Aankoopadvies werk-studielaptop voor o.a. edit werk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste experts van Tweakers!
Net zoals de vele andere topics op dit forum, ga ik ook een beroep doen op jullie kennis over laptops.

Mijn vraag:
Op dit moment heb ik nog een Lenovo T530 van zo'n 5 jaar oud. Werkt nog prima. Kan er gewoon nog op editen, photoshoppen etc, al heeft die af en toe een vastloper als het wat grotere bestanden worden. Echter, de accuduur is bedroevend kort en de laptop zelf is behoorlijk log. Daarbij heeft die ook wel steeds vaker last van opstartproblemen of vastlopers bij "gewone" office programma's. Ik heb nu werk waarbij ik veel reis en graag onderweg bezig ben. Met mijn huidige Lenovo is dat gewoon geen pretje, omdat ik nog geen uur kan werken zonder stroom en daarvoor wel iets van drie kilo meesleep. Eigenlijk wordt het dus wel eens tijd voor een nieuwer slanker model.
Ik zoek dus een nieuwe laptop die niet al te zwaar is, goede accuduur heeft, maar wel de kracht om moeiteloos te editen en photoshoppen, en het liefst nog tegelijk ook.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Premiere pro, photoshop.

Wat ik al gevonden heb:
Natuurlijk Macbook Pro 15 inch met touchbar (dat laatste is niet per se nodig, maar wel een leuke toevoeging)
Van Windows nog geen super alternatief

Prijs:
Is eigenlijk niet echt interessant. Belangrijk vind ik dat het een kwalitatief goede laptop is die lang mee kan gaan. Zoals hierboven aangegeven is een Macbook Pro een optie, dus laten we zeggen dat het niet veel meer dan 2500 euro moet gaan kosten.

Ik hoor graag jullie ideeën!

Groet!

Beste antwoord (via Verwijderd op 19-07-2017 15:59)

• Pindasmeer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-09 21:46
Volgens mij kan je met de MacBook Pro weinig verkeerd doen (mits je MacOS prettig vindt werken).

Windows-alternatieven zouden de Surface Laptop (met i7 en 16GB ram à €2500), Surface Book (met i7, 16GB RAM en GTX965M à €2650), Dell XPS 15 of Zenbook 3 kunnen zijn. Het mooie van de eerste 2 opties is het zeer fijne touchscreen met pen-support.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Pindasmeer
Volgens mij kan je met de MacBook Pro weinig verkeerd doen (mits je MacOS prettig vindt werken).

Windows-alternatieven zouden de Surface Laptop (met i7 en 16GB ram à €2500), Surface Book (met i7, 16GB RAM en GTX965M à €2650), Dell XPS 15 of Zenbook 3 kunnen zijn. Het mooie van de eerste 2 opties is het zeer fijne touchscreen met pen-support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Pindasmeer
Dank je wel voor je snelle reactie! Ik had de dell XPS 15 inderdaad hier op Tweakers al als tip voorbij zien komen, maar ben niet bekend met de kwaliteit van Dell computers. Weet jij hoe dat zit? Macbooks zijn natuurlijk hele degelijke en stevige apparaten, is een Dell dat ook?
De Surface Book vind ik twijfelachtig omdat het scherm los te koppelen is van het toetsenbord. Enerzijds kan dat praktisch zijn (al is het dan een wat zwaar tablad), maar ik ben bang dat dat een plek is waar de eerste problemen zullen optreden qua duurzaamheid. Die connector is heel mager vond ik.
De laptop is zeker een optie. Alleen heeft die dan weer geen losse videokaart, wat volgens mij wel handig is voor editing, toch?
De Zenbook is inderdaad ook nog een prima optie. Alleen las ik in Tweakers' review van vanmiddag (reviews: Zenbook 3 Deluxe - 'Zenbook XL' met korte adem dat die niet een hele sterke accu heeft, wat voor mij wel echt essentieel is.

Nogmaals heel erg bedankt voor je reactie, en ben benieuwd of je nog wat antwoorden op mijn huidige twijfels hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindasmeer
Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 15:15:
Ik had de dell XPS 15 inderdaad hier op Tweakers al als tip voorbij zien komen, maar ben niet bekend met de kwaliteit van Dell computers. Weet jij hoe dat zit? Macbooks zijn natuurlijk hele degelijke en stevige apparaten, is een Dell dat ook?
Ik heb zelf helaas geen ervaring met de XPS15. Ik kan me zo voorstellen dat het niet zo solide is als een Macbook Pro (al staat plastic niet gelijk aan kwetsbaar), maar wellicht is er hier iemand die hier ervaring mee heeft?
De Surface Book vind ik twijfelachtig omdat het scherm los te koppelen is van het toetsenbord. Enerzijds kan dat praktisch zijn (al is het dan een wat zwaar tablad), maar ik ben bang dat dat een plek is waar de eerste problemen zullen optreden qua duurzaamheid. Die connector is heel mager vond ik.
Dat laatste deel ik niet helemaal met je, en een snelle blik op Google levert ook overwegend positieve ervaringen op met de stevigheid van de connector en het scharnier. Wat voor mij eerder een probleem zou zijn is dat het scherm wiebelt wanneer je het touchscreen gebruikt (wat bij de Surface Pro vanwege de kickstand geen probleem is). De GPU is, hoewel niet bleeding edge, volgens mij wel krachtiger dan de Radeon uit de Macbook Pro.
De laptop is zeker een optie. Alleen heeft die dan weer geen losse videokaart, wat volgens mij wel handig is voor editing, toch?
Daar heb je wel een punt, de Surface Laptop heeft in duurdere modellen volgens mij de ingebouwde Iris 640 kaart, waar de duurdere Macbook Pro's een sterkere, losse Radeon Pro 555 hebben.
De Zenbook is inderdaad ook nog een prima optie. Alleen las ik in Tweakers' review van vanmiddag (reviews: Zenbook 3 Deluxe - 'Zenbook XL' met korte adem dat die niet een hele sterke accu heeft, wat voor mij wel echt essentieel is.
Snap ik, dat zou voor mij ook wel een afknapper zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Pindasmeer

Topper! Bedankt voor je meedenken.

Ik heb het nu dus eigenlijk voor mezelf teruggebracht naar de Dell XPS15 en Macbook Pro 15 inch.
In de benchmarks die ik zo op internet lees, doen deze eigenlijk niet zoveel voor elkaar onder.

Dan is de vraag die hieruit voorkomt voor anderen die dit topic lezen is dan:
Heeft er iemand ervaring met Dell laptops? Bij voorkeur een XPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindasmeer
Geen probleem!

Volgens mij zou de XPS 15 wel significant krachtiger moeten zijn met een quadcore (vs. dualcore) processor en de sterkere GPU. In ruil voor iets mindere afwerking en minder trackpad. Overigens zou ik in dit geval meteen gebruik maken van de nieuwe Windows functie 'PC opnieuw instellen', waarbij een schoon installatiebestand vanuit Microsoft wordt geïnstalleerd (en je een schone start kunt maken, zonder voorgeïnstalleerde meuk :) ).

Maar volgens mij zou een groot deel van je keuze moeten afhangen van voorkeur voor besturingssysteem. Heb je met beiden ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Pindasmeer

Ja, die extra programma's is altijd het eerste wat ik er af haal. Is eigenlijk altijd overbodig.

Ik heb zelf altijd met windows gewerkt, en ben daar eigenlijk prima tevreden mee. Er zijn echter wel veel mensen om mee heen die een mac hebben aangeschaft en die daar weer laaiend enthousiast over zijn. Het zal in het begin even wennen zijn, maar geloof er op zich wel in dat ik daar ook wel goed mee kan werken. Ik heb sowieso ook een Iphone, dus een voordeel is wel dat dat fijn samenwerkt.

Kortom, het besturingssysteem maakt me eigenlijk niet zoveel uit. Ik werk prima met windows, maar vind het ook wel leuk om iets nieuws te ontdekken. Misschien moet ik me daar iets meer in verdiepen, want dat is eigenlijk de het grootste verschil tussen beide apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScytheNL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-06 15:57

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

@Verwijderd De Dell XPS 15 is een zeer hoogwaardig apparaat. Aluminium boven en onderkant en een carbonfiber toetsenbordkap. Deze ervaring heb ik vanuit mijn werk waar ik zowel de XPS 15 alsook de zakelijkere variant de Precision 5520 in handen heb gehad (momenteel heb ik een 5520 in bezit en deze is op hetzelfde chassis als de XPS)

Waar de opmerkingen over plastic en iets mindere afwerking van Pindasmeer vandaan komen weet ik niet, maar qua afwerking en kwaliteit is er echt niets op aan te merken ;)

Mocht je de XPS 15 inderdaad serieus overwegen; wellicht is mijn V&A (De eerder genoemde Precision 5520 O-) ) ook nog het overwegen waard voor je. Zie mijn sig en stuur me een PB mocht je meer willen weten :)

[ Voor 21% gewijzigd door ScytheNL op 20-07-2017 16:14 ]

Pagina: 1