Problemen met GPU upgrade in Medion PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TacticalRooster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:25
Mijn vraag
Hey allemaal, Ik begin vanaf het begin. Ik had een Medion Erazer X5208D. i7 3770, 8GB RAM, 1TB HDD en een GTX670. Achteraf gezien had ik beter zelf wat kunnen bouwen maar destijds kon ik dit systeem voor een spotprijsje nieuw kopen.Twee jaar terug heb ik alle componenten uit de originele kast gehaald en in een Cooler Master N300 case geplaatst. Later voegde ik ook een 256GB SSD toe.
Een maand of 3 geleden gaf de GTX670 de geest. Tijdens het gamen kreeg ik artifacts, groene lijnen en donkere vierkanten, op het scherm. Vanalles geprobeerd maar de kaart was stuk lijkt mij. Nu heb ik om de GTX670 te vervangen een Asus GTX1060 Dual OC 6GB gekocht. Deze heb ik geïnstalleerd in de kast (hierbij netjes gewerkt natuurlijk gelet op statische elektriciteit etc) en hierna, volgens de manual, de PC opgestart en de driver-CD in de reader gedaan. Nu blijft de PC steken in het boot menu. Dit is een scherm waar ''Medion'' staat en aangeeft dat ik ofwel op Delete danwel F8 kan drukken om in menu's te komen. Geen van deze knoppen werken echter en ik blijf vast zitten in dit boot scherm. Nu heb ik hier heel specifiek op gezocht, en hier kwam uit dat veel mensen tegen hetzelfde aan lopen. Ik had hier compleet niet bij stilgestaan maar het is dus waarschijnlijk zo dat Medion het mobo gelockt heeft (dat kom ik vaak tegen als verklaring) op een dusdanige manier dat deze alleen werkt met de oorspronkelijke componenten, dus niet met mijn nieuwe GTX 1060. Nu roepen mensen online oplossingen als, installeer je BIOS opnieuw, maar aangezien de laatste update hiervan uit 2012 komt (van de medion website) doe ik dit liever niet, ook omdat ik niet weet of dit daadwerkelijk de oplossing is.
Voor zover ik er zelf uit kom heb ik het voor nu gereduceerd tot twee mogelijkheden;
- mijn moederbord upgraden (dit wordt moeilijk aangezien er nog maar weinig betaalbare 1155 socket borden te vinden zijn
- of het moederbord én de processor upgraden, dit omdat ik dus niet weet of mijn Windows ook op de processor zit gelockt. Ik ben dus bang dat wanneer ik een nieuw mobo alleen koop dat ik hier niks mee opschiet omdat de PC dan wederom een ander component detecteert.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Volgens speccy was het mobo een Intel H61 B3 (onder de naam MS-7728). Dit was een zwaar gereduceerd moederbord wat zelf bijvoorbeeld geen videouitgangen had. Daarom vond ik het ook raar dat nadat de GTX670 de geest had gegeven ik de HDMI hierin ingeplugt moest laten en alsnog wel beeld kreeg, danwel heel verstoord en games niet kon draaien).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zie bovenstaand.

Mijn vraag is dus eigenlijk concreet; is mijn denkwijze correct? Ik heb me heel lang niet meer in dit soort zakenverdiept aangezien alles tot nog toe prima werkte. En; wat kan ik nu het beste doen, mijn moederbord upgraden of het moederbord én de processor upgraden? Hoe zit het met windows? Werkt dit allemaal uberhaupt wel?
Excuses als het soms allemaal wat onduidelijk klinkt maar ik probeer het met mijn gelimiteerde kennis allemaal zo duidelijk mogelijk te krijgen.

Bij voorbaat dank!

Alle reacties

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Al met al zou ik zeggen dat je aan een nieuwe computer toe bent (alhoewel je niet aangeeft wat je nu hebt, maar goed...., zo wild is mijn gok niet.)

In jouw geval, nieuw mobo, nieuw geheugen, nieuwe cpu en nieuwe windows.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:50
Mjah, wat wel zonde is van de CPU. Die voldoet nog wel. TS: hou V&A actief in de gaten. Soms vliegt er een moederbord met 1155 socket langs voor een niet verschrikkelijke prijs (V&A aangeboden: Gigabyte GA-Z77MX-D3H bijvoorbeeld)

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:24
categorie: Moederborden

Vraag eens aan Omni of hij een goedkoop socket 1155 bordje te koop heeft.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• TacticalRooster
Reepje schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 14:30:
Al met al zou ik zeggen dat je aan een nieuwe computer toe bent (alhoewel je niet aangeeft wat je nu hebt, maar goed...., zo wild is mijn gok niet.)

In jouw geval, nieuw mobo, nieuw geheugen, nieuwe cpu en nieuwe windows.
Tja het was inderdaad sowieso wel tijd om weer een upgrade te doen. Jij raadt dus aan om het mobo, cpu en de RAM te upgraden? Dan moet hier inderdaad dus nieuwe windows bij moge deze gelockt zijn aan de componenten die er nu in zitten. Moet ik alleen even uitvogelen hoe ik dat ga doen aangezien de ''oude windows'' dan nog op mijn HDD en SSD staat.
Nat-Water schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 14:37:
Mjah, wat wel zonde is van de CPU. Die voldoet nog wel. TS: hou V&A actief in de gaten. Soms vliegt er een moederbord met 1155 socket langs voor een niet verschrikkelijke prijs (V&A aangeboden: Gigabyte GA-Z77MX-D3H bijvoorbeeld)
Goeie tip, alhoewel ik dus wel twijfel of ik dat dan niet beter kan laten schieten en dan zoals bovengenoemd de duurdere algehele upgrade uitvoeren aangezien ik dus vrees dat die ''lock'' ook aan de processor is verbonden en ik dus hetzelfde probleem zou hebben. Een volledige upgrade van Mobo, cpu en mogelijk dus ook ram zou dit dan misschien verhelpen.

[ Voor 38% gewijzigd door TacticalRooster op 18-07-2017 14:56 ]

• NitroX infinity
Nee, die lock zit in het bios van het moederbord ingebouwd. Alle onderdelen zijn op een ander moederbord prima te gebruiken.

Edit; is het misschien ook niet tijd om de voeding te vervangen?

[ Voor 21% gewijzigd door NitroX infinity op 18-07-2017 15:14 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• TacticalRooster
NitroX infinity schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 15:14:
Nee, die lock zit in het bios van het moederbord ingebouwd. Alle onderdelen zijn op een ander moederbord prima te gebruiken.

Edit; is het misschien ook niet tijd om de voeding te vervangen?
Oeh, dat klinkt wel gunstig, dan zou ik dus de huidige processor en Ram kunnen behouden met enkel de vervanging van het moederbord?

Ja een PSU upgrade had ik ook in gedachten. Mocht het zo zijn dat ik dus enkel met een mobo upgrade afkan en dus niet nieuwe cpu en ram ook nog eens hoef te kopen maakt dit qua budget wel makkelijker!

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10 01:30
Ja kijk inderdaad even bij deze tweaker voor een goed moederbord

https://tweakers.net/aanbod/user/145634/

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:45
Soms wil het wel eens helpen om de VGA van een specifieke fabrikant te proberen.

Ik weet dat bij oudere Medion PCs die gelocked waren grafische kaarten van MSI wel werkten omdat MSI het moederbord gemaakt had.

Verwijderd

voor als je nog steeds een upgrade wilt uitvoeren.

Dit zijn wat leuke setjes die je kunt overwegen.

Intel
ALTERNATE Upgrade Kit B250M BAZOOKA / i5 7400 / 8GB € 349,-
https://www.alternate.nl/...l/product/1330551?lk=9527

ALTERNATE Upgrade Kit GA-H110M-S2H / i3 7100 / 8GB € 234,90
https://www.alternate.nl/...l/product/1330545?lk=9527

AMD
ALTERNATE Upgrade Kit GA-AB350M-Gaming 3 / R5 1400 / 8 GB € 339,-
https://www.alternate.nl/...l/product/1357602?lk=9527

staat nog meer op in verschillende klassen.
ik weet niet hoe hoog je budget is maar dit is wel betaalbaar en kompleet

• NitroX infinity
Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 22:58:
voor als je nog steeds een upgrade wilt uitvoeren.

Dit zijn wat leuke setjes die je kunt overwegen.

Intel
ALTERNATE Upgrade Kit B250M BAZOOKA / i5 7400 / 8GB € 349,-
https://www.alternate.nl/...l/product/1330551?lk=9527

ALTERNATE Upgrade Kit GA-H110M-S2H / i3 7100 / 8GB € 234,90
https://www.alternate.nl/...l/product/1330545?lk=9527

AMD
ALTERNATE Upgrade Kit GA-AB350M-Gaming 3 / R5 1400 / 8 GB € 339,-
https://www.alternate.nl/...l/product/1357602?lk=9527

staat nog meer op in verschillende klassen.
ik weet niet hoe hoog je budget is maar dit is wel betaalbaar en kompleet
Nee dat zijn geen leuke setjes om te overwegen. Een Core i3 of i5 presteerd slechter dan de i7 die hij nu heeft. En die Ryzen presteerd niet beter genoeg om de kosten te verantwoorden.

• TacticalRooster
NitroX infinity schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 10:44:
[...]

Nee dat zijn geen leuke setjes om te overwegen. Een Core i3 of i5 presteerd slechter dan de i7 die hij nu heeft. En die Ryzen presteerd niet beter genoeg om de kosten te verantwoorden.
Ik heb inmiddels de beslissing gemaakt om een nieuw socket 1155 mobo te kopen. Ik hoop dat dit de problemen verhelpt. Zoniet dan zal ik toch moeten kijken naar een algehele upgrade. Allereerst dit proberen zodat ik inderdaad mijn processor toch kan behouden en hopelijk zo min mogelijk extra hoef uit te geven.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:50
Die keuze heb ik vorig jaar ook gemaakt - ik had exact hetzelfde probleem. Ik heb toen 2e hands een 1155 mobo gekocht via V&A, en eerlijk gezegd nog geen moment spijt gehad. Die processor gaat namelijk nog prima mee.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Pagina: 1