Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik zou graag ons platte dak van de garage willen gebruiken om extra zonnepanelen te plaatsen. De ruimte is door lichtkoepels en ventilatie- en warmtepomppijpjes beperkt. Ook is er bebouwing aan de oost (ons eigen woning) en de west (woning + kap op garage buren) kant.

Situatie.
De achterkant van de garage staat ongeveer op het zuiden met een kleine afwijking naar het westen. Onderstaande situatie afbeelding is Noord gericht.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LLee9A1.png

De garage van de buren zorgt voor schaduw. Onderstaande foto is om ca. 18.00 uur genomen op 21 jul, in de winter zal die dus eerder op het platte dak vallen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lJIst8J.jpg?1

Op het platte dak is al een zwanehals aanwezig met 2x een solarkabel, zwart en rood.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/G0KlWq2.jpg?1

Deze solarkabel komt uit in de bijkeuken waar de omvormer zou komen te hangen. De bijkeuken heeft ook een loze leiding (zit nu een trek- en schotelkabel in maar die kunnen er uit)...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/POkpll5.jpg?1

...naar de meterkast. Als ik het goed heb dan mag ik daar nog twee groepen op aan sluiten. Daar zou ik dus op een aparte groep een kabel willen voeren naar de omvormer die in de bijkeuken komt te hangen. Dit kan via de loze leiding.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zzaePDX.jpg?1 Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aVAhBRg.jpg?1

Afmetingen.
De diepte van de dakrand van de garage tot de pijpjes van de warmtepomp is 4,2 meter. De breedte van de goot van de woning tot de dakrand van de garage is 4,5 meter. De pijpjes zijn ca. cm hoog.

Huidige verbruik.
Onze huidige verbruik ligt op ongeveer 3700kWh. Opbrengst huidige panelen (JA Solar) op het westen op het schuine dak is ongeveer 2100kwH. We hebben echter ook net een pelletkachel aangeschaft. Ik denk dat de warmtepomp in de winter minder electra gaat verbruiken.

Gewenst.
Ik zou er ongeveer 1500kWh bij willen hebben. Het budget is ongeveer €2.000. Dit na teruggave van de belasting. Ik heb van de huidige set de belasting ook teruggekregen maar geen brief gestuurd om geen aangifte meer te doen. Ik doe dus 3 maandelijks een opgave van 0 richting de belastingdient. Ik wil dan deze kosten nog opgeven en dan een brief de deur uit doen zodat ik die 3 maandelijkse opgave niet meer hoef te doen.

Gezien de reeds aanwezige (loze) leidingen wil ik de installatie groten deels zelf doen. Eventueel de groepen aanmaken door een installateur. Ik reken erop dat dit ongeveer €200,- euro inclusief materiaal kost boven de €2.000,-

Zelf bedacht.
Ik dacht zelf aan een schans in landscape met 2x4 opstelling met daarop 8x JA solar of een ander all black paneel. Valk heeft bv de Quatro schans maar die is met een diepte van 4,09m krap. Panelen liggen dan strak tegen de dakrand. Qua breedte moet dit wel kunnen want dan 2x 1,65m breed. De ene schand die dicht bij de garage van de buren staat krijgt dan wel schaduw te verwerken waardoor het hele systeem daar last van krijgt.

Zou graag een terugverdientijd zien van 5 tot 6 jaar. Ik zit echter nogal met de schaduw van de buren. Zorgen die op het eind van de dag voor een terugval in de opbrengst? Als ik met optimizers moet werken kom ik veel duurder uit ben ik bang en ik kan zelf niet inschatten wat het verlies is en wat de eventuele extra opbrengst met optimizers is.

Iemand die daarin advies kan geven?

[ Voor 1% gewijzigd door Pos2007 op 21-07-2017 19:13 . Reden: juiste plaatje zwanehals toegevoegd ]

Beste antwoord (via Pos2007 op 25-07-2017 13:23)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou een schans plaatsen van Solar Frontier panelen in landscape, op een goedkope hosola 1x mppt omvormer.
Zodoende heeft de schaduw weinig invloed, (als hij laat komt in de middag) vanwege de paneeleigenschappen en 3 onafhankelijke strings.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"
Geen optimizers of micro omvormers nodig.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/fd4amsrmyjc5b.jpg

Wil je de TVT nog korter maken, koop je de 2e hands (groene) SF-150 van marktplaats.
En maak je zelf betonvoeten voor de schans.
Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-07-2017 07:26 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou een schans plaatsen van Solar Frontier panelen in landscape, op een goedkope hosola 1x mppt omvormer.
Zodoende heeft de schaduw weinig invloed, (als hij laat komt in de middag) vanwege de paneeleigenschappen en 3 onafhankelijke strings.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/fd4amsrmyjc5b.jpg

Wil je de TVT nog korter maken, koop je de 2e hands (groene) SF-150 van marktplaats.

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-07-2017 07:26 ]

• Pos2007
  • Niet online
Bedankt voor je advies. Ik heb mij even ingelezen in het werken met meerdere strings. Ik dacht dat er dan ook een omvormer moest komen met meerdere trackers, maar dat hoeft niet als ik het goed begrijp.

Als ik het goed heb dan zorg je ervoor dat de 4 panelen uit de string samen 1 paneel vormen. Theoretisch heb je dan 3 panelen? Maar zorgt de schaduw op string 1 dan niet voor het neerhalen van de opbrengst van string 2 en 3 met een omvormer met maar 1 tracker?

• AUijtdehaag
  • Niet online
De spanning blijft nagenoeg constant van de 3 parallele strings. (wisselt altijd wel iets)
Enkel de beschaduwde string zal minder stroom leveren, maar de overige strings blijven volledig stroom leveren.
Dus kan inderdaad op 1 tracker/mppt vanwege constante spanning.
Er valt namelijk niks te "tracken", wat bij 1 string van monopanelen wel dient te gebeuren.

Edit:
Dit is de enige manier om de SF panelen op te stellen met "jouw" schaduw, die zijdelings aan komt zetten.

Maak je 2 achterliggende rijen met de panelen in landscape, werkt het niet meer. De achterste krijgt een schaduw op de lange kant van het paneel, en doet dus niks meer. (en trekt de andere panelen mee, die in 1 string liggen)

Ga je alle panelen in portrait plaatsen op een schans, idem, schaduw over de lange kant, paneel doet niks meer en ook de andere panelen in de string vallen uit.

Dus enkel bij schaduw over de korte kant, blijft het paneel functioneren.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ltqekqz86yyoc.jpg

[ Voor 63% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-07-2017 11:06 ]

• Pos2007
  • Niet online
Een schans voor 3x4 is fors duurder. Ik ga nog even onderzoeken of een zelf te maken schans van hout ook zou kunnen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PyQcTGV.jpg?1

Zal voor de zekerheid nog even opverleggen met de constructeur of het kan qua gewicht.

panelen 12x 20 = 120kg, ballast 24x10 = 240 kg? hout 4* 50kg = 200kg? is ca. 500-600kg op 15m2. Ballast is voorbeeld uit almunium profielen. Dit zou ook wel wat minder kunnen ivm eigen gewicht van het hout.

Zou het dan zo aangekoppeld moeten worden?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UR6V3Mf.jpg?1

Om niet te hoog te worden heb ik een helling van 10 graden aangehouden. Officieel moet de hoogte ook de afstand zijn vanaf de dakrand maar dan moet de helling nog minder. Afstand vanaf dakrand is ongeveer 50cm. Dus dat gok ik er maar op. Misschien iets meer ballast vanwege de zuigende wind. Zo zou het net kunnen met de pijpjes van de warmtepomp. Kan ik daar in de winter op een zonnige dag nog een beetje warmte verwachten voor warme lucht voor de aanvoer van de warmtepomp? Al zit de uitvoer er ook dus die blaast koude lucht eruit.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/W2jT2zC.jpg

• Pos2007
  • Niet online
Ik heb een offerte ontvangen. De prijs van de schans valt me nog mee, deze is een beetje duurder dan 1 Valk Quatro maar dus fors goedkoper dan daar 3 stuks van.

Totaal ca. offerte is €2.800,- incl BTW voor een schans tbv 12 panelen inclusief clips en rubber matjes, 12x Solar Frontier 175 en een Hosola 2200TL, 20meter solar kabel en Y-splitters en connectoren en thuis bezorgen.

Dat is dus €2.300,- en met een geschatte opbrengst van 12*175*0,85 = 1785kWh * 0,21cent = €375,-. Dit geeft een terugverdientijd van 6,1 jaar.

Dit zou dan nog na 2023 lopen als het salderen waarschijnlijk stopt. Wat is de verwachting dat er na 2023 met het salderen gebeurt? Belasting over je opgewekte stroom/een extra bijdrage voor het net/etc?

Zou dan een beetje boven budget van €2.000,- komen maar ook weer niet onoverkomenlijk.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Per string kan je 1 paneel overslaan.
Dus zoals je getekend hebt, ga je naar paneel 1, paneel 3, paneel 4 en naar paneel 2 doorlussen.
De kabeltjes van de SF zijn daar lang genoeg voor.
Maar wordt vaak niet gedaan, en 4 mm2 dc kabel zijn de kosten ook niet.

Ik gaf het al aan. Zelf betonvoeten maken, groene SF, een omvormer van markplaats.
Ben je iets goedkoper uit... Maar allemaal nieuw spul is ook wel fijn toch?

Wat er in 2023 gebeurt weet nog niemand.
Maar ik sta met mijn paneeltjes niet bekend als "ondernemer voor de btw" bij de belastingdienst....
Ik schroef ze weer net zo makkelijk van mijn dak af. (tvt zit er dan toch al weer een paar jaartjes op)

Maar een batterijtje staat er dan al lang.. (ik ben tweaker)
En overtollig stroom zoveel mogelijk direkt opmaken met de L/w warmtepomp (koelen/verwarmen/boiler)
Ik kan me er nu eerlijk gezegd nog niet druk over maken. 8)
Maar heb er al wel rekening mee gehouden. Alles is al voorbereid. (l/w warmtepomp. groot buffervat en zelfs al een aparte aansluiting (3-fase kabel ligt er al) voor een e-auto en batterijopslag)

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-07-2017 22:42 ]

• Pos2007
  • Niet online
Dan wordt het dus:
aansluitkabel plus op +1 -->
-1 --> +3
-3--> +4
-4--> +2
-2--> aansluitkabel min

edit: dit scheelt dus 3x ca. 2,5 meter solarkabel.

Ik ga voor ca. € 600 niet zelf met beton of hout knutselen. Wordt ook niet tilbaar dus dan is er ook alweer een kraantje nodig. Beton en 4 panelen achter elkaar lijkt me ook wat te lang worden voor de drager.

Ik vind het idee om energie van de zon te krijgen prachtig. Heb mij al een paar "gestoten" aan de zonnepanelen:
- 1e op vorige woning meegedaan aan actie Greenchoice. Panelen door Greenchoice. Vaste prijs voor electra €0,23 (dit zou per jaar 8 procent omhoog gaan volgens de voorspellingen). De electraprijs is echter alleen maar naar beneden gegaan. Tijdens actie Greenchoice nooit over gedacht om te verhuizen en 2 jaar later alsnog verhuist. De panelen moesten toen wel overgenomen worden voor een forse prijs als ik zie wat het nu kost. We wonen nu mooier en groter en het vorige huis werd binnen 2 weken verkocht (mede door de aanwezigheid van de zonnepanelen) en dat in een slechte tijd verkooptijd(2012).
- 2e keer is op huidige woning. Geschat door leverancier ca. 2900kWh, tijdens gesprek werd aangegeven waarschijnlijk zou dit 2700kWh worden. In de praktijk na 2 jaar is het 2100kWh. De adviseur van toen werkt er inmiddels niet meer als ik goed heb begrepen. Het zal wel mede door de ligging komen en de dakhelling. Maar de woning van de buren zorgt voor een forse dip op het einde van de dag. Er valt dan een kleine schaduw op de onderste rand van de 6 (van de 12) panelen. Onderstaand is een afbeelding van de meeste opbrengst. Ca. 2weken na installatie, dit heb ik niet meer gehaald. Dit met 12x JA Solar op west 3140Wp.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cTAx8a6.png?1

Vandaar dat ik nu alles zelf wil doen.

• Pos2007
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 07:21:

[afbeelding]

Het is een tijd geleden maar we zijn nu zover om de installatie aan te schaffen. Ik heb het nieuws niet gevolgd maar ik begrijp nu dat de Solar Frontiers niet (of nooit?) meer leverbaar zijn. De offerte die ik had gekregen kan dus niet besteld worden.

Is er een ander systeem wat een gelijkwaardige opbrengst zou hebben of in iedere geval minder last heeft van de schaduwwerking?

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
8 stuks jinko 285 watt maxim integrated in 2x4 op de zelfde schans, zelfde layout, aansluiten op goodwe 2000ns of equivalent. Kost voor de panelen en omvormer samen rond de 1800 euro inc btw ex schans.
Moet te doen zijn toch?

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Pos2007
  • Niet online
Dat valt mee, is ongeveer hetzelfde als de eerste offerte. Die was incl. schans €2300,- excl. btw
Pagina: 1