Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2 netwerken geeft probleem.

Pagina: 1
Acties:

• EJR
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-06 12:09
Ik probeer een oplossing te vinden voor de volgende situatie.

ik heb een usb dongel (FRITZ!WLAN Stick AC 860) in mn computer zitten voor verbinding met internet.

het modem/router staat in een kamer waar ik geen toegang toe heb. en ik kan zelf ook geen instelling veranderen op deze router.

ik heb een oude router aangesloten op de ethernet poort van de computer.i kan hier eventueel een client voor hangen (tp-link TL-WR810N) maar dat bleek traag en onbetrouwbaar. bovendien krijg je dan router op router en dat is volgensij geen goed idee. bovendien heeft dit bedraade netwerk niet perse internet nodig het is voornamelijk voor de unraid (file)server.

als beide netwerk adapters actief zijn dan verlies ik willekeurig internet toegang via de browser. soms werkt het een tijdje goed en dan heb ik geen internet meer totdat ik de ethernet adapter uit zet of soms de wifi adapter reset.

ik vermoed dns problemen.
in advanced adapter settings staat wifi boven ethernet in prioriteit.

wat zou ik kunnen doen om conflicten te voorkomen?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:17
heb je nu een netwerkje gemaakt zonder internet?
Zo ja, geef die dan geen gateway adres.

• EJR
het bedraadde netwerk heeft inderdaad geen internet.

wat is het belang van een gateway adres op dit (bedraadde) netwerk?

• Zorc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-03 14:26
Ik weet niet of je DHCP op je bedrade netwerk gebruikt? Als je dat namelijk doet dan zal de router ongetwijfeld zichzelf tot gateway benoemen en voor je ethernet adapter naast een IP/netwerkmask ook de (default) gateway instellen.

Alle verkeer dat niet voor je lokale netwerken is bestemd (lees internet verkeer) gaat naar het default gateway IP. Dus je PC stuurt vervolgens je internetverkeer naar je router die er helaas niets mee kan want heeft geen internetverbinding op zijn WAN poort. Gevolg geen internetverbinding.
Op het moment dat je internet het wel doet heb je het geluk dat je default gateway ingesteld staat via je wifi adapter naar de router met internet.

Eigenlijk moet die router op je bedrade netwerk gewoon niets anders doen dan voor switch spelen. Ik zou dan ook gewoon een statisch ip instellen op je ethernet adapter EN op je fileserver (uiteraard in ander subnet dan je wifi zit) en zonder gateway instelling. Of je moet in de router op je bedrade netwerk de DHCP server kunnen instellen dat deze geen gateway instelt.
Als het bedrade netwerk op die oude router alleen voor verbinding naar de fileserver is dan zou je hem zelfs helemaal weg kunnen laten en gewoon netwerkkabel tussen PC en server, statisch IP instellen en klaar.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Waarom hangt er überhaupt een router tussen je PC en Unraid server? Waarom niet gewoon een directe kabel en statische IPs instellen?

• EJR
omdat unraid ook op het wifi netwerk van de router beschikbaar is voor laptop en devices.

dus gateway word random bepaald? ik kan niet kiesen welke adapter voorang heeft of iets dergelijks?

[ Voor 38% gewijzigd door EJR op 19-07-2017 22:52 ]

Verwijderd

Daarom dus: Er moet maar één router zijn. En maar één gateway. Klaar!

Dan gaat het wel goed.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:50
Ja je kunt prioriteit geven aan bepaalde adapters doormiddel van de metric.
Maar dat is op de hele adapter en niet voor bepaald verkeer.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:17
De gateway is het adres waar een router verkeer heen stuurt wat niet voor zijn netwerk bestemd is. Dat is zeker niet willekeurig bepaald!
Is jouw netwerk 192.168.0.1/24 met de router op 192.168.0.1, dan is de router vaak ook de gateway naar het internet (of het volgende netwerk).

De router zal zichzelf standaard tot gateway benoemen, want dat is gebruikelijk in thuis situaties.

Wil jouw laptop dan naar 8.8.8.8 dan zal deze dat naar de gateway sturen die is opgegeven door DHCP van de router. Dat is hij dus vaak zelf.
Je hebt dan de volgende situatie in je pc:
wifi:
jouw ip: 192.168.1.42
gateway: 192.168.1.1
dhcp server: 192.168.1.1

lan:
jouw ip: 192.168.0.97
gateway: 192.168.0.1
dhcp server: 192.168.0.1

De PC bepaalt op basis van een metric welk netwerk hij gaat gebruiken. Maar daarmee los je het fundamentele routingprobleem niet op.
Terwijl 192.168.0.1 helemaal niet als gateway kan werken, want dat is niet aangesloten.
Het is dus de zaak dat je in 192.168.0.1 instelt dat er geen gateway is. Niets invullen of 0.0.0.0.
Immers heeft 192.168.0.1 helemaal geen verbinding met een ander netwerk/internet.

Of, je pc LAN een vast IP geven zonder gateway in te vullen.

Volgens mij heb je meer aan een Wireless Client constructie. Maar daar moet je wel de geschikte apparatuur voor hebben.
Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6bh8I7k.png

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 20-07-2017 11:17 ]

• EJR
bedankt voor alle antwoorden. zal er even diper moeten induiken.
had al eerder geprobeerd om een client aan een switch the hangen maar toen kon ik de unraid server nier vinden.

dit is de huidige situatie
laptop en iphone kunnen of op het wifinetwerk van de unraid (zonder internet) of het andere draadloze netwerk
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1jtDnSf.png

[ Voor 30% gewijzigd door EJR op 23-07-2017 23:49 ]

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
En hoe heb je alles geconfigureerd? Hoe heb je de TP-Link router exact aangesloten? Waar heb je DHCP servers draaien, en met welke instellingen? Hoe staan je routeringen? Wat heb je op je PC ingesteld? Kan je niet gewoon een kabel naar de modem/router (laten) leggen, daar je eigen router op aansluiten, en daarop al je eigen zooi?

• EJR
goede vraag, alles is jarten geleden geconfugiereed en heeft 9 maanden in opslag gestaan. volgenende keer moet ik maar documentatie bijhouden want hety is allemaal weggeebt uit mn geheugen, les geleerd.

tp link is dus hetzelfde geconfigureerd als in de tijd dat hij meteen voor het modem aangesloten zat.

dus pc heeft een usb wifi dongle bedoelt voor internet.
vie de ethenet poort aangesloten op de router. unraid server is ook aangeloten op de router. router heeft zijn eigen dhcp server, die is nodig om zijn eigen wifi netwerk te runnen zodat draadloze devices kunnen inloggen op de unraid server.
kabel naar de kamer is de bedoeling de huisbaas zou her regelen om de modem centraal aan te sluiten in het pand maar ik heb het gevoel dat dit nog wel even zal duren.

in theorie kinkt het simpel ik will dat mijn pc al zijn internet verkeer van de usb dongel pakt.
de wifi staat in de advanged options boven de ethernet poort dus hij zou theoretisch voorang moeten krijgen. de router hoeft alleen maar lokaal netwerk te geven.

soms werkt het uren lang goed. en soms voor geen meter totdat ik het ethernet uitzet. opvallend is asl ik geen webpagina kan opvragen is mijn steam vriendenlijst gewoon online. met mijn gelimiteerde kennis zou ik denken DNS issues. DNS flush werk niet altijd.

pc heeft een gereseveerd adres in de router. was voor poort forwarding.
unraid server had dat ook maar werkt op het moment niet. adres reservering zat op mac adres maar kabel zit waarschijnlijk in de verkeerde ethernet poort. (supermicro board heeft 3 ethernet poorten).

de hoofd modem heeft ook al zijn eigen router dus zelfs met een kabel zou je dan nog steeeds router op router krijgen. dus zou dan eeen switch moeten zijn. dit heb ik dus geprobeerd door een client (tp-link TL-WR810N) op de internet ingang van de switch aan te sluiten in theorie de beste oplossing maar de unraid server was toen onvindbaar.
Pagina: 1