Product niet meer leverbaar volgens webshop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:35

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Van het weekend heb ik een Linksys PowerLine PLSK400 besteld bij een webshop, en vandaag kreeg ik te horen dat het product niet meer leverbaar is bij leverancier van de webshop. Er werd mij een alternatief aangeboden dat 2x zo duur was, of de vraag of ik mijn order wil annuleren. In mijn antwoord daarop heb ik gezegd dat het alternatief me te duur is en de bestelling dan maar geannuleerd moet worden. Echter nu ik erover nadenk, heeft de webshop niet gewoon een leververplichting richting mij? Ze hebben nog geen aantoonbare moeite getoond om het product wel te leveren volgens overeenkomst (e.g. andere leverancier proberen).

En indien die verplichting er wel is, heb ik daar nog recht op aangezien ik in mijn antwoord al heb gezegd dan maar te moeten annuleren?

Normaal zou ik er niet moeilijk over doen en hem ergens anders bestellen, echter weet ik niet waar dit product wel nog aangeboden word (slecht teken misschien). Alternatieven voldoen niet aan mijn wensen of zijn dus inderdaad ongeveer 2x zo duur. Bedankt voor het advies :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Beste antwoord (via LankHoar op 18-07-2017 17:41)

Verwijderd

Dit soort topics zal altijd blijven bestaan, omdat de wet van redelijkheid en billijkheid uitgaat ;)

Want wat is de definitie van onmogelijk? En hoeveel moeite is nog redelijk?

Persoonlijk vind ik dat winkels meestal wel wat pro-actiever mogen zijn. Thuiswinkel legt dat ook enigszins zo uit en waarom. Maar per saldo, als je ze wil dwingen, hoe ver ben je bereid te gaan?

Die laaste vraag is meestal meer relevant dan het vinden van een zwart-witte lijn in de wet. Dus voor TS; maak de winkel duidelijk dat dit teleurstellend is, en of ze een beter voorstel hebben.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeToBe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-07 13:08

BeToBe

Privacy jurist

LankHoar schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 15:49:
Normaal zou ik er niet moeilijk over doen en hem ergens anders bestellen, echter weet ik niet waar dit product wel nog aangeboden word (slecht teken misschien).
Even los van het hele juridische verhaal. Als jij het product al nergens kan vinden, waar moet de webshop hem dan vandaan halen? Je kan een bedrijf niet dwingen iets te leveren wat ze simpelweg niet hebben en niet kunnen krijgen. Je kan alleen je geld terug krijgen en volgens mij bieden ze dat ook netjes aan.

Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
BeToBe schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 15:53:
[...]

Even los van het hele juridische verhaal. Als jij het product al nergens kan vinden, waar moet de webshop hem dan vandaan halen? Je kan een bedrijf niet dwingen iets te leveren wat ze simpelweg niet hebben en niet kunnen krijgen. Je kan alleen je geld terug krijgen en volgens mij bieden ze dat ook netjes aan.
Klopt, indien hij niet meer leverbaar is snap ik dat ook wel. Ze hebben nu alleen nog geen aantoonbare moeite gedaan, iets wat volgens mij wel moet toch? Stel zij kunnen hem nog ergens anders vandaan halen (andere leverancier, rechtstreeks bij TP Link), dan zie ik dat graag natuurlijk.

Voor de duidelijkheid, ik ga niet iets afdwingen dat ze me niet kunnen leveren, maar mocht ik ze wat extra moeite laten doen dan graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
LankHoar schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 16:00:
[...]

Klopt, indien hij niet meer leverbaar is snap ik dat ook wel. Ze hebben nu alleen nog geen aantoonbare moeite gedaan, iets wat volgens mij wel moet toch? Stel zij kunnen hem nog ergens anders vandaan halen (andere leverancier, rechtstreeks bij TP Link), dan zie ik dat graag natuurlijk.

Voor de duidelijkheid, ik ga niet iets afdwingen dat ze me niet kunnen leveren, maar mocht ik ze wat extra moeite laten doen dan graag :)
Ze zullen heus in hun bestand gekeken hebben, en als die leveranciers hem dan niet leveren (dat zal er heus niet 1 zijn) dan hebben ze toch de juiste conclusie.

EDIT:

Google is je vriend, gewoon bijna bovenaan: https://www.conrad.nl/nl/...k-adapter-kit-987168.html

[ Voor 9% gewijzigd door thefox154 op 18-07-2017 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Is hier nou nog steeds niks definitiefs over bekend? Hoeveel topics moeten hier nog over gestart worden?

Een snelle ronde over Google leert me dit, nota bene van Thuiswinkel.org:
Volgens de wet is het niet toegestaan om een onjuiste voorraad op je website te hebben staan. Dit is onjuiste informatie en kan een consument ertoe verleiden een aankoop te doen die hij anders niet had gedaan. Dit is een misleidende handelspraktijk. Als je als verkoper niet kunt leveren en je de overeenkomst moet ontbinden, is er sprake van een eenzijdige wijziging. Dit is in principe niet toegestaan en hierdoor kan gevolgschade ontstaan die voor rekening van de verkoper kan komen.
Maar direct daarna:
Dat er weleens een voorraadfout is waardoor je niet kunt leveren, is begrijpelijk. Dit kun je nou eenmaal niet altijd voorkomen. [...]
Als het toch gebeurt, wees je er als webwinkel bewust van dat dit voor klanten een grote ergernis is. Bied je klant iets extra’s aan, maar zorg er in ieder geval voor dat het aankoopbedrag direct wordt terugbetaald.
Dus als zij het al niet meer weten...

De wet is gelukkig vrij duidelijk, tenminste, als je de definitie van "beschikbaar" kunt vinden:
Indien nakoming onmogelijk is doordat de gekochte zaak niet beschikbaar is, moet de koper daarvan zo spoedig mogelijk worden kennis gegeven en heeft hij recht op kosteloze teruggave van het door hem aan de verkoper betaalde. De teruggave moet zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen dertig dagen na de kennisgeving plaatsvinden.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dit soort topics zal altijd blijven bestaan, omdat de wet van redelijkheid en billijkheid uitgaat ;)

Want wat is de definitie van onmogelijk? En hoeveel moeite is nog redelijk?

Persoonlijk vind ik dat winkels meestal wel wat pro-actiever mogen zijn. Thuiswinkel legt dat ook enigszins zo uit en waarom. Maar per saldo, als je ze wil dwingen, hoe ver ben je bereid te gaan?

Die laaste vraag is meestal meer relevant dan het vinden van een zwart-witte lijn in de wet. Dus voor TS; maak de winkel duidelijk dat dit teleurstellend is, en of ze een beter voorstel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ik ga het eens vragen, bedankt voor alle input! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-08 04:29

Paulus0013

pom pom

CodeCaster schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 16:21:
Is hier nou nog steeds niks definitiefs over bekend? Hoeveel topics moeten hier nog over gestart worden?

Een snelle ronde over Google leert me dit, nota bene van Thuiswinkel.org:

[...]

Maar direct daarna:

[...]

Dus als zij het al niet meer weten...

De wet is gelukkig vrij duidelijk, tenminste, als je de definitie van "beschikbaar" kunt vinden:

[...]
De vraag blijft echter (helaas) nog altijd of er wel een overeenkomst tot stand komt bij een geheel geautomatiseerd proces. De rechtspraak lijkt daar niet zonder meer in mee te gaan.
Pagina: 1