Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:52
Omdat mijn oude CM Stacker (STC-T01) zijn beste tijd wel gehad heeft (veel oppervlakte krasjes, vlekken etc.) ben ik voornemens om deze te voorzien van een nieuw laagje verf. Idealiter zou ik ook van het saaie zwart af komen en naar iets als een oranje/wit/zwart (voor het frontpanel) kleurschema gaan.

Als ik online zoek zie ik dat je idealiter de hele kast opschuurt, "self etching primer" erop spuit om krassen e.d. te vullen gevolgd door gewone primer (zal witte primer moeten zijn als ik de bovengenoemde kleuren wil gebruiken, toch?) waarna de gewenste verf erop kan. Tot slot dan een laag blanke lak om te zorgen dat de kleur goed blijft zitten.

Mijn idee is:
  • Basisframe / binnenkant / achterkant / onderkant wit spuiten
  • Zwarte zijkanten en bovenkant warm geel / oranje spuiten
  • Aluminium pilaren aan de voorkant terugbrengen naar goede staat (waarschijnlijk is dit een kwestie van poetsen/polijsten aangezien aluminium erg lastig te verven is?)
  • Zwarte kappen bij 5.25" bays gewoon zwart laten, hooguit even goed schoonmaken :)
Eigenlijk heb ik op dit moment twee vragen:
  1. Zijn alle bovenstaande stappen vereist of kan dit ook sneller met een goed resultaat?
  2. Omdat ik lui ben wil ik de kast graag zandstralen ipv met de hand opschuren. Waar kan dit?
Bij die laatste vraag, ik zie dat ik een zandstraler kan huren voor ~€100 per dag bij Boels. Dat is in mijn ogen redelijk prijzig, plus dat ik dit nog nooit gedaan heb en dus niet zeker weet wat ik allemaal nodig heb. Ik weet dat er speciaal zand in moet (is dat bij de bouwmarkt te krijgen?) en dat je voor de veiligheid een mondkap en veiligheidsbril op zou moeten. Zelf kon ik zo gauw geen makerspace o.i.d. vinden waar dit eenvoudig te doen is, weet iemand een plek waar je zoiets kunt doen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Coolermaster Stacker STC-T01

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Je gaat denk ik een hoop moeite en verf nodig hebben om de geborsteld aluminium zijkanten mooi in de lak te krijgen. Eigenlijk vult een normale primer uit spuitbus dat niet goed op.
Je zal het eerst flink moeten schuren, wat dan weer lastig is vanwege randjes en hoekjes, maar het is te doen.
Zandstralen kan (langs een autogarage gaan, of een autoknutselaar), maar ook dan heb je nog een ruw oppervlak, afhankelijk van de korrel wellicht nog te grof om met een spuitbusje mooi in de lak te zetten.

Ook is de geanodiseerde echt laag knetterhard. Als je de 2 pilaren aan de voorkant wil polijsten moet je eerst die laag er helemaal af schuren. Er zit nog een groef in, waar je met de schuurmachine dus weer niet in komt. Gewoon goed schoonmaken lijkt mij verstandiger.

[ Voor 15% gewijzigd door _ferry_ op 18-07-2017 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
_ferry_ schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 20:45:
Ook is de geanodiseerde echt laag knetterhard. Als je de 2 pilaren aan de voorkant wil polijsten moet je eerst die laag er helemaal af schuren. Er zit nog een groef in, waar je met de schuurmachine dus weer niet in komt. Gewoon goed schoonmaken lijkt mij verstandiger.
Dat had ik gezien, het idee was inderdaad om ze goed schoon te maken, eventueel een beetje op te poetsen zodat ze weer glimmen maar die wilde ik sowieso niet gaan verven o.i.d. De tip om eens te kijken bij een autogarage, schade hersteller of een knutselaar is de moeite waard. Voor het gewone staal zou dit wel moeten volstaan denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simii
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-04 09:53

Simii

[u]bold[/u]

Ik reageer enkel op het praktische gedeelte;

Zandstralen is duur!
Ik heb ooit eens een prijsopgave gedaan bij 3 plekken voor een Powermac G5, allemaal kwamen ze grofweg uit op ~€100-150. En dat voor enkel de buitenkant / binnenkant. Zonder extra 'basements' / 'tussenschotten' / 'moederbordtray'.

Daarbij moet (voor het beste resultaat) de kast gedemonteerd worden. Alle panelen moeten in feite los zijn.
Daarna opschuren, dit kost veel, veel, veel werk.

Ik heb gehoord over bepaalde verven welke niet goed hechten met de materialen van de behuizing (of laklaag). Ik zou het eerst even testen op een plek waar het geen kwaad kan. Kijken dat de verf niet op een verkeerde manier met het materiaal / de laklaag reageert.

Het is uiteindelijk gewoon zwaar werk, duur, of beide :9

TL;DR
Kasten verven is niet niks, weet waar je aan begint.
Wil je het snel dan kost het geld.
Wil je het goedkoop dan kost het tijd.
Wil je het goedkoop en netjes dan kost het heel veel tijd :X

Tips?
Ik heb de volgende opties nog nooit volledig uitgewerkt, allicht is het iets?
- Carbon wrap / folie wrap
- Water-foliedip / H2O-foliedip

[ Voor 7% gewijzigd door Simii op 18-07-2017 23:35 ]

cursief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Xudonax schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 23:01:
[...]

Dat had ik gezien, het idee was inderdaad om ze goed schoon te maken, eventueel een beetje op te poetsen zodat ze weer glimmen maar die wilde ik sowieso niet gaan verven o.i.d. De tip om eens te kijken bij een autogarage, schade hersteller of een knutselaar is de moeite waard. Voor het gewone staal zou dit wel moeten volstaan denk ik?
Het gewone staal, dat zit eigenlijk alleen in het chassis, en aan de boven/achterkant. Dat hoef je niet te stralen, nergens voor nodig, stralen doe je als er dikke verflagen of roest af moet.
De zijkanten zijn van aluminium.

Maar inderdaad, zoals hierboven, een wrap over de zijpanelen en bovenkant is volgens mij best goed te doen. En kost je een paar tientjes.

[ Voor 9% gewijzigd door _ferry_ op 19-07-2017 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devillwithin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-03-2024
Een wrap is een goeie oplossing of als je een beetje creatief wilt zijn werkt plastidip ook nog wel :P neemt alleen wat tijd in beslag vanwege het drogen tussen de lagen zeker als je wit op zwart spuit zul je nogal wat lagen nodig hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIMBERWOLFS
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02:17
ik heb mij stacker st01 gewoon het plastic deel gewoon gespoten met verf van de dhz zaak . en ik had 2 x 12cm ventilator holes in de bovenkant gezaagd en daarna weer zilver gespoten.

prima resultaat , en net een zwarte metalen pc kast wit gespoten., uitstekend resultaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:31

World Citizen

FreeReef.nl

_ferry_ schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 20:45:
Je gaat denk ik een hoop moeite en verf nodig hebben om de geborsteld aluminium zijkanten mooi in de lak te krijgen. Eigenlijk vult een normale primer uit spuitbus dat niet goed op.
Je zal het eerst flink moeten schuren, wat dan weer lastig is vanwege randjes en hoekjes, maar het is te doen.
Zandstralen kan (langs een autogarage gaan, of een autoknutselaar), maar ook dan heb je nog een ruw oppervlak, afhankelijk van de korrel wellicht nog te grof om met een spuitbusje mooi in de lak te zetten.

Ow de dag dat ik erachter kwam dat De Gele flessen HG gootsteen onstopper die Anonizatielaag er gewoon in 5 minuten af heeft... wat scheelt me dat een bak schuren zeg.

Deze dus:
Gooi je geanonizeerd alliminium erin, en wrijf er met een badstoffen doek een beetje overheen. Het zal helemaal wit gaan schuimen en de anonizatie laat perfect los. Ik doe zijpanelen nu in 5 minuten compleet blank maken :D
Vervolgens in de MoTip primer, en dan met MoTip afspuiten in 3 lagen.

(OW EN NIET MET JE VINGERS AANRAKEN!!!!! Bij zowel de onstopper maar ook het uiteindelijk kale alluminium. Als je er met je vinger aan gaat zitten krijg je direct uitgebeten vlekken. Dus na het onstopper bad, met warm water afspoelen en met een schone doek droog maken en meteen in de primer. Hoe langer het alluminium bloot is, des te meer corosie.)

Afbeeldingslocatie: https://www.ah.nl.kpnis.nl/static/product/AHI_434d50303139383235_1_LowRes_JPG.JPG

[ Voor 12% gewijzigd door World Citizen op 20-07-2017 10:21 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunolan
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 05-03 22:04
is het niet het beste om een volledig nieuwe behuizing te kopen/maken of zeg ik nu iets heel raars ?

[ Voor 6% gewijzigd door teunolan op 21-07-2017 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Allereerst sorry voor de late reactie, maar wel heel hartelijk bedankt voor de reacties allemaal!
Simii schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 23:32:
Daarbij moet (voor het beste resultaat) de kast gedemonteerd worden. Alle panelen moeten in feite los zijn.
Daarna opschuren, dit kost veel, veel, veel werk.
De hele kast ligt al in onderdelen op zolder, zo ver uit elkaar als kon. Dat was ook wel nodig om het geheel schoon te maken :)
TL;DR
Kasten verven is niet niks, weet waar je aan begint.
Wil je het snel dan kost het geld.
Wil je het goedkoop dan kost het tijd.
Wil je het goedkoop en netjes dan kost het heel veel tijd :X

Tips?
Ik heb de volgende opties nog nooit volledig uitgewerkt, allicht is het iets?
- Carbon wrap / folie wrap
- Water-foliedip / H2O-foliedip
Dat het niet makkelijk was, daar was ik me al van bewust. Ik denk dat ik het voorlopig enkel bij de zwarte, metalen delen houd, dat moet het geheel wat eenvoudiger maken. Mijn ervaring met folie (op o.a. tablet en ramen) is dat het voor mij lastig netjes te krijgen is. Stomme lichtbellen :+ En weekenden genoeg in de zomer :P
_ferry_ schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 08:52:
[...]

Het gewone staal, dat zit eigenlijk alleen in het chassis, en aan de boven/achterkant. Dat hoef je niet te stralen, nergens voor nodig, stralen doe je als er dikke verflagen of roest af moet.
De zijkanten zijn van aluminium.
Oeps, ik was er eigenlijk van overtuigd dat de zijkanten ook van staal waren :'( Dat is best een domper op mijn plannen, want ik ging er vanuit dat de zijkant ook makkelijk te verwerken was...
World Citizen schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 10:15:
Deze dus:
Gooi je geanonizeerd alliminium erin, en wrijf er met een badstoffen doek een beetje overheen. Het zal helemaal wit gaan schuimen en de anonizatie laat perfect los. Ik doe zijpanelen nu in 5 minuten compleet blank maken :D
Vervolgens in de MoTip primer, en dan met MoTip afspuiten in 3 lagen.

(OW EN NIET MET JE VINGERS AANRAKEN!!!!! Bij zowel de onstopper maar ook het uiteindelijk kale alluminium. Als je er met je vinger aan gaat zitten krijg je direct uitgebeten vlekken. Dus na het onstopper bad, met warm water afspoelen en met een schone doek droog maken en meteen in de primer. Hoe langer het alluminium bloot is, des te meer corosie.)
Dan moet ik alleen wel een hele grote bak zien te vinden omdat de zijpanele de kleinste niet zijn XD Waarschijnlijk wel de beste optie als ik een verf kan vinden die goed op aluminium hecht. En waarschijnlijk een netter resultaat dan als ik met folie aan de gang ga XD Kwestie van een stuk koperdraad eraan zodat ik het eruit kan tillen zonder het aan te raken en dan kan het in de schoonmaak bak, de warm water bak, afdrogen en spuiten. Tegen de tijd dat het eerste paneel gespoten is kan de tweede uit de schoonmaak bak. En er is zelfs een winkel in de buurt die het verkoopt :D Dan zou het ineens nog maar een dagje werk zijn om alles netjes te krijgen.

Zou je enkel een primer aanraden of een gecombineerde primer/filler?
teunolan2002 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 16:23:
is het niet het beste om een volledig nieuwe behuizing te kopen/maken of zeg ik nu iets heel raars ?
Waar is de tweak gedachte daarin >:) Daarnaast, een EATX kast met schroefgaten voor de CPU koelers (want socket 771) is echt heel lastig te vinden. En kost zeker €150 en dan heb je zwart of wit te pakken, niet neon oranje of zo. Die optie heb ik al geprobeerd, dan vind je vooral kasten die wel EATX zijn, maar niet "volledig" EATX (12 inch bij 13 inch). Plus, zo is de kast wel écht uniek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisTum
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-05 17:23
Ik zelf heb mijn behuizing ingepakt met Warp-folie, wanneer je de iets duurdere varianten pakt welke voorzien zijn van een honing-graad motief kun je de luchtbellen er relatief makkelijk onderuit wrijven.

En als je met een haarfohn de folie warm maakt kun je hoekjes ook netjes afwerken. Het kost wel wat tijd en moeite maar in mijn geval gaf het zeker een goed resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/12836dd3920a991b1664fa81b7b30c94.jpg
Het is niet de beste foto kwaliteit, maar ter idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:30
Ik wil graag even duidelijkheid scheppen in het hele verhaal en de onduidelijkheid die mensen hierin zaaien.

Elk oppervlak is goed te spuiten en met primer te behandelen, mits je de juiste primer pakt. Sowieso is het helemaal kaal maken van een oppervlak ook compleet onzin en ook niet nodig voor een strak resultaat.

Het oppervlak schuren(dof maken dus niet kaal) is enkel dat je je primer een basis geeft om te hechten en dus niet om de kleur te verwijderen. Je kan dus prima je kast gewoon dof schuren met de hand. Waarna je erna met een primer je oppervlak weer egaal maakt en deze glad schuurt met een heel fijn korrel voor de kleur.

Ook wil ik even benadrukken dat je met het voorgestelde kleuren schema nooit wit moet gebruiken maar grijs als ondergrond. Dit omdat je er meer oneffenheden mee wegwerkt maar ook je kleuren beter zullen uitkomen door de pigmenten in de verf.

Het polijsten an je aluminium is prima te doen met polijstpasta voor de auto industrie en schuurpapier korrel 1800/2500 en niet al te veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:31

World Citizen

FreeReef.nl

[b][message=52037803,noline]
Het oppervlak schuren(dof maken dus niet kaal) is enkel dat je je primer een basis geeft om te hechten en dus niet om de kleur te verwijderen. Je kan dus prima je kast gewoon dof schuren met de hand. Waarna je erna met een primer je oppervlak weer egaal maakt en deze glad schuurt met een heel fijn korrel voor de kleur.
Ik heb dan toch de ervaring dat de verf lagen te dik worden. Neem bv bij een LianLi kast de Front bay Frontjes. Als je er die inzet met 2 lagen verf erop dan beschadig je al snel. Zeker als je eerst de borstel uit de anonizatielaag hebt dicht moeten spuiten.

Het kan zeker, maar een fles ontstopper en kaal alluminium geeft mijn voorkeur. Plamuren met primer is niet echt mijn ding.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-05 20:03
Volgens mij wil je het moeilijker maken dan strikt noodzakelijk. De meeste auto's worden nog niet zo goed als jij hierboven stelt voorbewerkt.

In principe voor spuiten heb je niet veel meer nodig dan opruwen van het oppervlak voor de primer, lichtjes opschuren, en dan de kleur eroverheen, en blanke lak als je het glossy wilt hebben. De reden dat je het opschuurt is om een mechanische grofheid te creëren waaraan de primer/verf kan hechten.

Voor het grootste deel zou ik niet teveel moeite nemen. Als je snel een redelijk resultaat wilt hebben, koop extra fijne scotchbrite (klikje), zorg ervoor dat alle glimmende oppervlakken dof zijn, en spray dan gelijk je witte verf erop. geen primer, en alleen clearcoat als je het glimmend wilt hebben.

Voor de oppervlakten in het zicht, moet je het zo gek maken als je zelf wilt. Ik ben niet bekend met hoe verf aan bewerkt aluminium hecht, dus wellicht moet dat eraf, maar dat weet ik niet zeker. Wat ik weet van anodisatie wordt het kneiterhard en bros, dus als je het gaat schuren vallen er (op microschaal) behoorlijk grote gaten in het oppervlak, dus dan moet je het wel primen om het oppervlak weer netjes te krijgen.

Maak je het glossy? pak een schuurmachine en een velletje 240 en zorg ervoor dat het oppervlak netjes vlak is en alles geraakt. Primer eroverheen (lekker dikke laag), met machine op 400 terugschuren, goed zorgen dat je de machine vlak houdt, en dan de kleur dekkend eroverheen spuiten, en dan de clearcoat.

Maak je het mat? Dan zie je oneffenheden een stuk minder, opschuren met 240, scotchbrite op de stukjes die niet ruw willen worden, primer eroverheen, beetje terugschuren en dan de kleur eroverheen.

Dat aluminium aan de voorkant kan je met een beetje zeer fijne polijstpasta weer heel netjes krijgen. :)
Pagina: 1