Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Scoring voor een test ontwikkelen in Excel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het ontwikkelen van een scoring voor een test. Er zijn in totaal 25 richtingen waar punten op kunnen worden verdient. Mensen kunnen door de test te maken kijken welke richting bij hun past. Zij zien een afbeelding van de richting en krijgen dat een x aantal punten wanneer de richting hen aanspreekt. Er zijn verschillende richtingen die met elkaar samenhangen. Als je bijvoorbeeld de richting Dieren leuk vindt dan scoor je ook punten op Kinderen. Of de techniekrichting Houtbewerking hangt samen met Metaalbewerking.

Nu heb ik de richtingen in een kruistabel gezet en maximaal aantal punten voor de cel waarop richtingen elkaar overlappen. Ik kom er niet uit hoe ik dit het beste kan aanpakken. Zijn er formules voor om de punten te verdelen? Dus de best passende afbeelding krijgt 100 punten, 2e best passende 50 punten en 3e 25 punten. Excel ziet natuurlijk niet welke richtingen bij elkaar passen, maar wellicht is hier wel een formule voor zodat ik het naderhand zelf kan herzien.

Ik werk in Excel 2013.

Alle reacties

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

@Verwijderd welkom op GoT! Je vraag gaat niet echt over inrichten van serversoftware. Ik verplaats je topic daarom van Serversoftware en Windows Servers naar Client Software Algemeen.

Kan je meer info geven over je huidige gedachte, over de structuur van je spreadsheet? Met de huidige info zou ik zeggen: 'schrijf wat VBA-code'. Maar dat is te veel een inkoppertje :+ Misschien voldoet een pulldown via gegevensvalidatie wel icm. hor.zoeken voor de nummers twee en drie, maar dat kan ik nu niet overzien.

Los daarvan: is Excel wel de handigste tool voor zoiets? Ik zou eerder aan een web-applicatie denken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)