Hulp bij keuze voor dimbare LED driver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitaloverdose
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-02 17:16
Ik heb een aantal LED lampen gekocht die niet dimbaar zijn. Ik wil ze graag kunnen dimmen, maar ik kan nergens soortgelijke lampen vinden, dus ik wil ze graag zelf dimbaar maken. In de lamp zit een LED driver (de Letaron AED08-350ILS, alleen staat er een foto bij van een andere driver) die een LED chip van 5,4W aanstuurt.

Ik heb een Busch Jaeger 6523 U-102 fasedimmer om de lamp te dimmen. Een gewone 220v aansluiting, geen 12v.

Ik ben een leek op het gebied van elektronica en kom er niet uit welke LED dimmer ik moet kopen. De LED driver die er nu in zit is blijkbaar een constant current LED driver, maar kan ik dat zomaar vervangen door een dimbare constant current LED driver of kan dat niet zomaar? En zo ja, wat heb ik dan nodig dat goed samengaat met mijn fasedimmer?

Alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 14% gewijzigd door digitaloverdose op 23-07-2017 20:09 ]

Beste antwoord (via digitaloverdose op 24-07-2017 08:54)

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
De driver geeft een constante 250mA bij een spanning range van 15-36V.

De led heeft een spanning (Forward voltage, Vf) van 5.4W / 0.250A = 21.7V (ongeveer)

Je zoekt dus een dimbare driver met een geschikte spanning range waar die 21.7V ruim binnen valt en die een maximale stroom levert van 250mA aan de LED.
De stroom mag ook best minder, maar dan brandt de led minder fel op de maximum dimmer stand.

Wat betreft de dimmer, die zal vermoedelijk het best werken met de keuzeschakelaar in de faseAFsnijding stand.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ploink
De driver geeft een constante 250mA bij een spanning range van 15-36V.

De led heeft een spanning (Forward voltage, Vf) van 5.4W / 0.250A = 21.7V (ongeveer)

Je zoekt dus een dimbare driver met een geschikte spanning range waar die 21.7V ruim binnen valt en die een maximale stroom levert van 250mA aan de LED.
De stroom mag ook best minder, maar dan brandt de led minder fel op de maximum dimmer stand.

Wat betreft de dimmer, die zal vermoedelijk het best werken met de keuzeschakelaar in de faseAFsnijding stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digitaloverdose
Bedankt voor je reactie! Helaas stond er op de pagina van die driver een foto van een andere driver. Het is de AED08-350ILS, die heeft de volgende specs: DC24V, Max.300mA, DC350mA 9V-24V. Dus als ik het goed begrijp dat heeft de LED een spanning van 5.4W / 0.350A = +/- 15.4V.

Moet ik de bestaande constant current driver vervangen door een dimbare constant current driver of is een dimbare contstant voltage driver ook goed?

Ik probeer iets te vinden in het enorme aanbod op https://www.telerex-europe.com/nl-nl/led-drivers, maar kan niet echt iets vinden dat geschikt is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploink
Nee je kan niet zomaar een stroombron door een spanningsbron vervangen, tenzij je nog een voorschakelweerstand toevoegt van de juiste waarde.

Een led kun je niet aansturen zoals een gloeilampje, het is een diode, een halfgeleider. Het is nuttig om jezelf wat meer in te lezen, vooral de relatie tussen stroom en spanning bij een led. Dan kun je deze vragen ook zelf beantwoorden.

Er zijn natuurlijk nog meer winkels op het internet, maar ik kan het ook zo 123 even niet vinden.
Deze OSRAM drivers zijn alvast niet geschikt helaas, teveel stroom of spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitaloverdose
Ploink schreef op maandag 24 juli 2017 @ 00:12:
Nee je kan niet zomaar een stroombron door een spanningsbron vervangen, tenzij je nog een voorschakelweerstand toevoegt van de juiste waarde.

Een led kun je niet aansturen zoals een gloeilampje, het is een diode, een halfgeleider. Het is nuttig om jezelf wat meer in te lezen, vooral de relatie tussen stroom en spanning bij een led. Dan kun je deze vragen ook zelf beantwoorden.

Er zijn natuurlijk nog meer winkels op het internet, maar ik kan het ook zo 123 even niet vinden.
Deze OSRAM drivers zijn alvast niet geschikt helaas, teveel stroom of spanning.
Ik ga me zeker even inlezen, nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitaloverdose
In NL shops kan ik niets vinden, dus ik denk dat het deze gaat worden. Liever geen goedkoop Chinees spul, maar dit ziet er wel aardig uit.

[ Voor 165% gewijzigd door digitaloverdose op 24-07-2017 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploink
Ik heb nog deze gevonden, maar omdat de minimum spanning niet is opgegeven is niet zeker of het gaat werken. Of deze dure met dubbele output.

Die van Aliexpress lijkt me wel OK, maar je moet idd goed oppassen met die hele goedkope chinese drivers.
Ik heb er ooit een gekocht zonder scheiding tussen primair en secundair, met gelijkgerichte lichtnet spanning (ruim 300VDC) in common mode op de DC draadijes, LEVENSGEVAARLIJK. De ebay verkoper deed er heel laconiek over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitaloverdose
Die eerste had ik ook gevonden op een andere site, maar de minimum spanning is inderdaad niet opgegeven. Maar als het vermogen daadwerkelijk 0,5-15W is (zoals op die site staat), dan is de spanning range erg breed en gaat het wel lukken.

Nu eerst maar even die van Aliexpress afwachten, ik heb die vanmiddag besteld. Als die niet werkt, dan ga ik voor die van Velleman.

Nogmaals bedankt voor al je advies, dat waardeer ik enorm!
Pagina: 1