Betalen in termijn als student verstandig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoggar
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-05 12:39
Goedendag,

Ik ben van plan om binnen kort een laptop te gaan kopen voor mijn stage.
Mediamarkt geeft de optie om een aankoop in termijnen te betalen en het lijkt een goede keuze.

Waarom wil je in termijnen betalen?
De laptop zou ik ook in één keer kunnen betalen alleen is dat wel een grote hap uit de portemonnee.
Als ik in termijnen betaal dan zou ik nog geld over hebben voor andere dingen

Mijn vraag is of het wel verstandig is om als student zijnde deze optie te nemen gezien het feitelijk een lening is en je daar ook bij BKR bekent wordt

[ Voor 83% gewijzigd door Spoggar op 20-07-2017 13:46 . Reden: Topic was geplaatst zonder inhoud. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Hint: Lees eens wat er in je post staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoggar
uhm help, ik heb perongeluk de topic geplaatst zonder content 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:14

Rmg

1. Geld lenen kost altijd geld. dus voordeliger zal het niet zijn

2. In de meeste gevallen is een laptop op afbetaling een lening en word deze bij het BKR geregistreerd, in principe geen probleem, drukt wel een eventuele lening voor een hypotheek tenzij je het dan ineens kan aflossen.

3. Problemen met betalen kunnen er voor zorgen dat je BKR registratie een codering word, wat wel problematisch is.

Van die eerste jaar 0% rente deals, als je dat wil doen, zorg er voor dat je na een jaar ook echt aflost anders stijgt de rente explosief.

Dingen aanschaffen met geld wat je (nog) niet hebt is nooit voordelig voor jezelf.

Of je het moet doen moet je altijd zelf weten, bedenk alleen wel dat er een reden is dat dit soort constructies worden aangeboden en dat is niet omdat de winkel je aardig vind maar omdat ze er aan verdienen

Zo'n 0 procent mediamarkt actie, kijk het zijn geen oplichters en hun doel is ook niet om je in problemen te laten komen.

Je krijgt waar je voor tekent, betaal je in de 0 procent termijn alles af en zeg je het doorlopende krediet op dan is het redelijk voordelig, je bent dan alleen eventuele extra afsluitkosten kwijt.

Maar mediamarkt weet ook dat studenten denken "Oh dit leg ik opzij en over 1 of 2 jaar los ik alles af en kost het me niets" in de praktijk is het alleen zo dat er na 2 jaar nog niets is afgelost en het gewoon een lening met bijbehorende rente word *O* .

Vervolgen incasseren ze elke maand een klein bedrag waar je van denkt pfff kan ik missen en zo ettert dit jaren door.

Aan het eind maak je balans op en wat blijkt, elke maand rente betaald en minimaal afgelost, en je hebt zo 3K afgetikt voor een laptop van 1000 euro. Niet fijn, alleen dit is exact waar je voor getekent hebt d:)b

Lenen is niet inherent slecht naar mijn mening, het is mogelijk om het "slim" aan te pakken (wat discipline vereist, maar het is nooit voordelig.

[ Voor 46% gewijzigd door Rmg op 20-07-2017 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoggar
Dit is de laptop waar ik over na denk: Asus ZenBook UX510UX-DM102T
De laptop kost daar €873,24, als ik bij mediamarkt de aankoop betaal over een termijn van 24 maanden dan zal de totaal prijs €956.19 (+9.5%) worden en betaal ik per maand €39.84.

Dat ik uiteindelijk 9.5% (€82.95) meer betaal over een periode van 2 jaar vind ik niet echt een probleem.
Waar ik wel mee zit is de BKR, als ik het goed begrijp zou dit niet negatief voor mij zijn als ik het product gewoon netjes per maand betaal en dan is het mogelijk zelfs positief? (als ik de video op hun website zo zie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:14

Rmg

Spoggar schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 14:15:

Dat ik uiteindelijk 9.5% (€82.95) meer betaal over een periode van 2 jaar vind ik niet echt een probleem.
Waar ik wel mee zit is de BKR, als ik het goed begrijp zou dit niet negatief voor mij zijn als ik het product gewoon netjes per maand betaal en dan is het mogelijk zelfs positief? (als ik de video op hun website zo zie)
Nee het is nooit positief.

Een registratie, dwz een mogelijkheid tot lenen, zorgt ervoor dat je hypotheek verstrekker jou minder geld wil geven. Het weghalen van zo'n registratie gaat in het slechste geval een aantal weken overheen, niet fijn als je bezig bent je hypotheek af te ronden.

Een codering (afhankelijk van welke) kan er voor zorgen dat je 5 jaar na het aflossen je pas weer een hypotheek krijgt.

Let trouwens ook op dat mediamarkt je eigenlijk een mediamarkt "creditcard" geeft. dwz het bedrag dat je mag lenen bij de mediamarkt is hoger dan de waarde van de laptop.

Als je de laptop hebt afbetaald heb je alsnog de mogelijk tot krediet gebruiken bij de mediamarkt. En de mogelijkheid om "rood te staan" / krediet te gebruiken bij de mediamarkt, dit is wat geregistreerd staat en ook het bedrag is wat invloed heeft op een eventuele hypotheek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeToBe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:41

BeToBe

Privacy jurist

Nee, het is niet verstandig om geld te lenen voor elektronica. Een lening is niet per definitie verkeerd. Een hypotheek is een lening, een studieschuld ook en hetzelfde geldt voor een telefoon abonnement. Een BKR-registratie is ook niet per definitie verkeerd. Alleen voor dit soort dingen (laptops), die je ook nog eens in 1 keer kan betalen, maar je houdt liever geld over voor 'andere dingen', is hééééél onverstandig. De gedachte 'Nu allemaal leuke dingen en betalen komt later vanzelf wel' kan je de rest van je leven in de problemen brengen.

Waarom gewoon niet sparen? Waarom niet eens nee zeggen tegen 'andere dingen'? Waarom moet het een laptop van €900 zijn? Kan het niet met een laptop van €300 of is dat minder 'stoer'?

Niet doen dus!

Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 14:50 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 888629

@Spoggar Niet doen.

Dan kun je nog beter geld proberen te lenen van een familielid waarop je hem of haar maandelijks terugbetaald. Elke BKR registratie moet je zien te voorkomen inzake dergelijke afbetalingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:14
De laptop kost daar €873,24, als ik bij mediamarkt de aankoop betaal over een termijn van 24 maanden dan zal de totaal prijs €956.19 (+9.5%) worden en betaal ik per maand €39.84.

Hoeveel rente krijg je op je spaarrekening dat je liever 4,5% per jaar betaalt om het te lenen bij de MM?
Als je het in plaats daarvan bij het DUO leent betaal je op dit moment ook 0%.
Maar omdat je het geld toch hebt.. Gewoon uit je zak betalen.
En als je het te duur vindt om €873,24 te betalen voor een laptop. Dan koop je een andere laptop.

[ Voor 5% gewijzigd door RocketKoen op 20-07-2017 14:35 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeToBe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:41

BeToBe

Privacy jurist

CurtPoindexter schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 14:33:
Als je het nu kan missen zou ik het gewoon doen. Rib uit je lijf maar over 15 maanden ben je lang niet meer zo blij met dat ding (zo gaat dat nou eenmaal...) maar moet je nog steeds 40 euro per maand aftikken.
Of nog leuker. TS stopt hem 3 maanden later in zijn tas en de laptop wordt 'kapot gedrukt'. Dan betaal je vervolgens maanden lang € 40 per maand voor niks

Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:14
BeToBe schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 14:35:
[...]

Of nog leuker. TS stopt hem 3 maanden later in zijn tas en de laptop wordt 'kapot gedrukt'. Dan betaal je vervolgens maanden lang € 40 per maand voor niks
of €80 per maand. Want hij moet natuurlijk nog steeds een laptop hebben voor zijn stage.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiteflashh
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02-05 14:10

je kunt bij mediamarkt ook een x bedrag zelf betalen en de rest op afbetaling.
heb zelf een TV daar gekocht voor €1000 waarvan ik 600 in 1 keer heb betaald.
De rest gaat in termijnen (ik geloof 13 euro per maand ofzo), maar je kan ook de rest in 1 keer afbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16:05
Nooit lenen tenzij het niet anders kan. Tenzij jij dit geld op een andere manier kan investeren die gegarandeerd hoger bedrag oplevert dan je voor deze laptop betaald.

Daarbij moet je je voorstellen dat er iets gebeurd met de laptop waardoor je hem niet twee jaar kan gebruiken. Dan moet je toch nog door betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-05 19:44
Je mag van mij ook wel 850 euro lenen en 950 euro terugbetalen binnen 2 jaar O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spoggar
Als ik de reacties zo zie dan is betalen in termijn dus een echte 'no go'.
Een laptop met een lagere prijs is natuurlijk altijd welkom maar dan zit ik met de vraag welke ik moet kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:20
Heb je de laptop wel echt nodig? Wat heb je nu? Kun je niet een laptop lenen tijdens je stageperiode?

Ik zou zelf niet lenen. Wellicht kom je in een situatie waarbij je de laptop niet meer kunt afbetalen, en dan zit je met een schuld die alleen maar oploopt. Zo bouwen schulden zich op en kom je van de regen in de drup.

Mocht je toch gaan kiezen om te lenen, dan zou je dat wellicht beter bij DUO kunnen doen. Daar is de rente op dit moment 0%, en ik zou liever van de overheid lenen dan van MediaMarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:20
In het verleden heb ik als bijbaan bij de Mediamarkt gewerkt, studiefinanciering ziet men niet als inkomen.

Oftewel je zal waarschijnlijk niet eens in aanmerking komen omdat je niet door de toetsing heen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipppertje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-03 15:08
Als je 'm zelf kan betalen op dit moment zou ik dat gewoon doen. Of ff op marktplaats kijken naar een jong gebruikte.
Betalen in termijnen kan natuurlijk wel, als je het doet zou ik er wel een verzekering bij nemen (je zou de eerste niet zijn die 'm na een maand van de trap laat vallen en vervolgens nog steeds 2 jaar door moeten betalen voor iets wat stuk is).

Maar het had ook zo gekunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Uiteindelijk ben je met betaling in termijnen altijd duurder uit dan als je het product in 1 keer betaald. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoggar
oohh schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 14:44:
Heb je de laptop wel echt nodig? Wat heb je nu? Kun je niet een laptop lenen tijdens je stageperiode?
Eind oktober zal ik voor mijn stage 365 vaardagen moeten maken en daar verslagen over moeten maken.
Verslagen typen kan natuurlijk met de meest simpele pc die er bestaat maar ik zal in die tijd ook graag wat multimedia dingen willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinow
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-04 23:05
Spoggar schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 14:50:
[...]
wat multimedia dingen willen doen.
Mee eens dat een lening niet verstandig is. Over wat je bovenstaand zegt; kun je iets specifieker zijn? Wil je video en photo editting gaan doen? Of enkel wat films kijken en muziek luisteren?

In geval van het tweede: zoek een leuke i3 laptop met een SSD en je bent klaar.

Zoiets dus: pricewatch: Dell Vostro 3568-044HP

Of koop een mooie 2e hands over van een tweaker: pricewatch: Asus ZenBook UX310UA-FC075T

[ Voor 26% gewijzigd door Stinow op 20-07-2017 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

An sich is een SSD ook niet per se nodig, scheelt wel weer de nodige euro's aan een laptop. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 888629

Spoggar schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 14:43:
Als ik de reacties zo zie dan is betalen in termijn dus een echte 'no go'.
Een laptop met een lagere prijs is natuurlijk altijd welkom maar dan zit ik met de vraag welke ik moet kiezen.
Wat is je maximale budget? Anders kijk hier eens en stel eens iets samen:

https://laptopparts4less.frl/index.php?route=common/home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoggar
Stinow schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 14:54:
[...]

Mee eens dat een lening niet verstandig is. Over wat je bovenstaand zegt; kun je iets specifieker zijn? Wil je video en photo editting gaan doen? Of enkel wat films kijken en muziek luisteren?
De minimale eis is dat de laptop League of legends op medium settings kan draaien, Intel Graphics 620 is daar al voldoende voor eigenlijk.
Ook moet er een 1080p scherm bij zitten voor het kijken van films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:23

LankHoar

Langharig tuig

Ik ben blij dat TS nu overweegt om geen lening af te sluiten voor een laptop, en gewoon een andere wil overwegen!

Er is een heel mooi forum onderdeel waar je uitgebreid advies kunt vragen over je laptop keuze. Dat raad il je aan even te doen, en dan zul je een laptop kunnen kopen die beter bij je wensen en budget past. Succes :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-04 11:37

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Spoggar schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 13:22:
Goedendag,

Ik ben van plan om binnen kort een laptop te gaan kopen voor mijn stage.
Spoggar schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 15:07:
[...]
De minimale eis is dat de laptop League of legends op medium settings kan draaien, Intel Graphics 620 is daar al voldoende voor eigenlijk.
Ook moet er een 1080p scherm bij zitten voor het kijken van films.
O-)

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoggar
Er is een heel mooi forum onderdeel waar je uitgebreid advies kunt vragen over je laptop keuze. Dat raad il je aan even te doen, en dan zul je een laptop kunnen kopen die beter bij je wensen en budget past. Succes :)
Dat is toch dit forum onderdeel? of bedoel je dat ik hier een nieuw topic moet starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:56

Zenix

BOE!

In v&a staan genoeg laptops die aan je eisen voldoen.V&A aangeboden: Dell Latitude E5450 Intel Core i5, Full HD, 8GB, SSD Windows 10 bijvoorbeeld

[ Voor 61% gewijzigd door Zenix op 20-07-2017 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:07
Spoggar schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 15:21:
[...]

Dat is toch dit forum onderdeel? of bedoel je dat ik hier een nieuw topic moet starten.
Denk dat die bedoelt dat je zegt dat je voor je stage een laptop nodig hebt en vervolgens als eisen geeft dat die LoL moet kunnen spelen ;) (en ik gok dat je stage niet inhoud dat je LoL moet spelen, alhoewel ik snap dat als je een jaar op een boot zit je ook andere dingen dan alleen je stage wilt doen)

Is er geen mogelijkheid om iets te regelen qua laptop samen met je stagebedrijf?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289295

In een keer betalen als je het hebt, en anders nog ff doorsparen. De komende twee jaar het ding afschrijven in plaats van afbetalen, en dan heb je er in theorie oneindig plezier van.

HEt is vooral wat @Rmg zegt: "Als je de laptop hebt afbetaald heb je alsnog de mogelijk tot krediet gebruiken bij de mediamarkt. En de mogelijkheid om "rood te staan" / krediet te gebruiken bij de mediamarkt, dit is wat geregistreerd staat en ook het bedrag is wat invloed heeft op een eventuele hypotheek."

BKR gaat uit van het maximale bedrag, en het restant van dat kredietbedrag staat straks op je te wachten tot je het weer een keer aanspreekt "omdat het wel makkelijk is". En voor je het weet ben je vijf jaar bezig met iets dat je nu in een keer kunt betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoggar
@Puc van S. niet tijdens stage natuurlijk ;)
Pagina: 1