Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:39
Hallo Tweakers

Zoals de titel al doet vermoeden ben ik benieuwd naar jullie mening wat ik het beste kan doen. Momenteel heb ik een budget 49 inch philips tv staan. Deze wil ik op termijn vervangen voor een Oled tv of een goede beamer inc. scherm. Huidige situatie

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/1p78mo.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/zu5s2t.jpg%5D

Nu heb ik via V&A een 720p beamer gekocht om te testen wat zoiets doet. Verder nog geen projectiescherm in bezit, dus een tafelkleed uit de kast gehaald :+ Met een beetje testen viel mij het volgende op:
- beamer maakt herrie, in eco stand prima
- beamer wordt warm, in de winter prima, maar voor de warmere dagen...
- beeldkwaliteit op alle fronten minder dan de tv (dan helpt een tafelkleed natuurlijk niet mee)
+groot
+bioscoop gevoel
+rolluiken, dus volledige duisternis

Met een beetje zoeken kwam ik bij de volgende beamers uit:
pricewatch: LG PF1500G
pricewatch: Optoma HD142X

De LG beamer is duurder, maar ook een stuk zuiniger (daarmee ook minder warm?). Wat is hierin wijsheid? Aangezien mijn PC ook aan de beamer hangt, zal die ook de nodige uurtjes maken.

Daarbij komt nog een projectiescherm (prijzen gaan van 50 tot 500 euro) en een fatsoenlijke hdmi kabel wat de prijs in de buurt brengt van een mooie OLED TV. Het beeld is daarvan onovertroffen en daarbij is mijn zolderkamer niet bijzonder groot. Zelfs al pak ik een beamer, dan wil ik maximaal 75 inch projecteren.

Vraag is dus: even doorsparen en wachten op een mooie OLED aanbieding of toch kiezen voor het bioscoop gevoel met een beamer?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-06 19:12
Allereerst mijn achtergrond, ik gebruik een pricewatch: Epson EH-TW3500 met inmiddels een aftermarket Yanec lamp. De belangrijkste specificaties zijn 1080p, 1800 Lumen, 200 Watt, ~6 meter afstand, 110" projectie. Ik kijk op een wit geschilderde muur, gezien ik bij gebruik van een beamer scherm amper verbetering had. Natuurlijk gebruik ook ik rolluiken.

Het geluid heb ik persoonlijk weinig last van. Ik gebruik tegelijkertijd een 5.1 speakersysteem wat het tijdens films en games gerust overstemd. Bij het kijken van bijvoorbeeld talkshows hoor je het soms wel, gezien zelfs deze mensen soms hun mond wel eens houden. Toen ik vanmiddag de Tour keek, had ik er geen last van, omdat het motor- of windgeluid het reeds overstemde, zonder dat ik mijn speakers hard hoefde te zetten.

Zoals ik al zei, game ik ook via deze beamer. Ik denk niet dat dat iets is dat jij gaan doen, maar zowel hoef je je naar mijn ervaring weinig zorgen te maken om input lag. Ik speel momenteel Dark Souls 3, waar input lag toch redelijk snel fataal kan zijn, zonder problemen.

Dit is tevens een erg donker spel, en ook films hebben soms de neiging erg donker te zijn. In principe kan ik alles zien. Als het een bijzonder donkere film betreft, zet ik de beamer op huiskamerstand. Dit geeft wat flets beeld, dus is zeker niet voor normaal gebruik, maar een oplossing voor films zoals IMDB: Regression (2015) wanneer er toch licht de kamer in kan komen.

Iets waar je ook rekening mee moet houden is de warmteproductie. Gisteravond heb ik een uur of 3 met een vriend zitten gamen via de beamer. Je moet dan rekenen op zo'n 300 watt + 200 watt + 2x 100 watt warmteproductie (PC + beamer + personen), waarna je zeker met dit weer en dichte ramen (om geen licht binnen te laten komen) toch een behoorlijk warme ruimte krijgt. Voor het kijken van 1 film met 2 man zal dit geen probleem zijn, echter als je met z'n 5en een trilogie gaat kijken, eindig je in een sauna.

De beeldkwaliteit is zonder overdrijven een stuk beter dan budget televisies die momenteel verkocht worden rond de 500 euro. Ik zat zaterdagavond bij familie waar de tv aanstond, en de kleurweergave vond ik werkelijk vreselijk. Een OLED zal ongetwijfeld beter zijn, maar ik vind niet dat je de beeldkwaliteit van beamers slecht kunt noemen. Resolutie is geen probleem zolang je je aan https://www.projectorpeop...ages/resolution_chart.jpg houdt, wat met jouw kleine projectie prima moet lukken.

Het grootste nadeel dat ik ervaar is dus de warmte. Ik zou dus aanbevelen om de LG te pakken, zeker gezien jouw kamer maar het halve volume is van de mijne.

Het is net of ik een gebruikerservaring geschreven heb. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:39
Wauw! wat een geweldig verhaal. Dit soort ervaringen zijn leuk en leerzaam om te lezen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrek33
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-02 08:51
ik zou voor de OLED tv gaan.
Mijn ervaring is dat als je bioscoop gevoel wilt hebben dat je dan geen budgeet beamer moet kopen maar toch wel een van minimaal 1500 euro (bv Epson TW6700). En daarnaast is een goed scherm ook heel belangrijk dus daar kan je ook niet op besparen.
En als je toch maximaal maar 75 inch wilt hebben lijkt het me niet waard.

Zelf heb ik nu de Epson TW6400W en een scherm van 3 meter breed (geen idee hoeveel inch), dat is wel echt bioscoop gevoel :)

heb alleen mijn huis verkocht en omdat ik alles ingebouwd (weggewerkt) heb, heb ik de beamer en scherm mee verkocht. Ga in mijn nieuw huis wel echt weer voor een nieuwe beamer en scherm, en voor dagelijks gebruik ga ik sparen voor een Oled tv

Succes met je keuze en aankoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smok84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05 22:06
Hoi, het is al een hele tijd geleden dat je dit topic hebt aangemaakt, ben wel benieuwd waar je voor gekozen hebt en wat je ervaring achteraf is.

Zelf zit ik ook heel erg in de orientatie fase en wil keuze maken tussen nieuwe 4k oled 65 inch, liefste groter maar dat gaat over budget.

Of een complete beamer set rond 2000euro, liefste goedkoper natuurlijk heb me ogen laten vallen op de Epson tw9400.

Moet eerlijk zeggen dat ik ook goedkopere overweeg om eerst te proberen.

Iemand tips of ervaringen?

Kamer moet nog wel licht dichter, maar dat is goedkoop op te lossen.

Het doel is echt het bioscoop effect, verder af en toen ps4 en straks ps5 spelletje, helaas te weinig tijd voor gamen tegenwoordig, dus is niet zo belangrijk meer als het was.

Hoop ook dat op ces misschien nog nieuwe beamers getoond worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommieboy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-03 15:18
Hi,

Ik vraag mij af of je nog de EH‑TW9400 beamer hebt gekocht. Ik zit namelijk in het zelfde scenario (beamer of oled tv). Ik ben een mancave aan het maken heb heb ruimte voor een scherm van 1,80 meter breed.

Gezien ik totaal geen ervaring heb met beamers hoop ik stiekem dat jij wellicht je ervaring wilt delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-06 10:02

Major_ton

Shoot!

Tommieboy schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 23:39:
Hi,

Ik vraag mij af of je nog de EH‑TW9400 beamer hebt gekocht. Ik zit namelijk in het zelfde scenario (beamer of oled tv). Ik ben een mancave aan het maken heb heb ruimte voor een scherm van 1,80 meter breed.

Gezien ik totaal geen ervaring heb met beamers hoop ik stiekem dat jij wellicht je ervaring wilt delen.
Als 1,80 meter de maximale breedte is en een TW9400 plus scherm binnen je budget vallen, zou ik 100% voor een 82" of 85" TV gaan vandaag de dag.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

• Tommieboy
Zijn tv's toch beter dan? Of bedoel je omdat de grote met een tv scherm makkijk te vullen is.

De prijs maakt mij niet zoveel uit. Zolang het maar goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rikske_007
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-01 12:51
Major_ton schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 21:28:
[...]

Als 1,80 meter de maximale breedte is en een TW9400 plus scherm binnen je budget vallen, zou ik 100% voor een 82" of 85" TV gaan vandaag de dag.
85" zal niet lukken want dat is al zeker +1.90m breed ;)

Ik zat met hetzelfde dilemma als de TS en ben gegaan voor een 85" TV nog geen moment spijt van gehad :)
Geen gedoe met lampen veranderen en scherm kopen en staat ook strakker in de huiskamer 8)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommieboy
Oké top, ga ik dat ook doen. Welke tv heb jij gekocht als ik vragen mag?

Ik heb momenteel een LG oled 55 inch op de slaapkamer en daar heb ik ook geen moment spijt van. Fantastisch beeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikske_007
Ik heb de Sony Bravia KD-85XG9505.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:41
Rikske_007 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:55:
[...]

85" zal niet lukken want dat is al zeker +1.90m breed ;)

Ik zat met hetzelfde dilemma als de TS en ben gegaan voor een 85" TV nog geen moment spijt van gehad :)
Geen gedoe met lampen veranderen en scherm kopen en staat ook strakker in de huiskamer 8)
Die LED beamers zijn dan juist ook wel handig. Die gaan makkelijk 20k uren mee. Nadeel alleen dat ze minder helder zijn dan normale beamer lampen. Mits je de ruimte redelijk donker kan maken is dat echter geen probleem.

Grote TV is dan ook helderder en scherper qua beeld dan een beamer.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikske_007
Sir_Hendro schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 15:47:
[...]

Die LED beamers zijn dan juist ook wel handig. Die gaan makkelijk 20k uren mee. Nadeel alleen dat ze minder helder zijn dan normale beamer lampen. Mits je de ruimte redelijk donker kan maken is dat echter geen probleem.

Grote TV is dan ook helderder en scherper qua beeld dan een beamer.
Maakt dat type niet meer geluid (fan noise) dacht dat ergens gelezen te hebben maar kan het meteen niet vinden, voor een mancave zou dat nog lukken maar voor in de woonkamer zou dit toch een no go zijn voor mij.

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:41
Rikske_007 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 16:29:
[...]

Maakt dat type niet meer geluid (fan noise) dacht dat ergens gelezen te hebben maar kan het meteen niet vinden, voor een mancave zou dat nog lukken maar voor in de woonkamer zou dit toch een no go zijn voor mij.
LED beamers kunnen veel minder geluid maken dan normale beamers omdat de LED lampen minder heet worden. Echter komt het er ook op aan of de fabrikant een goede fan inbouwt. Als ze weer 3 cent willen sparen bij de fabrikage door er de goedkoopste Chinese fan erin te bouwen schiet het ook niet op. Dat merk ik bij veel producten dat fabriekanten altijd van die matige ventilatoren inbouwen. Indien niet te lastig vervang ik ze zelf door eentje van goede kwaliteit. Had dat bijvoorbeeld bij een paar XBOXen gedaan. Standaard fan rateld een beetje, nieuwe case fan erin en hij is vrijwel helemaal stil.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Pagina: 1