Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Buitenscreens (zonwering) en domotica

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• shuyg
  • Registratie: september 2013
  • Niet online
Wij hebben een bijzonder zuinig huis. Door de stevige isolatie kan het bij zonnig weer door de ramen zeer snel opwarmen. Beneden is dit opgelost door dakplatanen (bomen) te planten. Boven kunnen eigenlijk alleen verticale buitenscreens (zonwering) geplaatst worden. Alle andere isolatiemogelijkheden zoals tripane, extra isolatie en een groendak zijn daar al toegepast.

Het is erg moeilijk om motoren te vinden die op basis van een standaarden zoals Zigbee of Z-Wave.

Kent iemand motoren die aangestuurd kunnen worden door een van deze protocollen?

Wat is al uitgezocht heb
Bij het oriënteren kom ik meestal bij het merk Somfy uit. Die hebben in Nederland hun eigen gesloten systemen als het om de besturing van de motoren gaat. Namelijk io-homecontrol en RTS. Io-homecontrol moet je met een extra box aansturen en is nauwelijks op andere manieren aan te sturen. RTS is hun oude gesloten draadloze aansturing. Beide gesloten system wil ik met het oog op de toekomst eigenlijk niet gebruiken. In de USA lijken ze wel modules te hebben op basis van Z-Wave en Zigbee, maar dat is hier dan weer niet verkrijgbaar.

Overigens moet io-homecontrol aangestuurd worden met een TaHoma box. Gezien de zuinige woning is het niet handig om weer losse apparaten te plaatsen, want ook die gebruiken weer stroom.

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 21:06
Dat komt omdat zonwering vrij simpel werkt, je hebt slechts twee relais nodig.
Een maximumtijd dat deze in mogen zijn. *
En een schakeling dat ze niet tegelijk in kunnen.

*Ondanks dat ze stoppen op het einde mag de spanning er niet op blijven.

jeroen3 wijzigde deze reactie 20-07-2017 10:03 (21%)

• nanke
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 19:44
Ik ben van plan om screens en zonwering kopen met Somfy IO motoren. Ik heb net een huis gebouwd met 3-dubbel glas en dikke isolatie met aluminium toplaag. We weten al dat er buiten geen enkel WIFI signaal meer is als alle ramen en deuren gesloten is.

Weet iemand of de somfy afstandsbediening (Situo 5 IO) dan nog werkt van binnen uit?
Zo nee, heeft iemand er een oplossing voor?

• akatar
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 22:31
shuyg schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 21:43:
Wij hebben een bijzonder zuinig huis. Door de stevige isolatie kan het bij zonnig weer door de ramen zeer snel opwarmen. Beneden is dit opgelost door dakplatanen (bomen) te planten. Boven kunnen eigenlijk alleen verticale buitenscreens (zonwering) geplaatst worden. Alle andere isolatiemogelijkheden zoals tripane, extra isolatie en een groendak zijn daar al toegepast.

Het is erg moeilijk om motoren te vinden die op basis van een standaarden zoals Zigbee of Z-Wave.

Kent iemand motoren die aangestuurd kunnen worden door een van deze protocollen?

Wat is al uitgezocht heb
Bij het oriënteren kom ik meestal bij het merk Somfy uit. Die hebben in Nederland hun eigen gesloten systemen als het om de besturing van de motoren gaat. Namelijk io-homecontrol en RTS. Io-homecontrol moet je met een extra box aansturen en is nauwelijks op andere manieren aan te sturen. RTS is hun oude gesloten draadloze aansturing. Beide gesloten system wil ik met het oog op de toekomst eigenlijk niet gebruiken. In de USA lijken ze wel modules te hebben op basis van Z-Wave en Zigbee, maar dat is hier dan weer niet verkrijgbaar.

Overigens moet io-homecontrol aangestuurd worden met een TaHoma box. Gezien de zuinige woning is het niet handig om weer losse apparaten te plaatsen, want ook die gebruiken weer stroom.
Je gebruikt op dit moment zwave in huis? of een ander protocol?

Het voordeel van io is de tweeweg communicatie, het stroom verbruik van de tahoma box zal (denk ik) minimaal zijn.

Er zijn natuurlijk zwave aansturingen voor rolschermen etc, zie fibaro. maar die werken niet beter dan de io van somfy.

• Wisey
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 06:30
nanke schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 19:11:
Ik ben van plan om screens en zonwering kopen met Somfy IO motoren. Ik heb net een huis gebouwd met 3-dubbel glas en dikke isolatie met aluminium toplaag. We weten al dat er buiten geen enkel WIFI signaal meer is als alle ramen en deuren gesloten is.

Weet iemand of de somfy afstandsbediening (Situo 5 IO) dan nog werkt van binnen uit?
Zo nee, heeft iemand er een oplossing voor?
Waarschijnlijk wel, het WIFI signaal werkt op de GHz-band, wat natuurlijk fijn is voor een grote bandbreedte, maar minder fijn voor het bereik.

Somfy io-homecontrol motoren kunnen tri-band bidirectioneel, met “LBT” (Listen Before Talk op 868,000 MHz - 868,600 MHz / 868,700 MHz - 869,200 MHz / 869,700 MHz - 870,000 MHz) communiceren, maar je genoemde afstandsbediening doet dit niet. Hiervoor heb je bijvoorbeeld een Somfy Nina of Composio (uitgefaseerd) afstandbediening (of Tahoma/Connexoon voor app-bediening) voor nodig. Met twee composio's kun je trouwens het bereik tussen deze 2 afstandsbedieningen meten, dus als je aanbieder deze mogelijk heeft, zou je het thuis kunnen laten testen.

De Situo 5 IO zend alleen op 868.95MHz uit en is iets minder bedrijfszeker. Er bestaan wel Somfy IO repeaters, maar de motoren doen dit helaas niet zelf.

• nanke
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 19:44
Wisey, bedankt voor je reactie. We gaan het uitzoeken
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True