Router advies

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jknl
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:51
Hi forum

Ik heb sins kort internet van netrebel. (1gbps)
Hiervoor moet je een eigen router gebruiken.
De router die ik gebruikte was een linksys ea6400, deze bezorgde mij een bak ellende met port forwarding.
Porten gingen niet open of zomaar dicht, upnp werkt niet dus online gamen was ellende, en zette mijn game op strict.
Hier door was ook mijn plex server vaak onbereikbaar van buiten af.

Al gouw mijn oude Linksys e3000 met DD-WRT firmware opgehangen...... en weg zijn alle problemen met portforwarding en upnp.

Aangezien deze e3000 niet echt modern meer is, wil ik deze vervangen en zou ik graag wat advies willen.

Ik zoek dus een router met de volgende fucties:

- AC-wifi
- 5Ghz wifi
- 4 of meer gigabit porten
- Goede UPNP en portforwarding ;)
- Buildin firewal
- Buget van +- 100 euro

- DD-WRT firmware ondersteuning (optioneel)

Wat doe ik op het netwerk?

Plex streamen tot 6 streams tegelijk
Data opslag via server.
Torrents UP/download
Gaming
Ook zij en een 5 tal mobile apparaten aangesloten via wifi zoals mobieltjes en wat laptops.

Ik hoor graag wat je er van denkt.

[ Voor 18% gewijzigd door jknl op 20-07-2017 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

D-Link DIR-860L rev. B1 is heeft al wat je wil denk ik. Ik draai er zelf wel LEDE op, de stock firmware heb ik zelfs niet geboot :P.

Geen idee of DD-Wrt het ondersteunt. Is een Ramips MT7621 platform.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obruut
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:58
Onlangs heb ik mijn Asus RT-AC66U vervangen. Was niet meer tevreden over de performance van deze router gecombineerd met TomatoUSB. Ben persoonlijk erg voorstander een van alternatieve firmware voor een router, gezien de extra functionaliteit die dit met zich mee brengen :-)

Mijn keuze was gevallen voor de Netgear R7000. Belangrijkste argument was een actieve ondersteuning voor TomatoUSB en daarnaast ook positieve reacties met Xwrt-Vortex op deze router.

Read error : 54 (Connection reset by peer). One day I will find that peer and reset his connection!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-03 14:26
Ik zie bij je router eis niet staan dat je je 1gbit verbinding maximaal wilt kunnen benutten? :+
Bovenstaande opties mag je blij zijn als je de 500mbit haalt. Als je daar tevreden mee bent, prima :) maar anders ga je het waarschijnlijk niet redden met je budget.
Ik zou dan sowieso kiezen voor een aparte router (zonder wifi) en een los AP (of meerdere indien nodig).

Je zou dan eventueel een Ubiquiti edgerouter met een unify AP kunnen kiezen.
\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur - Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jknl
Borromini schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 19:01:
D-Link DIR-860L rev. B1 is heeft al wat je wil denk ik. Ik draai er zelf wel LEDE op, de stock firmware heb ik zelfs niet geboot :P.

Geen idee of DD-Wrt het ondersteunt. Is een Ramips MT7621 platform.
Voor de prijs is de D-Link zeker interessant, alleen komt de router in de meterkast te hangen en daar is deze niet echt voor geschikt... zowel de montage als de ingebouwde antennes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themaxxxx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-09 21:22
Een switch met een paar accespoints kan ook goed werken.
Maar dat is waarschijnlijk wel boven uw budget.

[ Voor 30% gewijzigd door themaxxxx op 20-07-2017 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jknl
Obruut schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 20:25:
Onlangs heb ik mijn Asus RT-AC66U vervangen. Was niet meer tevreden over de performance van deze router gecombineerd met TomatoUSB. Ben persoonlijk erg voorstander een van alternatieve firmware voor een router, gezien de extra functionaliteit die dit met zich mee brengen :-)

Mijn keuze was gevallen voor de Netgear . Belangrijkste argument was een actieve ondersteuning voor TomatoUSB en daarnaast ook positieve reacties met Xwrt-Vortex op deze router.
De R7000 ziet er goed uit.
Zoals jij heb ik inderdaad ook de voor keur voor comunetie suport.
Deze word meschien niet onder steunt door DD-wrt maar welweer door open-wrt en Tomato.
Deze blijft op het lijstje voor mijn nieuwe router.

Bedankt voor je suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorc
https://community.netgear...Gigabit-speed/td-p/509277

"Whilst the router is fast, potential users should be aware that IPv4 NAT routing throughput tops out at 450Mbit on latest Netgear stock firmware, and at 360Mbit on DD-WRT with default configuration (no overclocking), or 425Mbit with a 20% overclock.

Ziet er alleen goed uit als je tevreden bent met minder dan de helft van de haalbare snelheid op je 1gbit internet verbinding!

Of lees dit:
https://www.snbforums.com...00-for-gigabit-wan.20194/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jknl
@Zorc @themaxxxx Bedankt voor je reactie.
Zorc schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 22:16:
Ik zie bij je router eis niet staan dat je je 1gbit verbinding maximaal wilt kunnen benutten? :+
Bovenstaande opties mag je blij zijn als je de 500mbit haalt. Als je daar tevreden mee bent, prima :) maar anders ga je het waarschijnlijk niet redden met je budget.
Ik zou dan sowieso kiezen voor een aparte router (zonder wifi) en een los AP (of meerdere indien nodig).

Je zou dan eventueel een Ubiquiti edgerouter met een unify AP kunnen kiezen.
\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur - Deel 2
themaxxxx schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 22:29:
Een switch met een paar accespoints kan ook goed werken.
Maar dat is waarschijnlijk wel boven uw budget.
Je heb helemaal gelijk dat ik nooit boven de 500 uit ga komen.
Ik heb dit omdat ik alleen internet wilde en dit de goedkoopste verbinding was boven de 150Mbps.
Ik betaal 37,50 voor 1Gbps....heb ik het nodig nee, was dit de beste optie... ja.

Ik heb zit zelf ook natendenken over een switch met router functie + een accespoint.
Heb je nog goede voorbeelden over wat ik zou kunnen nemen?
Ik zag wat voorbijkomen op het Forum over mikrotik maar ik niet heel bekend met netwerk hardware.

Het i belangrijk dat de router een firewall heeft en UPNP met port forward om de ellende van nu te voorkomen.

Aangezien mijn server ook een ongebruikte wifi kaart heeft, kan ik deze ook als accespoint gebruiken.
Aangezien het wifi allen voor 2 laptops en een 3 mobieltjes gebruikt word.

Dan zou ik enkel een switch met router functie nodig hebben.

Zorc, als je hier een goed idee voor hebt hoor ik dit graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het verbaast me dat de recente firmwares op de R7000 zo slecht presteren, een aantal jaar terug was het juist de snelste router die je kon krijgen met WAN-to-LAN performance van >930Mbps
https://www.smallnetbuild.../router/bar/74-wan-to-lan

In ieder geval is het nadeel van WRT gebruiken dat je vaak hardware NAT acceleration kwijtraakt. Daarmee zal bijvoorbeeld een TP-Link Archer C7 v2 die met stock fw 800Mbps WAN-to-LAN trekt inzakken tot de helft daarvan.

Er zijn wel degelijk routers die met WRT Gigabit linespeed kunnen halen, maar je zit dan in een wat exotischere (en duurdere) hoek. Ik heb er zo eentje, een Turris Omnia - een crowdfunded apparaat met relatief zware ARM-CPU en goede community support. Werkt fantastisch, maar a) is duuder dan $consumentenbudgetrouter en b) vereist hobbywerk en creatief troubleshooten hier en daar.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 08:29

Kabouterplop01

chown -R me base:all

maar je kunt ook een snelle router kopen zonder wifi en je oude router alleen als accesspoint gebruiken. moet je je accesspoint alleen niet in de meterkast plaatsen, dan heb je er plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorc
:o oke oke, ik heb nog maar eens wat meer opgezocht over de Netgear R7000 en met recente stock firmware moet je inderdaad >900Mbit NAT doorvoer kunnen halen :D Blijkbaar zijn de meningen verdeeld, zal ongetwijfeld komen door bijvoorbeeld het aanzetten van extra opties extra load op router door wifi, etc. Met opensource firmware (zonder hardware acceleratie) haal je de helft. Als je in het 'consumenten segment' wil blijven dan blijft die netgear wel tot de top opties behoren.

Ik zou in dit geval (voor dit budget) kiezen voor:
pricewatch: MikroTik Routerboard RB750Gr3 - hEX
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

Kost ongeveer 25 euro meer dan de netgear R7000.Aangezien er 4 LAN poorten op de HEX zitten en je er eentje nodig hebt voor het AP, zou je er nog een 8 poorts switch bij moeten tellen.
Let wel op dat het wel lastiger is qua configureren dan een consumenten router als de Netgear R7000. Maar dat is aan jezelf om in te schatten of je dat wil of niet ;)

Wifi op een consumenten router |:( is het wat mij betreft vaak net niet. Grootste probleem is vaak al dat het in de meterkast staat of dat de CPU wifi+routing niet goed genoeg trekt. Uiteraard is dat de laatste jaren wel steeds beter geworden, dus het kan zijn dat ik inmiddels een beetje outdated raak met dat oordeel :+
Moet eerlijk zeggen dat goedkoop consumenten wifi routertje met Openwrt wel lekker kan werken als je er maar 2 haalde, eentje als router en de andere als accespoint voor de wifi.

Voor eigen gebruik ben ik altijd nog uitgekomen op x86 hardware met linux/freebsd voor mijn router wensen. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:29
Als je toch al zoekt naar DD-WRT, deze routers hebben RouterOS, dat is DD-WRT++.
Ze zouden 1900 Mbps* moeten kunnen doen met 25 firewall rules:
pricewatch: MikroTik Routerboard RB750Gr3 - hEX
Wil je hem met WiFi dan moet je deze aanschaffen.
pricewatch: MikroTik RB962UiGS-5HacT2HnT hAP ac (<- ik heb deze)

Als je echter meer in de richting van guided setup wilt, dan moet je toch echt meer betalen voor Ubiquity.

Wellicht spreekt het je aan. Kun je veel van leren. ;)
*Als alle pakketjes lekker groot zijn

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 21-07-2017 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jknl
@jeroen3 @Zorc @Kabouterplop01

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb nu verschilde routers gekocht en geprobeerd.

-Netgear R7000

De Netgear R7000 heeft goede lan prestaties maar de Wan > lan prestaties zijn niet geweldig.
Ik kwam niet verder dan 450Mbit Download en 500 upload.

Gelijk maar een andere gehaald.

-Ubiquiti EdgeRouter X

Na nog wat zoekwerk kwam ik op de EdgeRouter X terecht.
Ook hier zijn de Wan>lan prestaties niet beter dan 550Mbit UP/Download.
in dit geval was de processor niet krachtig genoeg voor betere prestaties.

En weer andere gehaald.

-Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-port

En Bingo!!!
De EdgeRouter Lite heeft Wan>lan prestaties van 940 Download en 950 Upload.
Het nadeel is hij heeft maar 3 porten.
1e port is de wan port.
Port 2 en 3 zijn lan porten, echter zijn deze porten van elkaar gescheiden en betekend dit dat de apparaten van port 1 niet Kunnen communiceren met port 2.

Ik gebruik nu 1 poort met daar op een Linksys EA6400 AC-Router als accespoint.
Door alle apparaten via de EA6400 aansluiten werkt het als 1 netwerk. Zowel bekabeld als wifi.
De EAA64400 zorgt wel voor een snelheids verlies van 20Mbit maar daat kan ik mee leven.

Bedankt voor jullie hulp

Mvg jknl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 08:29

Kabouterplop01

chown -R me base:all

je kunt die ports vast wel met elkaar laten kletsen, maar dan zul je een route moeten toevoegen.
Dan kun je ze alle 2 gebruiken. (ik kan me niet voorstellen dat dat niet kan)
Hoe heb je je netwerkinstellingen nu met de ip adressen in je lan?
Dank voor het testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jknl
@Kabouterplop01

Het klop dat je de porten kan koppelen via een software bridge setting op de router, echter gaat dit ten kosten van de prestaties.
Deze dropen dat naar 120 Mbit, dat is wel een heel groot offer van 800Mbit.

De 2e port kun je wel goed gebruiken als gast netwerk ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://beta.speedtest.net/result/6496347024.png@Kabouterplop01

[ Voor 16% gewijzigd door jknl op 29-07-2017 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Opmerkelijk dat de ER-X zo langzaam was. Volgens deze test zou hij wel iets onderdoen voor de ER-Lite, maar niet zoveel.

Hier staat hoe je de twee LAN-poorten met elkaar laat praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-09 16:54
GlowMouse schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 21:14:
Opmerkelijk dat de ER-X zo langzaam was. Volgens deze test zou hij wel iets onderdoen voor de ER-Lite, maar niet zoveel.

Hier staat hoe je de twee LAN-poorten met elkaar laat praten.
Nee, dat is een bridge. Dus de software variatie.

Als je 2 poorten hebt, dan wil je die laten routeren. Als je de simpelweg de WAN+2LAN2 wizard had gedraaid, dan had dit out of the box al gewerkt.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jknl
Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 21:41:
[...]

Nee, dat is een bridge. Dus de software variatie.

Als je 2 poorten hebt, dan wil je die laten routeren. Als je de simpelweg de WAN+2LAN2 wizard had gedraaid, dan had dit out of the box al gewerkt.
Ik heb via de wizard WAN+2LAN2 geprobeerd, deze geeft een ook een melding dat dit impact heeft op de internet snelheid.

WAN+2LAN2 is bij de LITE 2 seperate netwerken.
Port 1 werk bij mij op 192.168.1.xxx
Port 2 werk bij mij op 192.168.2.xxxx

Dit is dus anders dan bij de Router x heeft de Lite 2 lan netwerken en als je er 1 wilt moet je ze via software bridge koppelen.

[ Voor 6% gewijzigd door jknl op 30-07-2017 01:09 ]

Pagina: 1