Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ulTimaS
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-07 13:52
Ik heb vandaag een nieuwe videokaart binnen gekregen, alleen zie ik iets groens tussen de videokaart en de heatsinks. Het lijkt een beetje op een plak kauwgom en het is aardig zacht. Is dit iets van thermal pads ofzoiets?

Ik ben dit nog niet eerder tegengekomen (of niet opgevallen), maar ik wil toch even voor de zekerheid checken voordat er straks allemaal rubber ligt te smelten :P.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HcUzXZ0.jpg

Beste antwoord (via ulTimaS op 21-07-2017 14:42)

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dat zijn dus thermal pads om de hitteoverdracht van de mosfets naar de koeling te verbeteren. Zorgt ervoor dat de mosfets koeler blijven, de GPU hierdoor ook. Verder hebben mosfets een efficiëntie curve afhankelijk van de temperatuur. Als dit goed ontworpen is qua koeling dan scheelt het ook een beetje stroomverbruik. Vaak zijn deze pads alleen iets te dik waardoor het niet optimaal is, maar beter dan niks. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Voornamelijk om kortsluiting tussen die passives daar onder en de heatsink te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Laatst online: 21:18
[verwijderd]

[ Voor 88% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ulTimaS
  • Laatst online: 23-07 13:52
Top! bedankt voor de vlotte antwoorden. Ik ga hem aansluiten :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dat zijn dus thermal pads om de hitteoverdracht van de mosfets naar de koeling te verbeteren. Zorgt ervoor dat de mosfets koeler blijven, de GPU hierdoor ook. Verder hebben mosfets een efficiëntie curve afhankelijk van de temperatuur. Als dit goed ontworpen is qua koeling dan scheelt het ook een beetje stroomverbruik. Vaak zijn deze pads alleen iets te dik waardoor het niet optimaal is, maar beter dan niks. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:02

Nemesizz

Untouchable

Deze pads zitten op VRAM en niet de VRM's, neemt niet weg dat het zelfde doel hebben.

(als je googled op de PCB van de Gigabyte Windforce, zul je zien dat de VRM's aan de andere kant zitten en hun eigen kleine heatsink hebben, en dus niet zitten waar deze groene pads zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:36

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ze lijken wel op thermal pads maar in dit geval heeft het waarschijnlijk als doel om de boel te isoleren zodat er geen kortsluiting ontstaat.
Pagina: 1