Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunshyme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-05-2024
Mijn vraag
Ik krijg geen geluid bij het streamen van video's (mkv) die een Dolby Digital Plus audiospoor hebben. MKV's met gewoon Dolby Digital geven wel geluid.

Mijn setup is als volgt:

Popcorn Hour A-210 mediaspeler, Sony tv en Philips Fidelio XS1 soundplate. De PCH A-210 is via HDMI met de tv verbonden, tussen de tv en de Fidelio XS1 zit HDMI Arc aangesloten. De keuze voor Arc is dat ook een Xbox One en PS4 op de tv zitten aangesloten, die ik ook graag via de soundplate wil hebben. Het is dan niet echt haalbaar om elk apparaat los/direct op de Fidelio XS1 aan te sluiten.

De PCH staat ingesteld op audio via HDMI (anders zou geen enkel audiospoor doorkomen). Verder staat PCM op passthrough en Dolby Digital op passthrough. Andere opties als DTS, AAC, WMA Pro staan op downmix. Vrijwel alle varianten met passthrough/downmix bij de diverse opties heb ik al geprobeerd.

Volgens mij zouden zowel de (oude) PCH A-210 als de Fidelio XS1 alle Dolby Digital/Plus audio ondersteunen, dus waar het probleem nu zit? Misschien kan er geen DD+ via Arc worden verzonden/verwerkt? Of zou een iets meer recente mediaspeler kunnen helpen?

Beste antwoord (via Sunshyme op 20-07-2017 21:45)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:41

FeaR

In GoT we trust

Iets in de keten moet de track uit kunnen pakken. Veelal laat je dat door de receiver of in dit geval de Philips Fidelio SoundStage XS1 doen. Als deze de track niet uit kan pakken dan schiet je met een andere bron niets op. Of de bron moet je op LPCM zetten zodat deze de audio al uit pakt en dan pas doorstuurt naar de Philips Fidelio SoundStage XS1 .Het is dus uitzoeken of de Eminent met de gewenste tracks overweg kan gaan. Zo ja dan stuurt de Eminent de audio uitgepakt naar de Philips Fidelio SoundStage XS1.

Nadeel van de TV als hub gebruiken is dat je ook nog eens zit met wat de TV door kan sturen. Stel je bron en de Philips Fidelio SoundStage XS1 doen DTS 5.1 maar de TV stuurt dan niet door, dan komt DTS 5.1 ook nooit bij de Philips Fidelio SoundStage XS1 aan. Al is het bij een Sound Bar altijd wel de vraag hoe erg het is om surround codecs te missen, je hebt de speakers om geluid heen te sturen immers ook niet.
LA-384 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 19:30:
Kijk ik dan ook nog op de wikipedia pagina kijk, dan blijken er twee "versies" te zijn. Op een HD DVD heb je enkel het DD+ signaal, op een Blu Ray bestaat het DD+ gedeelte uit extra informatie die bovenop een basis DD signaal wordt gelegd. Is de bron dus een Blu Ray, dan zou je in principe probleemloos een DD+ track moeten kunnen afspelen, omdat bij een gebrek aan codecs dan enkel de normale DD informatie wordt doorgestuurd.
Ah, ik snapte al niet waarom niet gewoon de core-track van de DD+ werd gepakt en er gewoon Dolby Digital af werd gespeeld. Maar als de core-track niet bij elke DD+ track er bij zit verklaart dat wel veel.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:26

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wellicht is het het handigste om al je geluidssettings even terug te zetten naar standaard / fabriek.
Kan je toevallig in je PCH het aantal kanalen selecteren? Zet dat eens gewoon op 2.
Probeer ook even om een andere HDMI dan de ARC te gebruiken en test het per apparaat direct op de soundplate, zonder de andere apparaten. Draai dan een dvd of blu-ray met een DD of DD+ geluidsspoor en kijk of het vanaf die bronnen wel lukt. Dan kan je al het een en ander uitsluiten.

Ik snap overigens niet waarom je voor ARC kiest omdat je meer apparaten wilt aansluiten.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunshyme
De PCH heeft volgens mij geen optie om het aantal kanalen in te stellen. Ik kan dus wel de diverse audiosporen instellen op passthrough of downmix. Daar staat naast DTS/AAC/WMA/PCM alleen DD bij en geen DD+. Gewoon DD audio gaat zoals gezegd wel goed. Alle instellingen terug naar fabriek is sowieso een keer te proberen.

De keuze voor Arc had ik bedacht omdat ik anders alle apparaten afzonderlijk op de soundplate moet aansluiten: de PCH, Xbox One, Ziggo mediabox. Dat leek me op te lossen door de soundplate via Arc met de tv te verbinden en de rest van de apparaten zoals gebruikelijk met HDMI op de tv aan te sluiten.

In de Fidelio soundplate handleiding (http://download.p4c.phili...xs1_12/xs1_12_qsg_eng.pdf) staat nog als aansluit-optie om de tv via Arc te verbinden en een ander media-apparaat via HDMI Out op de HDMI In van de soundplate te zetten. Dat lijkt me vreemd, want dan heb je geen aansluiting meer van beeld naar de tv. De PCH heeft net als veel andere spelers maar 1 HDMI uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunshyme
Misschien totaal over het hoofd gezien, maar zou deze setup ook kunnen werken met een 'gewone' HDMI verbinding tussen tv en soundplate? Of pakt hij dan alleen het tv geluid op de soundplate en niet het geluid via een mediaspeler, Xbox etc.?

We gaan het sowieso uitproberen, maar wellicht heeft iemand al op voorhand wat meer inzicht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 213660

Ik heb ooit een popcorn A110 gehad en daar kon je zeker wel het aantal kanalen instellen.
Kan het niet gewoon zijn dat de popcorn het audiospoor niet ondersteund? Heb je de meest recente firmware? Ik vraag me ff af wat het verschil is tussen DD en DD+ overigens. Wat je kunt proberen is om de popcorn qua geluidsettings niet op passthrough te zetten. Wellicht dat je dan wel geluid hebt.

Jouw optie hierboven gaat niet werken. Je tv pakt dan alleen van de soundplate. Je kunt het geluid en beeld wel splitsen bij de popcorn. HDMI voor beeld naar tv en optisch naar je soundplate. Dan ARC tv > soundplate. Kun je ook proberen. Let wel, met een optische kabel heb je geen HD audioformaten, maar alleen DD en DTS 5.1. Dit klinkt op een fidelio set echt niet anders dan de HD audioformaten verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunshyme
Ik heb nogmaals alle settings doorlopen, maar het aantal kanalen valt nergens te kiezen. Een factory reset, de laatste firmware, alles op downmix en alles op passthrough, geen resultaat.

Net de PCH direct met een optische kabel op de soundplate aangestuurd, maar wederom geen geluid. Video's met gewoon DD doen het nog steeds goed, DD+ niet. En uiteraard even op de pc gecontroleerd dat de MKV überhaupt een goed audiospoor heeft. Verschil tussen DD en DD+ durf ik niet te zeggen, alleen is de bewuste video alleen met een DD+ audiospoor.

Volgens de specificaties zou de PCH wel gewoon DD+ moeten ondersteunen, maar wellicht gaat daar toch iets niet goed mee. Dan maar eens op zoek naar een simpele, meer recente mediaspeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:26

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Sunshyme Bij mijn eigen mediaspeler (Minix) waren de passthrough problemen te verhelpen door het aantal kanalen op 2.0 te zetten. Kennelijk gaat het hierbij niet om het aantal speakers, maar om het aantal kanalen wat door de kabel gaat bij de passthrough. Vandaar dat ik even vroeg of je dit bij jou ook kan instellen op de PCH.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:52
Als ik even in de handleidingen kijk, dan zie ik dat de popcornhour geen Dolby Digital Plus codec aan boord heeft. Hij kan dit signaal dus niet afspelen, maar wel doorsturen (pass-through). Dat betekent dat een ander aangesloten apparaat de codec aan boord moet hebben om het te kunnen afspelen.

Ik weet niet welke Sony tv je hebt, maar weet wel (uit de gebrekkige handleiding) dat de Philips Fidelio zeer waarschijnlijk ook geen codec voor Dolby Digital Plus aan boord heeft.

Naar alle waarschijnlijkheid de tv ook niet, dus dan heb je geen apparaat wat het Dolby Digital Plus signaal daadwerkelijk kan afspelen.

Kijk ik dan ook nog op de wikipedia pagina kijk, dan blijken er twee "versies" te zijn. Op een HD DVD heb je enkel het DD+ signaal, op een Blu Ray bestaat het DD+ gedeelte uit extra informatie die bovenop een basis DD signaal wordt gelegd. Is de bron dus een Blu Ray, dan zou je in principe probleemloos een DD+ track moeten kunnen afspelen, omdat bij een gebrek aan codecs dan enkel de normale DD informatie wordt doorgestuurd.

[ Voor 40% gewijzigd door LA-384 op 20-07-2017 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunshyme
Bedankt voor de toelichting. Zou bijvoorbeeld een simpele player als de Eminent 7680 uitkomst kunnen bieden? Volgens de reviews kan die met alles overweg. Of is de Fidelio of tv (sony kdl42w805b) dan alsnog een bottleneck zonder goede codec?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:41

FeaR

In GoT we trust

Iets in de keten moet de track uit kunnen pakken. Veelal laat je dat door de receiver of in dit geval de Philips Fidelio SoundStage XS1 doen. Als deze de track niet uit kan pakken dan schiet je met een andere bron niets op. Of de bron moet je op LPCM zetten zodat deze de audio al uit pakt en dan pas doorstuurt naar de Philips Fidelio SoundStage XS1 .Het is dus uitzoeken of de Eminent met de gewenste tracks overweg kan gaan. Zo ja dan stuurt de Eminent de audio uitgepakt naar de Philips Fidelio SoundStage XS1.

Nadeel van de TV als hub gebruiken is dat je ook nog eens zit met wat de TV door kan sturen. Stel je bron en de Philips Fidelio SoundStage XS1 doen DTS 5.1 maar de TV stuurt dan niet door, dan komt DTS 5.1 ook nooit bij de Philips Fidelio SoundStage XS1 aan. Al is het bij een Sound Bar altijd wel de vraag hoe erg het is om surround codecs te missen, je hebt de speakers om geluid heen te sturen immers ook niet.
LA-384 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 19:30:
Ah, ik snapte al niet waarom niet gewoon de core-track van de DD+ werd gepakt en er gewoon Dolby Digital af werd gespeeld. Maar als de core-track niet bij elke DD+ track er bij zit verklaart dat wel veel.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunshyme
Volgens de datasheet van de Eminent ondersteunt de 7680 qua audio codec sowieso lpcm en ook dolby digital plus. Direct op de Fidelio met een optische kabel zou dan nog wat veiliger zijn dan vertrouwen op het doorsturen van audio door de tv.
Pagina: 1