Bluetooth programmatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-10 21:51
Sony alpha camera's kunnen via een Bluetooth connectie (naar een smartphone) GPS gegevens ophalen voor het geotaggen van foto's. Het probleem is echter dat de PlayMemories app niet beschikbaar is voor Windows Mobile.

De vraag is nu of dit zelf te ontwikkelen is (in C#)... kan je op één of andere manier debuggen wat je binnen krijgt op Bluetooth (ik vermoed dat de camera bij iedere foto een request doet naar de telefoon)... al is dan de volgende vraag wat je precies moet antwoorden (welk formaat).

Iemand ervaring met dit soort ontwikkeling ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Je eerste stap zal moeten zijn om te achterhalen wat er precies verstuurd / ontvangen wordt. Hiervoor zou je dus het Bluetooth signaal moeten onderscheppen, gegevens uitlezen, en daarna weer doorsturen naar de telefoon. Met de respons zal je dan weer hetzelfde kunnen doen.

Daar heb ik zelf nog nooit iets mee gedaan, maar als je daar specifiek op gaat zoeken zou je misschien wel verder kunnen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Tenzij je goed bent met reverse-engineeren denk ik niet dat je hier wat mee gaat kunnen doen. Er is een kleine kans dat het protocol voor GeoTagging simpel serieel-over-bluetooth is, dat kan altijd, en dan zou je er makkelijk vanaf komen door de bluetooth seriele poort te monitoren op een apparaat waar het wel op werkt. Stel dat het dan ook nog een plaintext protocol is, dan kan je waarschijnlijk wel een emulator maken die dat protocol nadoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen Sack
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-10 23:22
Als de oorspronkelijke app wel voor Android beschikbaar is kan je bij de meeste telefoons een bluetooth HCI log maken (HCI is hardware control interface), deze kan je daarna inlezen in wireshark om daarna te achterhalen wat er precies wordt verstuurd vanaf de processor naar de bluetooth controller in de telefoon. Hier zitten dus ook de commandos bij voor het versturen en ontvangen van data, maar ook nog een hoop andere informatie zoals het opzetten van een communicatiekanaal en nog een hoop andere dingen.
https://blog.bluetooth.co...tooth-with-an-android-app

Voor iPhone applicaties is het allemaal wat lastiger en zal je moeten sniffen met een hardware bluetooth logger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Eerste opgave is dus een Android telefoon bemachtigen (heb hier nog wel iets oud in de kast liggen als die nog voldoet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook Android-x86 op je computer draaien. En anders kan je nog die Android app decompileren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-10 21:37
r2504 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 18:09:
Eerste opgave is dus een Android telefoon bemachtigen (heb hier nog wel iets oud in de kast liggen als die nog voldoet).
Android Studio komt ook met een Android Virtual Device (Emulator) die je op je pc/mac kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
De HCI log maken vereist Android 4.4 minimaal... spijtig genoeg heb ik hier louter een oude Samsung Fame liggen met 4.1.2 al is het precies wel mogelijk deze te flashen naar Android 4.4 al heb ik daar totaal geen ervaring mee :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Sack
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-10 23:22
r2504 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 16:56:
De HCI log maken vereist Android 4.4 minimaal... spijtig genoeg heb ik hier louter een oude Samsung Fame liggen met 4.1.2 al is het precies wel mogelijk deze te flashen naar Android 4.4 al heb ik daar totaal geen ervaring mee :-(
Zoals wb9688 al aangeeft kan je ook Android-x86 draaien op een virtual machine, bijvoorbeeld VirtualBox. Hiermee kan je dan de USB van je bluetooth adapter (bluetooth is bijna altijd intern via USB aangesloten) op de virtual machine aansluiten.

Overigens is Android 4.4 voor Samsung Fame onofficieel wel beschikbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Jeroen Sack op 15-08-2017 12:53 ]

Pagina: 1