Tuin beplanting suggesties

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-06 20:29
Mijn vrouw en ik zijn nu bezig met de laatste echt grote klus van ons 'nieuwe' huis (betrokken eind 2014) en dat is de tuin. Voor deze tuinrenovatie hebben we momenteel een groot vraagteken wat betreft het 'perkje' aan de straatkant:
https://drive.google.com/...wUVpIRlE/view?usp=sharing
https://drive.google.com/...ZLTVjb3c/view?usp=sharing

Het is een kleine tuin, mede ook door de aanbouw. Het 'vierkante' stuk is zo'n 21m2, waar we zoveel mogelijk graszoden willen laten neerleggen.

Voor het perkje aan de straatkant zoek ik eigenlijk iets wat hoog genoeg komt zodat ik met mijn bijna 2 meter me niet zo open en bloot hoef te voelen voor voorbijgangers (en de inkijk naar de woonkamer ook tegen gaat), dus ook iets dat winter groen is, maar daarnaast ook niet te diep de tuin in komt. Daarnaast ook iets wat de 'ramen' in de muur van de straatkant wat afschermt. Hij moet ook weer niet te hoog worden, dus 210/220cm zou mooi zijn.

Er staat nu een Viburnum Tinus bij de poort, maar die is wat raar gevormd (wel een goede hoogte voor mij!). Een mooi gevormde Viburnum Tinus vinden we net weer iets te diep de tuin in komen. Overigens willen we geen bomen en klimops in de tuin.

We hebben een ecologische hovenier in de arm genomen die ook nog met een voorstel gaat komen, maar ik ben benieuwd of mensen hier nog goede suggesties hebben!

Tuin is op het Zuid-Westen overigens.

EDIT:
Alles wat goed is voor bijen en vlinders ed. scoort bonuspunten bij ons!

[ Voor 5% gewijzigd door Shadow_Zero op 23-07-2017 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-06 18:47
Portugese laurier blijft wintergroen (te gebruiken als haag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 16:01
Een heg ? Taxus, buxus? Wij hebben zelf +/- 20 meter taxus heg staan. Gekocht als plantjes van 1 meter. Nu dik 3 meter hoog. Let op, kan wel ff duren maar dan moet je hogere kopen. Beetje mest erbij en goed snoeien en je hebt een mooie dichte haag en ook nog eens winter groen.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Ik had dat nog niet gemeld dat we een echte haag weer te veel van het goede vinden, voor zo'n kleine tuin. Maar misschien is er ook een soort semi-haag van te maken, zal eens inlezen.

Een hovenier die we bezochten deed ook de suggestie om palen in de grond te slaan en daar planten op/aan te zetten (ik weet alleen niet meer welke planten hij noemde...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-06 18:47
En een vlinderstruik (Buddleja) dan? Die kunnen nm. best hoog worden (staat hier ook in de tuin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:48
Beukenhaag, blijft niet groen maar houdt blad in herfst en winter. Je hebt verschillende soort, denk bijv. aan groen of rood blad. Laurier is moeilijk slank te houden en taxus groeit verwacht ik langzamer (sowieso duurder).

En als je geen echte haag wilt kan je nog kiezen voor hoog gras (geen grasveldje natuurlijk). Of inderdaad afwisselen met houtenpalen (zie in in de buurt ook wel eens). Je zou je kunnen begroeien met een klimop.

Powered by KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
En een lei-linde (of lei-appel / lei-peer) dan? Die komt mooi boven het muurtje uit, goed voor vlinders / bijen, lekker voor de maag, niet echt wintergroen overigens maar houd genoeg zicht tegen voor de incidentele voorbijganger. Daarbij zou ik 's winters zo veel mogelijk licht in huis willen hebben en dan is een "muur" van groen niet heel erg bevorderend.
Onder de appel kan je dan grassen / vlinderstruik / whatever plaatsen. Heb je gelijk wat afwisseling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009

jeka

Support your local club.

Bamboe? En dan een insecten hotel voor de bijen.

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Dank voor de suggesties, ik zal binnenkort eens googelen.

Aanvullend, het is een doodlopende weg voor auto's (maar er zitten best nog wat huizen en een appartementencomplex achter, dus sowieso nog wel wat autoverkeer), maar een doorlopende weg voor voetgangers en fietsers. Er zit ook een station vlakbij, dus voetgangers en fietsers komen aan de lopende band voorbij.

Aan de andere kant van onze weg zit een appartementencomplex van 4-hoog, en onze tuin zit op het zuid-westen (de zon gaat praktisch onder achter het appartementencomplex). Dus voor lichtinval in de winter maakt het ook niet uit (daarnaast kom ik doordeweeks toch pas thuis als het al donker is).

Oh ja, en mijn vrouw heeft hooikoorts, ook nog iets om rekening mee te houden!

@@Packardhell: Ik kan die houten palen nog niet echt visualiseren, heb je daar een voorbeeld van? Onze ecologische hovenier raadde bamboe ernstig af ^^

Vlinderstruik heeft de vorige bewoner achtergelaten, tenzij ik me nu vergis, maar daar willen we van af. Die neemt qua breedte wel heel veel ruimte in beslag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een vlindstruik snoei jein het voorjaar tot de grond en dan komt ie gewoon weer op tot een meter of twee hoog. Prima te doen, dr staan er hier ook drie in de tuin tegen de schutting :)

Bamboe heb je ook in een niet danwel nauwelijks woekerende variant. Weet de exacte naam niet, maar wij hebben het hier twee meter breed en ca 1,5m hoog staan als natuurlijke afscherming; de kliko's staan er achter. Ideaal. Alleen af en toe met de elektrische heggeschaar bijwerken maar niet meer dan een normale heg :)

Wellicht handig als je ook een plattegrodn van de tuin geeft, dat denkt wat makkelijker mee ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus Leeuwis
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hierbij een voorstel:
- Een rol tuingaas tegen je muur waar je winterharde klimplanten tegen op kunt laten groeien.
- Klimplanten die je hooguit eens of twee keer per jaar moet snoeien: italiaanse jasmijn of klimrozen. Jasmijn heeft van die dikke vettige bladeren die niet zo stoffig worden als bijvoorbeeld klimop-bladeren.
- De border kun je afgrenzen met lichtgroene buxus, die je eens of twee keer per jaar moet snoeien.
- De border kun je vullen met lichtgroene hortensia. Dan heb je een soort matching kleurenpalet.

Foto-voorbeeldje ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:24

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Mijn eerste gedachte was toch een Tinus. Die dingen kan je snoeien zoals je wilt en dus gewoon de vorm geven die je wilt.

Een vlinderstruik is mooi en groeit hard. Maar moet je wel steeds flink snoeien en kijk je zo doorheen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:36

JAMF

010 the number of the best

Gaasmatten zetten en passiebloem er tegenaan

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
@The Eagle: Ben wel benieuwd naar wat foto's daar van!

Plattegrond:
https://drive.google.com/...JcE5yRUE/view?usp=sharing (rechterplaatje, is na de aanbouw)

Dank voor de nieuwe suggesties! Weer extra google werk XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
Shadow_Zero schreef op zondag 23 juli 2017 @ 22:00:

[..]

@@Packardhell: Ik kan die houten palen nog niet echt visualiseren, heb je daar een voorbeeld van? Onze ecologische hovenier raadde bamboe ernstig af ^^

Vlinderstruik heeft de vorige bewoner achtergelaten, tenzij ik me nu vergis, maar daar willen we van af. Die neemt qua breedte wel heel veel ruimte in beslag!
Sommige mensen kiezen voor hardhouten palen en andere voor natuurlijke palen van bijv. Kastanje hout.
Kan er ongeveer zo uitzien. Je kan echter besluiten meer ruimte tussen de palen te laten en hogere begroeiing.

Powered by KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
@Packardhell: Had je toevallig ook concrete 'hoog gras' opties in je hoofd?

[ Voor 11% gewijzigd door Shadow_Zero op 24-07-2017 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
Shadow_Zero schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:32:
@Packardhell: Had je toevallig ook concrete 'hoog gras' opties in je hoofd?
Sorry geen concreet soort in gedachten, maar daar kan je boomkweker te wel aan helpen.
Bijv. Pijpenstrootje - Molinia ‘transparent’ kunnen t/m 140cm hoog worden.

Powered by KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Tehh schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 09:48:
En een lei-linde (of lei-appel / lei-peer) dan? Die komt mooi boven het muurtje uit, goed voor vlinders / bijen, lekker voor de maag.
Onder de appel kan je dan grassen / vlinderstruik / whatever plaatsen. Heb je gelijk wat afwisseling.
Ik heb nu wat fruithaag plaatjes gezien en dat vind ik op zich wel een interessant idee! Denk alleen dat mijn partner dat niet vindt, but we shall see ; )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Wilde je nou ook iets voor dat raam aan de zijkant van het huis planten? Dat lijkt zo op het eerste oog onmogelijk, want de stoep loopt tot strak tegen het huis. (Rare constructie, zo'n raam zo strak tegen het trottoir aan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
@BazzH: Ik wilde die 'raampjes' van de muur vanaf onze tuin afschermen. Maar jij bedoelt denk ik die grote glazen raam aan de zijkant. Nee, daar doen we verder niks mee. Hangt vitrage en jaloezie voor binnen :)
(geeft wel lekker veel licht in de woonkamer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Shadow_Zero schreef op maandag 24 juli 2017 @ 16:52:
@BazzH: Ik wilde die 'raampjes' van de muur vanaf onze tuin afschermen. Maar jij bedoelt denk ik die grote glazen raam aan de zijkant. Nee, daar doen we verder niks mee. Hangt vitrage en jaloezie voor binnen :)
(geeft wel lekker veel licht in de woonkamer)
Duidelijk.

Gezien je tuin al vrij klein is, zou ik een beetje uitkijken met vlinderstruiken. Wij hebben er ook 1 in dr achtertuin en ze groeien echt extreem hard. Ze worden best fors qua omtrek, ook al snoei je ze tot kniehoogte elk jaar. Misschien moet je voor die schutting toch maar kijken naar iets klimmends, of iets wat zich heel goed in model laat snoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Shadow_Zero schreef op zondag 23 juli 2017 @ 22:42:
@The Eagle: Ben wel benieuwd naar wat foto's daar van!

Plattegrond:
https://drive.google.com/...JcE5yRUE/view?usp=sharing (rechterplaatje, is na de aanbouw)

Dank voor de nieuwe suggesties! Weer extra google werk XD
Onze tuin is niet zo heel groot (ca5,5x8 breed) maar er zit echt alles in.
Van links naar rechts:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4jPe41lLnO1raHCu0J8IQb1Y/medium.jpg
Kijk je zo tegen die bamboe aan, containers er avhter en daarahter het schuurtje. Die olanten links moet ik nog snoeien, maar staan in een stroom van ca een halve meter breed :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vIoFsk6Lpl42Lpzi7ZXFsmA9/medium.jpg
Vijvertje midden in de tuin, rechts daarvan appel en perenbomen plus een vijgenboompje uiterst rechts. Klein stukje gras, vlonder er achter. De hedera rechts was helaas verplicht maar wel een mooie groene afscheiding :) Staat in een smalle strook zand waar ook wat frambozen in groeien.
Achterin de vlinderstruiken die ik van het voorjaar tot bijna de grond toe heb gesnoeid.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
@The Eagle: Nice! Welk formaat tegels zijn dat?

Ik overweeg ook nog een knikkerpotje, leuk voor eventuele kinderen later ;)

[ Voor 57% gewijzigd door Shadow_Zero op 24-07-2017 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

686932

Wij hebben een Japanse hulst staan. Lijkt veel op een buxus, erg sterk en makkelijk. Je kunt hem makkelijk smal houden. Wij zijn er blij mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Shadow_Zero schreef op maandag 24 juli 2017 @ 22:48:
@The Eagle: Nice! Welk formaat tegels zijn dat?

Ik overweeg ook nog een knikkerpotje, leuk voor eventuele kinderen later ;)
Thx. 100x100 iirc. Maar het regent nu dus ik ga ze ff niet opmeten voor je :P
Lagen er in toen we het huis kochten. Zou zelf niet meer voor zo donker gaan ivm de warmte die het genereert en er in blijft zitten, maar verder mooie tegel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
@The Eagle Genereert dat zoveel warmte dan? Wij overwegen nu antraciet (is wellicht ook jouw kleur). Then again, het worden niet zoveel tegels. 100x100 is wel massive trouwens :)
Wordt het vogelhuisje ook gebruikt? :)

En vóór de containers is bamboe??

[ Voor 7% gewijzigd door Shadow_Zero op 26-07-2017 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Shadow_Zero schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:33:
@The Eagle Genereert dat zoveel warmte dan? Wij overwegen nu antraciet (is wellicht ook jouw kleur). Then again, het worden niet zoveel tegels. 100x100 is wel massive trouwens :)
De warmte blijft er wat langer in zitten en het warmt sneller op. Blijft in de zomer dus wat warmer dan een normale stoeptegel. Alleen als het boven de 30 is geweest merken we dat de warmte iets langer blijft hangen.
En is idd massive. Gelukkig heb ik ze niet hoeven leggen, lagen er al toen we het kochten :)
Wordt het vogelhuisje ook gebruikt? :)
Werd. Altijd afwachten of en zo ja wie je huurders worden. Het feit dat er twee deuren verderop een stel katten leven helpt helaas niet :/
En vóór de containers is bamboe??
Yes. Fargesia Rufa om precies te zijn, deze maakt vrijwel geen uitlopers en woekert dus niet of nauwelijks. Dit stukje staat er al 5 jaar ofzo. Alleen af en toe wat scheuten weghalen en bijknippen met de elektrische heggenschaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 943161

jeka schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 09:59:
Bamboe? En dan een insecten hotel voor de bijen.
NOOIT maar dan ook NOOIT bamboe in je tuin zetten. Dat is gewoon afscheid nemen van je tuin. Bambo is totaal onuitroeibaar onkruid wat zelfs onder huizen doorgroeit om er aan de voorkant weer uit te komen. Een buurman die Bambo in z'n tuin zet, moet je per direct fusilleren. Het neemt je hele tuin over, maakt alles kapot en is niet weg te krijgen.

Wijlen mijn ouders gebruikten ooit bamboe stokjes om planten mee omhoog te houden. Na een maand hadden de 'dode' bamboestokjes van de bouwmarkt, ineens wortel geschoten, en 4 maand later kwam er overal bamboe uit de grond. Na een jaar hebben ze de hele tuin noodgedwongen tot 1.5m diep laten afgraven, om die pokkebamboe kwijt te raken.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 943161 op 26-07-2017 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:24

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Roundup?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009

jeka

Support your local club.

Hadden ze de niet woekerende variant?

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 10:30

Strikie

Athletics

Olijfwilg: oersterk, groenblijvend en perfect te gebruiken als haag. Verder is de Viburnum Tinus een leuke groenblijvende struik.

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Anoniem: 943161 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 19:04:
[...]

NOOIT maar dan ook NOOIT bamboe in je tuin zetten. Dat is gewoon afscheid nemen van je tuin. Bambo is totaal onuitroeibaar onkruid wat zelfs onder huizen doorgroeit om er aan de voorkant weer uit te komen. Een buurman die Bambo in z'n tuin zet, moet je per direct fusilleren. Het neemt je hele tuin over, maakt alles kapot en is niet weg te krijgen.

Wijlen mijn ouders gebruikten ooit bamboe stokjes om planten mee omhoog te houden. Na een maand hadden de 'dode' bamboestokjes van de bouwmarkt, ineens wortel geschoten, en 4 maand later kwam er overal bamboe uit de grond. Na een jaar hebben ze de hele tuin noodgedwongen tot 1.5m diep laten afgraven, om die pokkebamboe kwijt te raken.
Zie mijn post. Lees je eerst ff in op bamboe voor je een N=1 uitspraak doet. Je hebt woekerende en niet woekerende bamboe. Jouw ouders hadden kennelijk de eerste, bij mij staat de 2e. Check de foto's, er staat al 5 jaar een stukje van 2m breed bij klikohoogte en dat woekert niet :)
Heck, ik wil tzt nog een stukje bijzetten, ik mis eigenlijk nog een cm of 30 riching schutting en dat groeit niet dicht,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The Eagle schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 21:51:
Zie mijn post. Lees je eerst ff in op bamboe voor je een N=1 uitspraak doet. Je hebt woekerende en niet woekerende bamboe. Jouw ouders hadden kennelijk de eerste, bij mij staat de 2e. Check de foto's, er staat al 5 jaar een stukje van 2m breed bij klikohoogte en dat woekert niet :)
Heck, ik wil tzt nog een stukje bijzetten, ik mis eigenlijk nog een cm of 30 riching schutting en dat groeit niet dicht,
Akkoord, ik had je post niet gezien, maar daar staat toch:
deze maakt vrijwel geen uitlopers en woekert dus niet of nauwelijks.
Laat ik het zo zeggen; mijn ervaringen met bambo zijn dermate dat ook niet of nauwelijks woekerende bamboe er bij mij never nooit niet in zal komen. Wellicht dat grondsoort er wat mee te maken heeft, vruchtbaarheid, enz, maar ik zou Bamboe als zeer groot risico willen omschrijven.

Goed, er zou dus een minder of niet woekerende variant zijn. Jij bestelt die en krijgt de verkeerde geleverd. Dan staat je tuin echtbinnen 3 jaar volledig vol.

Als bambo nou de mooiste plant was die er bestond of de meest elegante oplossing, soit, dan kun je het overwegen, in alle andere gevallen bljif ik onverkort bij mijn advies. Bamboe: niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Ik ben zelf voor ligusters gegaan. Staat bekend als ouderwets maar groeit mooi dicht en is erg makkelijk te snoeien. Electrische heggenschaar erlangs jagen. Wordt ook niet heel breed. Aanplanten in het najaar, oktober november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Suggesties van onze hovenier: Zilverbes, Clematis Early Sensation, Apple Blossom, de Toscaanse jasmijn, Stauntonia hexaphylla, kiwi, passievrucht

Weer wat te lezen!

EDIT:
Blijken wel veel klimplant suggesties, wat op voorhand niet onze voorkeur is.

[ Voor 20% gewijzigd door Shadow_Zero op 28-07-2017 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Anoniem: 943161 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 21:56:
[...]

Akkoord, ik had je post niet gezien, maar daar staat toch:

[...]

Laat ik het zo zeggen; mijn ervaringen met bambo zijn dermate dat ook niet of nauwelijks woekerende bamboe er bij mij never nooit niet in zal komen. Wellicht dat grondsoort er wat mee te maken heeft, vruchtbaarheid, enz, maar ik zou Bamboe als zeer groot risico willen omschrijven.

Goed, er zou dus een minder of niet woekerende variant zijn. Jij bestelt die en krijgt de verkeerde geleverd. Dan staat je tuin echtbinnen 3 jaar volledig vol.

Als bambo nou de mooiste plant was die er bestond of de meest elegante oplossing, soit, dan kun je het overwegen, in alle andere gevallen bljif ik onverkort bij mijn advies. Bamboe: niet doen.
Ik heb het etiket van de huidige planten nog en ik bestel dat spul niet online. Dr zit hier een hele grote intratuin om de hoek die dat spul zo heeft. Kan ik hem nog op grootte uitzoeken ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klimplanten kunnen ook problematisch zijn, zeker als ze bv. tegen gevel op gaan klimmen. Voegwerk en hout gaat er dan aan. Maar zijn wel beter beheersbaar dan woekerende bambo.

@The Eagle: ik ben niet objectief en heb een zéér slechte ervaring met bamboe gehad. Dat erken ik en ik waarschuw daarvoor. Als jij aangeeft dat er ook bamboe is die niet woekert, dan blijft het zuiver nog een smakenkwestie, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:32

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik zie de suggestie voor bamboe voorbij komen.
Kijk dan zeker eens bij Randijk: http://randijk.nl/

Zij zijn gespecialiseerd in woekerende en niet woekerende bamboe.

Wij hebben daar de bamboe in onze voortuin vandaan gehaald. Dat is (uiteraard) een niet woekerende soort. Vermeerdert wel, maar relatief langzaam. Uit mijn hoofd hebben we deze soort: https://www.bamboe.nl/product/fargesia-nitida-pillar/

Groeit in de zomer vrij dicht, in de winter is het wat meer open wegens gedeeltelijk bladverlies.

Vlinders ga je d'r niet mee aantrekken, daar zou ik inderdaad een vlinderstruik of kamperfoelie voor aanschaffen.

Oh, schrik trouwens niet van de prijs. Niet woekerende bamboe groeit en vermeerdert relatief langzaam. Daarom liggen de prijzen per plant dus redelijk hoog. :)

[ Voor 11% gewijzigd door unezra op 29-07-2017 07:52 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
De Viburnum Tinus blijft staan en daar komen nog twee fruit leibomen naast. Het idee is nu ook om een spandraad boven het muurtje te hangen (tussen ons huis en het aangrenzende energiehuisje, of anders via een houten balk op het muurtje) voor een aantal klimplanten, om zo ook wat af te schermen van de straat. Helaas kon de beplanting toch niet vóór de vakantie van de leverancier worden geleverd, dus dat wordt pas mid-september :/

Ander vraagje, de tegels zijn nu gelegd, echter is er eentje geknakt, eentje een hap uit en een of twee een hoekje afgebroken:
https://drive.google.com/...UZ3VBSVU/view?usp=sharing
https://drive.google.com/...4TzFOUkU/view?usp=sharing
https://drive.google.com/...zQ2dqdGs/view?usp=sharing

Het gaat om deze tegels: http://shop.jvernooy.nl/s...mico-30x60x6-cm-antraciet

De geknakte gaan ze sowieso vervangen, gebroken hoekjes en hapjes is het argument dat dat bijna niet te voorkomen is bij grote tegels, en dat vervangen weer grote kans op beschadiging bij andere tegels oplevert.

Ik heb hier geen ervaring mee. In mijn eerste gedachte wil ik een mooie strakke nieuwe tuin, en daar horen geen gloednieuwe tegels met beschadiging bij. Maar misschien is dat inderdaad wel altijd zo?

Daarnaast twijfelen we nog hoe recht/waterpas de tegels (dan wel tuin) liggen. Dat is ook nog niet perfect heb ik het idee. Nou weet ik niet of dat gewoon goed mogelijk is voor elkaar te krijgen in een tuin, of dat dat haast een utopie is om echt 100% recht/strak/waterpas te krijgen??

Oftewel, hoe erg moet ik op mijn strepen gaan staan? De hovenier en tegelzetter zijn hartstikke aardige mensen en ik ben niet echt het type met een grote mond, maar ik wil uiteraard wel mijn 'rechten' verdedigen en tot een zo perfect mogelijk eindresultaat komen. Anderzijds, wil ik ook dat de tuin af komt, als in theorie ALLES weer opnieuw betegeld moet worden kost dat ook weer tijd en energie en moeten we daar voor vrij nemen (hoeft wellicht niet per se, maar voor die 2 daagjes hadden mijn vrouw en ik gewoon geregeld dat er iemand thuis was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zo duur is een losse tegel ook niet. Je koopt een volledig product, niet een waar wat af is.
Hoekjes zou ik zeker in het zicht ook laten vervangen. En als dat risico met zich meebrengt verstaan ze hun vak niet helemaal lijkt me ;)

Helemaal waterpas wil je overigens niet want dan blijft het water staan, moet altijd een beetje geren ;€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Shadow_Zero schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 15:30:
De Viburnum Tinus blijft staan en daar komen nog twee fruit leibomen naast. Het idee is nu ook om een spandraad boven het muurtje te hangen (tussen ons huis en het aangrenzende energiehuisje, of anders via een houten balk op het muurtje) voor een aantal klimplanten, om zo ook wat af te schermen van de straat. Helaas kon de beplanting toch niet vóór de vakantie van de leverancier worden geleverd, dus dat wordt pas mid-september :(

Ander vraagje, de tegels zijn nu gelegd, echter is er eentje geknakt, eentje een hap uit en een of twee een hoekje afgebroken:
https://drive.google.com/...UZ3VBSVU/view?usp=sharing
https://drive.google.com/...4TzFOUkU/view?usp=sharing
https://drive.google.com/...zQ2dqdGs/view?usp=sharing

Het gaat om deze tegels: http://shop.jvernooy.nl/s...mico-30x60x6-cm-antraciet

De geknakte gaan ze sowieso vervangen, gebroken hoekjes en hapjes is het argument dat dat bijna niet te voorkomen is bij grote tegels, en dat vervangen weer grote kans op beschadiging bij andere tegels oplevert.

Ik heb hier geen ervaring mee. In mijn eerste gedachte wil ik een mooie strakke nieuwe tuin, en daar horen geen gloednieuwe tegels met beschadiging bij. Maar misschien is dat inderdaad wel altijd zo?

Daarnaast twijfelen we nog hoe recht/waterpas de tegels (dan wel tuin) liggen. Dat is ook nog niet perfect heb ik het idee. Nou weet ik niet of dat gewoon goed mogelijk is voor elkaar te krijgen in een tuin, of dat dat haast een utopie is om echt 100% recht/strak/waterpas te krijgen??

Oftewel, hoe erg moet ik op mijn strepen gaan staan? De hovenier en tegelzetter zijn hartstikke aardige mensen en ik ben niet echt het type met een grote mond, maar ik wil uiteraard wel mijn 'rechten' verdedigen en tot een zo perfect mogelijk eindresultaat komen. Anderzijds, wil ik ook dat de tuin af komt, als in theorie ALLES weer opnieuw betegeld moet worden kost dat ook weer tijd en energie en moeten we daar voor vrij nemen (hoeft wellicht niet per se, maar voor die 2 daagjes hadden mijn vrouw en ik gewoon geregeld dat er iemand thuis was).
Gewoon laten vervangen die tegels , de tegels kunnen makkelijk met een zuignap /apparaat eruit worden gehaald zonder de omliggende te beschadigen.

De hoektegel zou ik eventueel als 2 losse tegels leggen ,
Dus 1 van een 1/2 en 1 kwart tegel en dan met paar Mm voeg.
Door een betonnen tegen te snijden wordt hij minder sterk en al helemaal als er een hoek uit gaat die nog belast wordt met lopen .

Wil je hem toch uit 1 tegel hebben dan raad ik aan om het zand re stabiliseren
Met was cementmortel.

Voor de fruitbomen kijk even naar rassen die ziekteresistent zijn
En bemest de bodem nu overmatig met koekorrel of ander organise meststoffen.
Pagina: 1