Rijbewijs ongeldig volgens dealer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 11:00
Vandaag wilde ik een proefrit maken omdat ik binnenkort een nieuwe lease auto mag uitzoeken. Toen ik bij de dealer was werd mijn rijbewijs gecontroleerd dmv een tablet.

Mijn rijbewijs kwam niet door de controle heen en het systeem gaf de melding terug dat mijn rijbewijs ongeldig was. Er werd nog in een ander systeem gekeken van RDC (ik denk dit systeem: https://www.rdc.nl/produc...ment-verificatie-systeem/ )

Ik kon de proefrit alleen maken als de verkoper er naast bleef zitten dus die was zo klaar.

Na de proefrit heb ik meteen RDC gebeld en zij gaven aan dat ze alleen een doorgeefluik zijn van het RDW en ik werd doorverbonden naar het RDW. Bij het RDW het hele verhaal uitgelegd maar ze konden niks geks aan mijn rijbewijs zien wat ze opgezocht hadden aan de hand van mijn BSN.

Moet ik me nu nog zorgen maken om iets of werkt het systeem van de RDC gewoon niet? Heb namelijk geen zin dat er iets niet goed staat met mijn rijbewijs en dat ik daar later mee in de problemen kan komen

Ter verduidelijking, ik heb geen boetes, cursussen, rijverboden, medische controles openstaan of iets dergelijks (en ook nooit gehad (behalve een paar mulder boetes)) en het rijbewijs is vorig jaar verlengd. Ook heb ik geen verlopen categorieën

[ Voor 4% gewijzigd door GrooV op 19-07-2017 18:47 ]

Beste antwoord (via GrooV op 19-07-2017 21:34)

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:09

Reptile209

- gers -

Ga even (op de fiets :Y) ) naar een politiebureau en laat het daar nakijken. Dikke kans dat de tablet van die dealer gewoon gek heeft lopen doen (iets als: geen positief antwoord door netwerkprobleem = ongeldig).

Zo scherp als een voetbal!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 691473

Vraag iets van een schriftelijke bevestiging aan van RDW dat er niks mis mee is,als dat kan. Draag deze dan gewoon bij je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:16
Heeft die man bij de dealer je rijbewijs niet even handmatig kunnen controleren? Er zitten tig veiligheidskenmerken in verwerkt die je niet zomaar even namaakt. Ik zie zelf al een hologram, een negatief van m'n pasfoto op de achterkant, een verkleurend RDW logo en microprinting. Dan kun je ook nog reliëf voelen waar ook weer RDW instaat. Lijkt mij dat dat makkelijk te controleren moet zijn.

Leuk al die techniek maar even nadenken en checken of een bepaalde uitkomst wel klopt lijkt er niet meer bij te zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:34
O88088 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 18:51:
Heeft die man bij de dealer je rijbewijs niet even handmatig kunnen controleren? Er zitten tig veiligheidskenmerken in verwerkt die je niet zomaar even namaakt.
Ook een echt rijbewijs kan ongeldig verklaard worden, het lijkt me dat de dealer nou net hier op wilde controleren.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heeft die man bij de dealer je rijbewijs niet even handmatig kunnen controleren? Er zitten tig veiligheidskenmerken in verwerkt die je niet zomaar even namaakt. Ik zie zelf al een hologram, een negatief van m'n pasfoto op de achterkant, een verkleurend RDW logo en microprinting. Dan kun je ook nog reliëf voelen waar ook weer RDW instaat. Lijkt mij dat dat makkelijk te controleren moet zijn.

Leuk al die techniek maar even nadenken en checken of een bepaalde uitkomst wel klopt lijkt er niet meer bij te zijn.
Ook een origineel rijbewijs kan om diverse manieren ongeldig verklaard worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:17
Tsurany schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 18:57:
[...]

Ook een origineel rijbewijs kan om diverse manieren ongeldig verklaard worden.
Ongeldigverklaringen worden echter ook geregistreerd door de RDW, dus die zouden die info moeten hebben.

@GrooV
Zijn alle Mulderboetes ook (op tijd) betaald?

[ Voor 8% gewijzigd door voske op 19-07-2017 19:14 ]

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Niks meer aan doen dus als het RDW nu zegt dat het goed is? Zelf iets uitprinten is ook niet actueel natuurlijk
voske schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 19:11:
[...]

Ongeldigverklaringen worden echter ook geregistreerd door de RDW, dus die zouden die info moeten hebben.

@GrooV
@voske Mulders zijn betaald en staan niet eens op mijn naam (lease auto)

[ Voor 62% gewijzigd door GrooV op 19-07-2017 19:16 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +17 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:09

Reptile209

- gers -

Ga even (op de fiets :Y) ) naar een politiebureau en laat het daar nakijken. Dikke kans dat de tablet van die dealer gewoon gek heeft lopen doen (iets als: geen positief antwoord door netwerkprobleem = ongeldig).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
misschien was t licht of de hoek net verkeerd waardoor de foto niet juist was voor de software. Zou me er niet zo druk over maken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Misschien heeft dealer alleen gezegd dat er iets met je rijbewijs mis is omdat ze je niet alleen op pad wilde laten gaan voor de testrit? Als de dealer echt gelooft dat je rijbewijs ongeldig is, dan is het ook gek dat je alsnog mocht rijden (met verkoper naast je).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RDW? Bedoel je niet CBR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:21
Nee. Gegevens aangaande rijbewijs komen van het RDW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:41
ZieglerNichols schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 21:08:
Misschien heeft dealer alleen gezegd dat er iets met je rijbewijs mis is omdat ze je niet alleen op pad wilde laten gaan voor de testrit? Als de dealer echt gelooft dat je rijbewijs ongeldig is, dan is het ook gek dat je alsnog mocht rijden (met verkoper naast je).
Precies dit... zeggen dat het ongeldig is maar je vervolgens wel laten rijden met iemand ernaast... does not compute.
Flavius schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 21:13:
[...]
Nee. Gegevens aangaande rijbewijs komen van het RDW.
Nee, dat doet het CBR zonder twijfel... je kan uiteraard via het RDW wel gegevens opvragen zoals echtheidsverklaringen aangezien ze daar het centraal rijbewijzen register hebben, maar die gegevens komen bij het CBR vandaan, ook zijn ze aangewezen tot het uitreiken van de rijbewijzen. Het RDW bepaalt ook zeker niet zelf of een rijbewijs geldig is, dat doen ze aan de hand van de gegevens van het CBR, die leggen het rijbewijs dossier aan en dat gaat vervolgens naar het register... en vermoedelijk is in die communicatie iets niet helemaal goed en dan krijg je dus eigenlijk een 'false negative' :'(

Het gebruikte systeem controleert op de volgende punten in het register...
Bij een rijbewijsverificatie in het Centraal Rijbewijzen Register wordt gecontroleerd op de
volgende zaken:
- Het rijbewijsnummer komt voor in het rijbewijzenregister.
- Het document staat niet als verloren of gestolen geregistreerd in het rijbewijzenregister.
- Het document is het nieuwste rijbewijs dat aan de houder is uitgereikt (ofwel er mag in het
rijbewijzenregister geen rijbewijs op naam van de zelfde persoon staan met een recentere
uitreikdatum).
- Voor de houder van het desbetreffende rijbewijs is geen ontzegging geregistreerd.
- Voor de houder van het desbetreffende rijbewijs is geen vordering tot overgifte
geregistreerd o.b.v. art. 130 lid 2 (vermoeden dat de houder van een rijbewijs niet langer
beschikt over de rijvaardigheid dan wel over de lichamelijke of geestelijke geschiktheid,
vereist voor het besturen van een of meer categorieën van motorrijtuigen waarvoor dat
rijbewijs is afgegeven).
- Voor de houder van het rijbewijs is geen invordering geregistreerd o.b.v. art. 130 lid 2.
- Er komt op basis van de einddatum geldigheid minimaal nog één geldige categorie op het
rijbewijs voor.
- Er komt geen categorie op het rijbewijs voor die ongeldig verklaard is.
- Voor de houder van het desbetreffende rijbewijs is geen schorsing geregistreerd.
- Voor de houder van het desbetreffende rijbewijs is geen ongeldigverklaring n.a.v. een
vorderingsprocedure van toepassing op één of meer categorieën.
- Er is geen sprake van wijzigingen in geslachtsnaam, sekse, geboorteplaats of
geboortedatum.
En als het goed is kan de beste man je ook vertellen wat precies het probleem zou moeten zijn...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Anoniem: 691473 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 18:50:
Vraag iets van een schriftelijke bevestiging aan van RDW dat er niks mis mee is,als dat kan. Draag deze dan gewoon bij je.
Wat is de waarde van zo'n schriftelijke bevestiging?

Het rijbewijs is de schriftelijke bevestiging. Zo'n "schriftelijke bevestiging" is dan alleen maar een officieel document wat verklaart dat dat andere officiele document, het rijbewijs, echt een officieel document is. Wil je er ook een schriftelijke bevestiging bij die bevestigt dat er niks mis is met de schriftelijke bevestiging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
ZieglerNichols schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 21:08:
Heb het zelf in het systeem gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-05 18:41
Het CBR gaat niet over rijbewijzen, maar rijvaardigheidsbewijzen.
En rijvaardigheidsbewijs != rijbewijs.

Een rijvaardigheidsbewijs is een verklaring dat je instaat bent om een voertuig te besturen en een rijbewijs is een vergunning dat je daadwerkelijk een voertuig mag besturen. En rijbewijzen worden beheerd door de RDW.

@ts ik zou inderdaad met het verhaal naar de politie gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door pacificocean op 19-07-2017 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

voske schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 19:11:
[...]

@GrooV
Klopt, maar dat zal dus wel de reden zijn dat ze het niet zomaar vertrouwen als je enkel een plastic pasje laat zien.

Al moet ik zeggen dat elke keer dat ik proef reed (al 10+ keer de afgelopen jaren) niemand mij heeft nagetrokken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:00
Reptile209 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 19:31:
Lijkt mij een goede optie inderdaad. @ TS: Is er inmiddels nieuws?

Lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-05 14:20
RDC, nog nooit van gehoord, maar zie er uit als een commercieel bedrijf? Hoe komen zij aan de informatie (door simpelweg een rijbewijs te fotograferen) dat een rijbewijs ongeldig is (verklaard)?

Dat moeten zij dan toch toegespeeld krijgen van de overheid? Ik kan mij niet voorstellen dat er ergens vrij ter inzage een database is van alle rijbewijzen in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-05 16:15

Je kan door de foto heen kijken, hou hem maar eens voor het licht, dat is ook nog een leuke

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:21

Rmg

GrooV schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 21:35:
[...]

Heb het zelf in het systeem gezien
En er stond alleen "ONGELDIG" ? niet meer info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:14

Osxy

Holy crap on a cracker

Divak schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 12:19:
RDC, nog nooit van gehoord, maar zie er uit als een commercieel bedrijf? Hoe komen zij aan de informatie (door simpelweg een rijbewijs te fotograferen) dat een rijbewijs ongeldig is (verklaard)?

Dat moeten zij dan toch toegespeeld krijgen van de overheid? Ik kan mij niet voorstellen dat er ergens vrij ter inzage een database is van alle rijbewijzen in Nederland?
Er zijn verschillende commerciële partijen die over deze data mogen beschikken, en ja die word door de overheid verstrekt.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Ja maar ik laat mijn pas niet onder zo'n ding doorhalen door wie dan ook, alleen ikzelf en bevoegden zoals politie en CBR/RDW. Ze zullen maar een foto maken zeg, want die commercieel bedrijven hebben al een goeie naam met wat betreft je prive gegevens, nee this alleen maar tot doel jou te gebruiken.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:48
GrooV schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 19:13:
Niks meer aan doen dus als het RDW nu zegt dat het goed is?
jawel, snel andere garage zoeken.

Ik heb nog nooit mijn rijbewijs laten controleren door een garage, het is graag of niet hè.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
ozzynator schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 12:51:
[...]
jawel, snel andere garage zoeken.

Ik heb nog nooit mijn rijbewijs laten controleren door een garage, het is graag of niet hè.
Ik heb meer vertrouwen in een dealer die checkt of hij zijn auto's meegeeft aan iemand die rijdbevoegd is, dan iemand die iedereen er maar in laat rijden om eerlijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
GrooV schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 18:41:
Ik kon de proefrit alleen maken als de verkoper er naast bleef zitten dus die was zo klaar.
Raar. Dat wekt de suggestie dat de verkoper dacht dat TS er mogelijk met de auto vandoor zou gaan. Bij een ongeldig rijbewijs zou een beetje snuggere verkoper niet een auto laten besturen, die is dan immers onverzekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:29
Heeft verder niet echt ergens iets mee te maken maar ik heb onlangs twee proefritten gemaakt en vond het opvallend dat het geen enkel probleem was dat ik helemaal geen rijbewijs bij me had.

Ik ben mijn portemonnee al enkele weken kwijt (hoop hem nog steeds terug te vinden dus vandaar dat ik hem niet bij me had.

In plaats daarvan mijn paspoort meegenomen, dat voldeed blijkbaar gewoon. Bij de proefrit in een Hyundai Ioniq Hybrid had ik volgens mij zelfs zonder dat weg kunnen rijden, ik vroeg zelf "moet je niet nog even mijn paspoort zien ter controle?".

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Dit lijkt mij toch echt het probleem van de dealer. Geen proefrit = geen verkoop. Ik zou er vooral niet mijn probleem van gaan maken en zou de dealer maar met zijn leveranciers in discussie laten gaan over deze gemiste potentiele omzet. Mijn collega's rijden ook bijna allemaal een leasebak en die hebben ook weleens van die verhalen over dealers die rare dingen vragen/eisen, maar meestal draaien ze wel bij als er aanstalten gemaakt wordt om weer te vertrekken. En als ze echt niet willen: dealers genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Ja vroeger liet je idd je paspoort achter, je rijbewijs heb je bij je als je rijdt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-05 10:49
MicGlou schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 21:26:

Nee, dat doet het CBR zonder twijfel... je kan uiteraard via het RDW wel gegevens opvragen zoals echtheidsverklaringen aangezien ze daar het centraal rijbewijzen register hebben, maar die gegevens komen bij het CBR vandaan, ook zijn ze aangewezen tot het uitreiken van de rijbewijzen. Het RDW bepaalt ook zeker niet zelf of een rijbewijs geldig is, dat doen ze aan de hand van de gegevens van het CBR, die leggen het rijbewijs dossier aan en dat gaat vervolgens naar het register... en vermoedelijk is in die communicatie iets niet helemaal goed en dan krijg je dus eigenlijk een 'false negative' :'(
Nee, de gegevens staan bij de RDW. Het CBR is er om jouw rijvaardigheid te toetsen. De gegevens van jouw rijbewijs worden bij de RDW bewaard in het Rijbewijzenregister.

De Rijbewijzen (de pasjes) worden ook door de RDW geproduceerd en uitgegeven.

@GrooV Je kunt bij de RDW ook een "Gewaarmerkt uittreksel Rijbewijzenregister" aanvragen voor dit probleem.
Divak schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 12:19:

RDC is inderdaad een commercieel bedrijf. Het is een RDW diensten provider, zij leveren in principe dezelfde diensten die de RDW zelf ook levert maar dan met extra functionaliteiten en abonnementen voor bedrijven. Het RDC kan de registers van de RDW raadplegen (en ze kunnen ook mutaties uitvoeren voor APK en Tenaamstellen bijvoorbeeld). A2SP en VWE zijn bijvoorbeeld andere bedrijven die dit ook kunnen.

[ Voor 26% gewijzigd door EnigmaNL op 25-07-2017 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-05 14:20
Interessant, wist ik niet. Dat er maar 3 aanbieders zijn zegt denk ik al genoeg over het wereldje waarin de diensten ontstaan zijn? RDW preferred suppliers? Vakantie hier, cheque daar? :D Ik ben dan gelijk wantrouwig als er maar een handjevol bedrijven zijn die deze info kunnen/mogen leveren. Prijsafspraken zijn dan ook zo gemaakt. Dat terwijl het in Nederland stikt van duizenden garages en autobedrijven.

Maargoed, wat dat betreft scheelt het dan ook niets van andere fysieke netbeheerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

@EnigmaNL Zo leer je nog eens wat. Zie inderdaad RDW op mijn rijbewijs staan.

Dacht dat RDW alleen over kentekens & APK-keuringen ging.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Divak Dat er maar een handjevol bedrijven zijn die dit mogen zal eerder met beveiliging en certificering te maken hebben. Het is te duur om daar even snel in te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Net voor een 2e keer het RDW gebeld, verhaal uitgelegd maar er staat niks geregistreerd en alles is in orde. Ik ga er maar vanuit dat het systeem van de RDC kuren had.

Wat betreft de dealer (redelijke grote dealer), die hebben gewoon een website waarop ze proefritten registreren, aan het eind moet je het rijbewijs invoeren, daar kwam de fout uit. Bij andere dealers wordt vaak een kopie of iets dergelijks gemaakt. Heeft niks met vertrouwen of wat dan ook te maken maar met de verzekering. Dat de verkoper er bij bleef had meer iets te maken dat ze mij niet met lege handen naar huis wilde sturen.

Ik heb verder geen problemen met de werkwijze van de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Divak schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 14:30:
Interessant, wist ik niet. Dat er maar 3 aanbieders zijn zegt denk ik al genoeg over het wereldje waarin de diensten ontstaan zijn?
De markt is natuurlijk ook niet erg groot. Je kunt rijbewijscontroles aanbeiden aan autodealers maar aan wie nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:39
De markt is alle data van de RDW, bijvoorbeeld de diverse sites en apps waarop je kunt zien hoeveel eigenaren een auto heeft gehad. Die zullen allemaal hun info bij deze aanbieders weg (moeten) halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainscrewer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 17:03
Divak schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 14:30:
Interessant, wist ik niet. Dat er maar 3 aanbieders zijn zegt denk ik al genoeg over het wereldje waarin de diensten ontstaan zijn? RDW preferred suppliers? Vakantie hier, cheque daar? :D Ik ben dan gelijk wantrouwig als er maar een handjevol bedrijven zijn die deze info kunnen/mogen leveren. Prijsafspraken zijn dan ook zo gemaakt. Dat terwijl het in Nederland stikt van duizenden garages en autobedrijven.

Maargoed, wat dat betreft scheelt het dan ook niets van andere fysieke netbeheerders.
De RDW is een ZBO (en werkt i.o.v. het ministerie IEM), wat betekent dat ze geen winst mogen maken over de diensten die ze aanbieden. De tarieven van de RDW per opvraging in het register worden ook door de Minister bepaald.

Daarom dat er commerciële toko's als 'provider' tussen de RDW en de garages/bedrijven zitten. De RDW zou anders een monopolie op deze diensten hebben en dat is natuurlijk niet eerlijk. Die toko's betalen de RDW dan weer per opvraging en verrijken vaak hun eigen diensten met additionele informatie (en rekenen hier natuurlijk weer een prijs voor).

In theorie zou je ook je APK kunnen laten doen bij een APK-keuringsstation van de RDW, maar dit is in praktijk nog duurder dan een normale keuring bij je lokale garagist.

PS: wist je dat de RDW ook verantwoordelijk was voor de bouw van de MijnOverheid Berichtenbox en het gestolen-fietsenregister :)

[ Voor 4% gewijzigd door Brainscrewer op 21-07-2017 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

EnigmaNL schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 13:53:
[...]
RDC is inderdaad een commercieel bedrijf. Het is een RDW diensten provider, zij leveren in principe dezelfde diensten die de RDW zelf ook levert maar dan met extra functionaliteiten en abonnementen voor bedrijven. Het RDC kan de registers van het RDW raadplegen (en ze kunnen ook mutaties uitvoeren voor APK en Tenaamstellen bijvoorbeeld). A2SP en VWE zijn bijvoorbeeld andere bedrijven die dit ook kunnen.
Bijna goed ;)
De RDW levert die diensten niet direct aan de eindklant. Ook kunnen de 3 providers geen mutaties uitvoeren. Dit gaat direct via een API bij de RDW naar binnen. Pas een nacht later zijn de providers hier weer van op te hoogte, op het moment dat ze hun data ophalen.

En om het nog completer te maken, er zijn nog veel meer bedrijven die data van de RDW krijgen. Direct of indirect via 1 van de eerder genoemde providers. Dat gaat dan om kentekengegevens met type, model en dat soort informatie. Maar ook de woonplaats en leeftijd van de eigenaar bijvoorbeeld. Je kan je zelf wel voorstellen wie welke data zal gebruiken. Leuk detail is dat ook de providers niet alle info krijgen zoals postcode, huisnummer en andere persoonlijke informatie. Dit dankzij de wetgeving omtrent de privacy.

[ Voor 24% gewijzigd door 5183 op 21-07-2017 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

mell33 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 12:47:
Ja maar ik laat mijn pas niet onder zo'n ding doorhalen door wie dan ook, alleen ikzelf en bevoegden zoals politie en CBR/RDW. Ze zullen maar een foto maken zeg, want die commercieel bedrijven hebben al een goeie naam met wat betreft je prive gegevens, nee this alleen maar tot doel jou te gebruiken.
De 3 providers zijn bevoegd om met deze data te werken, en worden hier ook jaarlijks (streng) op gecontroleerd. Dus tot zover je relaas over bevoegdheden.
Daarnaast kan ik je verklappen dat zaken als APK meldingen ook via deze providers lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBTW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-05 17:36
GrooV schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 18:41:
Vandaag wilde ik een proefrit maken omdat ik binnenkort een nieuwe lease auto mag uitzoeken. Toen ik bij de dealer was werd mijn rijbewijs gecontroleerd dmv een tablet.

Mijn rijbewijs kwam niet door de controle heen en het systeem gaf de melding terug dat mijn rijbewijs ongeldig was. Er werd nog in een ander systeem gekeken van RDC (ik denk dit systeem: https://www.rdc.nl/produc...ment-verificatie-systeem/ )

Na de proefrit heb ik meteen RDC gebeld en zij gaven aan dat ze alleen een doorgeefluik zijn van het RDW en ik werd doorverbonden naar het RDW. Bij het RDW het hele verhaal uitgelegd maar ze konden niks geks aan mijn rijbewijs zien wat ze opgezocht hadden aan de hand van mijn BSN.

Moet ik me nu nog zorgen maken om iets of werkt het systeem van de RDC gewoon niet? Heb namelijk geen zin dat er iets niet goed staat met mijn rijbewijs en dat ik daar later mee in de problemen kan komen

Ter verduidelijking, ik heb geen boetes, cursussen, rijverboden, medische controles openstaan of iets dergelijks (en ook nooit gehad (behalve een paar mulder boetes)) en het rijbewijs is vorig jaar verlengd. Ook heb ik geen verlopen categorieën
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mijn zusje heeft haar rijbewijs opgehaald want ze heeft A mogen bijschrijven. Toen bleek 6 maanden na ophalen toen wij haar motor aanschafte dat haar rijbewijs inderdaad ook niet geldig was. Gelukkig kon het overschrijven ook met ID kaart en kon ik de motor naar huis rijden.

Bij uitlevering van het rijbewijs heeft de balie medewerker verzuimt het rijbewijs af te melden als uitgegeven, waardoor het automatisch na bepaalde tijd wordt gemarkeerd als vervallen en de gemeente wordt verzocht het document te vernietigen.

Het vervelende is dat je in deze situatie eigenlijk sinds dat je dat ding hebt mogelijk al rijdt zonder rijbewijs, bij een ongeluk had dit voor een zeer vervelende situatie kunnen zorgen.

Bij ons was na veel bellen tussen RDW en gemeente ( +- een week elke dag bellen) de gemeente zo ver om (met een afspraak en verificatie) dat ding eindelijk juist af te melden. RDW mocht / wou/ kan het niet, ze kunnen je wel vertellen of dit aan de hand is.

Al met al was het niet leuk toen ze haar nieuwe motor in de tuin moest laten staan :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
5183 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 21:35:
[...]

Bijna goed ;)
De RDW levert die diensten niet direct aan de eindklant. Ook kunnen de 3 providers geen mutaties uitvoeren. Dit gaat direct via een API bij de RDW naar binnen. Pas een nacht later zijn de providers hier weer van op te hoogte, op het moment dat ze hun data ophalen.
De providers communiceren via XML berichtenverkeer met de RDW. Mutaties zoals APK goedkeur/afkeur, tenaamstellingen en vrijwaringen zijn meteen doorgevoerd, niet pas na 24 uur.

Overigens levert RDW de diensten ook gewoon direct via de eigen website. Bedrijven kunnen zonder tussenkomst van een dienstenprovider voertuigen APK afmelden, tenaamstellen, en vrijwaren.
5183 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 21:35:
[...]
En om het nog completer te maken, er zijn nog veel meer bedrijven die data van de RDW krijgen. Direct of indirect via 1 van de eerder genoemde providers. Dat gaat dan om kentekengegevens met type, model en dat soort informatie. Maar ook de woonplaats en leeftijd van de eigenaar bijvoorbeeld. Je kan je zelf wel voorstellen wie welke data zal gebruiken. Leuk detail is dat ook de providers niet alle info krijgen zoals postcode, huisnummer en andere persoonlijke informatie. Dit dankzij de wetgeving omtrent de privacy.
Veel bedrijven krijgen ook gewoon rechtstreeks van het RDW voertuiginformatie via XML berichtenverkeer, zonder tussenkomst van een dienstenprovider. Er zijn verschillende niveaus van toegang, van basisvoertuiginformatie tot volledige tenaamstellinsgegevens (bijvoorbeeld verzekeraars en deurwaarders).

[ Voor 38% gewijzigd door EnigmaNL op 21-07-2017 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

EnigmaNL schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 22:23:
[...]

De providers communiceren via XML berichtenverkeer met de RDW. Mutaties zoals APK goedkeur/afkeur, tenaamstellingen en vrijwaringen zijn meteen doorgevoerd, niet pas na 24 uur.
Dat zeg ik ook niet.
De transactie wordt inderdaad via XML ingeschoten, maar aangezien de providers geen realtime informatie hebben duurt het tot 24 uur voor ze deze informatie weer terug horen van de RDW bij de download van de informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
5183 schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 11:30:
[...]

Dat zeg ik ook niet.
De transactie wordt inderdaad via XML ingeschoten, maar aangezien de providers geen realtime informatie hebben duurt het tot 24 uur voor ze deze informatie weer terug horen van de RDW bij de download van de informatie.
De providers hebben wel toegang tot realtime informatie alleen niet bij OVI Zakelijk. Als een bedrijf bijvoorbeeld een voertuig in zijn bedrijfsvoorraad zet (wat dus een mutatie is), kunnen ze dat per direct zien.

Wat ik zeggen wil is dat niet alle diensten 24 uur achterlopen. Raadpleeg diensten wel maar diensten waarbij ook mutaties gemaakt kunnen worden niet. Het zou voor een bedrijf bijzonder lastig zijn als ze 24 uur moeten wachten om te controleren of een voertuig wel of niet APK gekeurd is :)

[ Voor 8% gewijzigd door EnigmaNL op 22-07-2017 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:53
Marcel Br schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 15:53:
De markt is alle data van de RDW, bijvoorbeeld de diverse sites en apps waarop je kunt zien hoeveel eigenaren een auto heeft gehad. Die zullen allemaal hun info bij deze aanbieders weg (moeten) halen.
Data is geen markt. De diverse sites en apps waar je het over hebt, kunnen de data (via opendata) gewoon rechtstreeks oppikken van de RDW zelf.

Deze 3 bedrijven leveren juist extra diensten aan garages/dealers. En die markt is klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GBTW schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 22:17:
[...]

***members only***

Mijn zusje heeft haar rijbewijs opgehaald want ze heeft A mogen bijschrijven. Toen bleek 6 maanden na ophalen toen wij haar motor aanschafte dat haar rijbewijs inderdaad ook niet geldig was. Gelukkig kon het overschrijven ook met ID kaart en kon ik de motor naar huis rijden.

Bij uitlevering van het rijbewijs heeft de balie medewerker verzuimt het rijbewijs af te melden als uitgegeven, waardoor het automatisch na bepaalde tijd wordt gemarkeerd als vervallen en de gemeente wordt verzocht het document te vernietigen.

Het vervelende is dat je in deze situatie eigenlijk sinds dat je dat ding hebt mogelijk al rijdt zonder rijbewijs, bij een ongeluk had dit voor een zeer vervelende situatie kunnen zorgen.

Bij ons was na veel bellen tussen RDW en gemeente ( +- een week elke dag bellen) de gemeente zo ver om (met een afspraak en verificatie) dat ding eindelijk juist af te melden. RDW mocht / wou/ kan het niet, ze kunnen je wel vertellen of dit aan de hand is.

Al met al was het niet leuk toen ze haar nieuwe motor in de tuin moest laten staan :'(
Zo'n vaart zal het niet lopen. Je zusje is gewoon bevoegd, alleen het pasje staat fout geregistreerd. Ze kunnen je moeilijk gaan straffen voor iets wat een ambtenaar verkeerd doet. Je had ook direct een ID kaart kunnen aanbieden voor het overschrijven en dan had je nu nog van niks geweten. 100% te goeder trouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Vrij raar verhaal natuurlijk, want als je rijbewijs ongeldig was dan mocht je de auto niet eens besturen....Maar, hij liet je wel rijden mits ie er naast kon zitten.
Dan denk ik meteen dat het gewoon een verkooptrucje is... je lekker even ongemakkelijk maken, waardoor jij misschien wat meer openstaat voor adviezen etc en dan gaat ie ook nog eens naast je zitten zodat ie nog lekker tegen je aan kan babbelen.

Maar misschien denk ik iets te cynisch over autoverkopers... ;-)

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

armageddon_2k1 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 07:11:
Vrij raar verhaal natuurlijk, want als je rijbewijs ongeldig was dan mocht je de auto niet eens besturen....Maar, hij liet je wel rijden mits ie er naast kon zitten.
Dan denk ik meteen dat het gewoon een verkooptrucje is... je lekker even ongemakkelijk maken, waardoor jij misschien wat meer openstaat voor adviezen etc en dan gaat ie ook nog eens naast je zitten zodat ie nog lekker tegen je aan kan babbelen.

Maar misschien denk ik iets te cynisch over autoverkopers... ;-)
Dat kan best hoor. Maar dan laat je dus van zijn probleem jouw probleem maken. Dat werkt alleen als je het zelf toestaat. Je vind het heel vervelend dat zijn leverancier een probleem heeft, want dit doet natuurlijk toch wel afbreuk aan de indruk die je over gaat houden aan de proefrit. Dit is natuurlijk geen mooie eerste indruk voor het kopen van een auto van 40k. Nu is het ineens weer zijn probleem en hij zou er zomaar provisie door mis kunnen lopen. :) Als het verkooptruc was, is dat nu mooi mislukt.

Nederlanders zijn hier over het algemeen vrij slecht in (ik ook hoor), dus je moet eigenlijk proberen om het spelletje wat bewuster te spelen (doet die verkoper natuurlijk ook, want hij wordt betaald om het spelletje te spelen). Gewoon weglopen. Je bent de volgende keer echt gewoon weer welkom en ze zullen waarschijnlijk wat voorzichtiger zijn. Maar dit is niet specifiek voor auto verkopers. Dit gaat op voor alle wat grotere aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:53
Helemaal eens met BazzH. Was ik ook vrij snel achter bij mijn eerste leasecontract dat je veel te aardig bent voor die verkopers. In mijn geval bijvoorbeeld niets aan de prijs kunnen doen, en vervolgens pissig worden dat ik niet ff gebeld heb met hoeveel korting mijn baas zelf geregeld had bij zijn vaste adres :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:33
Hangt ook af van waar je gaat voor een proef rit.
Proef rit in de Randstad doen dealers altijd zo moeilijke en lastig zeker als je een leaseauto komt uitzoeken. Alsof ze weten dat ze geen zak op gaan verdienen.
Heb een keer een proefrit gemaakt bij de dealer in Enschede. mooi een afspraak gemaakt was elk weekeind toch daar. Kwam binnen en zei ik kom voor een proefrit en zo.
Toen zei die man ow ja de sleutel zit daar op tafel en succes en wanneer ben je terug.
Ik ehm wil je geen kopie van me rijbewijs en zo. Hij nee hoor niet nodig ..
Ik zei ook toen van ik ga een stukje op de snelweg en misschien Duitsland in is dat ene probleem ?
Nee dat kon maar moest me wel aan de regels van het verkeer houden. Ik ja natuurlijk.
En tja ene half uur is niet voldoende. Duurt 20 min voor in op de snelweg ben als het een beetje druk is.
Dus wil hem een uur lenen.
Uiteindelijk bij terugkomst gewoon bij hun besteld en laten afleveren.
Voor deel wat ik had was zij konden ook bij de buren in Duitsland kijken of die nog wat op voorraad hadden.
Uiteindelijk kreeg ik de auto binnen een maand geleverd en met wat meer opties dan ik had aangestreept.
Maar dat was niet erg prijs was hetzelfde.

Ander keer ook een auto voor een weekeind mee gekregen van een ander dealer in Dordrecht.
Vond ik ook super. Jammer ging dat niet door was 2000 euro buiten mijn max lease budget.
En konden het niet eens worden hoe die 2000 onderling betaald sou worden. Deel voor hem deel voor mijn rekening.
Maar viel wel op als je in de grote stad Rotterdam of zo komt tja en ze horen lease auto uitzoeken.
Ok dan kunnen ze niets op je verdienen. terwijl als je goed geholpen wordt breng je hem bij hun langs voor onderhoud. Kunnen ze ook goed op verdienen. Probeerde altijd ene deal te maken breng hem bij jullie langs als jullie me gratis vervangend vervoer geven of me naar me werk brengen of haal en breng service.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyboy707
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05:52
Kwam dit toevallig tegen, zou de TS mogelijk een zelfde probleem hebben? https://www.nationaleombudsman.nl/rapporten/2015/171-1

Wellicht kan je contact opnemen met de politie om te checken of zij je rijbewijs wel geldig vinden..
Pagina: 1