Op zoek naar laptop voor opleiding Informatica

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga de laptop voor mijn opleiding Informatica gebruiken (ICT beheerder, Software Engineer). Het OS zal Windows 10 worden. Laptop wordt voornamelijk gebruikt voor programmeren dus, geen virtual machines. Laptop wordt verder voor browsen/YouTube gebruikt, maar geen gaming of andere zware dingen voor de GPU.

Wat is je budget?
Ik zat rond de 700/750 euro te denken.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, hij gaat vrijwel elke dag mee, op de fiets of in de auto.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik zit vooral naar Asus of Lenovo te kijken, vanwege goede ervaringen met deze merken. Intel HD Graphics lijkt mij het best voor de accuduur. Als formaat heb ik het liefst 13.3 of 14 inch. SSD heeft mijn voorkeur.

Ik twijfel nog wel als ik voor een i5 of i3 (7100U) moet gaan. i3 lijkt mij snel genoeg en is beter voor de accuduur. (wat ik wel belangrijk vind)

Minimale eisen voor een laptop heeft de school niet gegeven.

Ik had de volgende modellen gevonden:
pricewatch: HP ProBook 430 G3 W4N73ET
pricewatch: Lenovo IdeaPad 510S-13IKB (80V0005PMH)
pricewatch: Asus VivoBook R301UA-R4129T

pricewatch: Asus Zenbook UX430UA-GV092T (Wat groter)
pricewatch: Asus ZenBook UX410UA-GV262T

[ Voor 108% gewijzigd door Stefan22 op 24-07-2017 01:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
Bump :?

[ Voor 33% gewijzigd door Stefan22 op 24-07-2017 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Neem een Full-HD scherm, minimaal 14" maar eigenlijk ook niet groter. Investeer in je gehele duur van je opleiding, niet voor het eerste of de eerste twee jaar, koop een degelijk apparaat, let ook op de bouwkwaliteit. i3 / i5 is tegenwoordig om het even. Investeer in minimaal 250GB SSD, 120GB ga je vol krijgen binnen zes maanden, met een lichte dunne laptop is het maar de vraag of je kan uitbreiden met een tweede DISK/HDD. Overweeg 8GB als je iets wilt troubleshooten ga je veel tabbladen openen en sluit je ze pas als je klaar bent, je zult soms gemakkelijk 20 tabbladen open hebben staan naast je IDE en andere tooling.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:28
Er zijn hier zoveel topics over. (tadaa: zoekopdracht informatica) Wat maakt jouw topic/zoekopdracht uniek vs alle andere topics?

Net als alle SIE/Informatica studenten heb je genoeg aan een i3 of als je wat spannender dingen gaat doen een i5. Net als in de vele andere topics ook staat zou ik je willen adviseren om een 15" of groter scherm te nemen. Als je er 6 uur per dag naar moet staren is die oppervlakte echt wel prettig en het tikt waarschijnlijk ook een stuk beter.

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

thetrueman2 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 01:32:
Er zijn hier zoveel topics over. (tadaa: zoekopdracht informatica) Wat maakt jouw topic/zoekopdracht uniek vs alle andere topics?

Net als alle SIE/Informatica studenten heb je genoeg aan een i3 of als je wat spannender dingen gaat doen een i5. Net als in de vele andere topics ook staat zou ik je willen adviseren om een 15" of groter scherm te nemen. Als je er 6 uur per dag naar moet staren is die oppervlakte echt wel prettig en het tikt waarschijnlijk ook een stuk beter.
Toen ik drie jaar geleden begon was 15,6" een beetje de norm, tegenwoordig kun je vergelijkbare apparaten halen met iets minder CPU power in 14,4" dit is zo veel praktischer als student zijnde, ik zou iedereen die gaat studeren en er niet op hoeft te gamen >14,4" afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
True schreef op maandag 24 juli 2017 @ 01:32:
Neem een Full-HD scherm, minimaal 14" maar eigenlijk ook niet groter. Investeer in je gehele duur van je opleiding, niet voor het eerste of de eerste twee jaar, koop een degelijk apparaat, let ook op de bouwkwaliteit. i3 / i5 is tegenwoordig om het even. Investeer in minimaal 250GB SSD, 120GB ga je vol krijgen binnen zes maanden, met een lichte dunne laptop is het maar de vraag of je kan uitbreiden met een tweede DISK/HDD. Overweeg 8GB als je iets wilt troubleshooten ga je veel tabbladen openen en sluit je ze pas als je klaar bent, je zult soms gemakkelijk 20 tabbladen open hebben staan naast je IDE en andere tooling.
Bedankt voor je reactie. Bij 14 inch, Full HD viel mijn oog dan op een van de 2 ZenBooks, het nadeel is dus de 128GB SSD. Dan moet ik of externe HDD gebruiken, of een van deze zal een optie zijn:

pricewatch: Asus Vivobook A405UA-BM256T
pricewatch: Lenovo IdeaPad 320S-14IKB 80X40097MH

Paar opties weggelaten vanwege beperkte keuze webshops.
thetrueman2 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 01:32:

Bedankt voor je reactie. In de meeste topics wordt toch over een i5 gesproken, en ik vroeg me vooral af als een Kaby Lake i3 tegenwoordig ook genoeg is. Uit ervaring weet ik dat 15 inch best groot is, en heb dus liever maximaal 14 inch voor het meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Zo te lezen heb je precies voor ogen wat je zoekt. Jouw openingspost vertaald dit alleen op een ietwat ongelukkige manier.
Het OS zal Windows 10 Home of Pro worden.
Welke functies van pro ga je daadwerkelijk gebruiken?
en ik denk misschien virtual machines in mindere mate of helemaal niet.
Dit is nogal relevant voor een goed advies. Dus graag een ja of nee
Laptop wordt verder voor browsen/YouTube gebruikt, maar geen gaming of andere zware dingen.
Zwaar is een vaag begrip... Bedoel je b.v. CPU, GPU, of RAM intensieve lasten?
Intel HD Graphics lijkt mij het best voor de accuduur. Als formaat heb ik het liefst 13.3 of 14 inch, ik twijfel nog een beetje. SSD heeft mijn voorkeur.
:?
Accuduur is logischerwijs ondergeschikt. Als je een bepaalde rekenkracht nodig hebt voor de uit te voeren taken, dan heb je dat nodig. Dan zoek je eventueel naar een modelletje met meer accu capaciteit maar het beginpunt van jouw zoektocht zal moeten zijn welke configuratie a CPU,gpu,RAM en opslag instaat zijn jouw werkzaamheden goed uit te voeren

[ Voor 16% gewijzigd door Switchie op 24-07-2017 01:47 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
Switchie schreef op maandag 24 juli 2017 @ 01:43:
[...]

Zo te lezen heb je precies voor ogen wat je zoekt. Jouw openingspost vertaald dit alleen op een ietwat ongelukkige manier.

[...]

Welke functies van pro ga je daadwerkelijk gebruiken?

[...]

Dit is nogal relevant voor een goed advies. Dus graag een ja of nee

[...]

Zwaar is een vaag begrip... Bedoel je b.v. CPU, GPU, of RAM intensieve lasten?

[...]

:?
Van Pro ga ik geen functies gebruiken, had het er bij gezet omdat bij de ene laptop Pro wordt geleverd en bij de andere Home. Gezien de kant die ik op wil, ga ik er vanuit dat ik geen VM ga gebruiken, dus antwoord is nee. Met geen zware taken bedoel ik niet taken die echt zwaar op GPU zijn. Inderdaad onduidelijke opening en zal het even aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinT
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:55
Die Lenovo die jij postte ziet er uit als een uitstekende optie voor een student.

Je hebt een IPS display, dit heeft erg goede kijkhoeken en is ook nog eens 1080P
De laptop is gemaakt van aluminium, is toch net wat robuster dan plastic in de tas.
Natuurlijk de 256GB SSD, i5 en 8GB RAM zijn ruim voldoende.

Verder is de laptop natuurlijk gewoon een mooi formaat en ook gewicht, ik weet alleen niet hoe het zit met de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@Stefan22 , je kan waarschijnlijk wel een pro licentie via je studie krijgen, ik kreeg toegang tot onthehub / dreamspark met licenties voor Microsoft en VMware, maar dit ligt aan je opleiding.

Staat je niet dood op de specs, die SSD zit zo goed als nooit vast gesoldeerd. Koop bij aanschaf een 250GB vervanger en zet je 'nieuwe' 120GB SSD op V&A voor een paar tientjes. Ook hebben veel laptops 2 RAM slots maar wordt er maar 1 gebruikt, kijk dit na via bijvoorbeeld youtube met hands-on video's. Je kan dan prima 1x 4GB er bij steken of je 1x 4GB vervangen voor 8GB indien je dit nodig gaat hebben in de toekomst.

Zorg dat je een degelijke laptop neemt die het vier jaar volhoudt, goed scherm, lekker typt, handzaam en niet stuk gaat qua bouwkwaliteit met een CPU die voldoet. Je SSD en je RAM kun je in 9 van de 10 gevallen wel upgraden met een schroevendraaier, een zoekmachine en 30 minuten tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Stefan22 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 01:41:
Uit ervaring weet ik dat 15 inch best groot is, en heb dus liever maximaal 14 inch voor het meenemen.
De ene 15" is de ander niet. Een 13" model met lompe bezels kan groter uitvallen dan een deftig 15" model. Zou overigens ook meer op gewicht letten.
Gezien de kant die ik op wil, ga ik er vanuit dat ik geen VM ga gebruiken, dus antwoord is nee.
Gezien de gekozen studie denk ik haast zeker te weten dat je hier juist wel mee zal gaan werken.
Zou dus zeker kijken naar een >=8gb ram laptop of tenminste een model dat je op korte termijn zelf kan upgraden op dit gebied

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
Switchie schreef op maandag 24 juli 2017 @ 02:14:
[...]

De ene 15" is de ander niet. Een 13" model met lompe bezels kan groter uitvallen dan een deftig 15" model. Zou overigens ook meer op gewicht letten.

[...]

Gezien de gekozen studie denk ik haast zeker te weten dat je hier juist wel mee zal gaan werken.
Zou dus zeker kijken naar een >=8gb ram laptop of tenminste een model dat je op korte termijn zelf kan upgraden op dit gebied
Oke, bedankt voor de tip. Helaas heeft de school hier zelf niks over gezegd. 8GB is het minimum wat ik zoek, en upgrade mogelijkheid naar 16GB zal handig zijn voor dit dus.

Dan denk ik dat deze een goede optie zal zijn:

pricewatch: Asus Zenbook UX430UA-GV092T

RAM upgraden naar 16GB is mogelijk, SSD upgraden ook. Er wordt aluminium gebruikt en een mat scherm wat ik ook wel prettig vind. Ik twijfel alleen beetje over de kleur, als dat niet te paars gaat lijken.

Edit: Bol.com geeft aan dat het geheugen niet uitbreidbaar is, Crucial zegt van wel...

[ Voor 4% gewijzigd door Stefan22 op 24-07-2017 02:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Stefan22 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 02:24:
Edit: Bol.com geeft aan dat het geheugen niet uitbreidbaar is, Crucial zegt van wel...
Asus zelf zegt ook uitbreidbaar tot 16gb. Zou dat als uitgangspunt nemen.

https://www.asus.com/nl/Laptops/ASUS-ZenBook-UX430UA/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
Switchie schreef op maandag 24 juli 2017 @ 02:32:
[...]

Asus zelf zegt ook uitbreidbaar tot 16gb. Zou dat als uitgangspunt nemen.

https://www.asus.com/nl/Laptops/ASUS-ZenBook-UX430UA/
Bij specificaties staat:

DDR4 2133MHz SDRAM Onboard Memory, up to 16 GB SDRAM(Op geselecteerde modellen)

Waarschijnlijk dat het i3 model daar dan buiten valt...

[ Voor 8% gewijzigd door Stefan22 op 24-07-2017 02:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Stefan22 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 02:34:
[...]

Bij specificaties staat:

DDR4 2133MHz SDRAM Onboard Memory, up to 16 GB SDRAM(Op geselecteerde modellen)

Waarschijnlijk dat het i3 model daar dan buiten valt...
Ik vermoed dat de fabrikant vanuit kostenoverweging in de meeste modellen hetzelfde moederbord gebruikt.

Wat mogelijk wel kan is dat het geheugen niet of lastig uit te breiden is omdat deze gesoldeerd is of er een softwarematige beperking op aangebracht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:12
Op ifixit kan je voor een hoop laptops zien of extra ram/opslag is te plaatsen, en hoe moeilijk dit is. Ik zou de laptops die je overweegt daar even opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
Flamesz schreef op maandag 24 juli 2017 @ 03:32:
Op ifixit kan je voor een hoop laptops zien of extra ram/opslag is te plaatsen, en hoe moeilijk dit is. Ik zou de laptops die je overweegt daar even opzoeken.
Bedankt, maar heb de laptop daar niet kunnen vinden.

Ik twijfel nog wel over de schermgrootte, aangezien 15.6 ook wordt aangeraden. Bij 15.6 inch zou mijn keuze op de LENOVO Ideapad 520-15IKB vallen.

Bij 14 inch op de ASUS Zenbook UX430UA-GV092T of de Asus ZenBook UX410UA-GV262T

Ik denk persoonlijk dat 14 inch fijner is voor elke dag mee naar school nemen.

[ Voor 49% gewijzigd door Stefan22 op 24-07-2017 13:59 ]

Pagina: 1