Tweede scherm, 144hz combineren met lagere refresh?

Pagina: 1
Acties:

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:00
Goedemiddag heren/dames,

Ik zit er aan te denken om een tweede monitor te gaan gebruiken, gezien ik dit inmiddels op mijn werk wel gewoon ben en mijn setup thuis dus wat kaal aan voelt.

Wat zijn jullie ervaringen met twee verschillende schermen? Op het ogenblik gebruik ik pricewatch: Iiyama G-Master GB2788HS-B1 Zwart dit mooie schermpje, echter daar nog een tweede van aanschaffen is nogal aan de prijs.

Zijn er hier meer mensen met een 144hz scherm en daarnaast een 60hz scherm? Is dat een beetje werkbaar of is dat echt niet aan te raden?

Alvast bedankt voor jullie tips :)

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

@jazzozo yes dat kan gewoon, zowel op desktop gebruik op beide als op gaming op de ene en desktop op de andere zullen de monitors hun eigen refreshrate gelijktijdig kunnen weergeven. Zie ook http://www.tomshardware.c...monitor-refresh-rate.html .

De meeste mensen deugen!

• KingHawk
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-01 00:44
Werkt prima inderdaad. Bij NVIDIA (iig GTX1080 en lager) is het alleen wel zo dat automatische energiebesparing van de GPU niet meer werkt terwijl de monitors aanstaan, maar als de monitors op zwart gaan naar X minuten werkt het wel gewoon.

EDIT: was vergeten dat dit bovenstaande alleen geldt voor 1440p

[ Voor 12% gewijzigd door KingHawk op 18-07-2017 15:28 ]

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:23
Ik weet niet of je deze stap ooit gezet hebt, maar er zijn problemen met 2 schermen waarvan de ene 60Hz is en de andere 144Hz. De topics (o.a. Reddit en Tomshardware) staan er vol mee. Een echte oplossing is nog lastig, maar het komt er op neer dat je op de 144Hz scherm last krijgt van stuttering/fps drops als er op je 60Hz scherm iets gebeurt dat "beweegt". Dit geldt overigens met name in Windowed Full Screen modus en niet in native full screen mode.
Wat er bij mij letterlijk gebeurt is dat sommige games er niet goed mee om kunnen gaan, en maximaal 60Hz willen weergeven op de 144Hz (G-sync). Dit dan wel met schokjes en dus niet vloeiend.

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-02 17:15
Hangt ervan af hoe je het gaat gebruiken. Op je desktop maakt het niet zoveel uit, maar in games zal het tweede scherm het primaire scherm proberen te volgen. Ik heb dat op twee 60hz schermen, primaire met gsync:
Als de fps onder de 60 daalt, dan past het gsync scherm zich aan en op het tweede scherm krijg je dan tearing. Die tearing is zowiezo al wel aanwezig op het tweede scherm, maar wordt dan veel erger.

Dit is wanneer ik de schermen clone trouwens. 1 scherm is het gaming scherm, de andere de TV aan de andere kant van de huiskamer.1 scherm tegelijkertijd voor gaming levert me geen problemen op.

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:23
Ik ervaar dit dus andersom; het g-sync scherm schokt en hapert als je op het tweede scherm b.v. een browser met Chrome open hebt staan of een desktopapplicatie zoals MSI Afterburner of Twitch notifications. Alles wat de GPU belast eigenlijk.
Dit gebeurt ook als je het tweede scherm op de iGPU aansluit; dit maakt niks uit.
Gek probleem waar veel mensen mee stoeien, al jaren. Allerlei oplossing die geboden worden (zet je primaire scherm op 120Hz want dit is precies 2x 60Hz inzake frame buffering e.d.) werken allemaal niet, of voor de één wel en de ander niet. Bij mij werken ze tot nu toe allemaal niet; de "fixes". Het is ook nog eens spel-afhankelijk, wat het helemaal lastig maakt. Motorsport Manager en World of Warcraft hebben hier erg last van, Path of Exile b.v. weer niet. Fullscreen of Windowed Full Screen maakt ook niet uit; het gebeurt bij beiden.

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:39

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ik ervaar geen enkele van die problemen met mijn combinatie van 1440p 144Hz gsync en 1080p 60Hz non-gsync. Werkt perfect. Maar het lijkt dus een gok te zijn, bij sommigen werkt het wel en bij anderen niet...

Cunning linguist.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb gewoon 2 x 60hz naast met 1 x 144hz scherm draaien. Werkt perfect op de 2 60hz schermen en daar heb ik meestal discord/browsers/filmpjes of andere dingen draaien terwijl ik aan het gamen ben.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-02 22:21

Pykow

Angelo OTR

Naast mijn 144hz 1440p monitor, staat een 60hz 1080p monitor.
Ik begrijp goed dat je geen 2e 144hz monito aan gaat schaffen, dat is ook de reden waarom ik nog mijn oude monitor ernaast hou.
Het werkt prima, maar niet vlekkeloos.

Een paar voorbeelden waarom het niet prettig werkt.
1. Wanneer je een bewegende beeld op het 2e scherm laat afspelen heb je kans op stutters.
Netflixen en gelijke tijd gamen op 144fps KAN stutters opleveren.

2. OBS (Open broadcast software) gebruik ik voor het opnemen van mijn video's voor youtube of om te streamen. Sommige games zoals Fifa 18 lopen niet lekker, wanneer je OBS op je 60hz monitor laat meedraaien. Oplossing was Screen recording ipv full screen app recording en de applicatie ook op mijn 144hz monitor openen. anders kwam ik gewoon niet boven de 72 fps uit.

3. Wanneer je overstapt van 60hz naar 144hz, dan merk je dat niet gelijk.
Maar draai je een 60hz naast je 144hz, dan zie je gelijk dat 60hz niet vloeiend is en soms irritant kan zijn.

Maar met deze nadelen gebruik ik toch een 2e scherm omdat:
1. het gaat wel goed als je gewoon full screen gamed en geen bewegende beelden op het andere scherm plaatst.
2. Je hebt meer ruimte om schermen op te zetten.
3. Ultrawide is te duur ;)

Angelo NL / Global Cargo VTC

Pagina: 1