Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor HBO ICT, keuzes m.b.t. scherm/processor/HDD/accu

Pagina: 1
Acties:

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-11 01:57
Wat ga je met je laptop doen?
Na de zomer ga ik beginnen met de deeltijd opleiding HBO-ICT, waarschijnlijk differentiatie Software Engineering (dat is het eerste half jaar nog niet vastgesteld en naar gelang mijn interesse). Hiervoor ben ik verplicht om een eigen laptop te gaan gebruiken. Dit is natuurlijk geen enkel probleem, maar de keuze is reuze en ik twijfel tussen een aantal zaken. Ik hoef er niet op te gamen. Ik wil het juiste apparaat voor deze opleiding, de rest is bijzaak. Thuis zal ik hem op een zonnige dag in de tuin gebruiken, of op de bank/tafel. Heb ook een prima desktop staan dus mocht ik echt veel schermruimte nodig hebben kan ik nog uitwijken.

Wat is je budget?
Mijn selectie zit zo rond de 1000,- euro. Dit is echt niet vast, maar een richting waarvan ik denk dat het goede spul begint.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Sowieso één avond in de week naar school en af en toe eens mee naar mijn studiemaatje. Gewicht is niet per se een issue, ben een gezonde kerel. Ik denk wel dat het vooral onpraktisch is als het een erg groot apparaat gaat worden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
De school geeft aan:
- Intel i3/AMD A6 maar adviseert i7
- 4GB RAM maar adviseert 8GB
- 512GB HDD
- minimaal 14 inch, sterk aanbevolen 15 inch
- resolutie minimaal 1366x768

Ik vind het mooi gesproken, maar dan hebben we nog niet gesproken over het aantal cores, welke processor variant (de U of de HQ versies). Tevens zit het scherm me een beetje dwars.

Ik had me aardig ingelezen en dacht er wel over uit te zijn. Aangezien ik nergens een 15,6 inch variant kon vinden die over eenzelfde accuduur beschikt als de 14 inch varianten, had ik me er bij neergelegd dat het een 14 inch variant zou worden (en dan ook zonder numpad). Die 15,6 inch modellen worden allemaal geleverd met extra GPU, terwijl ik liever gewoon een accuduur zou willen zien van minimaal zo'n 5/6u.

De Asus ZenBook UX410UA-GV190T leek mij het ideale apparaat. Nu nog even in de winkels kijken naar de real feel...

Vandaag stond dan bij de MediaMarkt de Asus ZenBook UX410UA-GV010T. Dat viel me dan eigenlijk nog best vies tegen. De schermresolutie, de scherpte van het beeld, de helderheid. Misschien iets teveel lovende woorden gelezen over de ZenBook serie van Asus.

Er stond ook een Microsoft Surface Laptop, en dan waarschijnlijk dit gelinkte model (Mediamarkt :/). Wat een mooi apparaat. Maar dan, dit is dan het instapmodel met maar 128GB ssd. Zelf vervangen zit er in tegenstelling tot de Asus niet in. Groter dan 256 gaat het ruimschoots over de 2000,- euro en dat is even wat te overdreven. Ook het schermformaat is 13,5, kleiner dan de minimum eis van school, maar wel een mooie resolutie van 2256x1504. Gezien de hoeveelheid informatie die hierdoor op het scherm kan (bijna een derde meer), vraag ik me af of dit niet opweegt tegen de halve inch die de Surface te kort komt. En valt er incidenteel niet met een externe harde schijf prima te werken?

Ik weet even niet meer waar ik nu verstandig aan doe, daarom toch maar de vraag hier. Temeer omdat ik inhoudelijk geen idee heb waar de programma's op zullen gaan leunen.

Concreet, wie kan mij adviseren over:
- het scherm (is die 13,5 inch van de Surface een probleem met die resolutie)?
- de processor (zou ik een HQ versie nodig hebben of is een U voldoende)?
- opslag (zou ik prima kunnen werken met een externe HDD)?
- accu (zijn er misschien toch 15.6 inch modellen die wel prima meer dan 5/6u te gebruiken zijn, zelfs na drie jaar)?

• WesselP
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-11 15:59
-MD- schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 16:23:
Concreet, wie kan mij adviseren over:
- het scherm (is die 13,5 inch van de Surface een probleem met die resolutie)?
Denk het niet. Een maat van mij heeft een Surface 4 gebruikt voor de opleiding (HBO-ICT SE op het Saxion) en dit ging hem goed af. Windows schaalt heel goed mee, hij ondervond geen problemen. Wat ik altijd betwijfelde is het toetsenbord (die typecovers), maar dat is een kwestie van wennen waarschijnlijk :)
Voor de rest: een 1080p scherm is prima te doen. Natuurlijk, hoe meer hoe mooier, maar dat heeft ook een negatieve invloed op je accu.
- de processor (zou ik een HQ versie nodig hebben of is een U voldoende)?
Heb zelf aan het begin van het eerste jaar gewerkt met een i5 6200U. Dit is prima te doen, maar ik weet niet of ik dat over 3 jaar (aan het einde van m'n opleiding) nog steeds zou zeggen. Gebruik nu zelf een Macbook Pro met een i7 6820HQ, en dat werkt toch allemaal een stuk vlotter met het compileren van apps en programma's.
- opslag (zou ik prima kunnen werken met een externe HDD)?
Opslag is een kwestie van: hoe lang archiveer ik mijn projecten?
Ik heb een SSD van 512gb, dit is voor alleen schoolwerk overkill, tenzij je alles van 4 jaar HBO op je laptop wilt laten staan... Met een externe HDD kun je best goed werken, heb er zelf ook altijd een bij me zodat echt grote projecten daarop kwijt kunnen.
- accu (zijn er misschien toch 15.6 inch modellen die wel prima meer dan 5/6u te gebruiken zijn, zelfs na drie jaar)?
'Na drie jaar' is echt koffiedik kijken. Het ligt er aan hoe intensief jij je laptop gaat gebruiken. Als je een Windows-laptopje met een i5 xxxxU en een accu van minimaal 60wH aanschaft heb je waarschijnlijk een laptop in handen die zeker aan je eisen gaat voldoen, maar of hij over 3/4 jaar nog net zo snel is en zo lang mee gaat op de accu ligt echt aan je gebruik.
Bedenk je ook: je gaat een HBO-ICT opleiding doen. Bij de meeste scholen heb je in praktijklokalen (waar je bezig gaat met het schrijven van code en compileren van projecten) genoeg stopcontacten om je laptop op te laden. Tuurlijk, je wilt wel een accu die 5 á 6 uur minimaal mee gaat, maar dit neemt bij intensieve compileer-taken (en andere) drastisch af.

• r_v_94
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-11 19:17
Als je voor de Microsoft Surface Laptop zou willen gaan, zou ik wel minimaal het 8GB/256GB model adviseren. Wanneer je verschillende IDE's open hebt staan met daarnaast browser, zal dat krap zijn met 4GB werkgeheugen. Zeker als je de laptop de volledige studie zou willen gebruiken. Bij het 8GB model wordt de opslagcapaciteit ook verdubbelt, wat de prijs dan weer niet ten goede komt, wel biedt Microsoft aan studenten korting aan, al weet ik niet of je daarvoor in aanmerking komt.