gaat.
En als je de boel toch al moet uitbouwen, probeer gewoon eens de meest minimale mogelijkheid uit: moederbord, processor, voeding. Geen harde schijf, geen geheugen, niets. En dan niet enkel de sata-kabel lostrekken, maar alles *helemaal* loshalen.

En dan eens kijken wat het doet. Goede kans dat er wel minimaal 1 reep geheugen nodig is, maar als daarna de PC nog net zo weinig doet, zou ik het moederbord vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beebie121
Ga ik dat doen. Eens helemaal clean

ok ik heb hem ook opgestart met alleen CPU, koeler en 1 reepje geheugen en verder helemaal niks.
Nog steeds hetzelfde.

Kan het ook nog aan de cpu liggen op de 1 of andere manier?

Maar wat ik ook echt heel apart vind is dat als ik mijn powerknop indruk dat de pc niet uit gaat. Ik bedoel dat zou toch gewoon moeten?

[ Voor 82% gewijzigd door beebie121 op 26-07-2017 08:04 ]

Pagina: 1