Toon posts:

Aankoopadvies HP Server

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In mijn klein bedrijfje moet ik helaas de server vervangen.

Mijn huidige server is een HP 350ML G5. (3x harddisk hotswap: Raid1 + spare) Deze draait op dit moment nog op server 2003. De bedrijfssoftware bestaat eigenlijk alleen maar uit database software (Pervasive Sql). Hieraan zijn in het netwerk 6 werkstations verbonden. In 10 jaar tijd heb ik alleen maar af en toe een harddisk moeten vervangen. Voor mijn gevoel is deze server altijd wel een beetje overkill geweest voor datgene wat nodig was; maar het was ontzettend stabiel.)

Nu twijfel ik aan de nieuwe server tussen de ML10v2, ML110 Gen9, ML150 Gen9).
Vragen die ik heb zijn: zijn alle drie net zo stabiel als een ml350g9?) of zit daar toch kwaliteit verschil in.

Een 350g9 heeft bijv. een 500w voeding; is deze net zo stabiel/kwalitatief als een 350w voeding in een Ml10, of Ml110).

Zit er kwaliteit verschil in de verschillende raidcontrollers?

Voorkeur heeft hotswap drives. Maar als ik kies voor intern sata(ivm prijs) zijn deze SATA schijven (bv: WD RED) net zo stabiel als hotswap-SAS drives van HP?

Op dit moment gebruik ik in de ML350g5 Raid1+1 (snelheid nooit een belemmering). In bijvoorbeeld een Ml10v2 kunnen 4 harddisks. Kies ik dan voor raid5+spare , of raid10 zonder hotspare?

Graag jullie adviezen & meningen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 20:48
Wat voor database gaat het, zwaar geladen? Wellicht kun je af met een HP miniserver, van rond de 750 euro plus nog wat schijven.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-09 20:27
Waarom überhaupt een server? Dat ding draait alleen een DBMS en geen AD of andere services? Lekker een Azure abbonnementje afsluiten en voor een prikkie daar je DBMS inknallen. Scheelt je een hoop werk en waarschijnlijk ook geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:10
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:13:
Nu twijfel ik aan de nieuwe server tussen de ML10v2, ML110 Gen9, ML150 Gen9).
Vragen die ik heb zijn: zijn alle drie net zo stabiel als een ml350g9?) of zit daar toch kwaliteit verschil in.
Het is allemaal HP, dus die geven hun garantie er wel op.
Een 350g9 heeft bijv. een 500w voeding; is deze net zo stabiel/kwalitatief als een 350w voeding in een Ml10, of Ml110).
Hoeveel Watt een voeding kan leveren zegt helemaal niets over de kwaliteit van de voeding.
Zit er kwaliteit verschil in de verschillende raidcontrollers?
De P440 (en P840) zijn hardware RAID-controllers, in de 100-reeks zit een 'mindere' variant. Echter, als ik je use-case zo lees maakt dat verschil voor jou niet echt uit.
Maar als ik kies voor intern sata(ivm prijs) zijn deze SATA schijven (bv: WD RED) net zo stabiel als hotswap-SAS drives van HP?
Koop je dan de HP NearLine SAS-schijven of ga je naar de Tweakers pricewatch en haal je daar zelf wat schijven? Die van HP zijn afgestemd op de server en krijgen support. Bij die van de pricewatch loop je het risico dat HP bij stukken aangeeft dat je eerst supported schijven moet gebruiken. Dat gezegd hebbende, de controller op het moederbord van een ML10 is gewoon een Intel chipset, daar werkt de WD Red echt wel op.
Op dit moment gebruik ik in de ML350g5 Raid1+1 (snelheid nooit een belemmering). In bijvoorbeeld een Ml10v2 kunnen 4 harddisks. Kies ik dan voor raid5+spare , of raid10 zonder hotspare?
RAID 5 zou ik met de mindere variant niet doen. RAID 10, waarom? Snelheid? Dan kun je er beter een paar SSD's in zetten dan met spinning disks aan de gang gaan; zeker als je ze toch van de pricewatch haalt ipv bij HP zelf.

Wat zijn je eisen? Want meer dan 6 werkstations en Pervasive Sql noem je niet. Is het een domain controller? Fileserver? Draait er Exchange bij (is het een Small Bussiness Server 2003?)? Om hoeveel data gaat het in totaal?

En wat wil je aan support? Is het goed dat de monteur morgen komt als het vandaag stuk gaat, of wil je dat deze er binnen 4 uur is? Wil je dat combineren met de harddisks die HP oppert of met eigen schijven?

Welk besturingssysteem wil je gaan draaien? Moet je dat nog aanschaffen? Heb je voldoende licenties?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Paul schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:30:
[...]
Het is allemaal HP, dus die geven hun garantie er wel op.
[...]
Hoeveel Watt een voeding kan leveren zegt helemaal niets over de kwaliteit van de voeding.

is het bij een voeding niet zo dat bv als een 500watt voeding voor 300 watt belast wordt deze minder snel stuk gaat als bijvoorbeeld de 350watt voeding tot 300 watt belast wordt(dus verhoudingsgewijs zwaarder wordt belast)
Verder weet ik ook niet of de voeding van een M10v2 kwalitatief net zo goed is als een m350g9 voeding, los van het wattage

[...]
De P440 (en P840) zijn hardware RAID-controllers, in de 100-reeks zit een 'mindere' variant. Echter, als ik je use-case zo lees maakt dat verschil voor jou niet echt uit.
[...]
Koop je dan de HP NearLine SAS-schijven of ga je naar de Tweakers pricewatch en haal je daar zelf wat schijven? Die van HP zijn afgestemd op de server en krijgen support. Bij die van de pricewatch loop je het risico dat HP bij stukken aangeeft dat je eerst supported schijven moet gebruiken. Dat gezegd hebbende, de controller op het moederbord van een ML10 is gewoon een Intel chipset, daar werkt de WD Red echt wel op.

Wilde inderdaad dan HP sas schijven. Maar alleen als dit betrouwbaarder zou zijn dan een config met WD-RED sata schijven. Ik kon zelf niets terugvinden over verschil betrouwbaarheid SAS tov SATA. Alleen verschil in doorvoorsnelheid; maar dat is in mijn geval niet van belang

[...]
RAID 5 zou ik met de mindere variant niet doen. RAID 10, waarom? Snelheid? Dan kun je er beter een paar SSD's in zetten dan met spinning disks aan de gang gaan; zeker als je ze toch van de pricewatch haalt ipv bij HP zelf.

Dan toch Raid1+spare kiezen?

Wat zijn je eisen? Want meer dan 6 werkstations en Pervasive Sql noem je niet. Is het een domain controller? Fileserver? Draait er Exchange bij (is het een Small Bussiness Server 2003?)? Om hoeveel data gaat het in totaal?

eisen: alleen maar psql, 6 werkstations, geen domain controler,fileserver of exchange. Alleen deze database software. Er draait klanten administratiesoftware op.

En wat wil je aan support? Is het goed dat de monteur morgen komt als het vandaag stuk gaat, of wil je dat deze er binnen 4 uur is? Wil je dat combineren met de harddisks die HP oppert of met eigen schijven?

Geen support.

Welk besturingssysteem wil je gaan draaien? Moet je dat nog aanschaffen? Heb je voldoende licenties?

server 2012
[/quote]

De vraag die al eerder werd gesteld: waarom dan een server. Bij HP heb je ILO ingebouwd. waardoor ik op afstand veel controle over het geheel heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Je kunt mijn post opknippen met de [q]- of [quote]tag, werkt hetzelfde als de [b]-tag maar dan voor quotes in plaats van bold :)
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 18:01:
Paul schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:30:
is het bij een voeding niet zo dat bv als een 500watt voeding voor 300 watt belast wordt deze minder snel stuk gaat als bijvoorbeeld de 350watt voeding tot 300 watt belast wordt(dus verhoudingsgewijs zwaarder wordt belast)
Nope, die dingen worden gemaakt voor de belasting die staat aangegeven. Overigens verwacht ik dat die server zelden boven de 200W komt.
Verder weet ik ook niet of de voeding van een M10v2 kwalitatief net zo goed is als een m350g9 voeding, los van het wattage
HP heeft er hun stempel op gezet, zal vast goed zijn :) Ja, het ding is goedkoper, dus het zal vast gemiddeld allemaal wat minder zijn, maar dat maakt het niet slecht.
Wilde inderdaad dan HP sas schijven. Maar alleen als dit betrouwbaarder zou zijn dan een config met WD-RED sata schijven. Ik kon zelf niets terugvinden over verschil betrouwbaarheid SAS tov SATA. Alleen verschil in doorvoorsnelheid; maar dat is in mijn geval niet van belang
Als betrouwbaarheid de doorslag geeft kun je beter alles van HP nemen. Op zich is SATA of SAS enkel een protocol; wel kunnen fabrikanten differentiëren binnen schijven met dezelfde aansluiting. Zo zijn er el cheapo SATA-schijven en enterprise SATA-schijven. Qua SAS is er eigenlijk alleen enterprise :+ De ML10 doet overigens geen SAS, alleen SATA.
Dan toch Raid1+spare kiezen?
Spare is altijd goed, al zie je bij servers niet zo vaak spares. En als HP binnen 4 uur een nieuwe komt brengen en je backups in orde zijn is dat ook niet zo erg.
Eisen: alleen maar psql, 6 werkstations, geen domain controler,fileserver of exchange. Alleen deze database software. Er draait klanten administratiesoftware op
En hoe groot is het geheel? Aangezien het op een G5 onder Windows 2003 draait neem ik aan dat het niet bijster groot is; hoeveel diskspace heb je op de huidige server?
Geen support.
Ik dacht dat het betrouwbaar moest zijn? Blijkbaar is het helemaal niet zo erg als het ding uitvalt?
De vraag die al eerder werd gesteld: waarom dan een server. Bij HP heb je ILO ingebouwd. waardoor ik op afstand veel controle over het geheel heb.
Let wel, de ML10 heeft geen iLO! Maar zo te horen zou je zelfbouw dus ook overwegen? Geen support nodig, zit (ook) naar de pricewatch te kijken? Supermicro heeft IPMI (remote console overnemen), mogelijk is dat een optie?

Iets als het volgende zou je kunnen overwegen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1225 v6 Boxed€ 239,-€ 239,-
1Supermicro X11SSH-F€ 222,-€ 222,-
1Antec ESK3000B-U3€ 30,50€ 30,50
1Crucial CT8G4WFD8266€ 76,49€ 76,49
1Seasonic G-series 360 watt€ 60,95€ 60,95
2Intel Pro 5400s 2,5" 360GB€ 155,50€ 311,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 939,94

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Paul schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 18:28:
Je kunt mijn post opknippen met de [q]- of [quote]tag, werkt hetzelfde als de [b]-tag maar dan voor quotes in plaats van bold :)
[...]
Nope, die dingen worden gemaakt voor de belasting die staat aangegeven. Overigens verwacht ik dat die server zelden boven de 200W komt.
[...]
HP heeft er hun stempel op gezet, zal vast goed zijn :) Ja, het ding is goedkoper, dus het zal vast gemiddeld allemaal wat minder zijn, maar dat maakt het niet slecht.
[...]
Als betrouwbaarheid de doorslag geeft kun je beter alles van HP nemen. Op zich is SATA of SAS enkel een protocol; wel kunnen fabrikanten differentiëren binnen schijven met dezelfde aansluiting. Zo zijn er el cheapo SATA-schijven en enterprise SATA-schijven. Qua SAS is er eigenlijk alleen enterprise :+ De ML10 doet overigens geen SAS, alleen SATA.
[...]
Spare is altijd goed, al zie je bij servers niet zo vaak spares. En als HP binnen 4 uur een nieuwe komt brengen en je backups in orde zijn is dat ook niet zo erg.
[...]
En hoe groot is het geheel? Aangezien het op een G5 onder Windows 2003 draait neem ik aan dat het niet bijster groot is; hoeveel diskspace heb je op de huidige server?
[...]
Ik dacht dat het betrouwbaar moest zijn? Blijkbaar is het helemaal niet zo erg als het ding uitvalt?

[...]
Let wel, de ML10 heeft geen iLO! Maar zo te horen zou je zelfbouw dus ook overwegen? Geen support nodig, zit (ook) naar de pricewatch te kijken? Supermicro heeft IPMI (remote console overnemen), mogelijk is dat een optie?

Iets als het volgende zou je kunnen overwegen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1225 v6 Boxed€ 239,-€ 239,-
1Supermicro X11SSH-F€ 222,-€ 222,-
1Antec ESK3000B-U3€ 30,50€ 30,50
1Crucial CT8G4WFD8266€ 76,49€ 76,49
1Seasonic G-series 360 watt€ 60,95€ 60,95
2Intel Pro 5400s 2,5" 360GB€ 155,50€ 311,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 939,94
Opslag die nodig is ongeveer 200gb. Dan toch voor SSD kiezen ipv spinning?
Raid1+1 spare met dus 3xssd zinvol? Of zonder spare.
Ik heb helemaal geen ervaringen raid icm ssd
Bestaan er enterprise SSD specifiek voor raid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Powergrim schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:27:
Waarom überhaupt een server? Dat ding draait alleen een DBMS en geen AD of andere services? Lekker een Azure abbonnementje afsluiten en voor een prikkie daar je DBMS inknallen. Scheelt je een hoop werk en waarschijnlijk ook geld.
Dat. Of een TransIP of whatever VPS, of, misschien nog beter, het geheel uitbesteden aan een ICT dienstverlener.

Deze setup is *zo* klein, dat ik serieus zou overwegen hier geen server voor aan te schaffen.

@Verwijderd, heb je zulke oplossingen al eens overwogen?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 21:49:
Opslag die nodig is ongeveer 200gb. Dan toch voor SSD kiezen ipv spinning?
Met zo (relatief) weinig data? Zeker... Pas als je ver over de TB's gaat zou ik nog naar spinning disks kijken tegenwoordig.
Raid1+1 spare met dus 3xssd zinvol? Of zonder spare.
Zou zonder spare kunnen ware het niet dat je geen enterprise support afneemt, dus ik zou wel voor een spare gaan :)
Bestaan er enterprise SSD specifiek voor raid?
Yup, alle enterprise SSD's. Maar er is voor RAID niet zo veel speciaals nodig. Die Intel PRO valt strict genomen niet helemaal onder enterprise (daar is men nog wat huiverig voor TLC SSD's) maar SLC is wel erg duur.

Met jouw applicatie verwacht ik echter niet dat je zulke heavy duty SSD's nodig hebt...

Vergeet ook de cloud-optie die anderen noemen niet :) Je Windows 2012-licentie en je CAL's gaan waarschijnlijk duurder zijn dan de hardware, dus mogelijk is cloud een stuk goedkoper. Vergeet ook de uren van de beheerder niet die deze kwijt is aan updaten, backuppen, de boel controleren etc etc etc...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1