Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperSNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-08-2023
Goedemorgen Forumleden :)

Ik ben een "beginnende" fotograaf die voor vakanties een mooie camera wil aanschaffen. Het wordt de eerste camera die ik zelf ga aanschaffen. Hiervoor heb ik vaak de oude spiegelreflex camera van mijn vader gebruikt op vakanties. Ik heb uiteraard al wat onderzoek gedaan maar ben altijd blij met extra hulp.

Ik heb allereerst gekeken naar mijn wensen voor een camera.

Budget: +/- 500 euro
een camera met vaste lens.
Ik bewerk zelf nog geen foto's dus RAW formaat is geen must wel van plan dit op te gaan pakken maar misschien moet ik dan tegen die tijd toch en spiegelreflex kopen als ik daar echt mee wil beginnen?.
Goede kwaliteit foto's om ze te gebruiken in fotoboeken of om foto's te laten afdrukken op aluminium
Filmen met de camera is leuk maar geen vereiste
Zou fijn zijn als bewegende objecten ook goed vastgelegd worden!

Nu zie je dan vooral de compact camera's of de bridge camera's als opties voorbij komen.

de Canon PowerShot G3 X komt goed uit de test maar ligt eigenlijk iets boven mij budget. Maar nou is de vraag heb je zo een superzoom nodig? ik weet niet zo goed of de kwaliteit van de foto's goed blijft door het grote zoombereik.

Ik zie bijvoorbeeld ook de: Canon PowerShot G1 X II of de Canon PowerShot G7 X II en als laatste de Panasonic Lumix DMC-FZ1000 in mijn prijsrange goed uit de testen komen.

De grootte is voor mij persoonlijk niet en hele belangrijke factor maar met name dat ik niet steeds lenzen hoef te verwisselen.
Verder wil ik wel mooie landschap foto's kunnen maken maar ook mooie plaatjes kunnen schieten van vogels of bijvoorbeeld planten en insecten.

ik hoor graag jullie ervaringen/meningen.

Mvg

Jasper :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Als je vogels wilt fotograferen heb je juist wel een superzoom nodig.

Ik zou de Panasonic Lumix DMC-FZ1000 aanraden.
Dit is wat prijs/kwaliteit verhouding betreft denk ik de beste optie momenteel als je een 1 inch sensor camera wilt met een behoorlijk zoombereik.

Ik fotografeer zelf met de opvolger: de FZ2000. Deze is flink duurder maar de beeldkwaliteit is vergelijkbaar.
Hier zie je wat van foto's die ik gemaakt heb: [testcase] Fotografie met een 1 inch sensor camera

[ Voor 30% gewijzigd door leendertv op 19-07-2017 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperSNL
Dat zijn hele mooie foto's! maar de FZ2000 is mij iets te duur idd. Ik ben ook lid van de consumentenbond en daar komt de volgende score uit als ze de FZ1000 vergelijken met de Canon PowerShot G3 X

Foto's bij normaal licht
PowerShot G3 X: 9,2
FZ1000: 6,8

Foto's bij weinig licht
PowerShot G3 X: 7,4
FZ1000: 7,6

Resolutie / scherpte
PowerShot G3 X: 8,6 (6,4)
FZ1000: 8,7 (7,1)

Beeldstabilisatie
PowerShot G3 X: 6,9
FZ1000: 6,4

Kleurweergave
PowerShot G3 X: 8,6 (6,5)
FZ1000: 6,4 (6,6)

Dynamisch bereik
PowerShot G3 X: 9,7 (7,3)
FZ1000: 8,4 (7,5)

Vertekening
PowerShot G3 X: 9,5 (9,3)
FZ1000: 8,6 (8,7)

Donkere hoeken
PowerShot G3 X: 8,9 (8,8)
FZ1000: 8,9 (8,9)

Lensreflecties (lichtbron in beeld)
PowerShot G3 X: 7,5
FZ1000: 4,6

Lensreflecties (lichtbron buiten beeld)
PowerShot G3 X: 6,5
FZ1000: 8,9

Bij foto's bij normaal licht zit er vrij veel verschil in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leendertv
Het grote nadeel van de Canon PowerShot G3 X is dat deze geen viewfinder/zoeker heeft.
Voor een compacte camera met 3x zoom is dat nog niet zo'n groot probleem.
Maar voor een camera met zo'n groot zoombereik vind ik het eigenlijk onwerkbaar.

Ik ben ook wel heel benieuwd waar het grote verschil in de score vandaan komt.
Volgens mij zijn de verschillen in beeldkwaliteit tussen alle 1 inch sensor camera's heel klein. Ze gebruiken allemaal een vergelijkbare Sony sensor.
De verschillen zitten vooral in de lens, snelheid, features, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperSNL
Ik ga vanavond is naar de stad om te kijken bij de mediamarkt om is verschillende camera's beet te houden. Het is voor de powershot nog wel mogelijk om een zoeker toe te voegen maar die is 230 euro ofzo... wordt dan en heel duur geintje al is er nu wel €75 canon cashback bij de camera.

De canon kost los €695 en de losse lens €229 wat samen uitkomt op €924 -€75 voor het tegoed is €849 euro
De FZ1000 kost €645

dat scheelt dan dus 200 euro maar of dit het waard is ??

[ Voor 25% gewijzigd door jasperSNL op 19-07-2017 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
leendertv schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 11:12:
Ze gebruiken allemaal een vergelijkbare Sony sensor.
De verschillen zitten vooral in de lens, snelheid, features, etc.
fyi: bij Canon premium compacts komen die sensoren van Canon zelf (itt Nikon).

De meeste premium compacts hebben al raw mogelijkheden dus nadien nog een dslr/mirrorless kopen is gn noodzaak.

Die scores, zijn die dynamisch in de tijd?

[ Voor 3% gewijzigd door moozzuzz op 19-07-2017 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperSNL
Dit staat op de site over hoe ze testen

Basistest

In de basistest bestaat het oordeel voor fotokwaliteit uiteindelijk uit scores voor:

Foto's bij normaal licht (lux is de sterkte van de verlichting):
portret binnenshuis zonder flits (testopstelling 1 met 140 lux)
foto in fel licht: (testopstelling 2 met 8000 lux)

Foto's bij weinig licht:
binnenshuis met details (testopstelling 1 met 30 lux)Hoe wij fotocamera testen tegenlichtportret
weinig licht met beweging, met speciale aandacht voor ruis en bewegingsonscherpte (testopstelling 2 met 11 lux)
tegenlichtportret met gezichtsherkenning (foto rechts)
scherpstelgedrag (bij gebruik scherm)

Hoe wij fotocamera testen beeldstabilisatieBeeldstabilisatie, getest met trilapparaat (foto rechts):
bij weinig licht (11 lux, 1m afstand, ingezoomd tot 50mm)
bij normaal licht (1000 lux, 4m afstand, ingezoomd tot 200 mm)
bij normaal licht (1000 lux, grotere afstand, maximaal ingezoomd)

Meetgegevens uit een testkaart (foto rechts), die we 8 keer beeldvullend op de foto zetten (ingezoomd en uitgezoomd, met ISO 100, 3200 en 6400 en in automatische stand bij 900 lux):
ruis
kleurweergaveHoe wij fotocamera testen testkaart
resolutie
vertekening
donkere hoeken
dynamisch bereik

Aanvullende test

In de aanvullende test komen daar de volgende extra tests bij:

Foto's bij weinig licht: niet in automatische stand, maar met handmatige instellingen: ISO6400, handmatige witbalans, scherpstelling, belichting en histogram (testopstelling 2 met11 lux).
Scherpstelgedrag bij het gebruik van de zoeker.
Resolutie, vertekening en donkere hoeken van het raw-bestand.
Vertekening, waarbij niet alleen naar de randen van de foto gekeken wordt (jpg).
Interne reflecties in de lens, waardoor licht terecht komt op plekken waar het niet hoort: Hoe wij fotocamera testen reflectie bron in beeldHoe wij fotocamera testen reflectie bron buiten beeld
met lichtbron die buiten beeld is (linkerfoto): het licht van de laser mag niet op de foto terecht komen, ook al is de straal midden op de lens gericht.
met lichtbron die in beeld is (rechterfoto): het licht van de witte binnenkant van de bol mag in de foto geen waas veroorzaken in het compleet zwarte gat dat ook in de bol zit.

Voor de liefhebbers geven we nog de instellingen die in de reflectietest gebruikt worden:

Grootste lensopening (helemaal ingezoomd en nogmaals helemaal uitgezoomd), met laserlicht waarvan de richting in stappen van 10º gevarieerd wordt.
Ingezoomd tot 50 mm (kleinbeeldequivalent), grootste en kleinste lensopening, ISO200 en handmatige witbalans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Ik zie ook dat de Canon G3 X nog van de eerste generatie 1 inch camera's van Canon is (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Canon G7X II).
Deze hadden een behoorlijk probleem en dat is dat ze extreem langzaam zijn als je in RAW schiet.
In JPG kunnen ze wel 7.27 beelden per seconde schieten, maar in RAW schieten ze 0.74 frames per seconde.
De FZ1000 schiet 9.48 beelden per seconde in JPG en 9.02 beelden per seconde in RAW.
De autofocus van de FZ1000 is ook ongeveer 4x zo snel.
Dus dat is wel iets waar je rekening mee moet houden. De Canon G3 X is niet echt geschikt voor actie foto's.
(bron http://www.imaging-resource.com/)

Hier trouwens nog een linkje naar de sensor scores op dxomark.com:
https://www.dxomark.com/C...MC-FZ1000___1116_1037_958

En hier een test van dpreview.com waar de verschillende camera's getest worden:
https://www.dpreview.com/...husiast-long-zoom-cameras

[ Voor 23% gewijzigd door leendertv op 19-07-2017 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperSNL
Nou ik ben naar een fotospeciaalzaak gegaan en naar de mediamarkt.

Zoals ik verwacht had heb ik bij de mediamarkt nou niet echt nuttige informatie verkregen. maar het was fijn om eens de verschillende camera's beet te houden en om de camera's te testen.

Bij de foto speciaalzaak winkel heb ik aangegeven waar ik naar aan het kijken was:

Hij gaf aan dat de Panasonic Lumix DMC-FZ1000 al oud was en niet heel goed verkrijgbaar. Toen ik daarop zij dat die nog volop verkrijgbaar was zelfs bij hem op de site ging hij het op internet nakijken en kwam hij er snel op terug en gaf toen toch wel aan dat het een goede camera was.

Hij gaf nog wel als tip mee om te kijken naar de volgende camera's:

Panasonic tz100

Sony hx400

wat vinden jullie van de modellen die mij aangeraden zijn.

Ik vond persoonlijk de FZ1000 en heel mooi staaltje techniek en de stabiliteit met foto's maken was heel goed.
De Canon PowerShot G3 X vond ik zeker als je ver ingezoomd heel langzaam bij het maken van de foto.

ik hoor graag van jullie

ik zie nu toevallig ook de Sony DSC-RX10 voor 600 euro 2de hands langskomen. is dit en beter toestel dan de FZ1000? er zit 6 maanden garantie op

[ Voor 6% gewijzigd door jasperSNL op 20-07-2017 07:42 ]

Pagina: 1