Toon posts:

wat is verschil tussen 7200 rpm voor ide en scsi

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
zie onderwerp

Verwijderd

beetje vaag wat wil je nou weten? :)

Verwijderd

Topicstarter
ik zie soms staan dat scsi en ide de zelfde snelheid hebben bijv 7200 rpm ofzo zijn ze dan even snel of wat is er anders

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Dat moet je gewoon checken in specifieke tests/reviews per harddisk merk+type. Een 7200rpm SCSI schijf hoeft in theorie zeker niet sneller te zijn dan een 7200rpm IDE schijf, stel je bijvoorbeeld voor dat de platterdichtheid van de IDE schijf 2 keer zo groot is, dan is de IDE schijf sneller. Daarom: check alle specificaties (plattergrootte, seektime, 7200/5400RPM etc.) of lees gewoon een review over beide merken schijven op www.storagereview.com of tweakers.net

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Ze draaien allebei met 7200 toeren per minuut. De snelheid wordt dan bepaald door de seektime (tijd die nodig is om een file op harddisk te localiseren): bij (goede) SCSI-disks zit dat rond de 6 ms (milliseconden) en bij (goede) IDE-disks zit dat rond de 8,5 ms.

Verwijderd

Topicstarter
ok erg bedankt voor dit antwoord

Verwijderd

SCSI is sneller dan IDE....

IDE is meer processor-afhankelijk in tegenstelling tot SCSI. Bovendien kun je met een scsi echt multitasken en stuurt SCSI wel zelf zijn queue-tags aan. Verder ligt de doorvoersnelheid van scsi hoger dan bij IDE.

Nadeel is wel de prijs van scsi: de prijs van een scsi-harddisk vergeleken met eenzelfde grootte IDE-schijf is 3x zo hoog.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-02 15:40

E-Vix

Nu met sneeuw!

Op zaterdag 07 juli 2001 15:31 schreef Hermienekatien het volgende:
5 jaar geleden wel ja... Tegenwoordig heb je van die dingen die UDMA 66 en UDMA 100 heten... Die zijn over het algemeen net zo snel of zelfs sneller dan een SCSI schijf...

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op zaterdag 07 juli 2001 15:31 schreef Hermienekatien het volgende:

IDE is meer processor-afhankelijk in tegenstelling tot SCSI. Bovendien kun je met een scsi echt multitasken en stuurt SCSI wel zelf zijn queue-tags aan. Verder ligt de doorvoersnelheid van scsi hoger dan bij IDE.

Nadeel is wel de prijs van scsi: de prijs van een scsi-harddisk vergeleken met eenzelfde grootte IDE-schijf is 3x zo hoog.
Het verhaal over de prijs is natuurlijk waar, maar het verhaal over de processorbelasting valt ook wel mee. Tegenwoordig met alle DMA modi van de IDE schijven is de processorbelasting erg klein. Het haalt SCSI vaak nog net niet maar het scheelt bijna niets.
De doorvoersnelheid van SCSI schijven is helemaal niet per definitie hoger dan die van IDE. Zie mijn eerdere verhaal over plattergrootte (dichtheid!) en rotatiesnelheden hierboven. Als de dichtheid van een SCSI schijf heel laag is, kan de seektime etc. veel hoger zijn dan bij een IDE schijf!!

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:58

DarkSide

theres no place like ::1

Zelfs met UDMA 100 is SCSI nog sneller.
UDMA 66 en 100 werkt alleen op de buffer.
Dus de HD vult de buffer en die wordt dan geleegd. Hier heb je dus een grote buffer nodig. 2MB of meer. SCSI disk hebben genoeg aan 512 KB. De SCSI throuput is gewoon beter.
Op burst kan ee IDE idd tegenwoordig best met SCSI in competitie gaan. Maar daar houdt en dan ook bij op. Door toeving van RAID 0 is IDE tegenwoordig best interessant om goede reslutaten te krijgen. Maar een goede SCSI HD op een goede conroller zal hetzelfde resultaat geven (voor een duurdere prijs welliswaar).

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-02 10:13

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

SCSI heeft zoals gezegd een lagere processor belasting. Op moderne systemen zou je daar dankzij DMA niet zoveel meer van moeten merken, maar als ik voor de grap een file van 150MB kopieer van m'n Cheetah X15 naar Barracuda 18XL (beide SCSI) en ondertussen windowtjes ga moven op m'n scherm dan gaat dat toch vloeiender dan wanneer ik hetzelfde doe naar een Maxtor DiamondMax 40. Ik merk 't ook wel als ik bijv. een DiVX filmpje vanaf de IDE drive draai, dat gaat minder soepel dan vanaf SCSI. Dit kan ook aan de eventueel gare IDE DMA drivers van Via in Win2k liggen.

Het performance verschil tussen een 7200rpm SCSI en IDE drive is zo klein dat ik er geen geld aan uit zou willen geven. Neem dan meteen 10.000rpm of 15.000rpm. Ik zie ook regelmatig mensen die oude 4,3GB U2W SCSI schijfjes in hun systeem stoppen. Daar schiet je volgens mij weinig mee op omdat die drives veel trager zijn dan moderne IDE drives.

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Van [HA] naar [forum=21] :)
Pagina: 1