Hallo,
Ik ben aan het kijken voor huurwoningen en daarbij valt me op dat heel veel huizen in de advertentie "Aantal personen: 1" hebben staan. Het gaat bij de huizen die ik op het oog heb zelfs om huizen waarvan in de advertentiestaat dat er een tweepersoonsbed in staat. Nou ben ik bang dat ik, daar ik wil samenwonen, meteen terzijde wordt geschoven door de verhuurder als ik aangeef dat ik er met twee personen wil wonen.
Nu heb ik even gezocht of er iets over is te vinden op internet en ik heb het volgende gevonden (bron):
Ik ben aan het kijken voor huurwoningen en daarbij valt me op dat heel veel huizen in de advertentie "Aantal personen: 1" hebben staan. Het gaat bij de huizen die ik op het oog heb zelfs om huizen waarvan in de advertentiestaat dat er een tweepersoonsbed in staat. Nou ben ik bang dat ik, daar ik wil samenwonen, meteen terzijde wordt geschoven door de verhuurder als ik aangeef dat ik er met twee personen wil wonen.
Nu heb ik even gezocht of er iets over is te vinden op internet en ik heb het volgende gevonden (bron):
Ik vraag me af of het hierom verstandig is om dit te verzwijgen bij de bezichtiging e.d. en dit contract gewoon te tekenen alsof ik er alleen ga wonen, ook als er in staat dat er maximaal 1 persoon mag wonen. Of zal dit achteraf toch als contractbreuk kunnen worden gezien? Het gaat sowieso om een huis van 40m2 met een slaapkamer waar een tweepersoonsbed in kan dus daar ligt het niet aan.Soms staat in het huurcontract dat het verboden is om samen te wonen en dat de huurder alleen zelf zijn hoofdverblijf in de woning mag hebben. Van een dergelijk beding hoeft de huurder zich niets aan te trekken, zeker niet als het verbod te maken heeft met de (geloofs)overtuiging van de verhuurder. De verhuurder kan op zo’n beding redelijkerwijs alleen een beroep doen als het bijvoorbeeld om de huur van een kleine kamer gaat die ongeschikt is voor bewoning door meer dan één persoon.