Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Routeradvies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DeerDitch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-11 15:24
Hoi,

Wij hebben thuis de Ziggo TC7210 modem/router en die heeft nogal vaak de neiging om z'n Wifi signaal te verliezen. Ik ben daarom van plan om van het bovenste schema naar het onderste schema te verbouwen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IPVUOzqM6dCNtDzx6NB28pnp/full.jpg
De switch heeft trouwens 16 poorten en ik heb de TP-Link1043ND (oud model met dd-wrt) die ik als AP wil gebruiken in de woonkamer voor de tablet/telefoons/laptops (allemaal nog spul zonder 5Ghz Wifi-ac).

Ik ben alleen op zoek naar advies betreffende welke router ik het best aan kan schaffen.Qua eisen heb ik niks bijzonders (denk ik). Ik heb een webserver en mailserver draaien, dus daar moet ik bij kunnen (poorten openen). Voor de rest is het alleen downloaden/streamen/surfen wat we doen. Ik wil niet al te veel geld uitgeven max. €100.

Wat mij betreft kan ik dus af met een huis-tuin en keuken router met minimaal 2 poorten waar alles al ingesteld staat. Dan zou je weer bij een alles-in-1 oplossing uitkomen (tp-link-ac1750), maar dan kan ik net zo goed die oude 1043ND gebruiken?

Ik denk dat een router only oplossing het beste is, maar daar heb je ook nogal wat variaties.
De Ubiquiti routers bijvoorbeeld zijn er in 3 smaken:Als ik het goed begrijp is dit prima spul, maar is dit geen overkill voor mijn situatie? En is er naast de prijs en aantal poorten ook een verschil tussen deze routers waar ik in mijn situatie iets aan zou hebben? Die Lite-3 heeft bijvoorbeeld maar 3 poorten maar is wel het duurste 8)7

f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef

Beste antwoord (via DeerDitch op 21-07-2017 19:54)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wacht even...

Je probleem is met de WiFi van de huidgie modemrouter, dus ga je een non-WiFi router nieuw kopen en een router met WiFi uit het stenen tijdperk inzetten als AP :?

Als je geen problemen hebt met de routerfunctionaliteit van de huidige modemrouter, niets aan veranderen :o

Besteed je geld enkel aan de WiFi. De WR-1043ND is met 2.4GHz-only WiFi-n in geen velden of wegen met de TC7210 te vergelijken, ik zou gaan naar iets met vergelijkbare WiFi-specs, maar dan op een handige locatie. Oftewel een los AP. Als je denkt dat je heel je huis met een enkele AP kunt dekken, dan zou je de KPN 'WiFi Versterker' voor EUR 50 kunnen nemen. Denk je dat je meerdere nodig hebt, kijk bijvoorbeeld naar de Ubiquiti UniFi-gevallen.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:26
Neem de Edgerouter X, meer dan genoeg performance voor thuisgebruik en de goedkoopste van het stel.

Als het budget het toelaat zou ik aanbevelen een pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) erbij te nemen. Deze heeft ook meteen 5GHZ iets wat je wel gaat merken als je clients het ook aankunnen.

[ Voor 59% gewijzigd door tweakG5 op 20-07-2017 15:01 ]

• Paul
  • Laatst online: 12:03
De Lite is dan ook veruit de snelste, die doet heel veel (alles?) in hardware, ook bij hele kleine packet sizes. De vraag is of je een gigabit up en down tegelijkertijd vol gaat gooien met pakketjes van 64 bytes :) Voor een Ziggo-lijn thuis is de X meer dan snel genoeg.

Het verschil tussen de X en de X-SFP is, je raadt het al, vooral de SFP. Als je die niet gaat gebruiken dan hoef je die niet te kopen. Of je voor de X of de Lite moet gaan is aan jou, zelf ben ik wel van de overkill dus heb ik de Lite (X was er nog maar net toen ik de Lite kocht), maar de X is ook een uitstekende router. Beiden draaien dezelfde software.

[ Voor 19% gewijzigd door Paul op 20-07-2017 15:01 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • Beste antwoord

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wacht even...

Je probleem is met de WiFi van de huidgie modemrouter, dus ga je een non-WiFi router nieuw kopen en een router met WiFi uit het stenen tijdperk inzetten als AP :?

Als je geen problemen hebt met de routerfunctionaliteit van de huidige modemrouter, niets aan veranderen :o

Besteed je geld enkel aan de WiFi. De WR-1043ND is met 2.4GHz-only WiFi-n in geen velden of wegen met de TC7210 te vergelijken, ik zou gaan naar iets met vergelijkbare WiFi-specs, maar dan op een handige locatie. Oftewel een los AP. Als je denkt dat je heel je huis met een enkele AP kunt dekken, dan zou je de KPN 'WiFi Versterker' voor EUR 50 kunnen nemen. Denk je dat je meerdere nodig hebt, kijk bijvoorbeeld naar de Ubiquiti UniFi-gevallen.

Oslik blyat! Oslik!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:05
"WIFI versterkers" (repeaters) zijn nooit een goed idee aangezien ze je snelheid halveren (in het beste geval).

Best schakel je je WIFI uit op je bestaande router (als die verder voldoet), en schaf je je een degelijk AP aan. Zelf ben ik tevreden van de Ubiquity Unifi reeks al zou ik wel gaan voor de AP-AC-LR (de Lite heeft echt een beperkte dekking).

• Paul
r2504 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:31:
"WIFI versterkers" (repeaters) zijn nooit een goed idee aangezien ze je snelheid halveren (in het beste geval).
Ligt er heel erg aan hoe je ze inzet. KPN noemt het wel zo, maar op hun eigen foto zie je ook de kabel zitten. Ook op het plaatje van TS zie je een kabel lopen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-11 22:46

Best schakel je je WIFI uit op je bestaande router (als die verder voldoet), en schaf je je een degelijk AP aan. Zelf ben ik tevreden van de Ubiquity Unifi reeks al zou ik wel gaan voor de AP-AC-LR (de Lite heeft echt een beperkte dekking).
Gewoon inzetten als Access Point dus, dat is ook wat de TS nodig heeft.
Als je een goede AP zoekt, vind je die namelijk niet. Je komt uit bij routers. Maar als je al een prima router hebt, wil je gewoon een AP. Dan kan je het beste een goede repeater/extender zoeken en deze juist niet als repeater/extender gebruiken maar als AP.

Het is ontzettend jammer dat deze apparaten gepromoot en verkocht worden als repeater of extender want dat zou slechts een feature van een AP kunnen zijn (eentje die je vooral moet negeren).

Laatst bij de Action een repeater voor €10 gekocht, die doet het best ok op 1 verdieping. Via Powerline (TP Link setje) verbonden met de router.

• Paul
Jazco2nd schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:39:
Als je een goede AP zoekt, vind je die namelijk niet. Je komt uit bij routers.
Misschien begrijp ik je verkeerd, want je bedoelt vast niet dat al deze apparaten niet goed zouden zijn als ze geen WAN-poort hebben?

Rhàshan - Aditu Sunlock

• r2504
Laatst bij de Action een repeater voor €10 gekocht, die doet het best ok op 1 verdieping. Via Powerline (TP Link setje) verbonden met de router.
En zo is je powerline dan weer de bottleneck van je installatie.

Eén goed AP (zoals de UBNT AP-AC-LR) voldoet voor de meeste huishoudens (tenzij je een kast van een villa hebt). Eventueel kan je er dan meerdere plaatsen maar het is steeds aangeraden deze AP's via UTP te verbinden met je router (of centrale switch).

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"WIFI versterkers" (repeaters)
"WiFi versterker" is helemaal geen technische term en kan werkelijk van alles zijn. In dit geval een AP dat (helaas) ook als repeater ingezet kan worden.

Maar het is per default gewoon een AP dat TS bedraad op z'n switch aangesloten kan worden. Zie ook:
KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99
[...]

De LR is vleesch noch visch, met meeste mogelijkheden (3x3 MiMo) op de plek waar je het minste nodig hebt (2.4GHz). In de 5GHz is het niet anders dan de Lite. Als de Lite niet voldoet zou ik de Pro aanraden. Maar waarschijnlijk heb je meer aan 2x een Lite dan 1x een Pro.

Bdenk sowieso dat WiFi tweerichtingsverkeer is en dat een AP hebben dat hard kan zenden weinig helpt als je client devices (die sowieso lager zendvermogen hebben) nog altijd niet doorkomen.
r2504 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:47:
[...]

En zo is je powerline dan weer de bottleneck van je installatie.
Idd. Verder krijg je waar je voor betaalt en voor EUR 10 heb je prut.
Eén goed AP (zoals de UBNT AP-AC-LR) voldoet voor de meeste huishoudens (tenzij je een kast van een villa hebt).
Of gewoon een reguliere eengezinsrijtjeshuis met betonnen vloeren en vloerisolatie...
Eventueel kan je er dan meerdere plaatsen
Idd. Maar je moet sowieso niet op dekking ontwerpen maar op capaciteit. Je hebt niets aan -80dBm 2.4GHz op zolder als je daarmee niet eens je Netflix stream kunt afspelen. Dus veel liever twee kleintjes dan een grote. En sowieso po 5GHz dimensioneren, niet op 2.4GHz. Dat hoort enkel voor legacy te zijn.
maar het is steeds aangeraden deze AP's via UTP te verbinden met je router (of centrale switch).
Idd. Het heeft nul zin geld te investeren in een goede AP om het vervolgens via beroerde PLC of nog erger WiFi backhaul aan te sluiten.

[ Voor 30% gewijzigd door dion_b op 20-07-2017 19:17 ]

Oslik blyat! Oslik!

• DeerDitch
dion_b schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 15:06:
Wacht even...

Ik snap wat je bedoelt en ik denk dat ik in de toekomst ook wel overstap op een goeie nieuwe AP. Maar als ik dat nu doe, dan heb ik en een TC7210 die 2 signalen de ether in stuurt (Ziggo prive en Ziggo Wifispots) en dan die nieuwe AP met een signaal. Plus de buren waar er ook een stuk of 4 hard staan te roepen.

Ik wil dus mijn Ziggo wifi uitgeschakeld hebben en dat kan alleen als die TC7210 in bridge mode gaat. Waarbij dus de router functionaliteit ook uitgeschakeld wordt... Dus heb ik een router nodig

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DeerDitch schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 19:28:
[...]

Ik snap wat je bedoelt en ik denk dat ik in de toekomst ook wel overstap op een goeie nieuwe AP. Maar als ik dat nu doe, dan heb ik en een TC7210 die 2 signalen de ether in stuurt (Ziggo prive en Ziggo Wifispots) en dan die nieuwe AP met een signaal. Plus de buren waar er ook een stuk of 4 hard staan te roepen.

Ik wil dus mijn Ziggo wifi uitgeschakeld hebben en dat kan alleen als die TC7210 in bridge mode gaat. Waarbij dus de router functionaliteit ook uitgeschakeld wordt... Dus heb ik een router nodig
Huh? Je kunt toch gewoon de beide radio's uitschakelen zonder dat ding in bridge mode te zetten...

Overigens heb je uitermate weinig last van een netwerk dat niet gebruikt wordt en alleen maar beacons uitzendt. Worst case (2.4GHz) kost het je 3% van throughput op een ander netwerk, in de 5GHz is het maximaal 0.5%. Peanuts dus. Als je het echt niet uit kunt zetten, gewoon vol op zelfde kanaal gaan zitten met AP die je wel gebruikt - co-channel interference is altijd te prefereren boven adjacent-channel, zeker als het alleen gaat om die ene beacon elke 100ms.

Oslik blyat! Oslik!

• Paul
Kun je wifi (in ieder geval privé) niet uitzetten? Op de Connect Box kan het wel...

Verder zijn veel netwerken niet zo heel erg, zeker niet op 5 GHz, zolang ze maar niet op overlappende kanalen zitten. Zolang alles op 1, 6 of 11 zit (2.4 GHz) maakt dat ene netwerk niet bijzonder veel uit als het toch niet gebruikt wordt.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-11 22:46
Paul schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:44:
[...]
Misschien begrijp ik je verkeerd, want je bedoelt vast niet dat al deze apparaten niet goed zouden zijn als ze geen WAN-poort hebben?
Ubiquiti is een uitzondering, als je die filtert uit de lijst zijn het vooral apparaten die als range extenders worden verkocht. Maar eigenlijk prima APs zijn.

Mijn punt is vooral dat range extenders/repeaters beter als AP verkocht kunnen worden. En dat die hele term "repeater" mag verdwijnen.

• DeerDitch
Paul schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 19:54:
Kun je wifi (in ieder geval privé) niet uitzetten? Op de Connect Box kan het wel...

Verder zijn veel netwerken niet zo heel erg, zeker niet op 5 GHz, zolang ze maar niet op overlappende kanalen zitten. Zolang alles op 1, 6 of 11 zit (2.4 GHz) maakt dat ene netwerk niet bijzonder veel uit als het toch niet gebruikt wordt.
Ja, dat kan toch wel. Dat heb ik echt glad over het hoofd gezien... 8)7
Maar dan is de keus inderdaad eenvoudig. Ik ga op zoek naar een goede, nieuwe AP!

• r2504
dion_b schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 19:14:
[...]

"WiFi versterker" is helemaal geen technische term en kan werkelijk van alles zijn. In dit geval een AP dat (helaas) ook als repeater ingezet kan worden.
Het is niet omdat één toestel meerdere mogelijkheden heeft dat de term "WIFI versterker" niet meer zou bestaan of plots vanalles zou betekenen . Ja, je kan een aantal van die toestelletjes gebruiken als AP indien je een UTP kabel hebt (wat dan ook ten zeerste is aanbevolen), maar evenzeer als "WIFI versterker/repeater" (wat totaal niet is aangeraden).

Heb je geen UTP liggen tot op de gewenste locatie dan is powerline een alternatief al heeft ook dat beperkingen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

r2504 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 11:39:
[...]

Het is niet omdat één toestel meerdere mogelijkheden heeft dat de term "WIFI versterker" niet meer zou bestaan of plots vanalles zou betekenen .
De term bestaat technisch niet. Lees IEEE 802.11er maar op na. Het is puur een marketingterm, verzonnen om interessant te klinken. Zelfs bij dezelfde vendor kan het zijn dat twee verschillende apparaten die "versterker" genoemd worden verschillende functionaliteoten hebben.
Ja, je kan een aantal van die toestelletjes gebruiken als AP indien je een UTP kabel hebt (wat dan ook ten zeerste is aanbevolen), maar evenzeer als "WIFI versterker/repeater" (wat totaal niet is aangeraden).
Repeater en versterker zijn geen synoniem. Een repeater heeft een duidelijk omschreven functionaliteit. Niets mis met de term (alleen word je doorgaans niet blij van de functionaliteit)

Oslik blyat! Oslik!

• r2504
Zucht... IEEE 802.11 zal me worst wezen... het gaat hierbij over hoe je het toestel gebruikt (niet wat jij graag leest als officiële termen), en daarbij kan men stellen dat het gebruik als repeater, versterker, extender (en nog 37 andere benamingen die niet 100% correct zijn) NIET aangewezen is.
Pagina: 1