Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

geen internet in lubuntu 17.04

Pagina: 1
Acties:

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07:57

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Topicstarter
Hallo ik ben ......
en ik ben .. jaar (bijna ..) ik heb op mijn kamer staat een mini pc met daarop lubuntu geïnstalleerd en ik heb geen internet. tijdens de installatie moest ik blijven wachten totdat er een draadloos netwerk genaamd ICIDU beschikbaar was. Dat kwam er niet en ik ging verder met de installatie. Ik probeerde erna om ICIDU werkend te krijgen maar er stonden plots van die ingewikkelde dingen Ssid bssid enz... er stonden eerder Windows 7 service pack 1 en Ubuntu 14.04 op die computer maar ik wou de nieuwe lubuntu uittesten eigenlijk vind ik het maar raar dat ik geen internet krijg op lubuntu 17.04 en op Ubuntu 14.04 wel.
software en hardware die ik gebruik:
tp-link netwerkkaart(naam ben ik vergeten) acer OEM 400 watt voeding , acer standaard socket 775 moederbord , processor is een intel pentium e6600, 8 Gb ram geheugen(ddr3) ,en een wd blue 320 Gb harde schijf samen met lubuntu 17.04 64 bits.
Wat heb ik al geprobeerd:
32 bits geüpgrade naar 64 bits
en trouwens mijn best gedaan maar wie kan mij hier helpen?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gokje; ICIDU is de router die ergens rondhangt? Of is die niet van jou maar van de buren?

Over het algemeen hoef je geen internet te hebben tijdens installatie van een Ubuntu-machine; afgezien van wat broodnodige updates, staan alle essentiele bestanden vaak wel op de ISO / CD / USB.

Ik denk dat je eerst eens zeker moet weten welke TP-Link kaart je hebt, dan even zoeken of je daar specifieke drivers voor Ubuntu voor nodig hebt (ik gok bijna van niet) en dan even opzoeken welk wireless/wired netwerk in huis is.

Een SSID is vaak de naam van het draadloze internet van iemand; als je dat al weet, kan je vaak al een stap verder komen. Ervanuitgaande dat de TP-Link draadloos is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Ludwig005

Ludwig005

Topicstarter
ICIDU is de router die thuis in de living geïnstalleerd is en die wordt gebruikt voor de pc die daar staat.
Toen ik Ubuntu 14.04 op die slaapkamer-pc had werkte dat prima. Maar na de installatie van lubuntu 17.04 had ik geen internet meer. ik had de installatie dvd van lubuntu 17.04 gekocht bij ubuntushop.be
Vrijdag ben ik terug thuis dan kan ik de naam van de netwerkkaart doorgeven.
Alvast bedankt voor het meedenken
Mvg ernesto

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 16:17
Ik begrijp dat je de installatie wel hebt afgemaakt? Dat is inderdaad het handigste, dan kun je rustig kijken wat er nu precies misgaat.

Als het goed is heeft Lubuntu standaard rechtsonderin een icoontje waar je op kunt klikken om een netwerk te kiezen (NetworkManger). Werkt dat?

Zie je daar WiFi-netwerken bijstaan, dan lijkt de driver me in orde. Klik op de juiste netwerknaam en voer het wachtwoord in. Werkt het dan nog niet, dan vermoed ik dat je last hebt van een bug:
Can't connect to wifi on Ubuntu 17.04.

Staat daar geen WiFi-netwerk, dan is het handig als je zoveel mogelijk vertelt over het type netwerkadapter. Heb je de terminal wel eens gebruikt ('Startknop' -> Accessories -> Terminal)? De uitvoer van de commando's 'nmcli' 'lsusb' en 'lspci' is dan handig.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ludwig005 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 22:37:
ICIDU is de router die thuis in de living geïnstalleerd is en die wordt gebruikt voor de pc die daar staat.
Toen ik Ubuntu 14.04 op die slaapkamer-pc had werkte dat prima. Maar na de installatie van lubuntu 17.04 had ik geen internet meer. ik had de installatie dvd van lubuntu 17.04 gekocht bij ubuntushop.be
Vrijdag ben ik terug thuis dan kan ik de naam van de netwerkkaart doorgeven.
Naast de naam is het ook handig om te weten hoe het door Lubuntu herkend wordt.

Twee dingen om te doen:
1) lspci uitvoeren, dat geeft een lijst van apparaten in het systeem, dan zie je daar de netwerkadapter als het goed is tussenzitten, meestal in een regel met "WLAN" ergens.
2) in dmseg kijken naar de geladen modules. dmesg | grep WLAN kan vaak al wat tonen, maar handigst is om op de vendor name uit lspci te zoeken.

Stel bijvoorbeeld dat je (zoals op de laptop naast me ;) ) bij lspci iets ziet als:
09:00.0 Network controller: Broadcom Limited BCM4311 802.b/g WLAN (rev 01)
Dan kun je met dmesg | grep Broadcom de relevante regels vinden:
b43-phy0: Broadcom 4311 WLAN found (core revision 10)
Broadcom 43xx driver loaded [ Features PNLS ]
In dit geval wordt dus de b43-phy0 module geladen. Dan dmesg | grep b43-phy0 doen levert hier een sloot aan meldingen over het laden van firmware, aangezien Broadcom NICs geen volledige FOSS support hebben en de Linux drivers afhankelijk zijn van een firmware blob. Bij mij wordt die goed geladen. Het zou zomaar kunnen dat jij een vergelijkbare NIC hebt en dat dat op Lubuntu 17.04 niet (meer) goed gaat...

Oslik blyat! Oslik!

• Ludwig005

Ludwig005

Topicstarter
Bedankt allen voor de reacties,ik ben de vader van TS en wou toch even meedelen dat Ts een jongen met autisme is,dus probeer zijn soms niet zo duidelijke uitleg te begrijpen.
Zijn intelligentie is goed,maar zich uitdrukken is soms wat moeilijk.
Ikzelf ken al helemaal niks van pc en heb hem daarom een account laten aanmaken hier op het forum om hem verder te helpen met zijn kennis op gebied van computers.
Ik wil julie alvast bedanken om de hulp die julie hem al aangeboden hebben,ik vind dit echt superfijn en hoop dat TS zich zo verder kan ontwikkelen op ICT gebied.
Mvg vader van TS

[ Voor 3% gewijzigd door Ludwig005 op 15-09-2018 13:59 ]

• Ludwig005

Ludwig005

Topicstarter
De naam van die netwerkkaart is TL-WN422G. Ik heb Ispci ingevoerd maar geen resultaat (foutmelding) als ik dmesg gebruik krijg ik een lange lijst met ingewikkelde informatie.

[ Voor 61% gewijzigd door Ludwig005 op 21-07-2017 12:57 ]

Pagina: 1