Staat hier een flitspaal?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetoriani
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-11-2024
Beste mede-Tweakers,

Normaliter zou ik om zoiets als dit geen topic starten. Als ik een verkeersfout maak, dan realiseer ik mij dat ik op de blaren moet zitten. Dit echter zelden (bewust) het geval. Ik heb nog nooit willens en wetens een verkeersovertreding gemaakt en rijd dan ook nooit harder dan de maximaal toegestante snelheid (soms tot ergernis van mijn medeweggebruikers).

Dagelijks rijd ik door het dorp Wassenaar om ongeveer 6:30 langs een stoplicht, die rond dit tijdstip vrijwel altijd nog op oranje staat te knipperen. Hij is niet actief; normale voorrangsregels gelden.

Zo ook deze ochtend. Echter, met een auto achter mij, sprong het verkeerslicht 'plots' van knipperend oranje naar rood net voordat ik van plan door het stoplicht heen te rijden. Ik kon niet snel op mijn rem trappen, daar ik een auto vlak achter mij had. Omwille van de veiligheid (en half in paniek - ik moest snel een beslissing maken) reed ik door. Ik verwacht dat dit maximaal 1.5 seconde was nadat het daadwerkelijk op rood sprong, maar het kan ook korter of langer zijn geweest.

Ik heb wat onderzoek gedaan. Stoplichten horen in zo'n situatie niet direct van knipperend oranje naar rood te verspringen, maar eerst een aantal seconden op oranje te staan. Mogelijk was dit onoplettendheid van mijn kant; dit stoplicht stond bij mijn aankomst zoals altijd te knipperen. Het zou kunnen dat deze vlak voor mijn aankomst een tijd op oranje heeft gestaan, maar dit hebben mijn hersenen dan niet geregistreerd. Knipperend oranje > oranje is immers niet erg opvallend en lijkt mij psychologisch niet erg verantwoord. Ik weet zeker dat hij 15 seconde voor aankomst absoluut nog knipperde. Het stoplicht is van ver af al goed zichtbaar.

Er was verder geen verkeersgevaar of naderend verkeer, gelukkig. Wel maak ik mij nu ontzettend zorgen om een eventuele boete. Ik zie namelijk dat er wel lussen geplaatst zijn net na het stoplicht. Er lijken echter geen camera's in de buurt te zijn.

Ik zoek jullie hulp. Betekenen de lussen op de onderstaande locatie dat er per definitie een flitser staat? Zo ja, waar?

https://www.google.nl/map...aR_u0w!2e0!7i13312!8i6656

Ik wil jullie ENORM bedanken voor eventuele geruststelling (of slecht nieuws...)

[ Voor 4% gewijzigd door Praetoriani op 20-07-2017 17:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Kijk eens hier http://flitsers.net/flitspaal/2967 en / of kijk morgen even of je er eentje ziet staan...

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:37
Lussen in de weg zijn niet bedoelt ter controle van de verkeersregels, maar om een auto te detecteren. Als er geen auto staat, blijft het stoplicht waarschijnlijk veel langer op rood dan wanneer er wel een auto staat. Dat is wat die lussen dus doen. Lussen kunnen dus ook niet zien welke auto er staat, alleen dat dat zo is. Maar als je er een metalen plaat op zou leggen, dan misleid je het systeem net zo goed.

Verder is er nergens een flitspaal te zien. Misschien dat er ergens een mobiele flitspaal was. Agent met een handmeter, maar dat had je hier vast gezien. Ik zou me dus niet druk maken.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetoriani
bernard038 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 17:23:
Kijk eens hier http://flitsers.net/flitspaal/2967 en / of kijk morgen even of je er eentje ziet staan...
Op die website niet (wel +- 500 meter daarvoor) en ook niet via Flitsmeister app (speciaal hiervoor geinstalleerd), maar ik weet niet hoe betrouwbaar en precies deze websites zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetoriani
CurlyMo schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 17:24:
Lussen in de weg zijn niet bedoelt ter controle van de verkeersregels, maar om een auto te detecteren. Als er geen auto staat, blijft het stoplicht waarschijnlijk veel langer op rood dan wanneer er wel een auto staat.
Deze lussen staan echter na de stopstreep - en niet er voor. Hebben ze dan alsnog het door jou beschreven nut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:37
Praetoriani schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 17:29:
[...]
Deze lussen staan echter na de stopstreep - en niet er voor. Hebben ze dan alsnog het door jou beschreven nut?
Waar die lussen voor zijn weet ik niet, maar ze gaan niet opeens iets zien. Er zijn echter ook lussen vóór de stopstreep.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
CurlyMo schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 17:24:
Waar die lussen voor zijn weet ik niet, maar ze gaan niet opeens iets zien. Er zijn echter ook lussen vóór de stopstreep.
Je hoeft er dus niet wakker van te liggen... Fijne avond!

[ Voor 10% gewijzigd door bernard038 op 20-07-2017 17:32 ]

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetoriani
CurlyMo schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 17:30:
[...]

Dat begrijp ik - toch bedankt voor de verheldering. Ik weet echter niet in hoeverre flitspalen, evt. verbonden aan deze lussen, verdekt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetoriani
bernard038 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 17:31:
[...]

Je hoeft er dus niet wakker van te liggen... Fijne avond!
[/quote]

Bedankt! Jullie hetzelfde toegewenst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:57
Praetoriani schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 17:17:
Knipperend oranje > oranje is immers niet erg opvallend en lijkt mij psychologisch niet erg verantwoord. Ik weet zeker dat hij 15 seconde voor aankomst absoluut nog knipperde.
Antwoord heb je al, dus even inhoudelijk op dit stukje.
1. Wat zou wel psychologisch verantwoord zijn als de verkeerslichten van "standby" naar actief gaan? Gelijk op rood of groen kan niet. Dit kruispunt is gewoon geprogrammeerd om te beginnen om 06.30. Die computer staat natuurlijk al vanaf 06.15 te popelen om aan zijn dienst te beginnen, die denkt klokslag 06.30 "fuck yeah, lets go!".
2. Persoonlijk vind ik een gat van 15 (of 10, of zelfs 5) seconden geen aandacht voor een knipperend verkeerslicht echt heel slordig. Een verkeerslicht staat minimaal 3.5 seconde (bij 50 kmh) op oranje voor deze rood wordt, dat is ongeveer 50 meter vooraf. Dit moet voldoende zijn om normaal te stoppen voor jou en je achterligger of om veilig door oranje te rijden.

Lussen na de stopstreep kan betekenen dat er wel een flitspaal heeft gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:16
Dat de procedure van knipperend oranje naar actief begint met direct rood voor minimaal één richting lijkt me logisch. Elk alternatief is onveiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:17

Fiber

Beaches are for storming.

Tja, of je een boete krijgt merk je gauw genoeg als er een blauwe brief op de mat valt. Dan valt er meestal toch niet veel meer aan te doen. Vanwaar die enorme zorgen? Heb je al een paar overtredingen staan? Of heb je gewoon het geld niet om een boete te betalen? Of was je op een plek waar je op dat tijdstip niet behoorde te zijn..?

Drie keer nee? Reserveer het geld alvast en stoppen met zorgen maken... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-07 19:04
Rukapul schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 18:59:
Dat de procedure van knipperend oranje naar actief begint met direct rood voor minimaal één richting lijkt me logisch. Elk alternatief is onveiliger.
Alles rood lijkt mij de veiligste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 19:52
De lus na de stopstreep lijkt me een beetje groot voor rld. Is het een busroute waar deze voor zou kunnen zijn? Ook zie ik geen flitspaal staan, dus maak je geen zorgen.

Voor flitspalen worden wel vaak lussen gebruikt achter de stopstreep, maar deze zijn over het algemeen ~2x1 mtr, net zoals de koplussen (de lussen het dichtst voor de stopstreep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Fiber schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 19:10:
Tja, of je een boete krijgt merk je gauw genoeg als er een blauwe brief op de mat valt.
Wit met een paarse verticale streep is het. Ook wel Fanmail genoemd. Heeft niets met de belastingdienst te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:16
Marcel Br schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 21:07:
[...]

Alles rood lijkt mij de veiligste oplossing.
Als het goed is staat het gewoon in de wet: http://wetten.overheid.nl/BWBR0009151/2010-03-31

Maar ik haal het er niet direct uit wat de regel is. Nr 103 is van toepassing, maar voor drie-kleurige lichten lijkt nergens te staan wat de volgorde is vanuit die toestand. En dat is vreemd want de rest is extreem gedetailleerd vastgelegd.
Pagina: 1