Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag allen,

Vandaag 19-7-2017 heb ik de gehele dag mijn computer aangehad, en steeds een spelletje zitten spelen. Tussen de middag was ik even een uurtje weg. Mijn beeldscherm heeft zodoende een uur lang op hetzelfde beeld (startmenu van het spelletje) aangestaan.
Nadat ik weer terug was heb ik steeds het spelletje gespeeld, waardoor hij niet op het startmenu heeft gestaan.
Om 17:00 ging ik eten, en stond hij wel weer op dit beeld. Toen ik 2 uur later weer terugkwam zag ik tot mijn verbazing dat ik de contouren hier nog steeds van zag, ook als ik op een ander beeld zat.

Mijn vraag is dus, is het mogelijk dat LED zodanig snel inbrand? Dat wil zeggen, binnen 2 uur?
Ik heb mijn PC wel vaker langer aanstaan, en mijn beeldscherm dan ook, maar het is mij nooit eerder opgevallen.
Heb mijn pc al opnieuw opgestart, maar dan is het nog steeds zichtbaar.

Het is niet dusdanig hinderlijk, aangezien ik er alleen last van heb op een donker scherm, maar ik zou het wel jammer vinden als het permanent is.

Of zou het nog erger kunnen zijn en aan mijn videokaart liggen?

Ik heb een ACER predator G3, van ca 2 jaar oud. Zit een AMD Radeon HD 8760 2gb viedokaart in.
Beeldscherm is een samsung S23C570, ook 2 jaar oud.

Ik ben inmiddels een uur verder na het ontdekken, en heb al het idee dat het wat minder wordt, maar voor in de toekomst is het alsnog wel goed om te weten :)

Bij voorbaat dank voor een reactie!

Gr.

Joost

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-08 13:59

TheZoo

Animals Behind Bars

Volgens mij kunnen led monitoren helemaal niet inbranden.

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

TheZoo schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 21:07:
Volgens mij kunnen led monitoren helemaal niet inbranden.
Ook een LCD paneel kan inbranden, maar dat vereist wel dat je iets langer *kuch dagen al dan niet weken lang* op het zelfde beeld zit.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-08 13:59

TheZoo

Animals Behind Bars

D4NG3R schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 21:10:
[...]

Ook een LCD paneel kan inbranden, maar dat vereist wel dat je iets langer *kuch dagen al dan niet weken lang* op het zelfde beeld zit.
I stand corrected :o

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
Dit is niet hetzelfde als inbranden zoals bij plasma panelen.
IPS panelen kunnen last krijgen van "image persistence".
Als je daar eens op googled krijg je aardig wat resultaten.

Een van de oplossingen om het bovenstaande te verhelpen is een volledig wit scherm te weergeven voor een uur of wat.

Wikipedia: Image persistence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GromuhlDjun schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 12:44:
Dit is niet hetzelfde als inbranden zoals bij plasma panelen.
IPS panelen kunnen last krijgen van "image persistence".
Als je daar eens op googled krijg je aardig wat resultaten.

Een van de oplossingen om het bovenstaande te verhelpen is een volledig wit scherm te weergeven voor een uur of wat.

Wikipedia: Image persistence
Dit lijkt het inderdaad wel te zijn. Het wordt op een gegeven wel minder, en het lijkt ook wel te komen vanwege het feit dat het startscherm een zwarte achtergrond heeft met witte strepen.

Ik zal in het vervolg mijn scherm gewoon even uitzetten, dat zal al een hoop problemen voorkomen.

Bedankt voor de reacties allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Scherm uitzetten? Je kan hem toch automatisch in standby laten gaan? Zou sowieso niet weten waarom je dat uit wil hebben...
Pagina: 1