Ik ben bezig met het ontwikkelen van een scoring voor een test. Er zijn in totaal 25 richtingen waar punten op kunnen worden verdient. Mensen kunnen door de test te maken kijken welke richting bij hun past. Zij zien een afbeelding van de richting en krijgen dat een x aantal punten wanneer de richting hen aanspreekt. Er zijn verschillende richtingen die met elkaar samenhangen. Als je bijvoorbeeld de richting Dieren leuk vindt dan scoor je ook punten op Kinderen. Of de techniekrichting Houtbewerking hangt samen met Metaalbewerking.
Nu heb ik de richtingen in een kruistabel gezet en maximaal aantal punten voor de cel waarop richtingen elkaar overlappen. Ik kom er niet uit hoe ik dit het beste kan aanpakken. Zijn er formules voor om de punten te verdelen? Dus de best passende afbeelding krijgt 100 punten, 2e best passende 50 punten en 3e 25 punten. Excel ziet natuurlijk niet welke richtingen bij elkaar passen, maar wellicht is hier wel een formule voor zodat ik het naderhand zelf kan herzien.
Ik werk in Excel 2013.
Nu heb ik de richtingen in een kruistabel gezet en maximaal aantal punten voor de cel waarop richtingen elkaar overlappen. Ik kom er niet uit hoe ik dit het beste kan aanpakken. Zijn er formules voor om de punten te verdelen? Dus de best passende afbeelding krijgt 100 punten, 2e best passende 50 punten en 3e 25 punten. Excel ziet natuurlijk niet welke richtingen bij elkaar passen, maar wellicht is hier wel een formule voor zodat ik het naderhand zelf kan herzien.
Ik werk in Excel 2013.