Mogelijke scam via Whatsapp?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getest
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:41
Hoi allen,

Zojuist kreeg ik via Whatsapp een bericht doorgestuurd waarbij mij meteen alle alarmbellen afgingen.
Hey Lidl geeft waardebonnne van € 250 weg. Ik heb net de mijne gekregen. Claim er één hier zolang het nog kan:
code:
1
http://lidl-nl.site
je mag me later bedanken
Even los van de lelijke spelfout is de link natuurlijk verdacht. Je gaat niet naar de website van de Lidl maar naar een .site domein. Mijn moeder heeft de link wel geopend en volgens haar enkele (multiple choice) vragen beantwoord, maar er werden volgens haar verder geen (persoonsgegevens) gevraagd.

Ik heb de link niet geopend om een eventuele infectie te vermijden. Maar ik ben wel erg benieuwd wat hier precies de scam is. Ik heb google geraadpleegd en dan kom je wel op andere scams uit, waarbij mensen werden verleid om een duur 0900 nummer te bellen waar je aan het lijntje wordt gehouden.

Hebben jullie ideeën hierover? Of suggesties hoe ik hier op een veilige manier nader naar kan kijken? Gratis VM ergens vandaan halen bijvoorbeeld?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TDB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:50

TDB

waarom zou je hier "veilig" naar willen kijken? Is scam, dus gewoon niet op klikken......

PSN: TDBtje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:51
Getest schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 20:23:
Hoi allen,

Zojuist kreeg ik via Whatsapp een bericht doorgestuurd waarbij mij meteen alle alarmbellen afgingen.

[...]

Even los van de lelijke spelfout is de link natuurlijk verdacht. Je gaat niet naar de website van de Lidl maar naar een .site domein. Mijn moeder heeft de link wel geopend en volgens haar enkele (multiple choice) vragen beantwoord, maar er werden volgens haar verder geen (persoonsgegevens) gevraagd.

Ik heb de link niet geopend om een eventuele infectie te vermijden. Maar ik ben wel erg benieuwd wat hier precies de scam is. Ik heb google geraadpleegd en dan kom je wel op andere scams uit, waarbij mensen werden verleid om een duur 0900 nummer te bellen waar je aan het lijntje wordt gehouden.

Hebben jullie ideeën hierover? Of suggesties hoe ik hier op een veilige manier nader naar kan kijken? Gratis VM ergens vandaan halen bijvoorbeeld?

Alvast bedankt!
toon volledige bericht
LIDL waarschuwt voor fake waardebonnen die rond gaan op social media.
http://www.lidl.nl/nl/9146.htm

En uhm.. Als je een verdachte URL hebt... Zou je dan zo vriendelijk zijn om er geen link van te posten? (zet hem in code tags ofzo).

[ Voor 5% gewijzigd door RocketKoen op 18-07-2017 20:27 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getest
TDB schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 20:25:
waarom zou je hier "veilig" naar willen kijken? Is scam, dus gewoon niet op klikken......
Omdat mijn moeder er wel op heeft geklikt. Ik wil graag weten waar de scammers op uit zijn zodat ik bij haar kan checken of ze daar in is getuind of niet.
RocketKoen schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 20:26:
[...]
En uhm.. Als je een verdachte URL hebt... Zou je dan zo vriendelijk zijn om er geen link van te posten? (zet hem in code tags ofzo).
Je hebt gelijk, meteen aangepast.

[ Voor 29% gewijzigd door Getest op 18-07-2017 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-07 13:51
AZ >> BV

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getest
Update: ik heb toch maar de link geopend op mijn computer, maar dan word ik automatisch doorverwezen naar
code:
1
nl-waardebonn.com
dat gratis geparkeerd zou zijn door GoDaddy.

Maar als ik via mijn telefoon navigeer doet de website het wel, dan kom je op een pagina met op de achtergrond een Lidl logo en een popup "Gefeliciteerd! Je hebt een Lidl-waardebon van € 250 gewonnen!! Klik op OK om hem nu te claimen.

Hier durfde ik niet meer op OK te klikken.

Iemand ideeën over wat hier mogelijk gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:24
Een vriend van mij kreeg vanmiddag ook zo'n bericht, diegene die het verstuurd had, had op OK geklikt en zijn telefoon (Android) begon alle contacten die whatsapp hadden een bericht te sturen. Pas er dus mee op, klik er niet op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getest
Heb maar op annuleren gedrukt, kreeg toen wel de 3 multiple choice vragen waar mijn moeder het over heeft gehad. Daarna lijkt het alsof het systeem iets verifieert en dan krijg je de melding dat je hebt gewonnen (jeej!). Je moet alleen nog het bericht doorsturen aan 10 contactpersonen (daarvoor is een knop waar ik niet op durf te drukken) en je verzendgegevens in te vullen. Als ik druk op de knop om verzendgegevens in te vullen krijg ik een foutmelding, wellicht omdat ik eerder op annuleren heb gedrukt en/of omdat ik niet op de knop heb gedrukt om het bericht via Whatsapp te delen.

Ik ben dus nog steeds benieuwd of het gaat om het verzamelen van contactgegevens, of dat ze op een bepaalde manier toegang proberen te krijgen op je telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 463910

Gaat wss puur om gegevens, op een beetje zwarte markt kan je al snel 0.05 ~ 0.10 cent vragen per email+naam of andere vorm van contact gegevens. Uiteraard geef je veel meer prijs zoals IP, provider en plaats.
Heb zelf bijvoordbeeld een Android app met analytics, de gegevens die ik daar in kan zien verbaasde mijzelfs, de maker van de app.
Je hoeft dus niet bang te zijn voor een virus of anders gewoon een virus scanner downloaden die een beetje te vertrouwen is op de PlayStore?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
BlazeMuis schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 21:30:
Een vriend van mij kreeg vanmiddag ook zo'n bericht, diegene die het verstuurd had, had op OK geklikt en zijn telefoon (Android) begon alle contacten die whatsapp hadden een bericht te sturen. Pas er dus mee op, klik er niet op!
Dat klinkt als een major security leak in de betreffende telefoon of browser!

🌞🍃

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:26

Yucon

*broem*

Anoniem: 463910 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 23:49:
Gaat wss puur om gegevens, op een beetje zwarte markt kan je al snel 0.05 ~ 0.10 cent vragen per email+naam of andere vorm van contact gegevens. Uiteraard geef je veel meer prijs zoals IP, provider en plaats.
Die waarde wordt ineens een stuk hoger als het om adressen gaat van mensen die getoond hebben goedgelovig te zijn. Om die reden kan het heel goed zijn dat dit scriptje verder niets inhoudelijk kwaad doet omdat het achterlaten van die gegevens al genoeg was.

Deze was nog enigszins mild dus nofi naar TS' moeder, maar dat is tevens de reden waarom veel scams zo doorzichtig in elkaar zitten. Als je werkelijk denkt dat microsoft iphone's weggeeft aan willekeurige gmailgebruikers toon je eigenlijk al aan een randdebiel te zijn. Zeker als er nog meer woorden fout- dan goedgespeld zijn. En dat is precies de doelgroep waar men op selecteert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:31
Deze ken ik al van (spam) mailtjes. Heb hem inmiddels via Whatsapp ook al bij een vriend binnen zien komen.

If it sounds too good to be true...

Onvoorstelbaar dat er nog altijd mensen (van alle leeftijden) in blijven trappen :F

[ Voor 4% gewijzigd door Thalaron op 19-07-2017 07:16 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:28
Sorry dat ik het zeg, maar de suggestie dat de Lidl zomaar aan jan en alleman waardebonnen weggeeft ruikt heel sterk naar vis. Daar is toch een heel simpel stappenplan voor?

Optie 1: Je krijgt het bericht van een jou onbekend nummer. Onbekend nummer + spammy link = trash.
Optie 2: Je krijgt het bericht van een bekende van je. Dan vraag je even aan diegene of het zuivere koffie is. Weet diegene van niets, dan is zijn of haar telefoon(nummer) misbruikt. Vervelend voor die persoon, maar jij moet dus niet de link volgen, maar gewoon verwijderen. Zegt diegene dat het wel zuiver is, dan kun je even kijken via google wat er over de site gezegd wordt als je het nog niet helemaal vertrouwt. Dan zie je al diverse waarschuwingen voorbij komen dat het om fraude c.q. een virus gaat.

Meer informatie heb je toch niet nodig?

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-07 13:51
Die van Lidl heb ik nog niet gehad.Wel IKEA, AH en Jumbo. :+ Net zoals 14x een NFC2 pas etc.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
gast schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 23:55:
[...]

Het klinkt ook ongeveer net zo realistisch als het 1001ste bericht van Max Verstappen dat op Facebook rond gaat en al je contacten een berichtje stuurt.

Nou ja, misschien kom je nog wel eens in contact met een Nigeriaanse prins die je zonder het te beseffen in je contactenlijst had staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
rikpro schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:10:
[...]

Het klinkt ook ongeveer net zo realistisch als het 1001ste bericht van Max Verstappen dat op Facebook rond gaat en al je contacten een berichtje stuurt.

Nou ja, misschien kom je nog wel eens in contact met een Nigeriaanse prins die je zonder het te beseffen in je contactenlijst had staan.
True. Of een of andere idioot antieke Android versie met custom troep erop ;)

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

gast schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 23:55:
[...]

Hoezo? Whatsapp vraagt gewoon om de contacten permissie.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:04

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Bensimpel schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:15:
[...]

Hoezo? Whatsapp vraagt gewoon om de contacten permissie.
Jammer daarvan is dat dus de nummers van anderen te grabbel worden gegooid in zulke mailinglists en spamcrap, ben je zelf nog beetje netjes met mijn gegevens, gaat er wel een ander wat meer handig mee om.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickey68
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-05-2021
Bij een kennis van mij resulteerde bovenstaand in een browserhijack ; als hij op zijn mobiel chrome opende (android) werden er in totaal 15 pagina's geopend met de bekende viruswaarschuwingen, "klik hier om op te lossen" etc. De mooiste melding vond ik dat zijn Android 2.0 "ge-upgrade" moest worden (hij draait Android 7.1.2 !) Uiteindelijk opgelost door Chrome te verwijderen (wilt U terug naar fabrieksinstellingen en alle updates verwijderen -> YES) en hierna Chrome weer te installen via playstore. PROBLEM SOLVED !

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:32
rikpro schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:10:
[...]

Moest meteen hier aan denken >:)

Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/73/31/1e/73311eaf31050bb4109d6c3ab5b350c5--humor.jpg

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-07 20:20
Opmerkelijk dat veel vallen over de 'waarom zou iemand hier voor vallen' terwijl de TS enkel benieuwd is naar wat de scammers hier nou daadwerkelijk mee willen doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Luca op 19-07-2017 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmd92
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Nadat mijn moeder een spam berichtje over lidl heeft ontvangen heeft er een vriendin een berichtje over jumbo gekregen met een soortgelijke winactie! Vandaag gebeurd. Het bericht kwam vanaf een iPhone.

Is de telefoon waarvan het wordt verstuurd geinfecteerd of niet? Moet diegene actie ondernemen om hun telefoon veilig te stellen?

[ Voor 5% gewijzigd door kmd92 op 19-07-2017 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:56
Getest schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 20:23:
Hoi allen,

[...]

Mijn moeder stuurde 'm gisteren ook door, en beweert dat via de link ze namen uit haar adresboek kon kiezen om het door te sturen (waarna je pas dat geld zou krijgen). Wat er precies gebeurd is weet ik niet (ga het niet uittesten ;)), maar dat vond ik wel vreemd genoeg om de telefoon te resetten.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjolk
Danny.G schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 13:09:
Opmerkelijk dat veel vallen over de 'waarom zou iemand hier voor vallen' terwijl de TS enkel benieuwd is naar wat de scammers hier nou daadwerkelijk mee willen doen.
Maar de moeder van TS heeft de link wel geopend. Even aangenomen dat de moeder van TS voorzien is van een portie gezond verstand (immers TS grootgebracht) vraag ik me toch af hoe ze hiervoor kan vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Brent schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 13:52:
[...]

Mijn moeder stuurde 'm gisteren ook door, en beweert dat via de link ze namen uit haar adresboek kon kiezen om het door te sturen (waarna je pas dat geld zou krijgen). Wat er precies gebeurd is weet ik niet (ga het niet uittesten ;)), maar dat vond ik wel vreemd genoeg om de telefoon te resetten.
Hm, dat lijkt me dat er iets van een share menu was opgeroepen. Er van uitgaande dit dit een Android telefoon is, staat er tegenwoordig in het Share menu een rijtje met mensen uit het adres boek.

Ik heb alleen geen idee hoe dat share menu geopend werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 501293

Werkt er iemand hier bij een domeinregistratie bureau? Misschien dat we ergens de gegevens ervan in kunnen zien en zo te weten kunnen komen waar het vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 501293

Go Daddy Netherlands B.V.,HoofdvestigingKvK 34330982Vestigingsnr. 000016410955H.J.E. Wenckebachweg 1271096AM Amsterdam
http://www.godaddy.com

Het is 1 of ander hostingbedrijf. Bij Godaddy kom je inderdaad aan als je in browser de website typt dus het is een mobiele site :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-07 21:12
kmd92 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 13:45:
Het bericht kwam vanaf een iPhone.
Hoe weet jij van wat voor een soort toestel het Whatsapp bericht wordt verstuurd? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-06 09:01
Ik heb hem nu ook ontvangen, via een vriendin, ditmaal via belgië met lidl-be in de url.
Ik heb direct contact opgenomen dat het echt fake is want kwam als pop-up in een whatsapp groep binnen.
Mijn (voor haar) voornaamste vraag is of het schadelijk is??!!
Zij heeft een iphone. Ik weet niet of zij zelf heeft doorgestuurd of dat het automatisch is gegaan en ze is nu ook niet bereikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07 16:29
De melding is zeker iets alla: Hey Lidl geeft waardebonnne van *€250 weg🇳🇱*. Ik heb net de mijne gekregen. Claim er één hier zolang het nog kan: .. je mag me later bedanken ❤️

Ik ben even dapper geweest en heb op de link via de desktop in mobiele weergave gedrukt en als uiteindelijk krijg je het volgende scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iAIaceqcyn4Yt18aiJTfovyr/full.png

Als je op het uitnodigen linkje klikt word via de browser (dmv een whatsapp://send link) whatsapp geopend met bovenstaande bericht erin.

Mensen sturen het wel zelf door, erna krijg je nog wel een scherm (met poolse? labels) om je adres in te vullen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CnoV6N75LTVM4dJTsG9nMSzY/full.png wat waarschijnlijk gepost word naar het
code:
1
http://gettpromos.com/lnl/contact/
adres (waar dat formulier staat)

Voor zover ik kan zien niet direct schadelijk voor je PC/telefoon, de kans dat je echter nog veel meer mail/fysieke spam krijgt is wel een stuk groter.

[ Voor 29% gewijzigd door Puc van S. op 19-07-2017 20:29 ]

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:43
Ik mag hopen dat zodra de link geopend word je alsnog bevestiging krijgt of je de berichten wilt doorsturen? Zit er echt niet op te wachten om per ongeluk iedereen onder te spammen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07 16:29
saveljos schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 20:29:
Ik mag hopen dat zodra de link geopend word je alsnog bevestiging krijgt of je de berichten wilt doorsturen? Zit er echt niet op te wachten om per ongeluk iedereen onder te spammen.
Er word (als het goed is) gewoon een whatsapp scherm geopend waarin je zelf moet kiezen aan wie je het doorstuurt. De whatsapp linkjes ondersteunen niet de mogelijkheid om automatisch iets te versturen.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een amateursite ook. De oude URL stuurt momenteel door, ik vermoed zodat ze hiermee de bezoekers van het domein nl-waardebon willen opkrikken om deze 'hoger' te kunnen verkopen.

De andere site daar waar het daadwerkelijke formulier staat is erg vaag. De fields in het pools ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cemmetje
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-03-2023
Element info:
<a class="whatsappCta" id="b1" href="whatsapp://send?text=Hey Lidl geeft waardebonnne van *€250 weg🇳🇱*. Ik heb net de mijne gekregen. Claim er één hier zolang het nog kan: http://lidl-nl .com je mag me later bedanken ❤️" target="_blank">UITNODIGEN</a>

Lijkt inderdaad verder op niets spannends, gewoon spam crap.

[ Voor 10% gewijzigd door cemmetje op 19-07-2017 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipppertje
  • Laatst online: 12-07 12:30
cemmetje schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 21:27:
Element info:
<a class="whatsappCta" id="b1" href="whatsapp://send?text=Hey Lidl geeft waardebonnne van *€250 weg🇳🇱*. Ik heb net de mijne gekregen. Claim er één hier zolang het nog kan: http://lidl-nl .com je mag me later bedanken ❤️" target="_blank">UITNODIGEN</a>

Lijkt inderdaad verder op niets spannends, gewoon spam crap.
Vervolgens moet je ook nog zelf een contact selecteren en het bericht versturen. Ik heb 'm nagebouwd om te testen.

Maar het had ook zo gekunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tharulerz
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-04 05:16
Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 20:33:
Wat een amateursite ook. De oude URL stuurt momenteel door, ik vermoed zodat ze hiermee de bezoekers van het domein nl-waardebon willen opkrikken om deze 'hoger' te kunnen verkopen.

De andere site daar waar het daadwerkelijke formulier staat is erg vaag. De fields in het pools ofzo.
Je wordt enkel doorgestuurd als je niet via mobile komt. Je telefoon gebruiken of op een desktop mobile emulation aanzetten en de links werken nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:35

JME

zeg maar Jamie

Schoonmoeder heeft er op geklikt op haar iPhone, webpagina opende zich in Safari en die heeft ze weer afgesloten. Daarna is ze gaan Googlen en nu maakt ze zich zorgen over de nieuwsberichten die schrijven dat er ongevraagd een app zou kunnen zijn geïnstalleerd. Maar dat kan toch nooit buiten de App Store om (telefoon is niet gejailbreakt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiejeben
  • Laatst online: 17-05 18:51
JME schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 23:23:
Schoonmoeder heeft er op geklikt op haar iPhone, webpagina opende zich in Safari en die heeft ze weer afgesloten. Daarna is ze gaan Googlen en nu maakt ze zich zorgen over de nieuwsberichten die schrijven dat er ongevraagd een app zou kunnen zijn geïnstalleerd. Maar dat kan toch nooit buiten de App Store om (telefoon is niet gejailbreakt)?
Op haar iPhone hoeft ze zich daar geen zorgen over de maken. Volgens mij kan dat alleen onder bepaalde omstandigheden op Android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Op Android geldt dat in 99 van de 100 gevallen ook. Tenzij je bewust hebt aangegeven dat je apps van buiten de play store wil kunnen installeren.

Echter: zoals @Puc van S. en @cemmetje al aangeven wordt er gewoon gebruik gemaakt van de eigen handelingen van de gebruiker:
  1. Gebruiker ontvangt WhatsApp bericht
  2. Gebruiker volgt link
  3. Gebruiker denkt "Jeuj gratis geld, hier heb je mijn persoonsgegevens!"
  4. Gebruiker krijgt linkje met whatsapp://send.... erin voorgeschoteld
  5. Gebruiker moet daarop klikken om zogenaamd gratis waardebonnen te krijgen
  6. Gebruiker selecteert vervolgens ZELF de contactpersonen om de scam door te sturen
Daar is geen enkele telefoon tegen bestand. Android, iPhone of Blackberry: als het toestel een browser heeft en WhatsApp heeft, dan is het enige andere ingrediënt een naïeve gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:35

JME

zeg maar Jamie

Thanx! Ik ga iemand blij maken. Betekent dit nou ook dat zij deze meuk alleen kan hebben gekregen van iemand die dit zelf actief naar haar heeft doorgestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Dat lijkt me wel aannemelijk ja. Of ze heeft in ieder geval op de één of andere manier de link gekregen en geopend op haar toestel (website is alleen bereikbaar vanaf een mobiele telefoon, niet vanaf desktop).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 949265

Sinds ik onlangs via whatsapp de zgn Lidl waardebonactie kreeg toegestuurd via een vriendin, heb ik (zij ook trouwens) al meerdere whatsapps met vage maar nieuwsgierig makende teksten van onbekende contacten ontvangen. Ik doe er niets mee, blokkeer de afzender. Ik had overigens de waardebonactie niet aangeklikt. Vriendin wel. Dit moet haast te maken hebben met die lidl-hoax. De eerste ontving ik nl opzelfde dag dat ik dat lidl-ding binnen kreeg
Houdt dit vanzelf op? Wat proberen Ze op deze manier? Toch niet toch hijacking?

Weet iemand hier iets meer over?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 949265 op 23-07-2017 22:25 ]

Pagina: 1