alternatief voor BC307 transistor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
Voor het maken van een Telefunken Highcom-ruisonderdrukkermodificatie (http://www.suess-online.de/technik/TelefunkenRC300/HighCom/highcom_modifikationen.htm) ben ik op zoek naar een alternatief voor een BC307-transistor.

Mogelijke alternatieven die ik zou kunnen gebruiken zijn, volgens deze link, de BC251, BC556, BC557 en de BC560. De laatste 3 kan ik lokaal of bij webshops wel vinden, maar alleen in een A, B of C variant, terwijl het schema specifiek óók vraagt om een transistor zonder toevoeging. En dan heeft 'ie ander schakelwaarden, als ik het goed begrijp...

Heeft iemand enig idee hoe ik dit probleem moet aanvliegen?

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:38

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Die letter is een een aanduiding voor een specifieke range voor de versterkingsfactor. Zonder die letter kun je alles krijgen, met een A type weet je dat hij tussen de 120 en 220 zit. Het komt dus niet zo krap. Een BC556 of BC557 zou goed te krijgen moeten zijn dus ik zou die bestellen en het gewoon proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:00
http://archive.ampage.org...bstitute_for_BC307-1.html

De thread refereert naar een database met transistor data van (een medewerker van) Washington University, maar die lijkt nergens meer online.

BC557 heeft wel een een andere ruiswaarde dan de BC307?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Een BC556 of BC557 kan ik nergens vinden zonder verdere aanduiding (dus steeds een A, B of C). Als het verder weinig uitmaakt, waarom bestaat het specifieke onderscheid dan? Ik heb een set BC557B's liggen, maar die durf ik niet zomaar als alternatief voor een BC307 (zonder toevoeging) te gebruiken, omdat ik niet weet hoe ik zou moeten horen of het werkt naar behoren. Er moet ook wat aan de orginele printplaat verbouwd worden, en daar begin ik natuurlijk liever pas aan als ik weet dat het qua componenten klopt...

De ruiswaarden van een BC557 leken me beter te zijn dan die van een BC307, dus daar was ik minder bezorgd over :-)

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
Het schema uit je artikel gebruikt BC307B's. Die heeft een stroomversterkingsfactor hFE van 180-460.
hFE van de BC557B zit tussen 200-450. Dit valt binnen de versterking van de BC307B dus dat is prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
biomass schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 19:26:
Het schema uit je artikel gebruikt BC307B's.
ja klopt, maar ook een BC307.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
Het gaat er om wat de ontwerper van de modificatie met het signaal aan pin 5 wilde doen. Blijkbaar is de verwachtte stroom binnen de grenzen van U401, ongeacht of je een A, B of C type kiest. Drie 557B's zou goed moeten zijn.

T1 mit R21 stellen sicher, daß jeweils von gleicher Anfangsbedingung beim Einsatz der Verrundung ausgegangen werden kann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
biomass schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 19:58:
Het gaat er om wat de ontwerper van de modificatie met het signaal aan pin 5 wilde doen. Blijkbaar is de verwachtte stroom binnen de grenzen van U401, ongeacht of je een A, B of C type kiest. Drie 557B's zou goed moeten zijn.
Helaas begrijp ik te weinig van elektronica om te begrijpen wat de modificatie precies doet, op component-niveau. Er rest me dus niets anders dan het maar gewoon proberen, vrees ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-10 10:33
Die hfe is de (maximale) versterking van de transistor: de daadwerkelijke versterking van de schakeling wordt door de weerstanden bepaald. Tenzij de schakeling specifiek heel veel versterkt zal dit niet uitmaken (vandaar ook het grote bereik waarbinnen die hfe kan vallen).
Voor een lagere ruis kan je beter voor een bc309 of bc560(b) gaan, let daarbij wel op dat de bc309 maar tot 25V gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Dank voor de antwoorden tot zover! Gaaf dat er zo snel mensen met verstand van zaken reageren _/-\o_

Ik heb zonet de modificatie gedaan met BC557B's. Er is niets ontploft en ik hoor ook nog geen dingen die niet kloppen: nieuwe opnames klinken goed en ook een eerdere opname lijkt hij probleemloos te decoderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Voor de goede orde nog een foto van het eindresultaat.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/acnimjum4ae77pj/hobbycom_small.jpg?dl=0

[ Voor 37% gewijzigd door niek_nijmegen op 30-07-2017 18:53 ]

Pagina: 1