Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-06 19:20
Hi,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Vandaag had ik mij 2e gesprek gehad bij een grote ROC (mbo school) voor een ondersteunende backoffice functie op het gebied van inkoop (O.a. Europese aanbestedingen en noem maar op). Deze functie is nieuw en speciaal gecreëerd en komt met een hoge mate van zelfstandigheid. Ik zal voornamelijk projectmatig werken. Een kwartier na het 2e gesprek kreeg ik te horen dat ik aangenomen ben en 1 uur later kreeg ik hun voorstel voor de arbeidsvoorwaarden toegezonden per mail.
In de mail vragen ze me uiterlijk morgen aan te geven of ik akkoord ga of niet, dit moet allemaal snel omdat P&O blijkbaar vrijdag met vakantie gaat. Daarom heb ik jullie hulp nodig.

Dit is mijn eerste 'echte' fulltime baan na het afstuderen, dus ik weet niet zo goed of de voorwaarden goed zijn. Ik twijfel vooral over de werktijdfactor.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Bij de aanbieding stond er nog een toelichting:
Members only:

Nu snap ik niet zo goed waar ik aan toe ben.
Krijg ik nou een 0,8 fte aanstelling aangeboden maar ga ik in de praktijk 1,0 fte werken of is het gewoon een echte 0,8 aanstelling?

Volgens mij lijkt de rest wel prima voor een Hbo starter.

Alleen het verschil aan bruto salaris tussen 0,8 en 1,0 fte is natuurlijk wel groot:
Members only:

Heeft iemand hier ervaring mee, is dit gebruikelijk? Klopt dit? Tijdens de eerdere twee gesprekken had ik het idee dat het om een 1,0 fte aanstelling ging namelijk.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:48

Croga

The Unreasonable Man

Cheezborger schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 20:36:
Nu snap ik niet zo goed waar ik aan toe ben.
Krijg ik nou een 0,8 fte aanstelling aangeboden maar ga ik in de praktijk 1,0 fte werken of is het gewoon een echte 0,8 aanstelling?
Wat zeiden ze toen je het vroeg?

En wat zou je beslissing zijn in geval van 1.0 of in geval van 0.8?

Ik zou persoonlijk langs gaan, die vragen stellen wetende wat je eigen voorwaarden zijn. Dan kun je eventueel nog ter plekke onderhandelen (wat niet mogelijk is als je een mailtje terug stuurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Het lijkt erop dat je 0,8 fte aangeboden krijgt en dat je dat ook moet werken. Staat dat niet in de vacature om hoeveel uren het gaat? Het is een ondersteunende functie, dus dat zou neerkomen op 32 uur p/w.

Dat betekent dus een salaris van 1750 euro bruto, wat overigens maar net iets boven het minimuminkomen is wat je dan op je rekening krijgt (ja okee, wel 80% aan uren, maar nog steeds). Weet niet helemaal de branche, maar voor een HBO starter lijkt het me aan de karige kant.

[ Voor 3% gewijzigd door armageddon_2k1 op 19-07-2017 20:42 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
Croga schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 20:40:
[...]

Wat zeiden ze toen je het vroeg?

En wat zou je beslissing zijn in geval van 1.0 of in geval van 0.8?

Ik zou persoonlijk langs gaan, die vragen stellen wetende wat je eigen voorwaarden zijn. Dan kun je eventueel nog ter plekke onderhandelen (wat niet mogelijk is als je een mailtje terug stuurt).
Er was niemand bereikbaar bij P&O helaas. Ik verwacht morgenochtend reactie op mijn vraag.
Langs gaan gaat niet lukken. Normaal vindt er een arbeidsvoorwaardengesprek plaats, maar dat kon nu dus niet vanwege de tijd volgens P&O. Vandaar dat ze per mail een aanbod deden.

0.8 Is voor mij niet echt bespreekbaar. Ik heb ook genoeg andere aanbiedingen gekregen en dat weten zij ook.
armageddon_2k1 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 20:41:
Het lijkt erop dat je 0,8 fte aangeboden krijgt en dat je dat ook moet werken. Staat dat niet in de vacature om hoeveel uren het gaat? Het is een ondersteunende functie, dus dat zou neerkomen op 32 uur p/w.

Dat betekent dus een salaris van 1750 euro bruto, wat overigens maar net iets boven het minimuminkomen is wat je dan op je rekening krijgt (ja okee, wel 80% aan uren, maar nog steeds). Weet niet helemaal de branche, maar voor een HBO starter lijkt het me aan de karige kant.
Ik dacht in de vacature te lezen dat het om een 1,0 fte aanstelling ging. Anders had ik waarschijnlijk niet eens gesolliciteerd als er 0,8 fte zou staan. Ik heb helaas geen screenshot van de vacature.

[ Voor 39% gewijzigd door Cheezborger op 19-07-2017 20:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik zou nooit zonder een arbeidsvoorwaardengesprek enig vertrouwen in een arbeidsrelatie kunnen opbouwen, dat werkt beide kanten uit. Als werkgever stond ik er altijd op, niet zonder redenen en als dan HR aan kwam zetten met een snelle stunt liet ik altijd ingrijpen. Leuk van P&O, maar dat is wel heel erg gemakkelijk en wel heel erg goedkoop. Leuk dat ze op vakantie gaan, maar een speciaal geschapen functie - waar men klaarblijkelijk waarde aan hecht om te scheppen - en dan even doorduwen?

Ik zou de insteek nemen van waarde hechten aan de kans, de wens om zaken goed te doen, de noodzakelijkheid van opbouwen van een arbeidsrelatie op gedegen fundament juist omdat je in hoge mate zelfstandige invulling zal moeten voorzien - om niet aan een dergelijk gesprek voorbij te gaan. Een HR met enige interesse in eigen bedrijf zal dat begrijpen, of ze moeten weinig interesse hebben in wie of wat zolang het op papier maar ingevuld is. Dan moet je je afvragen hoe deze kans zich doet verhouden tot eventuele andere mogelijkheden, en wat je opties zijn voor vroegtijdig of tussentijds vertrek.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Het gevaar aan een speciaal geschapen functie is ook dat je niet beoordeeld kan worden in relatieve zin. Daarmee bedoel ik te zeggen dat jij prestaties niet te vergelijken zijn met collega's in identieke situaties. Dat zal dus altijd in jouw nadeel kunnen eindigen. Daarnaast moet je ook nog eens zeer zelfstandig opereren. Wat voor functioneringsgesprek ga je dan krijgen na een jaar? Je leidinggevende zal geen idee hebben wat je gedaan hebt en enige loonsverhoging zit er waarschijnlijk niet in omdat ze ten alle tijden kunnen zeggen dat ze meer hadden verwacht (vergelijking met collega's is er immers niet).
Ik zou heel kritisch reageren op dit 'aanbod'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16-06 20:13
Alleen accepteren als je een fulltime dienstverband krijgt, dan is het salaris behoorlijk goed 12 maanden + vakantiegeld + een 13e maand = meer dan 30k, lijkt mij een net startsalaris voor 36 uur. Aan vakantieuren heb je toch niet zoveel in deze sector omdat je het hele jaar door vakantie heb + maar 36 uur werkt (kan je vaak al over 4 dagen uitsmeren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

armageddon_2k1 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 20:54:
Het gevaar aan een speciaal geschapen functie is ook dat je niet beoordeeld kan worden in relatieve zin. Daarmee bedoel ik te zeggen dat jij prestaties niet te vergelijken zijn met collega's in identieke situaties. Dat zal dus altijd in jouw nadeel kunnen eindigen. Daarnaast moet je ook nog eens zeer zelfstandig opereren. Wat voor functioneringsgesprek ga je dan krijgen na een jaar? Je leidinggevende zal geen idee hebben wat je gedaan hebt en enige loonsverhoging zit er waarschijnlijk niet in omdat ze ten alle tijden kunnen zeggen dat ze meer hadden verwacht (vergelijking met collega's is er immers niet).
Ik zou heel kritisch reageren op dit 'aanbod'.
In 99% van het werk heeft de leidinggevende geen idee wat de medewerker aan het doen is. Dat is ook de reden dat functioneringsgesprekken überhaupt zinloos zijn. Ook "vergelijken met andere collegas" is een zinloos artefact van de tijd dat we nog een productie maatschappij waren.
Alles wat je zegt is alleen maar in het voordeel van TS, zolang dit bedrijf zichzelf in de 21e eeuw bevindt en snapt dat jaarlijkse functioneringsgesprekken iets zijn van 50 jaar geleden.
wm1234 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 21:11:
Alleen accepteren als je een fulltime dienstverband krijgt, dan is het salaris behoorlijk goed 12 maanden + vakantiegeld + een 13e maand = meer dan 30k, lijkt mij een net startsalaris voor 36 uur. Aan vakantieuren heb je toch niet zoveel in deze sector omdat je het hele jaar door vakantie heb + maar 36 uur werkt (kan je vaak al over 4 dagen uitsmeren)
Het gaat hier wel over een staf functie. Steeds minder scholen sluiten de deuren voor staf functies. Zeker niet in de "kleine" vakanties maar steeds vaker ook niet in de grote vakantie. Die extra vakantieuren zijn daarmee dus zeker wel zinnig.Ik vindt alleen die "36.86 uur" echt heel erg vaag, maar dat zal wel aan mij liggen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:03
Ik zou mij niet in een hoek laten dwingen om binnen een dag een beslissing te nemen tenzij je heel erg graag die baan wilt hebben.

Wat betreft die 36.86, dat heb ik ook ooit meegemaakt. Ik geloof dat dat kwam doordat feestdagen kwamen te vervallen wat gecorrigeerd werd in het aantal uren maar dat weet ik niet 100% zeker.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Croga schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 03:35:
In 99% van het werk heeft de leidinggevende geen idee wat de medewerker aan het doen is. Dat is ook de reden dat functioneringsgesprekken überhaupt zinloos zijn. Ook "vergelijken met andere collegas" is een zinloos artefact van de tijd dat we nog een productie maatschappij waren.
Alles wat je zegt is alleen maar in het voordeel van TS, zolang dit bedrijf zichzelf in de 21e eeuw bevindt en snapt dat jaarlijkse functioneringsgesprekken iets zijn van 50 jaar geleden.
Dit is niet vaak, maar ik ben het echt met zo'n beetje elke zin oneens die jij schrijft :P

Als je een leidinggevende hebt die geen idee hebt wat je aan het doen bent, dan heb je een hele slechte leidinggevende. Ik weet niet wat jij gewend bent, maar bij mij maken we duidelijke afspraken, maar heb ik ontzettend veel vrijheid. Mijn leidinggevende, welke een goede is, weet in de grote lijnen waar ik mee bezig ben en ik kan ook bij hem aankloppen in het geval van problemen.

Functioneringsgesprekken zijn er niet alleen voor de werkgever! Dat is een grote fout die gemaakt wordt. Ze zijn er namelijk ook voor de werknemer om sterk te kunnen staan in het geval van conflicten. De leidinggevenden kunnen opeens bij bezuinigingen gaan klagen dat je eigenlijk nooit goed gefunctioneerd hebt. Bij conflictsituaties is dit ook het eerste waar een kanton-rechter naar zou kijken. Allemaal leuk en aardig dat het uit een 'productiemaatschappij' stamt, maar je moet toch ergens de afspraken evalueren die je gemaakt hebt over het werk dat je uit gaat voeren. Je kan de werknemers, helemaal starters, niet zomaar vrij rond laten huppelen. Naarmate je meer ervaring hebt komt er veel meer zelfstandigheid, maar er zal altijd evaluatie moeten zijn.

Daarnaast kan je de functioneringsgesprekken ook gebruiken in jouw voordeel. Zo heb ik al de situatie gehad waar dingen niet gelopen zijn zoals ze waren gelopen maar ik heel goed aan kon tonen dat ik alles in mijn macht gedaan had. Helemaal omdat ik de situatie al geescaleerd had. Als je zegt dat ze uberhaubt zinloos zijn heb je gewoon nog nooit goede functioneringsgesprekken gehad. Wij hebben er meerdere per jaar en die kan je juist gebruiken om de manier van werken beter en efficienter te maken en je punt door te drijven over hoe dingen wel en niet gaan. Het is een wederzijds gesprek he? Je evalueeert ook het functioneren van de leidinggevenden. Die zijn er niet alleen om je te managen, maar ook om je te helpen in conflict en escalatie-situaties.

"Vergelijken met collega's" zal sowieso altijd plaatsvinden, hoe dan ook. "Jouw collega's werken wel nog extra thuis" zegt de leidinggevende opeens, waarom jij niet? Juist daarom is het belangrijk goede afspraken te maken over wat je gaat doen, hoe de verantwoordelijkheden liggen. Dit is puur ter bescherming van jezelf.

Het feit dat jij denkt dat een ROC een moderne organisatie is..... ROC's zijn net als vele andere ouderwetste instituten (bijvoorbeeld GGZ-instellingen) organisaties die met moeite meekomen in de moderne tijd en met allemaal hippe dingen komen zoals 'zelfsturende teams' en 'lean en agile' willen gaan werken. Ik heb het al zo vaak zien gebeuren dat ze heel modern willen doen waar iedereen lekker zelfstandig kan werken, maar als het puntje bij paaltje komt zijn het gewoon dezelfde logge trage instanties die het altijd zijn met een enorme hierarchie en totale chaos aan financiele potjes en regeltjes. En uiteindelijk is de werknemer gewoon dezelfde werknemer als dat ie 50 jaar geleden was.

Ik kan je nu al vertellen dat over 1 jaar als de TS tegen z'n contractverlenging aan zit te hikken en hij constant maar geen uitsluitsel over krijgt, omdat geen enkele leidinggevende eigenlijk weet wat ie nou aan het doen is, dat ie 3 dagen voor het einde van z'n contract geen verlenging krijgt omdat de leidinggevende (ook alweer de 3e in een jaar tijd) geen idee had wat ie ermee aan moet, maar het potje leeg is en omdat er geen goede afspraken gemaakt zijn en het zo'n vaag contract is ie er maar een einde aan breit.

Dus niks in het voordeel van de TS, omdat die na 1 jaar niet beslist hoe het verder gaat. De leidinggevende doet dat.

Misschien een beetje een cynisch verhaal, maar een ROC modern? Nee. Ik zie in het verhaal van TS zoveel elementen die ik al veel vaker gezien heb waar de alarmbellen van af moeten gaan:
- 'hoge mate van zelfstandigheid' -> sure, ze bedoelen onuitgesproken verwachtingen en totaal gebrek aan sterk management
- 0.8 ipv 1.0 fte op het laatste moment -> sure, de potjes zijn gewoon karig

[ Voor 11% gewijzigd door armageddon_2k1 op 20-07-2017 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:01

GforceNL

Out of memory....

Iedere werkgever die 10 weken vakantie per jaar geeft zou ik per definitie al niet serieus nemen....

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
GforceNL schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 07:12:
Iedere werkgever die 10 weken vakantie per jaar geeft zou ik per definitie al niet serieus nemen....
Das een flink deel van de onderwijssector ;)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@Cheezborger

Als ik kijk naar die werktijdfactor hoe die benoemd staat, leid ik daaruit af dat het idd om 0,8 FTE gaat en je dus het salaris zult krijgen dat daar bij hoort, niet het salaris dat bij 1 FTE hoort.

Je krijgt daarvoor wel heel erg veel vakantie.

Of dat voor jou dan nog een werkbaar salaris oplevert kan alleen jij bepalen. Heb je lage lasten, kun je d'r van rond komen en hecht je waarde aan zo veel vrije tijd: doen. Wil je liever wat minder vrije tijd en meer salaris: Kijken of het bespreekbaar is fulltime te werken of anders bedanken voor de baan.
Croga schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 03:35:
[...]
@armageddon_2k1 heeft hier al zo'n beetje alles over gezegd dat er over te zeggen valt. Hoe wil je in salaris stijgen / een andere of hogere functie / meer verantwoordelijkheid als er niet een moment in het jaar is waarop je salaris bepaald word? Stap je op een willekeurig moment gewoon naar je manager en zeg je "hey, baas, ik wil meer verdienen / een hogere functie / meer verantwoordelijkheid"?

Wat is je meetmoment? Doorlopend? Word je na uitvoering van een project beoordeeld of dat is goed gegaan en krijg je dan extra salaris?

Wanneer beoordelingsrondes goed worden uitgevoerd (daar gaat het nog wel eens mis), zijn ze in de praktijk juist heel waardevol, voor zowel werknemer als werkgever. Het is niet het concept dat niet goed is, het is de uitvoering waar het vaak schort.
GforceNL schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 07:12:
Je *krijgt* geen 10 weken vakantie per jaar. Als je 10 weken per jaar vakantie hebt, werk je 40 uur per week maar heb je een baan van 32 uur per week waar je die uren als het ware op spaart.

Zo werkt dat bij heel veel bedrijven. Bij ons kunnen we bijvoorbeeld kiezen voor 40, 38, 36 en 32 uur. Fulltime is bij ons 38 uur. Wil je 40 uur werken en geen extra verlofuren krijg je meer salaris. Wil je 40 uur werken maar geen extra salaris, spaar je 2 uur per week aan verlof, etc.

We mogen ieder jaar wisselen. Als ik denk "volgend jaar wil ik meer geld of verlof" geef ik dat bij P&O aan en vanaf 1 januari krijg ik dan wat ik heb ingevuld. (Uiteraard wel in overleg met mijn manager en die mag "nee" zeggen. Toen ik naar 36 uur wilde maar niet 4x9 wilde gaan werken maar juist 26 vakantiedagen per jaar bovenop de 25 die we standaard al hebben mocht dat niet. Ach, ik krijg de 13 extra al niet eens op, ga waarschijnlijk het nieuwe jaar in met tussen de 15 en 20 verlofdagen meegenomen van dit jaar dus grote kans dat ik volgend jaar weer 40 uur ga laten uitbetalen.)

[ Voor 24% gewijzigd door unezra op 20-07-2017 08:02 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:12
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik zou je niet op laten jagen, haast is een slechte raadgever. Als ze je echt graag willen hebben dan kan het best even wachten toch, zodat jij op je gemak de voorwaarden kunt bestuderen en over een evt. tegenvoorstel kunt nadenken?

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 20-07-2017 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:38

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Wat vind je van de inhoud van de baan zelf? Denk je dat je er veel van kunt leren (eerlijk zijn tegen jezelf!)? Zie je dit als een aanvulling op je studie?
Je kunt dit ook als een soort van extra stage gebruiken, maar dan betaald en met veel vrijheid. De extra uren kun je gebruiken om jezelf verder te positioneren door het volgen van cursussen of oriëntatie.

Dus zie je dit als een droombaan (qua inhoud) en zie je het als een opstap naar volgende jobs, dan zou je het lagere loon nog kunnen overwegen. Ikzelf ben ook met 1750 per maand kaal begonnen, hoewel dat al snel groeide. Dat was voor 40 uur per week. Dus kijk ook naar de groeipaden, zowel financieel als inhoudelijk. Je moet vooral doen wat je energie geeft, niet wat de meeste poen oplevert. En plaats het dus ook op de langere termijn, niet alleen naar volgende maand kijken ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Freakertje op 20-07-2017 08:20 ]

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

offtopic:
[quote]armageddon_2k1 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 07:03:

<verhaal over beoordelings gesprekken>

[/quote]

[quote]unezra schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 07:58:
@armageddon_2k1 heeft hier al zo'n beetje alles over gezegd dat er over te zeggen valt. Hoe wil je in salaris stijgen / een andere of hogere functie / meer verantwoordelijkheid als er niet een moment in het jaar is waarop je salaris bepaald word? Stap je op een willekeurig moment gewoon naar je manager en zeg je "hey, baas, ik wil meer verdienen / een hogere functie / meer verantwoordelijkheid"?

Wat is je meetmoment? Doorlopend? Word je na uitvoering van een project beoordeeld of dat is goed gegaan en krijg je dan extra salaris?

Wanneer beoordelingsrondes goed worden uitgevoerd (daar gaat het nog wel eens mis), zijn ze in de praktijk juist heel waardevol, voor zowel werknemer als werkgever. Het is niet het concept dat niet goed is, het is de uitvoering waar het vaak schort.
[/quote]

Het gaat hier veel te ver off topic maar ik zou jullie aanbevelen de volgende stukken eens te lezen:

https://management30.com/practice/feedback-wraps/
https://www.forbes.com/si...e-appraisal/#52059e98176c
https://www.forbes.com/si...-appraisals/#68c70fa531c3
https://www.psychologytod...-dont-improve-performance
https://www.oxford-review...al-review-appraisal-dead/

Samenvatting: Jaarlijkse beoordeling betekend:
- Geen feedback meer op je echte werk, alleen nog maar één keer per jaar als je het al lang vergeten bent
- "afspraken" maken omdat je elkaar niet vertrouwd
- Salaris verhoging gebaseerd op zinloze criteria
- heel veel werk wat nauwelijks iets oplevert
- Beoordeeld worden door iemand die minder van je werk af weet dan jij zelf

Al met al; afschaffen die onzin.

Maar laten we niet verder off topic gaan. Als je meer hier over wilt weten open dan gerust een los topic ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

[b]Croga schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 08:23:
Samenvatting: Jaarlijkse beoordeling betekend:
- Geen feedback meer op je echte werk, alleen nog maar één keer per jaar als je het al lang vergeten bent
- "afspraken" maken omdat je elkaar niet vertrouwd
- Salaris verhoging gebaseerd op zinloze criteria
- heel veel werk wat nauwelijks iets oplevert
- Beoordeeld worden door iemand die minder van je werk af weet dan jij zelf

Al met al; afschaffen die onzin.
Dat is _alleen_, als die jaarlijkse beoordeling op zichzelf staat en het enige stuurmiddel is.

Is die jaarlijkse beoordeling een aanvulling en is de basis doorlopende aansturing, dan is het juist een heel fijn middel.

Precies wat ik zeg dus, het concept is prima, alleen de uitvoering vaak shit. :) (Bijvoorbeeld omdat er verder niet of nauwelijks contactmomenten zijn.)

Maar inderdaad, misschien iets voor een los topic. Het is wel een heel interessante discussie.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
Jullie hebben mij nieuwe inzichten gegeven over hoe ik dit het beste kan aanpakken en jullie hebben allemaal gelijk. Fijn dat jullie meedenken want ik ben te onervaren als startende HBO'er om dit allemaal te kunnen overzien. Een officieel functieprofiel ontbreekt ook nog bijvoorbeeld. Dit wil ik ook nog wel geregeld zien zodat beide partijen daar aan gehouden kunnen worden.

Wat ik ga doen (aangezien ze toch redelijkerwijs een soort van antwoord willen vandaag):

Ik zal een tegenbod doen voor een contract op basis van 1,0 fte met dezelfde voorwaarden, maar dan wel met de voorwaarde dat er vooraf het tekenen nog een gesprek zal plaats vinden waarin ik al mijn vragen kwijt kan. Dit gaat dan bijvoorbeeld over de functioneringsgesprekken, aan wie ik verantwoording moet afleggen en hoe men mijn productiviteit verwacht te 'meten' en dan nog de invulling van het functieprofiel. Maar wellicht ook andere praktische zaken die later nog binnen schieten. Mochten ze toch die 0,8 fte blijven aanbieden dan wil ik hier langer over na denken, dit lijkt mij niet meer dan reëel.
Freakertje schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 08:18:
Wat vind je van de inhoud van de baan zelf? Denk je dat je er veel van kunt leren (eerlijk zijn tegen jezelf!)? Zie je dit als een aanvulling op je studie?
Je kunt dit ook als een soort van extra stage gebruiken, maar dan betaald en met veel vrijheid. De extra uren kun je gebruiken om jezelf verder te positioneren door het volgen van cursussen of oriëntatie.

Dus zie je dit als een droombaan (qua inhoud) en zie je het als een opstap naar volgende jobs, dan zou je het lagere loon nog kunnen overwegen. Ikzelf ben ook met 1750 per maand kaal begonnen, hoewel dat al snel groeide. Dat was voor 40 uur per week. Dus kijk ook naar de groeipaden, zowel financieel als inhoudelijk. Je moet vooral doen wat je energie geeft, niet wat de meeste poen oplevert.
De inhoud is perfect voor mij. Meerdere aspecten vanuit mijn studie komen hierin terug. Het is zeker een aanvulling op mijn studie en ik kan mijzelf in een gezellig team ontwikkelen de komende paar jaar. Daarnaast gaven ze ook aan dat er volop doorgroeimogelijkheden zijn voor als ik uitgekeken raak omdat het zo'n grote organisatie is (afijn, dat zegt bijna iedere werkgever natuurlijk!).

Ik zou makkelijk rondkomen. Mijn kale huur is
Members only:
en ik woon prima, dus dat is het probleem allemaal niet. Maar ik ben gewend om hard te werken. Straks heb ik ca. 10 weken vakantie per jaar en werk ik ook nog eens 4 dagen per week en dan ben je een starter. Het voordeel is wel dat ik lekker veel kan reizen natuurlijk. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Cheezborger op 20-07-2017 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:12
[verwijderd]

[ Voor 93% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
Mar.tin schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 08:32:
[...]

Maarja, dan wordt de vraag weer, hoeveel kun je nu helemaal reizen van dat salaris O+
Precies, daarom wil ik eigenlijk ook gewoon 1,0 fte. Daar ga ik ook op in zetten. Mocht dat niet lukken dan moet ik echt meer tijd hebben om hun aanbod te overwegen.
Mijn voordeel is wel dat ze geen andere kandidaten meer hebben en ze echt een gekwalificeerd iemand nodig hebben per september. De lessen gaan gewoon door en de bijbehorende ondersteunende activiteiten ook.

[ Voor 7% gewijzigd door Cheezborger op 20-07-2017 08:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:41
Zoals ik 'm lees, maar je moet dit echt navragen, nemen ze je aan om 4 dagen (van 8 uur) te werken. Je krijgt daarvoor 36.86 * 0.8 = 29.488 uur betaald, maar krijgt wel 3.14 * 0.8 = 2.512 vakantieuur per week extra (het verschil tussen de 32 die je gevraagd wordt te werken en de 29.488 waar je voor betaald krijgt).

Dergelijke constructies zie je in overheids-achtige instellingen wel vaker. Op zich is daar niks mis mee, je krijgt namelijk "betaald" in vakantie, maar als jij gewoon 5 dagen (van 8 uur) wilt werken is dat niet iets wat ik associeer met "0.8 FTE".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-06 18:58
Cheezborger schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 08:29:
Jullie hebben mij nieuwe inzichten gegeven over hoe ik dit het beste kan aanpakken en jullie hebben allemaal gelijk. Fijn dat jullie meedenken want ik ben te onervaren als startende HBO'er om dit allemaal te kunnen overzien. Een officieel functieprofiel ontbreekt ook nog bijvoorbeeld. Dit wil ik ook nog wel geregeld zien zodat beide partijen daar aan gehouden kunnen worden.

Wat ik ga doen (aangezien ze toch redelijkerwijs een soort van antwoord willen vandaag):

Ik zal een tegenbod doen voor een contract op basis van 1,0 fte met dezelfde voorwaarden, maar dan wel met de voorwaarde dat er vooraf het tekenen nog een gesprek zal plaats vinden waarin ik al mijn vragen kwijt kan.
Hoho, je kan ook met de 0,8 FTE akoord gaan, maar de rest volledig als zijnde 1 FTE. hebben ze in ieder geval het idee dat ze kunnen kiezen ;)

Enne, die eerste zin, daar zouden een hoop mensen nog wat van kunnen leren (dankjewel kunnen zeggen is tegenwoordig een groot goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-06 17:37
Wilke schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:14:
Zoals ik 'm lees, maar je moet dit echt navragen, nemen ze je aan om 4 dagen (van 8 uur) te werken. Je krijgt daarvoor 36.86 * 0.8 = 29.488 uur betaald, maar krijgt wel 3.14 * 0.8 = 2.512 vakantieuur per week extra (het verschil tussen de 32 die je gevraagd wordt te werken en de 29.488 waar je voor betaald krijgt).

Dergelijke constructies zie je in overheids-achtige instellingen wel vaker. Op zich is daar niks mis mee, je krijgt namelijk "betaald" in vakantie, maar als jij gewoon 5 dagen (van 8 uur) wilt werken is dat niet iets wat ik associeer met "0.8 FTE".
Volgens mij is het een 1.0 FTE baan. Met gedwongen onbetaald verlof tijdens de schoolvakanties, voor zover de vakantiedagen niet toereikend zijn om dat op te vangen. En daar hebben ze een leuke constructie voor geknutseld om dat te verwezenlijken. Ik vraag mij af of TS überhaupt nog wel vakantie dagen buiten de schoolvakanties om mag opnemen.

Deze constructie lijkt gemaakt voor een huismoeder/vader, die vrij wil zijn wanneer de kinderen ook vrij zijn. Als TS veel wil reizen lijken mij de schoolvakanties daarvoor niet het uitgelezen moment.

[ Voor 3% gewijzigd door pacificocean op 20-07-2017 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-06 21:55
Persoonlijk zou ik niet akkoord gaan met de voorwaarden zoals afgesproken, maar zo te lezen wil je dat zelf ook niet. 7 is een MBO functieschaal. Je stapt iets hoger in de schaal in, maar bent dus ook eerder klaar. Gezien het een nieuwe functie is weet ik niet of je (door)groei voldoende is?
Voor mijn gevoel zou een startende HBO'er ingeschaald moeten worden in 9 bij de CAO MBO, of eventueel beginnen in 8 en na een jaar door naar 9 met vast contract.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
(jarig!)
Ik heb enkele jaren in het onderwijs gewerkt. Wat @Wilke zegt klopt.
De normale werkweek is 36,86 uur. Omdat je 40 uur werkt bouw je 'bovenwettelijke vakantieuren' op. Als je een dienstverband van 0,8 FTE krijgt aangeboden dan kan je die getallen gewoon keer 80% doen.

Die bovenwettelijke vakantieuren heb je nodig omdat je zo'n 10 weken vakantie hebt. Daarvan zijn er 6 vakantieweken 'normaal' en 4 weken 'bovenwettelijk' (40 - 36,86 * 52). Eigenlijk ben je gewoon elke week aan het overwerken en krijg je dat terug als tijd-voor-tijd.
Als OOP'er volg je de schoolvakanties meestal wel, maar wij (administratie) weken daar ook regelmatig vanaf. Het gevolg is dan dat je echt superrelaxte weken hebt omdat je vaak meer dan genoeg vakantieuren over hebt om op te maken.

Volgens mij krijg je tegenwoordig in het onderwijs ook nog een 'flexibel budget' van 40 uur. Die mag je opnemen, sparen of uit laten betalen (jeej, 11 weken vakantie).

Staar je niet blind op het bruto salaris. De pensioenregeling is één van de beste in Nederland. Daarbij een 13e maand, en misschien ook nog een soort van 14e maand. In het VO krijg je tot en met schaal 8 nog eens € 1.000 'kerstbonus' naar rato van dienstverband.
En daarbij nog eens een mooi budget voor cursussen e.d. (formeel € 500 p.p.p.j. maar dat is het minimum, afwijken naar boven kan altijd als daar een goed verhaal bij zit).

Inschaling in 7.4 is echt wel netjes voor een HBO starter. Ik ben begonnen op 7.2, overigens ook met 0,8. Na iets minder dan een jaar zat ik op 1,0 en vlak na mijn ontslag vorig jaar werd ik met terugwerkende kracht ingeschaald in 8.4 (€ 2500 bruto).
Overigens ga je er netto niet zo veel op vooruit in dit stadium als je een dag in de week meer werkt, maar omdat je toch al zo veel vrije dagen hebt is het ook geen straf om af en toe 5 dagen te mogen werken ;-)
Qua salaris ter vergelijking, ik verdien nu bijna € 1.000 meer, netto per maand ben ik er misschien €100 op vooruit gegaan en ik heb wel 4 weken vakantie in moeten leveren. En dat verschil komt m.n. door de pensioenvoorziening. Natuurlijk bouw ik best wel een stuk meer pensioen op, maar daar heb je nog niet zo veel aan als je nog geen 30 bent.
TheBrut3 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:51:
Persoonlijk zou ik niet akkoord gaan met de voorwaarden zoals afgesproken, maar zo te lezen wil je dat zelf ook niet. 7 is een MBO functieschaal. Je stapt iets hoger in de schaal in, maar bent dus ook eerder klaar. Gezien het een nieuwe functie is weet ik niet of je (door)groei voldoende is?
Voor mijn gevoel zou een startende HBO'er ingeschaald moeten worden in 9 bij de CAO MBO, of eventueel beginnen in 8 en na een jaar door naar 9 met vast contract.
Oh echt niet. Schaal 7 is gewoon HBO functieschaal. Lees 't FUWASYS maar door. Schaal 9 is voor leidinggevende functies. Ik was dus ook direct akkoord gegaan met het voorstel. Tenzij je graag echt carrière wil maken, dan kan je beter de detachering in gaan. Niet dat je netto meer verdiend de eerste paar jaar (als je dat ook 0,8 zou doen)...

[ Voor 16% gewijzigd door Tehh op 20-07-2017 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jooooost
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:26
Ik zou me ook even achter de oren krabben of je graag al je vakanties tijdens schoolvakanties wilt hebben. Zelf vind ik dit totaal waardeloos in de praktijk. Ik heb negen weken vakantie per jaar, maar doordat mijn vriendin in het onderwijs zit, kan ik dit alleen opnemen tijdens schoolvakanties. Buiten de zomervakantie om kun je nooit lekker lang weg en je betaalt altijd de hoofdprijs voor je vakanties. Dit is natuurlijk hartstikke persoonlijk, maar het zou voor mij een no-go zijn om op een onderwijsinstelling aan de slag te gaan waarbij je buiten de schoolvakanties om beschikbaar moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-06 09:37

Glewellyn

is er ook weer.

Even alle overwegingen daar gelaten; Eén vogel in de hand is beter dan tien vogels in de lucht.

Deze baan heb je, en gezien de zomervakantie is je proeftijd afgelopen voor je goed en wel begonnen bent. Van baan veranderen kan altijd nog, maar dit geeft je op z'n minst zekerheid. Daarnaast zeg je dat deze functie goed aansluit op je opleiding en wat ervaring helpt ook bij het vinden van een volgende job.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 05:41
Je salaris is gewoon die .8 fte (dus rond de €1.750,4) maar effectief werk je gewoon 40 uur en die extra .2 fte mag je lekker opnemen in de schoolvakanties. Je heb waarschijnlijk alleen vrij in de schoolvakanties. Dat kan wel een nadeel zijn. Maar goed de school is wel vaak een goede werkgever goede andere voorwaarden (die tellen ook mee) Zeker voor een start salaris is dit niet heel verkeerd. Zelf had ik iets meer maar minder vrij dus ging al snel 36 werken en dan zit je daar ook snel onder.

Vind je het werk leuk probeer het gewoon je heb het al in de pocket je hebt een proeftijd (neem ik aan) en go for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-06 20:57
MeZZiN schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:19:
Je salaris is gewoon die .8 fte (dus rond de €1.750,4) maar effectief werk je gewoon 40 uur en die extra .2 fte mag je lekker opnemen in de schoolvakanties.
Dat klopt niet. 1 FTE is 36,86 uur. Iemand met 1 FTE werkt, buiten de schoolvakanties, 40 uur. Iemand die 0,8 werkt, werkt formeel 29,5 uur per week. In de praktijk werk je dan 32 uur per week (0,8 van 40 uur). de 2,5 uur die je per week 'opspaart' neem je verplicht tijdens de schoolvakanties op.

Dit is de normale gang van zaken binnen het MBO. Als je in het onderwijs werkt, betaal je de vakanties dus zélf. Of TS het prettig vindt om vier dagen per week te werken en alle schoolvakanties vrij te zijn, is iets wat TS echt zelf moet bepalen. Als TS nog een aanvullende opleiding wil oppakken, is vier dagen werken écht heel erg prettig. Daarnaast zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden in het onderwijs best wel goed (zoals eerder al genoemd).

Als TS aan de slag gaat bij deze werkgever, is het wel goed om te vragen wat er gebeurt als hij tóch tijdens schoolvakanties 'moet' doorwerken (omdat hij twee dagen voor de zomervakantie de opdracht krijgt om een aanbesteding voor nieuwe potloden uit te sturen o.i.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:41
pacificocean schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:27:
Volgens mij is het een 1.0 FTE baan.
Nee, dan zou op het contract 1.0 FTE staan. Je gaat niet een dag gratis werken - dat kan en zal de verwachting ook niet zijn. TS moet dat vooral even navragen zodat hij het zelf helder heeft.

Ik verwacht:
- Je werkt 4 dagen (van 8 uur)
- Je krijgt 80% betaald van het genoemde fulltime salaris
- Je hebt extra vakantie t.o.v. wat normaal is volgens de CAO, en bent in de praktijk meest "gedwongen" deze met schoolvakanties op te nemen, wat eigenlijk ook niet zo gek is als je bij een school werkt (als je dat niet wilt moet je daar niet gaan werken)
MeZZiN schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:19:
Je salaris is gewoon die .8 fte (dus rond de €1.750,4) maar effectief werk je gewoon 40 uur
Dit klopt dus niet, zie ook Tehh en bernard038.

Over het salaris: het fulltime salaris en bijbehorende voorwaarden (veel vakantie, goed geregeld pensioen, wellicht zelfs een gegarandeerde 13e maand, dat weet ik van deze CAO zo niet?), lijken me zoals Tehh ook zegt prima voor een net afgestudeerde HBO'er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
Wat sommige al aangaven (Tehh, bernard038 en Wilke) klopt, het is inderdaad een .8 fte dienstverband dat ze hadden aangeboden. Tijdens beide gesprekken was dit niet besproken en aangegeven (dit bevestigen ze ook) en ik ging er dus vanuit dat het een 1.0 fte dienstverband zou zijn. In de toekomst zal ik tijdens een sollicitatiegesprek dat soort dingen maar zelf meteen aankaarten.

De verwarring kwam voornamelijk omdat P&O aangaf in hun aanbod, dat er overuren worden opgespaard met als voorbeeld bij een 1.0 fte dienstverband, terwijl ze mij een 0.8 fte dienstverband aanboden.

Ze zijn nu in ieder geval bezig met mijn tegenbod voor een 1.0 fte aanstelling. Er moet iemand worden gecontacteerd die nu op vakantie is. Even afwachten dus.
Pagina: 1