Toon posts:

Pc maakt zoemend geluid, oorzaak hardeschijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Anoniem: 917057

Topicstarter
Wat kan ik doen tegen het zoemend geluid van de harde schijf? Hij start al meteen met het zoemend na het aan doen van de pc...
...

Ik gebruik een zelf in elkaar gemaakte pc systeem.
WIN 10 Pro versie 1703
Intel(r) Core(TM) i5-7600K CPU @ 3.80GHz
8GB RAM geheugen
64bits Systeem
Opslag Seasonic m12 series EVO 520W S5
...

ik heb al de ventilator laten stoppen met draaien voor 1 seconden, alle ventilator behalve die van de voeiding want die zit aan de onderkant (FRACTICAL DESIGN systeemkast) want misschien zat het probleem daar. Toen voelde ik aan de harde schijf en daar voelde ik hem hard zoemend. Dit systeem is nog pas nieuw. Van ongeveer 2 maanden geleden.
...

Beste antwoord (via Anoniem: 917057 op 19-07-2017 11:49)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen visdraad, geen probleem :)

Voor zover ik me kan herinneren horen er in die witte brackets ook rubberen ringetjes te zitten (vaak). Die zijn losjes en/of passen niet goed. Aangezien HDD's niet heel warm worden en die WDC Blue al helemaal niet, kan je tussen HDD - schroef - bracket ook een stukje ander rubber monteren. Niet die dingen van Durex (te glad) en ook geen fietsband (droogt uit). Denk dat elke Praxis/Gamma wel allerlei rubberen ringetjes heeft op de afdeling ramen/deuren of loodgieten.

En voor dat visdraad (of desnoods een katoenen veter):

Maar ja, beetje lapmiddelen voor een case/bracket die goed moet zijn. Mail Fractal anders even; ze hebben relatief goede klantenservice en misschien dat ze nog een bak met rubberen ringetjes hebbben liggen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deadmeatsubs
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-03 21:10
Jouw " Opslag Seasonic m12 series EVO 520W S5 " is een voeding en geen opslag. Die kunnen inderdaad zoemen als de ventilator geblokkeerd wordt. Snel controleren lijkt me, want dat zou slecht nieuws zijn. Sowieso verontrustend dat je de ventilator van de psu niet kunt zien. Krijgt hij wel voldoende airflow?

Wat voor harde schijf heb je?

En heb je de dvd al eens losgekoppeld of de dvd leeggemaakt. Die kunnen ook veel lawaai maken.

Topicstarter
Oh ja, had het niet goed gezien

Opslag is hardeschijf Asus DRW-24D5MT

Ja, die voeding heeft aan de onderkant stoffilter. Er zitten luchtgaten in zeg maar maar is beschermd met stoffilter. Nieuwe manier denk ik. Vroeger waren de voedingen altijd bovenaan in de kast gemonteerd. Nu is dat aan de onderkant met de voedingventilator naar beneden (dus niet naar de pc onderdelen maar gewoon gericht richting de onderkant met luchtgaten en stoffilter.)

De dvd heb ik niet losgekoppeld. Die maakt alleen geluid wanneer ik heb in gebruik heb. Oorzaak is de hardeschijf. Ik heb Asus hardeschijf

Oh nee...weer foutje, EDit opslag is western digital blue 1 TB

[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 917057 op 18-07-2017 18:00]

• MAX3400

MAX3400

Simpel te testen:

- PC uit
- HDD uitbouwen
- op ESD-zakje op bureau leggen
- HDD aansluiten
- PC aan

Is zoem weg? Dan zat de disk niet goed / horizontaal vastgeschroefd. Is de zoem er nog? Opnieuw kijken waar de zoem vandaan komt. Een HDD kan een frequentie genereren aangezien dat ding met een paar duizend toeren per minuut draait; over het algemeen behoort het niet te gebeuren.

Topicstarter
MAX3400 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 18:30:
Simpel te testen:

- PC uit
- HDD uitbouwen
- op ESD-zakje op bureau leggen
- HDD aansluiten
- PC aan

Is zoem weg? Dan zat de disk niet goed / horizontaal vastgeschroefd. Is de zoem er nog? Opnieuw kijken waar de zoem vandaan komt. Een HDD kan een frequentie genereren aangezien dat ding met een paar duizend toeren per minuut draait; over het algemeen behoort het niet te gebeuren.
Bedankt, ik ga het proberen. En dan kom ik hier terug voor terugkoppeling!

Topicstarter
Oh ik heb net googled op ESD zakje, en die heb ik niet. Wat kan ik nog anders gebruiken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Een krant. Iets wat (elektrisch) isoleert, en geen statische lading kan opbouwen.

• Dutch_Celt
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:28

Dutch_Celt

Jollygood

Anoniem: 917057 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 20:15:
Oh ik heb net googled op ESD zakje, en die heb ik niet. Wat kan ik nog anders gebruiken?
Heb je niet nog ergens de dozen van de onderdelen, b.v. die van het moederbord?
Wordt over het algemeen in een esd zak in de doos geleverd,

Topicstarter
Dutch_Celt schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 20:19:
[...]

Heb je niet nog ergens de dozen van de onderdelen, b.v. die van het moederbord?
Wordt over het algemeen in een esd zak in de doos geleverd,
Nee dat heb ik niet, maar een krant kan dus wel? Dan ga ik over 10min hiermee aan de slag.

Ik stuur zometeen een update hierover.

Topicstarter
Hoi,

Hierbij een update, Hij maakt nog steeds zoemend geluid. Alleen is het nu wat lichter geluid. Normaal gezoem geluid nu denk ik. Waarschijnlijk zat hij niet goed in de kast waardoor mijn bureautafel en systeemkast aan het 'trillend' waren met zoem geluid.

Wat kan ik nu doen? Harde schijf is bevestigd aan brace dinges en met brace in de systeem kast vast geklikt. Misschien moet ik hem niet helemaal induwen?

• MAX3400

MAX3400

Welke Fractal heb je? Heb hetzelfde probleem gehad in een oude type Fractal. Zeker die witte brackets waar de HDD in moet worden bevestigd?

Heb je toevallig monofilament visdraad? Met wat wurmen *pun intended* kan je 4 lusjes maken van HDD door de "brace" van de kast. Zoem zal waarschijnlijk weg zijn. Kan niet zo heel veel kwaad qua montage maar ziet er minder netjes uit.

Topicstarter
MAX3400 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 21:13:
Welke Fractal heb je? Heb hetzelfde probleem gehad in een oude type Fractal. Zeker die witte brackets waar de HDD in moet worden bevestigd?

Heb je toevallig monofilament visdraad? Met wat wurmen *pun intended* kan je 4 lusjes maken van HDD door de "brace" van de kast. Zoem zal waarschijnlijk weg zijn. Kan niet zo heel veel kwaad qua montage maar ziet er minder netjes uit.
Ik heb fractal design core 3300. Dit is mijn eerste systeem. Ja het zijn witte brackets.

Ik heb geen visdraad.

Net weer teruggezet alles en vastgemaakt. Hij maakt nog steeds zoemend geluid, alleen mijn bureautafel trilt niet meer mee. Bij het voelen aan de buitenkant de kast waar hdd schijf gemonteerd is voel ik hem wel trillen. Dus ik denk dat er ergens niet goed gaat met vastzetten van bracket in de kast.

Ik wil het wel even proberen met de visdraad maar niet nu want 1: ik heb geen visdraad, 2: ik heb nu er geen zin meer in.... :|

Weet je misschien waar ik een visdraad kan halen en heb je misschien een foto voorbeeld?

Alvast bedankt en ook bedankt voor de oplossing, want het probleem zit waarschijnlijk ergens in vastmonteren van hdd.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Geen visdraad, geen probleem :)

Voor zover ik me kan herinneren horen er in die witte brackets ook rubberen ringetjes te zitten (vaak). Die zijn losjes en/of passen niet goed. Aangezien HDD's niet heel warm worden en die WDC Blue al helemaal niet, kan je tussen HDD - schroef - bracket ook een stukje ander rubber monteren. Niet die dingen van Durex (te glad) en ook geen fietsband (droogt uit). Denk dat elke Praxis/Gamma wel allerlei rubberen ringetjes heeft op de afdeling ramen/deuren of loodgieten.

En voor dat visdraad (of desnoods een katoenen veter):

Maar ja, beetje lapmiddelen voor een case/bracket die goed moet zijn. Mail Fractal anders even; ze hebben relatief goede klantenservice en misschien dat ze nog een bak met rubberen ringetjes hebbben liggen.

Topicstarter
Trouwens, even een vraagje tussendoor. Is het over algemeen slecht voor mijn hardeschijf dat hij nog steeds zoementoeren geluid maakt?

Ik heb nog niet opgelost dmv veters of visdraad. Dat ga ik nog doen maar in die tussentijd kan ik nog gewoon mijn pc gebruiken? En hoelang precies? Niet dat ik dit heel lang wil uitstellen maar gewoon zodat ik op tijd ben met deze storing

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-03 17:30
Anoniem: 917057 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:42:
Trouwens, even een vraagje tussendoor. Is het over algemeen slecht voor mijn hardeschijf dat hij nog steeds zoementoeren geluid maakt?

Ik heb nog niet opgelost dmv veters of visdraad. Dat ga ik nog doen maar in die tussentijd kan ik nog gewoon mijn pc gebruiken? En hoelang precies? Niet dat ik dit heel lang wil uitstellen maar gewoon zodat ik op tijd ben met deze storing
Platter HDD's zoemen nou eenmaal gewoon (ronddraaien vd platters), de een wat meer dan de ander. Leg je oor er op of dichtbij en je hoort hem ook ratelen bij activiteit, volkomen normaal. Als je volledige stilte had gewild en vooral veel sneller, had dan een SSD genomen!

Topicstarter
ToFast schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:47:
[...]

Platter HDD's zoemen nou eenmaal gewoon (ronddraaien vd platters), de een wat meer dan de ander. Leg je oor er op of dichtbij en je hoort hem ook ratelen bij activiteit, volkomen normaal. Als je volledige stilte had gewild en vooral veel sneller, had dan een SSD genomen!
Vergeten erbij te vermelden: Ik heb Samsung Evo SSD zonder behuizing. In de moederbord geklikt dus. Voor mijn dagelijks bezigheid heb ik veel opslag nodig. Vandaar die aanschaf van hdd. En volgens mij zijn ze toch zeker nodig voor systeem installatie? Win 10 kan toch niet op een ssd schijf? Lijkt me toch heel weinig opslag over.

Of is het mogelijk om 2 ssd aan te schaffen? :|

• MAX3400

MAX3400

Anoniem: 917057 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 17:21:
[...]

Win 10 kan toch niet op een ssd schijf? Lijkt me toch heel weinig opslag over.
Geen idee; in het topic heb je nog geen SSD/grootte genoemd.

Ik draai al sinds de release Windows 10 op een "ouderwetse" 128GB SSD waarvan ik nog iets van 75GB vrij heb.

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:52
Waarom zou Windows 10 niet op een SSD kunnen en Windows 8 wel? Dit kan gewoon hoor :).

Ook kun je evenveel SSD's in je systeem zetten als HDD's, afhankelijk van het aantal aansluitingen. Een HDD en SSD zijn gewoon beide datadragers, een SSD is sneller en heeft geen bewegende onderdelen, maar verder maakt het niet uit welke van de 2 je gebruikt voor Windows. (Tenzij je dieper in de technische specs duikt, dan zijn er wel meer verschillen)

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-03 20:57
Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar dat "zoemen" wat jij hoort is dat niet "gewoon" het geluid van het draaien van de harde schijf?

Test het eens met de harde schijf in de hand (wel voorzichtig zijn en niet de printplaat aan de onderkant aanraken!!!), ik denk dat je dan gewoon hetzelfde getril hoort.

De WD Blue's zijn (vind ik) altijd erg luidruchtig kwa zoemen.
Ik heb zelf 2 exemplaren gehad die ook teveel zoemend geluid maakte, ik heb ze terug gebracht.
Ook ben ik er diversen tegengekomen bij vrienden/kennissen/werk.
Of ik ben toevallig alleen luidruchtige exemplaren tegengekomen maar ik denk dat ik wel kan stellen dat ze gewoon (te)veel herrie maken. Het gezoem komt echt te aanwezig uit de kast.

Vroeger had je de WD Greens die heerlijk stil waren (ik heb er zelf ook nog 1 in mijn pc).
De WD Reds zijn ook heerlijk stil (geoptimaliseerd voor een NAS maar kan ook prima in een desktop).
De andere WD harde schijven heb ik geen ervaring mee.

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee