Welke webcam, IPcam of (slr)camera?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-02 10:52

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Beste allemaal,

Voor een "photobooth" ben ik opzoek naar een camera die GOEDE foto's kan maken. Liefst minimaal in 1920x1080 formaat. Helaas kan ik niet zomaar een (D)SLR camera nemen, want het hele spul moet geïnterfaced met een (zelfgemaakt) programmaatje wat draait in Windows 10.

Ik zoek dus iets van een camera met rechtstreekse connectie naar een computer. Dat mag via Wifi, bekabeld LAN, USB of misschien wel Bluetooth. Maar ik moet dus vanuit dat programma (kan dit wel nog aanpassen natuurlijk) een foto kunnen maken zonder dat ik de camera hoef aan te raken.

Een andere idee zou een camera zijn met een knopje erop waardoor de foto in een map (op een NAS bijvoorbeeld, of op de computer via USB) wordt gezet. Dan bouw ik het tooltje wel om zodat hij in die map de foto ophaalt.

Op dit moment gebruiken we de frontcamera van een Windows 10 tablet (1megapixel) en dat is écht niet om aan te zien. Dus ik hoop dat er een betere oplossing te verzinnen is 8)

Alvast bedankt voor 't meedenken _/-\o_

Alle reacties

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:15
Normaal kan je vanuit windows een DSLR met liveview aansturen.Verbinding kan dan lopen via USB of wireless. Moet je enkel de geschikte software vinden, maar ik denk dit normaal wel wordt meegeleverd.

Een andere mogelijkheid is om gebruik te maken van DSLR met IR-afstandsbediening.
Hierbij zal de foto worden opgeslagen op het geheugenkaartje op de camera, maar wederom met een USB-verbinding is dit uit te lezen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-02 10:52

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Arator schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 09:59:
Normaal kan je vanuit windows een DSLR met liveview aansturen.Verbinding kan dan lopen via USB of wireless. Moet je enkel de geschikte software vinden, maar ik denk dit normaal wel wordt meegeleverd.
Klinkt goed! Dus een DSLR met liveview mogelijkheid zou dit al kunnen? De foto komt dan in een mapje terecht op de computer? Of komt die in het programma terecht, en moet je die zelf opslaan?
Een andere mogelijkheid is om gebruik te maken van DSLR met IR-afstandsbediening.
Hierbij zal de foto worden opgeslagen op het geheugenkaartje op de camera, maar wederom met een USB-verbinding is dit uit te lezen.
Dat laatste werkt volgens mij niet, toch?
Dan moet je zelf de USB kabel eruit halen zodat hij de foto opslaat op geheugenkaart, en weer erin steken als je de foto wilt ophalen... (ik kan dit natuurlijk ook wel met wat relaitjes doen, maar mooi is anders ;))

Ik zie trouwens zojuist deze camera:

pricewatch: Nikon Coolpix A300 Zwart

Zou daar niets mee te verzinnen zijn? Die heeft Wifi erop... is zo'n ding ook aan te sturen via Wifi? (dus alleen stroom op de camera houden, en alles bedienen via PC?)

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:15
Atmoz schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:04:
Klinkt goed! Dus een DSLR met liveview mogelijkheid zou dit al kunnen? De foto komt dan in een mapje terecht op de computer? Of komt die in het programma terecht, en moet je die zelf opslaan?
Dat zou ik dus echt niet weten. Ik gebruik dergelijke software niet. Studiofotografen gebruiken deze functie. Misschien is de photo Booth Software een oplossing?
Dat laatste werkt volgens mij niet, toch?
Dan moet je zelf de USB kabel eruit halen zodat hij de foto opslaat op geheugenkaart, en weer erin steken als je de foto wilt ophalen...
Volgens mij blijft het toestel de foto dan opslagen op zichzelf. Via de USB-kabel kan je het toestel benaderen via windows, zoals je bladert door mappen op een externe HDD
Ik zie trouwens zojuist deze camera:
pricewatch: Nikon Coolpix A300 Zwart
Zou daar niets mee te verzinnen zijn? Die heeft Wifi erop... is zo'n ding ook aan te sturen via Wifi? (dus alleen stroom op de camera houden, en alles bedienen via PC?)
Is natuurlijk geen DSLR ;) Ik vermoed trouwens dat je een objectief nodig hebt met vast brandpuntafstand, en geen zoomlens. Kom je automatisch uit bij een DSLR (of tablets, gsm, ...)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier