High-end Game PC voor €2300

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindWarp
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 07:15
Hoi Allemaal,

ook ik ben bezig om een game pc samen te stellen.
Ik draai nu op een i5 4670k en een GTX780 en moet eerlijk zeggen dat ik nog best goed meekom in 1440p.
Toch is het steeds vaker zoeken naar frames/sec en ik weet zeker dat mijn systeem in 4k niks gaat trekken.
En ik hou gewoon erg van nieuwe apparatuur :9

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In de eerste plaats: Gamen. De racing-games die ik speel vragen niet eens zo gek veel rekenkracht, maar ik speel bijvoorbeeld ook altijd de nieuwste RPG's in de Fallout / Far Cry / Elder Scrolls, series en ik vind dat die games pas echt tot hun recht komen in ultra settings / met graphics modpacks. Verder probeer ik altijd veel AAA-titels mee te pakken en ik merk dat ik nu af en toe echt terug moet naar 1080p.
In de tweede plaats: videobewerken. Dit is van ondergeschikt belang, omdat dit zich beperkt van 1 tot enkele videos per maand, maar performancewinst is ook hier altijd meegenomen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zou het graag binnen €2300 willen houden. Hiervoor moet ook een 4k-monitor, een webcam (skypen met mijn zus in de VS) en een USB-hub gekocht worden. Ik heb erg veel randapparatuur (alleen de racing/flightsim apparatuur kost me nu al 5 USB-poorten) en die houd ik het liefste ook gewoon aangesloten.
Mijn totale budget is ongeveer €2500 maar ik heb elders nog voor ca €200 aan randapparatuur op de wensenlijst staan, dus vandaar dit 'gekke' bedrag van €2300.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem een 1440p monitor (Dell Ultrasharp 27"), toetsenbord en muis mee.
Ik wil dus met 2 schermen werken als ik met home-office/videobewerken bezig ben. Gamen kan prima op 1 scherm.
Ook neem ik 2x2Tb 5400rpm-schijven mee. (overige opslag via NAS; videobewerken kost erg veel ruimte :9)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb zelf onderstaande lijst samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler€ 242,95€ 242,95
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 113,95€ 113,95
1MSI GeForce GTX 1080Ti Gaming X€ 781,50€ 781,50
1NZXT H440 New Edition Zwart/Rood€ 123,-€ 123,-
1Logitech HD Pro Webcam C920€ 71,-€ 71,-
1TP-Link USB 3.0 7-Port Hub met 2 oplaadpoorten€ 34,99€ 34,99
1Asus PB287Q Zwart€ 426,-€ 426,-
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1G.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-16GTZR€ 177,95€ 177,95
1Corsair RM750x Zwart€ 115,-€ 115,-
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 151,-€ 151,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.287,33

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zeker niet. Ik geloof in goede reviews en prijs/kwaliteit. Dan komen de goede merken voor de componenten vanzelf bovendrijven. Wel is compatibiliteit erg belangrijk, maar dat lijkt me voor zich spreken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoe het systeem eruit ziet, is voor mij ook best belangrijk. Mijn huidige pc is een WC-build met alle kabels weggewerkt en veel CCFL/blacklights. Ik wil voor mijn nieuwe systeem met luchtkoeling beginnen (WC is simpelweg te duur om er nu bij te doen). Zaken als een moederbord met LED-verlichting, of zelfs het geheugen met verlichting wat ik gekozen heb, is mij gemakkelijk een paar tientjes extra waard. MITS de performance niet onderdoet voor vergelijkbare componenten zonder deze franje.

Ga je overklokken?
Nee. ik verwacht van een systeem in deze prijsklasse dat het stock goed genoeg voor mij werkt.

Wat verwacht je van ons?[i]
Mijn hoofdvraag is of bovenstaand systeem in balans is. Ik begrijp dat op dit moment de Ryzen-cpu de beste performance voor het geld geeft. De 1080ti is volgens mij een no-brainer als je voor 4k wil gaan.
Ik heb erg weinig verstand van moederborden en ik kom er met de reviews ook slecht uit.
Idem met geheugen(snelheden).

Ik ben voornamelijk op zoek naar advies in de zin van: "Als je X vervangt door Y hou je geld over zodat je onderdeel Z kunt kopen wat de overall performance ten goede komt".
Maar ik sta ook open voor feedback als: "Leuk dat je €2300 als budget kiest, maar voor €2000 heb je vergelijkbare performance / voor €200 extra heb je veel meer performance".

Alvast bedankt! :)

If it ain't broke, you're not trying! - Red Green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18-09 12:41
Het ziet er eigenlijk keurig uit.
Het kan natuurlijk goedkoper als je led verlichting achterwege laat, maar je geeft aan daar graag wat meer aan uit te geven, dus dan is het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
Als je toch niet van plan bent om (zwaar) te gaan overklokken kan je ook voor een wat goedkopere koeler gaan zoals bijvoorbeeld de pricewatch: be quiet! Pure Rock.
Bij mij komt de temperatuur met de Pure Rock en een R5 1600 op hetzelfde MoBo onder full load (witcher 3/BF 1) niet boven de 60°C uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:39
Je geeft aan dat je voor €2300,- ook het 4k scherm wil hebben, vervolgens kom je met een build die al bijna 2300 is zonder scherm. Ik zei niks.

Je kan er voor kiezen om een Ryzen 1700 te pakken, de stock koeler van de 1700 heeft een RGB LED ring. Zal niet zo goed koelen als een losse koeler maar wel voldoende en je hebt LED. Kost je €20,- meer ten opzichte van de 1600X + koeler en de 1700 heeft dan 2 cores meer en 4 threads.

Edit: Overigens moet de 550 variant van die serie voedingen ook voldoende zijn, heb je de €20 weer terug.

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/Y0efXDSgSPU/maxresdefault.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door TheBrut3 op 20-07-2017 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-09 23:36
TheBrut3 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 14:51:
Je geeft aan dat je voor €2300,- ook het 4k scherm wil hebben, vervolgens kom je met een build die al bijna 2300 is zonder scherm.
Het scherm staat er gewoon bij hoor. :+
Je kan er voor kiezen om een Ryzen 1700 te pakken, de stock koeler van de 1700 heeft een RGB LED ring. Zal niet zo goed koelen als een losse koeler maar wel voldoende en je hebt LED. Kost je €20,- meer ten opzichte van de 1600X + koeler en de 1700 heeft dan 2 cores meer en 4 threads.

Edit: Overigens moet de 550 variant van die serie voedingen ook voldoende zijn, heb je de €20 weer terug.

[afbeelding]
Een RM550x is ook nog eens stiller dan de 650 en 750 watt varianten.

Heb je je verder verdiept in andere monitor mogelijkheden? Een 4k tn scherm is niet per definitie een foute keuze, maar ook niet per definitie de juiste. Op een IPS of VA scherm zullen de RPGs die je speelt er toch weer een stukje netter uitzien. Voor de racegames die je speelt zou je weer kunnen denken aan een 100+ Hz scherm (op 1440p of indien lichte race games een duur 4k scherm). Nogmaals, 4k is geen verkeerde keuze, zolang je maar bekend bent met de alternatieven.

Verder zou je voor een x370 bord met meer USB aansluitingen kunnen gaan, al kan ik me voorstellen dat je liever een hub op je bureau hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashino
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-09 14:11
10 dagen wachten en kat uit de boom kijken voor VEGA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Diemer_
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18-10-2024
Ik mis een HDD, behalve natuurlijk als je genoeg hebt aan 525 gb ssd of iets dergelijke. Zoniet dan raad ik een HDD van 2 TB aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:28
_Diemer_ schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 17:16:
Ik mis een HDD, behalve natuurlijk als je genoeg hebt aan 525 gb ssd of iets dergelijke. Zoniet dan raad ik een HDD van 2 TB aan
Ook neem ik 2x2Tb 5400rpm-schijven mee. (overige opslag via NAS; videobewerken kost erg veel ruimte :9)
Dit stond in zijn post:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:54

Jorissie87

No diggity

Je hebt een 4K scherm @60Hz. Persoonlijk (en velen met mij) vind ik gamen op 60+ Hz fijner. Dan liever maar geen 4K. Voor racing/RPG zal dit weliswaar minder belangrijk zijn dan voor shooters maar houd er wel rekening mee! Als ik kon kiezen voor 1080P @144Hz of 4K @60Hz koos is voor het eerste (heb momenteel zelf beide, gamen doe ik op 144hz. Films, browsing en editing op 4K)

Edit: zie dat je zelf al een 1440P meeneemt, is die wel meer dan 60Hz?

[ Voor 8% gewijzigd door Jorissie87 op 21-07-2017 09:50 ]

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:35
Kashino schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:36:
Ben je wel gelijk weer extra kwijt aan je voeding ;)

Serieuzer: voor die beschikbaar is ben je ook wel 2 maanden verder gok ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindWarp
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 07:15
Bedankt voor alle reacties! Geweldig dat jullie de tijd nemen om met me mee te denken d:)b
lactaxative schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 15:37:
Een RM550x is ook nog eens stiller dan de 650 en 750 watt varianten.

Heb je je verder verdiept in andere monitor mogelijkheden? Een 4k tn scherm is niet per definitie een foute keuze, maar ook niet per definitie de juiste. Op een IPS of VA scherm zullen de RPGs die je speelt er toch weer een stukje netter uitzien. Voor de racegames die je speelt zou je weer kunnen denken aan een 100+ Hz scherm (op 1440p of indien lichte race games een duur 4k scherm). Nogmaals, 4k is geen verkeerde keuze, zolang je maar bekend bent met de alternatieven.
De voeding van 750 Watt is dus behoorlijke overkill? Ik zou niet graag met 550 Watt op m'n tenen willen lopen, maar alles wat ik kan winnen qua geluidsniveau/budget is ook meegenomen natuurlijk.

Als ik eerlijk ben, ben ik juist helemaal niet goed op de hoogte van de alternatieven en de panelen zeggen me ook niet zoveel. Om eerlijk te zijn zoek ik in de pricewatch op 4k en goede reviews. Heb je misschien een goed startpunt voor me waarmee ik me er meer in kan verdiepen?
Mijn huidige 1440p monitor is ook 60Hz. en dat vind ik zelf een prima scherm. Denk je dat er een wereld voor me opengaat als ik 1440p op 100+Hz zou kiezen boven 2160p op 60Hz?
TheBrut3 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 14:51:
Goede opmerking, dankjewel! Zal het snelheidsverschil met de 1700 merkbaar zijn of worden? Ik heb namelijk zelf nog het idee dat de CPU niet echt meer een bottleneck is. Als ik de 1700 zou kiezen en niet tevreden zou zijn met de temperaturen, dan is een aparte koeler natuurlijk ook niet de grootste uitgave om extra te moeten doen. Dus daar zou ik niet wakker van liggen.
Kashino schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:36:
Ik weet dat het eraan komt. Het is met hardware altijd een kwestie van wanneer het juiste moment is om te kopen. Voorlopig richt ik me op wat er nu leverbaar is, zodat ik snel aan de slag kan als ik eruit ben.
Mochten mijn worstelingen (met name het scherm dus) nog langer duren... tja, wie weet komt VEGA dan in beeld, maar misschien zijn er dan sowieso over het geheel genomen weer andere keuzes beter.

If it ain't broke, you're not trying! - Red Green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-09 23:36
MindWarp schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 13:51:
De voeding van 750 Watt is dus behoorlijke overkill? Ik zou niet graag met 550 Watt op m'n tenen willen lopen, maar alles wat ik kan winnen qua geluidsniveau/budget is ook meegenomen natuurlijk.
Een 1080 Ti trekt zo'n 300 W, een R5 1600 100 W en de rest zo'n 50 W. 550 W is dus inderdaad voldoende. Voor Vega weten we dit nog niet goed, maar ik kan me slecht voorstellen dat deze kaarten boven de 400 watt gaan trekken.
Als ik eerlijk ben, ben ik juist helemaal niet goed op de hoogte van de alternatieven en de panelen zeggen me ook niet zoveel. Om eerlijk te zijn zoek ik in de pricewatch op 4k en goede reviews. Heb je misschien een goed startpunt voor me waarmee ik me er meer in kan verdiepen?
Mijn huidige 1440p monitor is ook 60Hz. en dat vind ik zelf een prima scherm. Denk je dat er een wereld voor me opengaat als ik 1440p op 100+Hz zou kiezen boven 2160p op 60Hz?
Racegames vind ik inderdaad juist dé toepassing welke je een hoge refresh rate voor wilt hebben. Goede objectieve informatie vind je hier https://nl.hardware.info/categorie/8/monitoren/koophulp

Ik vind persoonlijk dat ze nog teveel waarde hechten aan responstijd. Als je bij het monitor aankoop advies op Tweakers kijkt, zie je dat in 2009 (zo oud is deze post dus) de algemene overtuiging al was dat responstijden inmiddels insignificant dicht bij nul zaten. Inmiddels zijn de responstijden nogmaals door drie gedeeld.

Een monitor is bij uitstek persoonlijk, zowel per persoon als per toepassingen. Hierdoor krijg je helaas snel fanboy achtige adviezen, en dit vind je ook terug in adviezen op gerenommeerde sites. Het beste advies dat ik kan geven is om in een winkel te gaan kijken.
Goede opmerking, dankjewel! Zal het snelheidsverschil met de 1700 merkbaar zijn of worden? Ik heb namelijk zelf nog het idee dat de CPU niet echt meer een bottleneck is. Als ik de 1700 zou kiezen en niet tevreden zou zijn met de temperaturen, dan is een aparte koeler natuurlijk ook niet de grootste uitgave om extra te moeten doen. Dus daar zou ik niet wakker van liggen.
Op een 60 Hz scherm ga je het verschil tussen een 1600, 1600x of 1700 niet merken. Op een hoge verversing frequentie zou mijn technische voorkeur de 1600x zijn, echter twijfel ik of dit de meerprijs t.o.v. de 1600 met koeler waard is.
Ik weet dat het eraan komt. Het is met hardware altijd een kwestie van wanneer het juiste moment is om te kopen. Voorlopig richt ik me op wat er nu leverbaar is, zodat ik snel aan de slag kan als ik eruit ben.
Mochten mijn worstelingen (met name het scherm dus) nog langer duren... tja, wie weet komt VEGA dan in beeld, maar misschien zijn er dan sowieso over het geheel genomen weer andere keuzes beter.
Pagina: 1