Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pc crashed op willekeurige momenten. Dan krijg ik een zwart scherm. Mijn monitors krijgen echter nog wel signaal. Ik krijg geen melding op mijn schermen. Als ik mijn pc uitzet, dan krijgen mijn monitoren geen signaal en staat dat groot pontificaal in beeld en gaan ze daarna volledig uit.
Nu krijg ik geen meldingen en gaan ze op zwart. En blijven ze ook aanstaan.
Het gebeurt vooral als ik eigenlijk niet zo veel aan het doen ben, zoals YouTube filmpjes kijken. Na 10 seconden krijg ik dan wel weer geluid via mijn headset (USB) en lijkt alles weer normaal op het gebrek aan beeld na. PC is zelf gebouwd, ~3,5 jaar oud en nooit iets van overclocking gedaan.
...
Mijn specs:

Moederbord: Asrock 970 extreme4
CPU: AMD FX 6300
GPU: Palit GTX 760 jetstream
PSU: XFX 550W
RAM: 2x4GB
...
Ik heb mijn pc al helemaal schoon gemaakt in de case en een complete nieuwe install gedaan van windows 10. Ik heb mn monitoren getest op een ander apparaat, die werken prima. Ook de kabels getest en die werken ook allemaal prima. Ik heb een nieuw CPU cooler gekocht (CM TX3), temperaturen van cpu zijn rond de ~35 (idle) en gpu rond de 40 (idle).
Ik heb zelf geen geld om een compleet nieuwe pc te kopen dus ik wil het liefst vast stellen wat kapot is en alleen dat vervangen.
Ik dacht zelf aan de gpu maar na 3 benchmarks in rome total war 2 (ik weet niet de beste maar wel iets waar ik enige ervaring mee heb) weet ik het niet zeker. 1 benchmark op laagste settings, 1 op de hoogste en 1 op ''optimale'' settings. Bij elke eigenlijk goede framerates voor de settings en hogere fps gemiddeld bij elke dan voordat ik mijn pc opnieuw had geinstallered en schoongemaakt.
Wat is de beste manier om erachter te komen wat kapot is? Hoe los ik dit op? HELP!
bij voorbaat dank!
...

EDIT: memtest gedaan, alles ok na 11 passes. Smart readout zegt dat alles ok is met HDD. Video drivers opnieuw geinstalled. Ook een oudere versie van de drivers geprobeerd. Lijkt erop dat de GPU kapot is. Ik ga eind augustus een nieuwe kopen, suggesties, ideeën en zelfs tips zijn welkom!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2017 11:32 . Reden: Update over de situatie ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Dan krijg ik een zwart scherm. Mijn monitors krijgen echter nog wel signaal.

Kan je dat iets verder definieren? Zie je een tekst op je scherm? Hoe weet je dat je monitoren nog wel signaal krijgen?

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 10:08
Heb je een memtest gedaan?
Wat zegt je smart over je HDD / SSD?

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog geen memtest gedaan. Hoe doe ik dat?

Ik krijg geen melding op mijn schermen. Als ik mijn pc uitzet, dan krijgen mijn monitoren geen signaal en staat dat groot pontificaal in beeld en gaan ze daarna volledig uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raznov
Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 13:31:
Nog geen memtest gedaan. Hoe doe ik dat?

Ik krijg geen melding op mijn schermen. Als ik mijn pc uitzet, dan krijgen mijn monitoren geen signaal en staat dat groot pontificaal in beeld en gaan ze daarna volledig uit.
https://www.tenforums.com...1-memtest86-test-ram.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het nu uitvoeren, ik kom dadelijk terug met resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 13:40:
[...]

Ik ga het nu uitvoeren, ik kom dadelijk terug met resultaat
Dadelijk kan wel even wat uurtjes duren ;). Memtest voer je het beste een aantal passes uit, ik persoonlijk doe altijd minimaal 8 en daar gaan dan wel wat uurtjes overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Raznov schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 13:43:
[...]

Dadelijk kan wel even wat uurtjes duren ;). Memtest voer je het beste een aantal passes uit, ik persoonlijk doe altijd minimaal 8 en daar gaan dan wel wat uurtjes overheen.
ja dit gaat nog wel even duren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okay, memtest een nachtje laten lopen. 0 errors. Smart zegt dat mijn hdd ok is. Hoe nu verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papmetklonten
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 14:47
Ik heb hetzelfde probleem gehad op mijn oude pc. Nooit kunnen oplossen helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 13:29
Als je memory okay is dan zou je nog is kunnen kijken wat er gebeurd als je een oudere video driver installeert?

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@papmetklonten eeeuhm... shit. Dat belooft niet veel goeds. Heb je toen gewoon een hele nieuwe pc gekocht?

@batumulia Goeie! Ik heb de nieuwste driver opnieuw geinstalleerd. Toen nog steeds last van hetzelfde probleem. Daarna een oudere driver geïnstalleerd, zelfde probleem.

Op dit moment denk ik dat ik gewoon een nieuwe videokaart moet kopen. Het probleem blijft namelijk constant hetzelfde wat ik ook doe, dus hiermee denk ik dat het niet de PSU is. Dan zouden er denk ik ook andere gekke dingen moeten gebeuren. Zelfde verhaal met als het moederbord kapot is. Het zou ook nog kunnen dat het PSIe slot kapot is op het moederbord, maar dan zou ik helemaal geen beeld moeten krijgen, of op zn minst een error? En de enige manier om dit te checken zou zijn door een andere video kaart te proberen. RAM is al uitgesloten, evenals HDD. Heel misschien CPU maar dan zou ik in de benchmarks denk ik problemen gehad hebben. Tips? Ideeën, gedachtes? Liefdesverdriet?

tl;dr, ik ga een nieuwe GPU kopen. Tips? Liefst rond de ~150 euro, en als het kan beter of gelijk aan mijn oude GTX 760. Of nog andere tips, ludieke ideeën of suggesties? Laat het me weten! Ik ga hem waarschijnlijk pas eind augustus kopen. Iig bedankt voor het meedenken en de gegeven tips/suggesties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 13:29
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:23:
Op dit moment denk ik dat ik gewoon een nieuwe videokaart moet kopen. Het probleem blijft namelijk constant hetzelfde wat ik ook doe, dus hiermee denk ik dat het niet de PSU is. Dan zouden er denk ik ook andere gekke dingen moeten gebeuren. Zelfde verhaal met als het moederbord kapot is. Het zou ook nog kunnen dat het PSIe slot kapot is op het moederbord, maar dan zou ik helemaal geen beeld moeten krijgen, of op zn minst een error? En de enige manier om dit te checken zou zijn door een andere video kaart te proberen. RAM is al uitgesloten, evenals HDD. Heel misschien CPU maar dan zou ik in de benchmarks denk ik problemen gehad hebben. Tips? Ideeën, gedachtes? Liefdesverdriet?

tl;dr, ik ga een nieuwe GPU kopen. Tips? Liefst rond de ~150 euro, en als het kan beter of gelijk aan mijn oude GTX 760. Of nog andere tips, ludieke ideeën of suggesties? Laat het me weten! Ik ga hem waarschijnlijk pas eind augustus kopen. Iig bedankt voor het meedenken en de gegeven tips/suggesties.
Voor dat bedrag zou ik kijken voor een 1050 ti van Nvidia of een 560 van AMD. Beide zijn sneller dan de kaart die je nu hebt en rond de 130 euro. Mocht je iets snellers willen dan kun je natuurlijk ook altijd kijken in de Vraag en Aanbod of daar iets leuks tussen staat :)

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
Heel misschien CPU maar dan zou ik in de benchmarks denk ik problemen gehad hebben. Tips? Ideeën, gedachtes? Liefdesverdriet?
Liefdesverdriet niet, ben net getrouwd, maar gedachten en ideeën nog wel. Je kunt bijv Prime95 draaien om je CPU uit te sluiten. Of 3Dmark voor je GPU. Moederbord kan natuurlijk ook nog wel issues hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Raznov Gefeliciteerd met je trouwen!
Ik zal prime95 en 3dmark ook nog even meepakken. Hopelijk laten die nog wat verdachts zien. Ik wou eerst dat er niks mis was. Nu wil ik gewoon ergens een error krijgen zodat ik weet wat er mis is....
Bestaat er ook een manier om je psu te testen?

@batumulia Top! Ik ga eens kijken naar die 1050ti. Zal zeker nog even kijken in vraag en aanbod. Je weet maar nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papmetklonten
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 14:47
@papmetklonten eeeuhm... shit. Dat belooft niet veel goeds. Heb je toen gewoon een hele nieuwe pc gekocht?
Ik heb een hele tijd geaccepteerd dat het soms gebeurde. Ik heb medio vorig jaar genoeg geld bij elkaar gespaard om een nieuwe pc te kopen.

Ik had nog een vermoeden dat het de voeding was. Nooit verder iets mee gedaan (het was mij allang duidelijk dat op den duur de hele pc vervangen moest worden, wou alles in 1 keer doen). Het is vooral lastig omdat je geen zekerheid had.

Oude systeem was ongeveer 8-9 jaar oud (Core2 duo met 4GB geheugen en een Nvidia 560, voeding weet ik niet meer).
Pagina: 1