Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

aankoop/aansluiten airport extreme

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen.
Ik loop tegen een probleem aan waar velen mee te maken hebben.
Ik heb een snel internet abonnement van Telenet(fiber 200)maar ik heb zeer slechte wifi in huis.
Ik zat dus te denken aan een aanschaf van een airport extreme.
Ik heb momenteel de modem van telenet in de garage zitten, aangesloten op een powerline.
De 2de Powerline zit in de living en er gaat een utp kabel naar de digicorder van Telenet.
Hoe zou nu de aansluiting van zo'n Airport Extreme moeten zijn?
Ik ben een leek in dit soort dingen dus het mag allemaal niet te ingewikkeld worden.
Denk ik correct als volgt:de AE aansluiten op de Powerline hier in de living(WAN)en daarna via de lan uitgang naar de digicorder?
De AE gaat dan een eigen wifi signaal creëren,Kan ik er dan ook voor zorgen dat het wifi netwerk van de modem(en de Powerline)niet meer zichtbaar is?
Of stel ik het mij iets te simpel voor?
Alvast dank

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-11 15:49
trek als eerste je utp eens uit je digicorder en steek die in de laptop, disconnect je wifi , en meet dan de prestatie van je powerline. (speedtest.net)

dan ken je je beperking alvast van je powerline

je opstelling gaat werken, mits je AE in brug modus staat
wel zonde voor een dure AE te kopen, waarvan je eigenlijk 90procent weer uitschakeld.. kijk eens naar de vernieuwde telenet wifi accespoint, deze zijn herkenbaar aan de witte kleur en hebben qua wifi ongeveer dezelfde specificatie

Verwijderd

Topicstarter
als ik de put kabel in de laptop steek dan heb ik 194mb.
Dus het ligt mi aan het wifi gedeelte van de powerline.
Wat bedoel je met 90% terug uitschakelen?
mvg

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Omdat een Airport Extreme een router is met veel features, terwijl jij enkel de WiFi access point functionalteit ervan gaat gebruiken. 10% dus.

Sowieso zou ik anno 2017 geen Airport Extreme aanraden - ze zijn overpriced en verouderd (de meest recente versie stamt al uit 2013) en Apple heeft aangegeven uit die markt te willen stappen. Je hebt een router met dezelfde specs en chips (denk aan de Netgear R7000 - andere behuizing maar verder identieke hardware) voor 2/3 van de prijs, en zelfde specs met recentere chipset voor de helft van de prijs (TP-Link Archer C7 bijv).

Maar goed, al bovenstaande apparaten zijn naast AP ook router. Dat heb je niet nodig. Je doet er beter aan een losse AP te kopen. Mocht je in Nederland komen, dan kun je in een KPN (vgl Belgacom) winkel een "Wifi Versterker" kopen, dat in feite een AP is met zelfde chipset als de Airport Extreme, maar zonder routerfunctionalteit. En voor maar EUR 50.

In BE ken ik geen vergelijkbaar geprijsd apparaat - maar je zou naar de Ubiquiti UniFi AP's kunnen kijken. Een UniFi UAP AC Lite heeft lagere specs (mogelijk zelfs lager dan wat je nu hebt), maar grootste winst is niet betere specs maar een beter locatie. Een AC Lite voor EUR 75 middenin je woning zal geheid beter presteren dan de huidige modemrouter op zo'n slechte plek als de garage.

Overigens, exact welke Telenet modemrouter heb je? Maakt voor het bedoordelen van de situatie wel zo uit, de beste (Compal CH7465LG-TN) hebben betere WiFi dan de Airport Extreme, de oudere aanzienlijk minder.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een EURODOCSIS 3.0.
Als je een wifi versterker gebruikt, dan lees ik overal dat dat je wifi snelheid halveert.
mvg

• ijske
het nieuwe telenet accespoint is wifi AC 3x3 (2x2 op 2.4ghz) , en voor 65eurie een koopje vind ik
heb je ook ineens een ingebouwde gigabit switch waarmee je extra devices kan aansluiten
bijkomend kan je in de servicepagina "een wifi netwerk" aanzetten, dan krijgt je accespoint automatisch hetzelfde ssid & paswoord als je modem.. dan kiest je device zelf het het sterkte netwerk

enige nadeel is dat die accespoint geen login pagina heeft, dus je kan hem niet lokaal managen, enkel via de servicepagina

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-11 14:57
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 23:00:
als ik de put kabel in de laptop steek dan heb ik 194mb.
Dus het ligt mi aan het wifi gedeelte van de powerline.
mvg
Wacht eens even. Wil dit zeggen dat je powerline al wifi ingebouwd heeft? Dat zeg je namelijk niet in je openingspost, daar spreek je gewoon van powerlines. Als je met de laptop in de buurt van de powerline met wifi blijft, is de wifi dan ook slecht? Welke snelheid haal je dan?
PS: wat is het merk/type van je powerlines?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 11:56:
Ik heb een EURODOCSIS 3.0.
Als je een wifi versterker gebruikt, dan lees ik overal dat dat je wifi snelheid halveert.
mvg
In principe heb je gelijk. Als dit een "wiFi repeater" is wel ja. Als deze als access point (AP) staat, dan niet.

En ja, je kan gewoon 200 Mbit halen over 5 GHz AC, dus je internet pijp "vol" trekken. Maar welk programma op je PC of Mac doet dat? En wat gebeurt er als het "maar" 60 Mbit oplevert? Wat werkt er dan niet?

Ter info:

HD TV: 4 - 12 Mps
3D HD TV: 15 - 25 Mbps. Jawel, drie dimensionaal (3D) over internet kijk ik dagelijks. Met mijn "maar 60 Mbps" Ziggo lijn zonder enige hapering.

Verwijderd

Topicstarter
Tja,ik betaal ervoor dan zou ik het graag kunnen benutten,we zitten hier dikwijls met 4/5 devices tegelijk online, te downloaden en te streamen, het gaat net allemaal wat vlotter vind ik op volle snelheid(als je ze haalt)
Maar hoe zit het dan als ik het wifi netwerk op de modem laat aanstaan?
Dus de AE is de living, en de modem in de garage.
Stel,ik loop van de living waar de AE staat naar de garage waar de modem staat.
Blijf je dan in principe verbonden met de AE?
Of gaat het device overschakelen op het wifi signaal van de modem?
Kan zoiets eigenlijk wel?Want dan moet je in principe van netwerk veranderen?
Dan had ik nog een vraag ivm powerlines.Is het zo dat als je deze gebruikte enkel werken op dezelfde stroomkring of is dat iets uit het verleden?
mvg

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2017 14:43 ]

Verwijderd

Ik zal je wat anders vertellen.

Ik heb in een bedrijf gewerkt, met 80 man, en we hadden "maar" een 80 Mbit glasvezel naar het hoofdkantoor waar alle servers stonden (wij hadden alleen een paar 10/100 Mbps switches en een media converter naar buiten toe. Meer niet.

En er werd HEEL veel over het netwerk gewerkt (veel shares).

En je zag geen verschil tussen thuis met "200 Mbps"......

Het gaat niet zo zeer om de "snelheid". Jij als persoon ervaart iets "snel" als jij op een link klikt, dat de gevraagde pagina binnen 0,1 seconde er staat. Als dat gebeurt, heeft dat te maken met latency, en NIET met download snelheid. Je kan net zo goed een 10 Mbps internet lijn hebben maar met een hele kleine latency, en dan vliegt alles over het scherm....

Verwijderd

Topicstarter
Ok,ik snap het.
Hier stelt zich vaak het probleem dat het draadloos signaal niet stabiel is,de ene keer 180,maar veel vaker dan ons lief is,openen sites gewoon pas na dikke 10 seconden,wat zeer irritant is,mijn keuze voor een AE is eerder gebaseerd op het feit dat volgens zeer veel reviews van gebruikers,het een zeer stabiel signaal geeft.Wat ook ik veel belangrijker vind dan een hogere downloadsnelheid.
Kan iemand eens een paar voorbeelden geven waar jewel gebaat bent met snelheden boven de 100?
Mvg

• mathias82
Voor 95% van de huishoudens is Basic Internet snel genoeg. Het volume zal misschien niet toereikend zijn, maar de snelheid wel.
Je zegt dat je met 4 of 5 tegelijk streamt, zonder er bij ter vermelden of het over audio of video gaat. Laten we er van uitgaan dat het video is: op Basic Internet kan je 10 gelijktijdig netflix streams in HD afspelen of 1 in 4K en 5 in HD. Staar je dus niet blind op de cijfertjes maar zorg er gewoon voor dat het werkt zoals je wilt.

Dat sites pas openen na 10 seconden kan aan heel veel factoren liggen, het is helemaal niet zeker dat een AE daar iets aan gaat veranderen.

Verwijderd

Topicstarter
Mathias,je hebt gelijkgaat had ik niet vermeld, maar het is wel degelijk een wifipowerline in de living.
Deze haalt op 10 metingen 1 keer 180 en de andere 9 keer max 30.Zeer dikwijls ook gewoon 7/8 terwijl ik op een meter afstand zit van de wifi powerline en dat is nu net het vervelende, met een snelheid van 7/8 is het gewoon pokkeirritant om te werken..Verbind ik mijn laptop met kabel aan deze zelfde powerline haal ik 10 keer op 10 190mb.
Als de sites traag openen weet ik zeker dat het aan het wifi signaal van de powerline ligt, want met de kabel vliegt internet.En 10 tot 15 seconden om een gewone site te laden is gewoonweg irritant.
Ben ik verbonden met de modem via wifi dan heb ik steeds goed signaal, maar dat reikt niet ver genoeg tot de plaats waar iedereen zit.
In de avond gebeurt het regelmatig dat 3 personen In 4k Netflix kijken.
Volgens mij is het wifi signaal Vande powerline hier gewoon slecht, maar het is al de 2de die ze vervangen hebben, dus ja.....

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2017 18:05 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat is geen naam maar een kabelinternetstandaard waar de laatste 3 Telenet modemrouters aan voldoen. Is het een witte doos of een zwarte?
"WiFi versterker' is hoegenaamd geen techische term maar marketinggeblaat en kan technisch van alles betekenen.

Wat jij bedoelt is een repeater. Als je een repeater hebt dat in zelfde band en kanaal signalen opvangt en uitzendt, offert het minimaal 50% van performance op voor maximaal 1.5x de dekking. Dat is af te raden.

Het KPN-apparaat in kwestie kan (net zoals de Airports....) zowel als AP als als repeater ingezet worden. Repeater wil je dus niet, maar als AP is het een prima ding.
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 18:03:
Mathias,je hebt gelijkgaat had ik niet vermeld, maar het is wel degelijk een wifipowerline in de living.
Deze haalt op 10 metingen 1 keer 180 en de andere 9 keer max 30.Zeer dikwijls ook gewoon 7/8 terwijl ik op een meter afstand zit van de wifi powerline en dat is nu net het vervelende, met een snelheid van 7/8 is het gewoon pokkeirritant om te werken..Verbind ik mijn laptop met kabel aan deze zelfde powerline haal ik 10 keer op 10 190mb.
Als de sites traag openen weet ik zeker dat het aan het wifi signaal van de powerline ligt, want met de kabel vliegt internet.En 10 tot 15 seconden om een gewone site te laden is gewoonweg irritant.
Ben ik verbonden met de modem via wifi dan heb ik steeds goed signaal, maar dat reikt niet ver genoeg tot de plaats waar iedereen zit.
In de avond gebeurt het regelmatig dat 3 personen In 4k Netflix kijken.
Volgens mij is het wifi signaal Vande powerline hier gewoon slecht, maar het is al de 2de die ze vervangen hebben, dus ja.....
De meeste Powerline-apparaten hebben geen al te florisante WiFi, maar wat je hier beschrijft klinkt meer als zware interferentie in de 2.4GHz.

Exact welke Powerline-adapter heb je? En verbind je met 2.4GHz of 5GHz? 2.4GHz moet je echt alleen voor legacy-meuk gebruiken, alles wat een betrouwbare, performante verbinding moet hebben, moet je met 5GHz verbinden. Als je Powerline-adapter dat niet ondersteunt heb je gelijk al een probleem te pakken.

Zorg voor een dualband AP op een goede plek, verbind met 5GHz en het zal 'vliegen' ;)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een witte modem.
wifi powerline adapter pg-9072-tn
verbonden met 5 GHz
Ik zit amper op 2 meter van de powerline en haal nu 23 mbps-(met één toestel online.
Devices zijn iPhone 7 2x,Ipad pro 2x,macbook pro 15" eind 2016 2X en hp laptop.

• mathias82
Klinkt inderdaad als interferentie zoals @dion_b al aangaf. Op welk kanaal zit de 5GHz verbinding?

Verwijderd

Topicstarter
dat weet ik niet, dat word wat te moeilijk voor me.
Ik zie dat het lampje van 5 GHz constant brand

• ijske
ben je in de mogelijkheid om tijdelijk een utp te leggen van modem naar die powerline ?
je kan de utp uitgang evengoed als ingang gebruiken (trek dan wel de powerline bij de modem even uit)

als dat niet helpt kan je de wifi frequenties aparte namen geven om zeker te zijn dat je op 5ghz verbonden bent
dit kan je in mijn.telenet.be (internet - draadloze instellingen - beveiliging, dan "een wifi netwerk" UITZETTEN)
en vandaar kan je ook je accespoint andere ssid's geven (zoniet , 192.168.0.52 , admin/admin als ik me niet vergis)

voor de mensen die de telenet 9072 niet kennen, daar zit wifi 5ghz AC 2X2 in

Verwijderd

Topicstarter
dat heeft de technieker van telenet gedaan,de 2 gescheiden zodat ik altijd verbonden was op het 5Ghz,maar dat was geen oplossing, zelfde resultaat,constant gemiddelde download tussen de 6/7 en 30.
De kabel rechtstreeks van de modem naar de wifi powerline bracht ook geen verbetering.
Het lijkt gewoon dat dat wifi signaal niet uit de powerline geraakt
Ik heb 3 techniekers over de vloer gehad zonder dat ze het konden oplossen.De laatste keer de mededeling gehad dat ik na een week gecontacteerd zou worden om te zien hoe het is.
Dus mijn laatste hoop is die AE.
Zeer rare case....Nobody seems to know...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2017 22:00 ]

• ijske
AE is geen oplossing voor u case dan
ik zou eerder de powerline's gaan onderzoeken , deze zijn nogal gevoelig aan storing
tijdelijk even utp tussen modem & 9072 steken indien mogelijk

ook zoveel mogelijk devices van wifi afhalen komt wifi ten goede (bv apple tv zeker bekabeld aansluiten)
dit kan je doen door een simpel gigabit switchje aan te schaffen

Verwijderd

Topicstarter
de technieker heeft de modem verbonden met de powerline via utp dacht ik, dan met een enkel toestel getest, vlak ernaast, en ook lage snelheid.Je zou dan denken, het ligt aan de powerline,maar die heeft hij vervangen door een nieuwe en weer hetzelfde liedje.....

• mathias82
Waarschijnlijk is dit storing. De storing kan afkomstig zijn van andere WiFi netwerken, maar even goed van toestellen zoals draadloze telefoons, alarmsensoren, camera's, bluetooth toestellen enz...

Om dit goed op te lossen moet je een spectrum analyse laten uitvoeren, dan wordt er met speciale apparatuur gekeken op welke kanalen er storing zit. Zo'n spectrum analyse kost natuurlijk wel iets, dus je kan ook op goed geluk de kanalen veranderen tot je een kanaal vindt dat snel en stabiel is.

Verwijderd

Topicstarter
Tja,morgen leveren ze de AE,ik ga het eens een kans geven,als het niet lukt dan stuur ik hem terug.

• mathias82
Kan zijn dat de AE het probleem oplost, niet omdat hij een beter signaal geeft maar omdat hij een beter kanaal kiest. Kan even goed zijn dat het niets uitmaakt als bvb heel de 5GHz band gestoord is

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voordat je met extra hardware aan de slag gaat: ik lees nergens op welk kanaal je zit...

Die Comtrend PG-9072TN ondersteunt netjes DFS, dus kan alle 19 kanalen van 20MHz in de 5GHz aan. Het doet (licht afwijkend voor WiFi-ac) hooguit 40MHz kanaalbreedte, dus je hebt 9 kanalen om uit te kiezen. Interferentie is nooit op alle kanalen aanwezig.

Per default zal zo'n apparaat op 'auto' staan, maar dan moet je hopen dat de auto-selectie ook goed werkt. Kijk waar hij nu op staat en probeer handmatig iets anders. Vermijd kanalen 36-48, kijk vooral wat er gebeurt als je 132+136 of 136+140 probeert - daar zit zelden iets.

Oslik blyat! Oslik!

• mathias82
@dion_b Dat had ik al gevraagd maar dat wist TS niet:
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 21:27:
dat weet ik niet, dat word wat te moeilijk voor me.
Ik zie dat het lampje van 5 GHz constant brand

• mathias82
En euh "interferentie is nooit op alle kanalen aanwezig" klopt niet hoor. Ik doe vaak spectrum analyses en ik heb het al meegemaakt.

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10:25
Als je nog een accesspoint nodig hebt, bij iBOOD is er een goede in de aanbieding: http://www.ibood.com/nl/n...00-wifi-access-point.html

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen van harte bedankt jongens, ik heb weer vanalles bijgeleerd!
Morgen eens testen, ik laat het resultaat wel weten!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jeanke117 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 23:03:
Als je nog een accesspoint nodig hebt, bij iBOOD is er een goede in de aanbieding: http://www.ibood.com/nl/n...00-wifi-access-point.html
How about... nope :X

- Geen DFS-support, dus enkel de eerste vier 5GHz kanalen (die je in 80MHz WiFi-ac modus allevier tegelijk gebruikt) waardoor je interfereert met elk ander AP dat geen DFS doet.
- Sitecom firmwares staan niet bepaald bekend om hun kwaliteit/stabiliteit, en omdat Sitecom een lokaal merkje is, is er geen alternatieve firmware support.
- Sitecom is bezig zich terug te trekken uit de NL netwerkapparatuurmarkt. Waarom denk je dat dit op iBood gedumpt wordt? Dat betekent sowieso geen firmware updates meer en behoorlijke vraagtekens bij wat je aan die "10 jaar garantie" hebt.

Voor zelfde prijs heb je het KPN/Arcadyan apparaat wat 3x3 MiMo en DFS - en nog actief gesupport is. Of voor minimale meerprijs een Ubiquiti UniFi UAP AC Lite, die zelfde 'harde' specs heeft als dit Sitecom geval, maar veel betere firmware, betere defaults en mogelijkheden om daarvan af te wijken.

Oslik blyat! Oslik!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10:25
dion_b schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 00:04:
[...]

How about... nope :X

- Geen DFS-support, dus enkel de eerste vier 5GHz kanalen (die je in 80MHz WiFi-ac modus allevier tegelijk gebruikt) waardoor je interfereert met elk ander AP dat geen DFS doet.
- Sitecom firmwares staan niet bepaald bekend om hun kwaliteit/stabiliteit, en omdat Sitecom een lokaal merkje is, is er geen alternatieve firmware support.
- Sitecom is bezig zich terug te trekken uit de NL netwerkapparatuurmarkt. Waarom denk je dat dit op iBood gedumpt wordt? Dat betekent sowieso geen firmware updates meer en behoorlijke vraagtekens bij wat je aan die "10 jaar garantie" hebt.

Voor zelfde prijs heb je het KPN/Arcadyan apparaat wat 3x3 MiMo en DFS - en nog actief gesupport is. Of voor minimale meerprijs een Ubiquiti UniFi UAP AC Lite, die zelfde 'harde' specs heeft als dit Sitecom geval, maar veel betere firmware, betere defaults en mogelijkheden om daarvan af te wijken.
Ik zal de volgende keer niks meer zeggen :X

Het leek een goede deal?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"If it looks too good to be true, it probably is" :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ging laten weten hoe dit afgelopen is.
Ik heb de AE dus aangesloten, in 30 seconden gefikst en super wifi signaal nu,
Continu metingen van +180 op ELK device.
En hij staat gewoon op 30 cm van mijn wifi powerline.
Pagina: 1