Wraakactie - posten van privé videos op social media

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-09 12:07
Goedemorgen iedereen,

Recentelijk werd ik geconfronteerd met een privé video van mijzelf op social media. Uiteraard screenshots gemaakt en de video zelf gedownload en de poster (ex-schoonfamilie) gewaarschuwd. De post was dan ook binnen enkele minuten verdwenen.

Ook omdat deze verstandhouding al jaren sleept en dit zeker niet de eerste keer is dat betreffende club zich, naar mijn mening, op glad ijs begeeft overweeg ik nu stappen in de vorm van een aangifte.

Ik heb uiteraard al wat ge'google'd, maar vindt zo snel eigenlijk geen antwoord op bovenstaande. Sowieso ben ik benieuwd hoe het nu echt gesteld is met privacy, inbreuk, en rechten van een individu.

Heel simpel gesteld: kan iemand dit zomaar doen? En daarbij laat ik het gegeven dat er uberhaupt gefilmd is even voor wat het is.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 14:20

Croga

The Unreasonable Man

Nee, dat kan iemand niet zomaar doen.
Ja, je moet hier aangifte van doen.
Nee, met die aangifte gaat niets gedaan worden.

Precies zo'n zelfde geval was vorige week bij Peter R de Vries. De politie ziet dit soort zaken nou eenmaal niet als een serieus probleem. Maar als je weet wie het is zou je een civiele zaak kunnen overwegen. Daarbij wel opgemerkt dat IANAL en ik dus niet weet wat je zaak precies zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Er zal normaliter geen actie ondernomen worden als de plaatser na verzoek de video heeft verwijderd. Tenzij het gaat om een dermate beschamende video (sekstape bijvoorbeeld), dan is er nog wel wat mogelijk.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:42
Afhankelijk van het doel van de foto / video.

Er geldt vrijwel altijd het portretrecht wat inhoud dat wanneer jij op een foto of video staat je in zekere mate iets te zeggen hebt over het gebruik ervan.

Als het posten het doel heeft van schade berokkenen dan kan je kijken naar smaad, laster of belediging.

De vraag is dus wat de aard van de privé video is en of de betreffende persoon wel via legale gronden aan de privé video is gekomen? Als dat laatste niet zo is, dan is het weer een andere zaak.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
@Croga met name puntje 3 zet me aan het denken, is het de moeite waard.

Even voor de duidelijkheid, het gaat om een ongeoorloofd filmen van een geescaleerd handgemeen, deze video wordt dus nu zonder toestemming met velen gedeeld, met iedereen duidelijk herkenbaar in beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:42
Op de site die ik linkte staat een stukje over waarheid en smaad. Ondanks dat het handgemeen onmiskenbaar waar is, wil dat nog niet zeggen dat je dit dan mag verspreiden. Ik zou het eens met je rechtsbijstand oppakken.

Je hoeft natuurlijk niet persé eerst naar de politie, maar kan ook direct zelf naar de rechter stappen met je beschuldiging.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:44
Lauwrence schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 09:26:
@Croga met name puntje 3 zet me aan het denken, is het de moeite waard.

Even voor de duidelijkheid, het gaat om een ongeoorloofd filmen van een geescaleerd handgemeen, deze video wordt dus nu zonder toestemming met velen gedeeld, met iedereen duidelijk herkenbaar in beeld.
[aanname]Ergo, je hebt iemand op zijn bek geslagen, waarschijnlijk op een openbare plek, en daar is een filmpje van gemaakt en op het grote boze internet geplaatst?[/aanname]
Als dit inderdaad op de openbare weg heeft plaatsgevonden dan denk ik dat je weinig hebt om aan vast te houden daar filmen op de openbare weg gewoon is toegestaan. Publiceren is daarentegen een ander ding maar ook weer afhankelijk van de situatie.
Zie ook: https://www.ckh-advocaten...ar-filmen-fotograferen-2/

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Dit is in mijn eigen woning gefilmd.

Het filmen an sich is dus een ding waar destijds door allerlei zaken geen actie op is ondernomen. Daar gaat het mij dan ook niet om, maar het publiceren des te meer. Zeker als dat dan ook nog eens, zoals hier, zonder provocatie en jaren na dato gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Dit past beter in AZ dan in AWM, dus >> AZ :)

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:37
Ik denk dat je er weinig mee kan als ze het hebben verwijderd nadat je daarom vroeg. Je zal er wellicht meer mee kunnen als dit hele gebeuren zich op een of andere manier alsnog tegen je keert (als je bijvoorbeeld alsnog door buitenstaander hierop wordt aangesproken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05-09 13:48
Geef het inierdergeval aan, gaat niets mee gebeuren, maar wie weet word er ooit een link gevonden met een andere zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul1987
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-09 20:56
Mocht je genoeg bewijs hebben en volledig in jouw recht staan (dit kan een juridisch adviseur vaak wel in schatten) dan zou je een civiele procedure kunnen starten.

Met een civiele procedure zou je via de rechter kunnen laten vorderen om de beelden te laten vernietigen.
Met een eventuele geldboete op iedere publicatie.

Is dit het beste antwoord? Dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Bedankt voor alle reacties tot dusver.

Ik dacht al dat iets daadwerkelijk ondernemen niet veel zou gaan uithalen, behalve dan wellicht middels een rechtsgang. Tot zover wil ik echter niet gaan (het onderliggend dispuut levert al genoeg hoofdpijn op), maar een schot voor de boeg is mij momenteel voldoende.

Ik zal dan ook een waarschuwingsbrief gaan opstellen, al of dan niet via een jurist.

Bedankt nogmaals!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:59
Skyrunner schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 12:04:

Ik dacht al dat iets daadwerkelijk ondernemen niet veel zou gaan uithalen, behalve dan wellicht middels een rechtsgang. Tot zover wil ik echter niet gaan (het onderliggend dispuut levert al genoeg hoofdpijn op), maar een schot voor de boeg is mij momenteel voldoende.

Ik zal dan ook een waarschuwingsbrief gaan opstellen, al of dan niet via een jurist.

Bedankt nogmaals!
Je zou kunnen overwegen alsnog aangifte/melding te doen, ookal wordt er in eerste instantie niet iets mee gedaan. Dan staat het in ieder geval genoteerd. Bij een eventueel vervolg kan je de aangifte/melding wellicht gebruiken om sterker te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
@analogworm goed punt, anderen gaven dat ook al aan en dat zal ik dan ook doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Macchill
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-06 07:04
Bij de politie willen ze dit soort dingen graag weten. Hoogstwaarschijnlijk gaat er nu niks mee gedaan worden, maar als je na 5 a 6 keer een keer langs gaat bij Oom Agent, zal hij zijn ogen optrekken en vragen waarom hij nog niks in het systeem heeft staan van de eerdere meldingen.

Als hij daadwerkelijk 4 a 5 meldingen heeft staan, dan is het 'dossier' wat voller en sta je sterker.

Voorbeeld van een ander soort onderwerp, maar zelfde strekking: bij mij in de buurt woont een geestelijk niet erg labiel iemand. Deze heeft al meerdere keren op de straat staan schreeuwen en bedreigen met van alles wat niet levensbedreigend is. Politie is al tig keer langs geweest, maar kan niks doen, omdat de geestelijke gezondheidszorg niet elk persoon bij de eerste 2 meldingen iemand opneemt die niet levensbedreigend is voor zichzelf of een ander. Wat is er meegegeven aan de omwonende: blijf melden. bel 112, 0900-8844, whatever, maar meld het. Als er veel meldingen binnen zijn, staan ze sterker om actie op te (laten) nemen..
Op een gegeven moment hadden ze een melding of wat (geen 5 a 6, maar tientallen begreep ik onofficieel), en kon ze eindelijk opgenomen worden in een half open inrichting.

Clou van de story: melden, hoeft niet direct een aangifte te zijn. Loop/fiets/auto even langs de balie, en bespreek dit met de baliemedewerk(st)er. Die kan je misschien al een stuk verder helpen.

Good luck with it!

[ Voor 8% gewijzigd door Macchill op 19-07-2017 15:54 ]

Let op: NSFW!! | Altijd handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:07

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Skyrunner schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 09:11:

Ook omdat deze verstandhouding al jaren sleept en dit zeker niet de eerste keer is dat betreffende club zich, naar mijn mening, op glad ijs begeeft overweeg ik nu stappen in de vorm van een aangifte.
Het is mij niet duidelijk wie je bedoelt met de betreffende club, de poster of de Social media site? Het is een nogal belangrijk onderscheid...

Volgens mij bedoel jij de website en heeft iedereen het hier over de poster.

[ Voor 7% gewijzigd door RoamingZombie op 19-07-2017 16:15 ]

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Excuus, dat is inderdaad niet erg duidelijk, maar we hebben het allemaal over dezelfde, nl. de poster en familie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Macchill schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 15:52:
Clou van de story: melden, hoeft niet direct een aangifte te zijn. Loop/fiets/auto even langs de balie, en bespreek dit met de baliemedewerk(st)er. Die kan je misschien al een stuk verder helpen.
Ik weet niet of ik het nu zo verkeerd lees, of dat het er echt zo onduidelijk staat.

Maar een praatje met de baliemedewerk(st)er heeft geen effect, het moet wel echt zwart op wit staan anders is het zonde van je tijd.
Je kan natuurlijk wel een praatje met de baliemedewerk(st)er hebben over hoe je het beste een melding zwart op wit en in het systeem krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 22:28:
Maar een praatje met de baliemedewerk(st)er heeft geen effect, het moet wel echt zwart op wit staan anders is het zonde van je tijd.
Je kan natuurlijk wel een praatje met de baliemedewerk(st)er hebben over hoe je het beste een melding zwart op wit en in het systeem krijgt...
Het gaat als volgt:

1) je maakt een afspraak bij de balie
2) tijdens de afspraak leg je het uit en wordt het in een mutatie vastgelegd.

Deze mutatie is dan in te zien door medewerkers van de politie als ze bijvoorbeeld op de naam van de betreffende persoon of bijvoorbeeld het adres een zoekactie doen.

Aangezien het verder een civiele zaak is kan de politie er weinig mee, maar het kan zeker nuttig zijn hiervan een mutatie te laten opmaken. Als je de term mutatie noemt in het gesprek begrijpen ze wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macchill
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-06 07:04
Gomez12 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 22:28:
[...]

Ik weet niet of ik het nu zo verkeerd lees, of dat het er echt zo onduidelijk staat.

Ja, het kan verkeerd gelezen worden. True.

Wat ik idd bedoelde is dat je je bij de balie meld, en die een afspraak voor je in kan plannen. En vaak weten ze wat er wel en niet kan.
d:)b

Let op: NSFW!! | Altijd handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Bedankt voor alle input iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Skyrunner schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 12:04:

Bedankt nogmaals!
Wat is de kans dat ze hetzelfde richting jou doen, maar dan inzake het 'handgemeen'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Niet.

Die zaak is jaren geleden al afgehandeld.

Pagina: 1