Vraagstuk over mijn moeders laptop...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:42
Ik zit met iets in mijn hoofd wat toch al vanaf het begin dat mijn ma computert zich zo nu en dan bezig houdt in mij.

Ze heeft sinds 6 jaar een laptop, draait nog altijd op Windows 7. Ze gebruiktte hem al niet vaak (1 keer per week ofzo) maar sinds ze een mobiel heeft staatie soms wel n paar weken uit. Wat is het ding? Vaak als ik hem eens aanzet geeft Kaspersky een melding dat de database lang niet bijgewerkt is, ik heb dat eens in de gaten gehouden, Kaspersky update zichzelf +- 15 min na het opstarten. Dan Windows Update, ook die krijgt niet de kans om zich (volledig) bij te werken. Die keer dat mijn ma de laptop aanzet is het vaak namelijk korter dan 15. Denk aan een mail typen of wat opzoeken op internet. Is er een truc om een Windows systeem te laten updaten zonder dattie aangezet moet worden ? (Vrees het niet) Ik wil jullie mening eens horen over dit ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:56
Nee Windows kan niet updaten als de laptop uit staat.
Gewoon af en toe even een keer volledig updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
.Maarten schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 16:33:
Nee Windows kan niet updaten als de laptop uit staat.
Gewoon af en toe even een keer volledig updaten.
Dat doe ik nu ook, en heb bij Kaspersky pas al die notificaties uitgeschakeld van gebeurtenisen. Zodat ze niet dat vierkante blok in beeld krijgt na lang niet te updagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Waarom die melding verbergen? Vooral niet doen. Onbewust onveilig is nog slechter dan bewust onveilig. Beter is om haar aan te leren af en toe het ding een uurtje of twee aan te houden. En regel dan meteen een backup in, als er belangrijke data of mail kan zijn.

Ook: zorg dat haar account tegen adminrechten heeft, ook niet via UAC. Die heeft ze duidelijk niet nodig en dat scheelt best qua beveiliging. (Al blijft updaten nodig!)

Kan je niet beter een simpele tablet oid. voor haar kopen? Dat voldoet prima voor alleen mail.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
F_J_K schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 17:25:
Waarom die melding verbergen? Vooral niet doen. Onbewust onveilig is nog slechter dan bewust onveilig. Beter is om haar aan te leren af en toe het ding een uurtje of twee aan te houden. En regel dan meteen een backup in, als er belangrijke data of mail kan zijn.

Ook: zorg dat haar account tegen adminrechten heeft, ook niet via UAC. Die heeft ze duidelijk niet nodig en dat scheelt best qua beveiliging. (Al blijft updaten nodig!)

Kan je niet beter een simpele tablet oid. voor haar kopen? Dat voldoet prima voor alleen mail.
Meldingen heb ik uitgeschakeld omdat ze elke keer zat te zeuren waarom er een vlakje kwam te staan in beeld.. Zover ik weet detecteert hij nog wel gewoon eventuele bedreigingen en als ie zelf actie kan ondernemen in de zin van de malware blokkeren doet hij doet. (overigens heeft ze eigenlijk nooit last van malware door een stukje opvoeding van mij ;) en en een adblocker en doordat ik hem wel met de hand bijwerk regelmatig)

Ik heb haar idd gezegd dat ze beter de laptop wat langer aan kan laten, voor mijn part doet ze er niks mee dan. Maar dat vergeet ze denk ik.. Backups, er staan eigenlijk geen belangrijke bestanden op. Een paar foto's van haar telefoon die ik zo nu en dan backup vanuit de tel naar haar laptop. En vanuit daar pomp ik ze ook over naar mijn backuparchief zegmaar.

Klopt, een tablet zei ik tegen haar ze zei dat ze die mobiel prima vind. (alles in 1 zegmaar, ze appt vooral) Ze zei overigens wel, hierna koop ik denk ik geen laptop meer, met die mobiel kan ik ''alles'' Maarja dat is denk een hollander eigen, alles houden tot het volledig op is. Zeker bij de wat oudere generatie en non-ITers heerst dat imago. Vind dat overigens niet verkeerd, maar als je er zo weinig mee doet kan je t nog beter verkopen.