Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Eikelboom
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01-08-2024
Hoe kan ik mijn eigen smartphone bouwen?
Ik wil graag proberen een eigen smartphone te maken, maar wat voor onderdelen heb je nodig om er een te bouwen?

op GoT verwachten we wat meer eigen inzet. Eerst zelf op onderzoek gaan en kom je er dan niet uit kan je hier je vragen stellen.
Graag je post editen met wat je zelf al gevonden hebt ed. Anders gaat deze dicht.

[ Voor 128% gewijzigd door 13art op 20-07-2017 10:17 ]

Beste antwoord (via P.Eikelboom op 20-07-2017 21:04)

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:46

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Pak de telefoon van je ouders en maak die open. Wat er in zit heb je nodig.

Waarom? Omdat het kan!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Goed, geeeeen idee wat je wil maar als je een eigen smartphone wil maken: huur een bak met developers, outsource de hardware-development naar China, laat een prototype bouwen, develop hier je OS op, gooi het op Indiegogo of Kickstarter.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Eikelboom
Nee sorry,
Het was om te proberen om er zelf een te maken voor mijzelf. Niet om en eigen merk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

P.Eikelboom schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:32:

Het was om te proberen om er zelf een te maken voor mijzelf.
:? Of je er nou 1 of 1000 maakt; de situatie is hetzelfde. Hardware, software, FCC/EC goedkeuring, bellen maar.

Of je hebt een hele andere vraag in je hoofd die absoluut niet verwoord wordt in de startpost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:48
Dit is een leuk project: https://www.raspberrypi.o...-raspberry-pi-smartphone/

Let wel, zonder enige kennis van programmeren of hardware wordt het lastig dit te bewerkstelligen.

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • Beste antwoord
  • +9 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:46

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Pak de telefoon van je ouders en maak die open. Wat er in zit heb je nodig.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kipppertje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-09 15:47
Ik zou denk ik eerst beginnen met een telefoon met een open bootloader.
Daar kun je dan je eigen OS opzetten (ik zou Android pakken) en dat customizen voor die telefoon.

Dan heb je er in ieder geval wat meer feeling mee.

Of zelf aan de slag gaan met programmeren met een raspberry pi of ander development bordje kan ook.

Maar het had ook zo gekunt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:29

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Zo heel snel even veel vragen

Wat voor telefoon?
Ga je zelf bouwen of enkel een eigen Custom ROM?
Wat wil je er mee kunnen?, alleen bellen, of ook apps internetten etc?
Wat zit er in en aan een reguliere telefoon allemaal al wat je zo weet?
Hoe goed kan je programmeren?
Ga je bij bouwen een Custom ROM achtig iets gebruiken?
Hoe wordt alles aangestuurd?
Wat mag de grootte zijn?
etc.
etc.
etc.

[ Voor 9% gewijzigd door Rubman op 20-07-2017 09:43 ]

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:52
Als je zulke vragen stelt moet je er niet aan beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kipppertje
.Maarten schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:43:
Als je zulke vragen stelt moet je er niet aan beginnen.
Waarom niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Als je niet weet wat er nodig is om zelf een smartphone te ontwerpen/ontwikkelen/maken/programmeren heb je waarschijnlijk ook niet de kennis om dit daadwerkelijk uit te kunnen voeren

Try SCE to Aux

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kipppertje
Imnoa schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:48:
[...]

Als je niet weet wat er nodig is om zelf een smartphone te ontwerpen/ontwikkelen/maken/programmeren heb je waarschijnlijk ook niet de kennis om dit daadwerkelijk uit te kunnen voeren
Iedereen moet ergens beginnen. Wat is er verkeerd aan om een uitdagend project te hebben?
Bij dit soort projecten gaat het niet om het eindresultaten, maar om de weg er naar toe. Ik denk dat OP nu al geleerd heeft, en als hij doorgaat alleen maar meer leert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
kipppertje schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:53:
[...]

Iedereen moet ergens beginnen. Wat is er verkeerd aan om een uitdagend project te hebben.
Bij dit soort projecten gaat het niet om het eindresultaten, maar om de weg er naar toe. Ik denk dat OP nu al geleerd heeft, en als hij doorgaat alleen maar meer leert.
Ik denk dat "Ergens" beginnen in dit geval unlocken van de bootloader, installeren van een custom rom en rooten hiervan moet zijn. Of bijvoorbeeld het demonteren en opnieuw monteren van de hardware van een oude smartphone.

Wat jij voorstelt is dat TS na zijn eerste les natuur/scheikunde zich maar bezig moet gaan houden met het realiseren van koude kernfusie

Try SCE to Aux

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:47

Nibbz

Postmaster General

Je kan een eigen iPhone bouwen :)

YouTube: Hoe Ik Mijn Eigen iPhone Maakte - in China
l3art schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 10:11:
Ga naar China.... 😉
Deze gast heeft zijn eigen iPhone gemaakt.
[video]
hehe, ik was eerder :p

[ Voor 47% gewijzigd door Nibbz op 20-07-2017 11:57 ]

13:37

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:52
kipppertje schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:53:
[...]

Iedereen moet ergens beginnen. Wat is er verkeerd aan om een uitdagend project te hebben?
Omdat het zulke complexe materie is. Als je wilt leren duiken leer je toch ook eerst zwemmen? Je begint klein door bijvoorbeeld eerst te kijken of je een kleine schakeling kunt ontwerpen. Daarna ga je steeds iets grotere ontwerpen maken. Dit is geen uitdagend project meer. Dit is een onhaalbaar project wat vanaf het begin gedoemd is om te mislukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:22
Regel een budget van paar miljoen €, en paar jaar, dan geraak je er wel.
Het probleem is de combinatie mechanica (je wil het vast kleiner dan een laptop), hoogfrequent (antenne's), batterijtechniek, programmeren, schema's designen, PCB's designen, troubleshooten,... zo'n danige waaier aan kennis vereist dat het niet in een hoofd past.

Je kan wel met "bouwpakketjes" werken, kant-en-klare modules samengooien en laten praten.
Raspberry pi met een GSM-module en een touchscreen er op, dan wordt het al wat haalbaarder om iets te bereiken voor je het beu bent :+

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kipppertje
Imnoa schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:57:
[...]

Ik denk dat "Ergens" beginnen in dit geval unlocken van de bootloader, installeren van een custom rom en rooten hiervan moet zijn. Of bijvoorbeeld het demonteren en opnieuw monteren van de hardware van een oude smartphone.

Wat jij voorstelt is dat TS na zijn eerste les natuur/scheikunde zich maar bezig moet gaan houden met het realiseren van koude kernfusie
Aan koude kernfusie zitten andere risico's en andere budgetten verbonden. Bovendien hoeft het niet een productie-klare iPhone te zijn, ik denk dat TS gewoon een prototype wil met een touchscreen en iets dat kan bellen. Met de resources die gratis of met een beperkt budget beschikbaar zijn, lijkt me dit niet onhaalbaar. Misschien niet dit jaar, maar je kan er langzaam heen groeien toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Omdat je direct al geen vergunning hebt in de hele wereld om dat ding te gebruiken?

Voor hetzelfde geld komt er een verkeerde transistor in dat ding ofzo, gaat staan zenden als een malle en over 3 weken een topic van @P.Eikelboom dat een of andere toezichthouder een boete van 4K door de brievenbus heeft gefrommeld.

Allemaal geneuzel in de marge; als je een topic opent met "welke onderdelen heb ik nodig", heb je dus nog niet eens de moeite genomen om een Nokia 3310 uit elkaar te slopen, een IFixIt-video te kijken hoe ruk sommige apparaten in elkaar zitten of op de hoogte te zijn van het fantastische feit hoe Apple in de iPhone de antenne een keer had ingebouwd. #correcte_topicstart

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:41

13art

Moderator Mobile
Ga naar China.... 😉
Deze gast heeft zijn eigen iPhone gemaakt.

Aiii iemand was me al voor.

[ Voor 11% gewijzigd door 13art op 20-07-2017 11:58 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• burrfoot
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-07 13:49
Nee... Deze dude heeft een stapel onderdelen van een bestaande smartphone bij elkaar gescharreld en zelf in elkaar gezet. Is een wezenlijk verschil, behalve de juiste puzzelstukjes in elkaar steken heeft deze man zelf niets ontwikkeld / ontworpen of gefabriceerd.

"if you can't fix it with a hammer, try a bigger hammer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
burrfoot schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:14:
Nee... Deze dude heeft een stapel onderdelen van een bestaande smartphone bij elkaar gescharreld en zelf in elkaar gezet. Is een wezenlijk verschil, behalve de juiste puzzelstukjes in elkaar steken heeft deze man zelf niets ontwikkeld / ontworpen of gefabriceerd.
TS vraagt hoe kan ik mijn eigen smartphone bouwen. Vraagt daarna om de componenten. En geeft verderop aan dat hij geen merk wil beginnen. TS wil dus net als de "dude" zelf z'n smartphone assembleren. En dat is ook het enige wat haalbaar is want in het ontwikkelen van een eigen smartphone zitten meer manuren dan in een mensenleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Hangt er van af wat je 'zelf maken' noemt. Als je echt zelf wil maken van verkrijgbare componenten moet je:

- NDA's tekenen bij de chipfabrikanten om de datasheets en referentie materialen te kunnen kopen
- Schakelingen ontwerpen
- PCB's ontwerpen
- Reflow oven kopen
- Onderdelen kopen
- PCB's laten maken
- Soldeerpasta kopen
- Soldeerpasta stencil kopen
- Soldeerpasta op je PCB smeren via je stencil
- Alle onderdelen op je PCB plaatsen
- Bakken in de reflow oven
- Onderdelen die niet in de oven mogen zelf nog nasolderen
- Baseband en bootstrap firmware maken
- Baseband en bootstrap firmware flashen
- Android (of een ander OS) porten naar de hardware die je gemaakt hebt
- Android (of een ander OS) flashen
- Apparaat naar de testkamer sturen, FCC/EC goedkeuring aanvragen/betalen
- ICC/IMEI kopen
- SIM bestellen
- SIM in je telefoon gooien
- Bellen

Klaar!

Stel dat je niet echt zelf wil maken, dan kan je alleen bestaande modellen nabouwen op basis van complete modules die er al zijn. Zo kan je een behuizing, moederbord, accu, scherm enz. van een bestaand toestel kopen, in elkaar zetten, en dan kan je jezelf een schouderklopje geven en doen alsof je iets gebouwd hebt, net als mensen die bij IKEA iets gekocht hebben }:O

[ Voor 20% gewijzigd door johnkeates op 20-07-2017 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:57
johnkeates schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 15:23:
Hangt er van af wat je 'zelf maken' noemt. Als je echt zelf wil maken van verkrijgbare componenten moet je:

- NDA's tekenen bij de chipfabrikanten om de datasheets en referentie materialen te kunnen kopen
- Schakelingen ontwerpen
- PCB's ontwerpen
- Reflow oven kopen
- Onderdelen kopen
- PCB's laten maken
- Soldeerpasta kopen
- Soldeerpasta stencil kopen
- Soldeerpasta op je PCB smeren via je stencil
- Alle onderdelen op je PCB plaatsen
- Bakken in de reflow oven
- Onderdelen die niet in de oven mogen zelf nog nasolderen
- Baseband en bootstrap firmware maken
- Baseband en bootstrap firmware flashen
- Android (of een ander OS) porten naar de hardware die je gemaakt hebt
- Android (of een ander OS) flashen
- Apparaat naar de testkamer sturen, FCC/EC goedkeuring aanvragen/betalen
- ICC/IMEI kopen
- SIM bestellen
- SIM in je telefoon gooien
- Bellen

Klaar!

Stel dat je niet echt zelf wil maken, dan kan je alleen bestaande modellen nabouwen op basis van complete modules die er al zijn. Zo kan je een behuizing, moederbord, accu, scherm enz. van een bestaand toestel kopen, in elkaar zetten, en dan kan je jezelf een schouderklopje geven en doen alsof je iets gebouwd hebt, net als mensen die bij IKEA iets gekocht hebben }:O
In de TS staat niks over android. Neem aan dat de TS z'n eigen OS gaat bouwen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kipppertje
Bartske schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 15:58:
[...]

In de TS staat niks over android. Neem aan dat de TS z'n eigen OS gaat bouwen ;)
Staat wel in het Android sub-forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

kipppertje schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:28:
[...]

Staat wel in het Android sub-forum
Zegt nog niks; zat grote fabrikanten die Android helemaal verkeerd uitleveren ;) Maar met AOSP zou er een end gekomen kunnen worden om een OS te bouwen inderdaad; geen idee of het een werkbaar project wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:41

13art

Moderator Mobile
burrfoot schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:14:
TS wil zelf een smartphone maken, staat niet dat het een hele nieuwe telefoon moet zijn van scratch af aan opgebouwd. Zegt zelfs dat hij geen eigen merk wil maken oid. Dus dan is zelf alle onderdelen op zo'n manier een prima optie om je eigen telefoon te maken. Het is maar net hoe je 'eigen' interpreteert.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• burrfoot
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-07 13:49
Aan allen hierboven die mij quoten. Het is hoe je het leest. Als "eigen smartphone maken" niet meer inhoudt als puzzelstukjes verzamelen en assembleren , dan zou ik zeggen, struin marktplaats af, regel een handvol Samsung Galaxy S4's .. Dit zijn ideale toestellen om van 3 of 4 defecte weer 1 werkende te maken. Mechanisch zijn ze super simpel, er is veel op software gebied te modificeren , zeker als je de originele I9505 neemt, het is technisch lego voor een hobbyist.

Durf je het aan om meer risico's te nemen, ga next-level en probeer eens een iPhone 5 (niet een S of latere iPhones vanwege Touch-ID) van schroot op te bouwen.

"if you can't fix it with a hammer, try a bigger hammer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:27

Yucon

*broem*

TS, waarom wil je dat eigenlijk? Wat lijkt je er precies leuk aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Eikelboom
Hoi,
sorry dat ik wat onduidelijk was.
Maar het zit zo: Ik ben 13 en wil een smartphone van bestaande modules en hardware.
Het is een droom maar ja, het proberen waard. (vind ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

Welke informatie hierover heb je zelf al gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Eikelboom
Ik heb alle onderdelen voor mijn smartphone gevonden. Ik heb mij ingelezen en gekeken hoe het moet en ga nu eerst een kapotte smartphone proberen te regelen. Die wil ik dan uit elkaar en daarna weer in elkaar zetten. Link advertentie: V&A gevraagd: Gezocht: Kapotte smartphone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kipppertje
Je zou ook kunnen beginnen met een Android emulator, dan heb je geen eens hardware nodig.
Het is best een complex project, dus je zult het hoe dan ook in stapjes moeten doen (hint: begin bij het makkelijkste stapje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
P.Eikelboom schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 20:44:
Ik heb alle onderdelen voor mijn smartphone gevonden. Ik heb mij ingelezen en gekeken hoe het moet en ga nu eerst een kapotte smartphone proberen te regelen. Die wil ik dan uit elkaar en daarna weer in elkaar zetten. Link advertentie: V&A gevraagd: Gezocht: Kapotte smartphone.
Dus je gaat een kapotte smartphone repareren.
Goed te doen hoor, als voorzichtig bent.

Wat heeft dit te maken met je topic?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:01

Fiber

Beaches are for storming.

Imnoa schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:48:
[...]

Dat is toch ook helemaal niet nodig als je het ook op GoT kan vragen... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:56
Zoals hierboven genoemd: scoor de wat oudere toestellen die van plastic zijn. De Galaxy S4 is inmiddels oud aka goedkoop, maar is super makkelijk te openen en onderdelen zijn heel makkelijk te vervangen.
Een Nexus 4 of 5 kan je ook overwegen. Zowel qua hard- en software is er superveel te vinden.
Samen met iFixit handleidingen en Youtube moet je een heel eind kunnen kopen.
Qua knutselprojectje kan dat best leuk zijn.

Maar... waarom per se een smartphone? Als je echt lekker met hardware wil knutselen, kijk eens naar een desktop PC. Smartphones zijn super klein waardoor ieder onderdeeltje uniek is en er voor de hobby-ist weinig ruimte is om zelf wat te knutselen. Een PC heeft dat juist wel, en heeft bijvoorbeeld keuzevrijheid wat betreft componenten en OS.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Eikelboom
Ik heb al 2 computers gebouwt en vele uit elkaar gehaalt en weer terug in elkaar gezet.
Met tablets heb ik hetzelfde gedaan maar dan met kapotte. (geen nieuwe tablet gebouwd dus.)
Een smartphone lijkt mij dus ook wel leuk om zelf te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1