Progje om speakers te testen?

Pagina: 1
Acties:
  • 400 views sinds 30-01-2008

• chaser_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-03-2022
Heeft iemand een progje om speakers te testen. Die dus frequenties kan generen, en een beetje geluidjes erin ofzo?

thanx

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat wil je testen? Of ze het nog doen? Of wat ze allemaal weer kunnen geven?

hier heb je een frequentiegenerator.

De beste test voor speakers, echter, is gewoon akoestische muziek. :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Op zaterdag 07 juli 2001 15:59 schreef JvS het volgende:

De beste test voor speakers, echter, is gewoon akoestische muziek. :)
Of ruis :) alleen dat zegt natuurlijk niks over de musicale eigenschappen :o

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-06 00:01

SiGNe

Ook hoi!

Kijk trouwens uit met de lage tonen!
Je hebt zo je speakers opgeblazen.

Niet?
[Specs]

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-07 16:41

TheLunatic

Ouwe boxen.

Op zaterdag 07 juli 2001 16:02 schreef SiGNe het volgende:
... omdat je die niet hoort maar ze zijn er wel...

bij speakers testen altijd het volume omlaag brengen...

Mother, will they like this song?

• chaser_
Thanx voor die generator, maareh ik zoek nog meer :)

kent iemand een site waar je wavjes kan downloaden van bijvoorbeeld donderslagen enzo? beetje hoge kwaliteit geluiden dus.

Verwijderd

Bij de SB Live! zit zo'n vieze donderslag :) Heel erg irritant want hij zet hem automatisch als opstart geluidje, en als je je stereo nog keihard hebt staan van een stevig potje muziek en je restart je PC schrik je je rot van het onweerslawaai :)

Verwijderd

Op zaterdag 07 juli 2001 21:37 schreef Mries! het volgende:
Bij de SB Live! zit zo'n vieze donderslag :) Heel erg irritant want hij zet hem automatisch als opstart geluidje, en als je je stereo nog keihard hebt staan van een stevig potje muziek en je restart je PC schrik je je rot van het onweerslawaai :)
Jaaaaaaa. Staat bij mij nog steeds actief. Soms zo hard (reboot en geluid niet uitgezet) dat ik der bijna een hartaanval aan over houd. Buren klagen ook regelmatig wat die donder is die ze horen terwijl de zon schijnt :) :)

• olafhartong
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02-02 08:41

olafhartong

Erm...

er zijn speciale cd's daarvoor ik heb ook een paar van die 5.1 mp3's laats ergens gevonden om de setje te testen....

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die HEERLIJKE THX sample is ook vet!

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:56
Op zaterdag 07 juli 2001 21:39 schreef ItSnows het volgende:

[..]

Jaaaaaaa. Staat bij mij nog steeds actief. Soms zo hard (reboot en geluid niet uitgezet) dat ik der bijna een hartaanval aan over houd. Buren klagen ook regelmatig wat die donder is die ze horen terwijl de zon schijnt :) :)
LOL !! :P :D

ik heb ook ergens nog zo'n mp3
zou eens moeten zoeken.

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Verwijderd

Het beste test je met je eigen gehoor.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zaterdag 07 juli 2001 22:09 schreef DHTD het volgende:
Het beste test je met je eigen gehoor.
Hier stond net iets onaardigers >:) :P

Verwijderd

Op zaterdag 07 juli 2001 22:18 schreef JvS het volgende:

[..]

Hier stond net iets onaardigers >:) :P
Is dat zo ?

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Op zaterdag 07 juli 2001 16:02 schreef SiGNe het volgende:
Haha. wat een onzin. Een speakers met beetje normale scheidingsfilter geeft alles toch vrij liniear weer. Dus laagste frequenties klinken echt niet harder ofzo zodat je drivers zo'n grote slag maken dat de ophanging kapot schiet. Als je echt je speakers "op wilt blazen" moet je HEEL erg hard draaien hoor.

En de spoel te heet worden bij lage frequentie is ook onzin natuurlijk. Wat versta jij trouwens onder opblazen, ik vind dit nog steeds een erg vage term.

De enige speakers die ik ooit kapot heb zien gaan zijn Marquant 3 weg (zonder filter :) daar kwam er rook uit die gevolg was van te warme spoelen die gevolg waren van de hoog aangeboden vermogen die gevolg was van een grote party en een lage gevoeligheid van de speakers.....

Maar echt opblazen, dat vind ik altijd van die sterke verhalen.

• Freez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-06 11:29
zeer cewl proggie, die generator. maar ik denk dat de buren er anders over denken >:)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zaterdag 07 juli 2001 22:59 schreef Yokozuna het volgende:
Haha. wat een onzin. Een speakers met beetje normale scheidingsfilter geeft alles toch vrij liniear weer. Dus laagste frequenties klinken echt niet harder ofzo
Dat is juist het probleem. Omdat je de laagste frequenties juist zachter hoort, ben je geneigd je set harder te zetten, als je met erg lage tonen gaat testen. Je wil graag meer db's (zeg maar gerust 10db) hebben, zeg maar.. Dus pomp je ook gelijk 10x zoveel vermogen door de speaker heen, en dat tikt aan! Dit kan dus, omdat je alleen lage tonen draait...

ow, en opblazen lukt wel hoor.. Zowel door er een clippende versterker op te zetten (bye bye tweeters) als door er een hele grote op te zetten (bye bye woofers én tweeters :7). Bij de winkel waar ik werke nog wel eens voor de gein een heel klein kutspeakertje op een dikke rotel eindtrap aangesloten en dan trance aanzetten enzo... Nog weleens een zien roken ook. :o (wel wat bijgwerkt met bier, overigens >:))

• Baklap
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Ok heren... 1 antwoord...
http://www.contekst.nl/checkpoint/home.htm

Ik heb dit boek met bijbehorende geluidsdrager en ik kan uit eigen ervaring vertellen er gaat een wereld voor je open.

Ik was al bekend met een aantal technici uit het boek maar er staat een opname op van een orgel (ja zo'n blaaspijp) die menig mooie speaker en audio set doet degraderen tot een zielig hoopje niets... (na deze test ben ik opzoek gegaan naar nieuwe speakers >:) )

Kortom doe het (tis maar 89,50 ofzo )

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• chaser_
Dit is allemaal wel heel fijn, over die donderslag geluiden, maar heeft niemand een url waar ik dit kan downloaden?

• Nacho_Man
  • Laatst online: 08-08 08:08
Op zondag 08 juli 2001 00:04 schreef Baklap het volgende:
Ok heren... 1 antwoord...
http://www.contekst.nl/checkpoint/home.htm

Ik heb dit boek met bijbehorende geluidsdrager en ik kan uit eigen ervaring vertellen er gaat een wereld voor je open.

Ik was al bekend met een aantal technici uit het boek maar er staat een opname op van een orgel (ja zo'n blaaspijp) die menig mooie speaker en audio set doet degraderen tot een zielig hoopje niets... (na deze test ben ik opzoek gegaan naar nieuwe speakers >:) )

Kortom doe het (tis maar 89,50 ofzo )
Is het echt zo geweldig? Is toch niet iets...... ;)

Hoelang ben je bezig om je opstelling te testen?

• Baklap
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Op zondag 08 juli 2001 01:51 schreef Nacho_Man het volgende:

[..]

Is het echt zo geweldig? Is toch niet iets...... ;)

Hoelang ben je bezig om je opstelling te testen?
Nou als je het hele boek doorgaat ben je wel even bezig.. Er staan hele praktische tips in over het voorkomen van reflecties, fase problemen, afstand in relatie tot luisterplek, afstand in releatie tot speakers, fase verschuivingen en gewoon een paar muziekstukken die horen tot de geluidstechnische wonderen der aarde.

Ik ben er 2 dagen mee bezig geweest >:)

En het verschil is te horen :9~

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Verwijderd

[quote]Op zaterdag 07 juli 2001 23:54 schreef JvS het volgende:

[..]

Dat is juist het probleem. Omdat je de laagste frequenties juist zachter hoort, ben je geneigd je set harder te zetten, als je met erg lage tonen gaat testen.

Lage tonen hebben meer versterking nodig dan hoge tonen. Als je heel de zet op 1 kant van een versterker aansluit wordt alles even veel versterkt. De verhouding is laag : midden : hoog = 5 : 3 : 1

Midden en hoge tonen zijn wel te combineren, maar door het grote verschil tussen laag en hoog is het verstandig om een Sub op een aparte versterker aan te sluiten

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 09 juli 2001 01:31 schreef Sanka het volgende:

Lage tonen hebben meer versterking nodig dan hoge tonen. Als je heel de zet op 1 kant van een versterker aansluit wordt alles even veel versterkt. De verhouding is laag : midden : hoog = 5 : 3 : 1
Ik heb me dat laatst ook eens afgevraagd, en wilde dat ooit met Jag nog eens gaan testen, just for fun :).

Om met lage tonen een geluidsdruk van (zeg) 70db te krijgen heb je precies evenveel vermogen nodig als dat er nodig is om bij een toon van 2Khz nodig is. Alleen is het menselijk gehoor in de lage tonen ongevoeliger, en moeten die dus harder zijn, om evenhard te klinken. Zodoende lijkt het alsof lage tonen veel meer vermogen kosten, maar is het in principe niet zo.

In de praktijk is het dus wel zo, dat instrumenten met lage tonen meer decibellen produceren, en dus veel meer versterkervermogen nodig hebben. En toch voor het menselijke oor niet echt veel harder klinken. :)

Verwijderd

Op maandag 09 juli 2001 12:55 schreef JvS het volgende: Alleen is het menselijk gehoor in de lage tonen ongevoeliger, en moeten die dus harder zijn, om evenhard te klinken.
dit gaat dacht ik maar op tot een bepaald geluidsnivo...daarom hebben enkele versterkers een geluidsnivoafhankelijke loudness regeling(nix voor mij trouwens)..

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 09 juli 2001 13:16 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:

[..]

dit gaat dacht ik maar op tot een bepaald geluidsnivo...
Ja, daar heb je gelijk in. Ik heb ff een plaatje ingescand van de gevoeligheid van het gehoor:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~janne033/pics/dba.gif
Bij dit plaatje is de gevoeligheid gebaseerd op de gevoeligheid van het gehoor op 1Khz, en zijn de lijnen bij verschillende waarnemingsniveaus getekend ("foon" noemen ze dat dus :P).

Als zo'n lijn dus omhoog loopt, houdt dat in, dat er bij die toon een hogere geluidsdruk nodig is om "voor het gehoor" even hard te klinken, en als-ie omlaag loopt is er dus minder nodig. Het gevoeligst is het oor bij 1-4Khz (logisch, stemniveau).

Als je kijkt naar 60foon (60db bij 1khz; set staat zacht te spelen) dan moet het laag van 50hz zo'n beetje op 77db spelen, om evenhard te klinken. Dat is dus 17(!) db harder (dat is dus ruim 50x zoveel vermogen!!), en bij nog latere tonen loopt dat nog hoger op.

Als je nu bij een geluidsdruk van 80 foon kijkt (da's aardig hard spelen), dan zie je dat een toon van 50Hz ongeveer een geluidsdruk van 94db moet hebben. 14db meer, dat is dus iets meer als 25keer zoveel vermogen.
Op maandag 09 juli 2001 01:31 schreef Sanka het volgende:
De verhouding is laag : midden : hoog = 5 : 3 : 1
Midden en hoge tonen zijn wel te combineren, maar door het grote verschil tussen laag en hoog is het verstandig om een Sub op een aparte versterker aan te sluiten
Hehe, zie je dus dat deze verhoudingen niet echt kunnen :). Sterker nog, het zou nog eerder 5 : 1 : 3 zijn, omdat hoge tonen (van bv. 10Khz) ook meer vermogen nodig hebben, om evenhard te klinken. (kijk maar in die tabel, zit er ook een piek bij 10Khz).
daarom hebben enkele versterkers een geluidsnivoafhankelijke loudness regeling(nix voor mij trouwens)..
Helaas werkt deze functie bij bijna alle versterkers helemaal fout, omdat het niet vermogen-geregeld is, maar "volumeknop-geregeld". De loudness functie houdt pas op met werken als de volumeknop al bijna op de helft zit (veel en veels te laat dus). Dit omdat cd-spelers enzo een veel te hard uitgangs signaal produceren.

(zie: [topic=178954] )

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:36
ik heb dat progie ook ff geprobt.
achterop mijn speakers staat
[quote
40-30 000 Hz
[/quote]

mag ik dan met dat progie daar niet boven/onder zitten :?

mwa, ik ben een audioleek :)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Op zaterdag 18 mei 2002 21:06 schreef internetinfo het volgende:
ik heb dat progie ook ff geprobt.
achterop mijn speakers staat

40-30 000 Hz

mag ik dan met dat progie daar niet boven/onder zitten :?

mwa, ik ben een audioleek :)
Dit topic is wel heel oud :o

Om je vraag even te beantwoorden: dit zet de speaker fabrikant op je speakers om een frequentiegebied mee aan te gevn waarin zij claimen dat de speaker alles kan weergeven. Dit dien je met een flinke korrel zout te nemen en meer als reclame te zien.

Je kan rustig frequenties buiten dat gebied aanbieden, kan geen kwaad.

In de av-faq staat er meer over te lezen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.