Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiles1312
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 29-05 19:24
Hallo iedereen,

Ik heb eens een vraagje ik heb een dan A4 sfx en ik zou daar graag een pc in bouwen ik heb hier twee processors liggen die ervoor kunnen dienen welke gebruik ik het best de ryzen of i7 voor warmte etc?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Voor warmte kun je het beste die 6700K overklokken, die wordt dan lekker warm. :+

Serieus: voor de Ryzen zijn volgens mij nog geen m-ITX moederborden leverbaar dus dan kom je al snel uit bij de i7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

@mstx pricewatch: Gigabyte AB350N-Gaming WiFi en pricewatch: Biostar Racing X370GTN - je kunt voor beide main chipsets al terecht :) .

@Emiles1312 De 6700k zal in single threaded scenario's en games waarschijnlijk de 1700 een stapje voor blijven, maar naarmate de tijd voortschrijdt of je gebruikt veel workload applicaties (beeld- of audiobewerking, rendering, etc.) dan zal de 1700 de 6700k ver achter laten.

http://cpu.userbenchmark....D-Ryzen-7-1700/3502vs3917

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiles1312
Ja maar ik heb nu de 1700 en dat Biostar mobo erin zitten maar het loopt altijd warm en daarom vraag ik mij af of ik beter de i7 van mijn andere pc erin zet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cor984
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-06 21:10
De ryzen worden wel iets warmer dan de i7. Maar dat is al lang zo bij de AMD processors.

Ik heb pas een ryzen systeem gebouwd en het is wel een zeer goede processor maar je moet wel de hitte kwijt kunnen.

Nog een vraag is wil je gaan overklokken?

Een biertje is nooit weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiles1312
neen misschien wel in mijn andere atx pc maar zeker niet in de kleine mini itx pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:31
Emiles1312 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 18:43:
Ja maar ik heb nu de 1700 en dat Biostar mobo erin zitten maar het loopt altijd warm en daarom vraag ik mij af of ik beter de i7 van mijn andere pc erin zet
Warm is een beetje een begrip waar je niet zoveel aan hebt. Wat is warm 70 graden 80 90 100? Je kan warmte ook oplossen door een betere airflow en welke cpu cooler gebruik je voor de Ryzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cor984
Bartosy schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 18:57:
[...]

Warm is een beetje een begrip waar je niet zoveel aan hebt. Wat is warm 70 graden 80 90 100? Je kan warmte ook oplossen door een betere airflow en welke cpu cooler gebruik je voor de Ryzen?
De kast die hij heeft zal niet de beste airflow hebben

Een biertje is nooit weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:11
cor984 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 18:56:
De ryzen worden wel iets warmer dan de i7. Maar dat is al lang zo bij de AMD processors.

Ik heb pas een ryzen systeem gebouwd en het is wel een zeer goede processor maar je moet wel de hitte kwijt kunnen.
Dat is gewoon niet waar. Ryzen is efficiënter dan Skylake en zelfs Kaby Lake. Kijk voor de gein maar eens naar deze review van TomsHardware. Zelfs een downclocked 7700K (naar 3.8Ghz) wordt net zo warm, of warmer, dan een Ryzen 7 1800X.

Een 1700X, of een 1700, blijven op stock aanzienlijk koeler; het verschil tussen een stock Ryzen 7 1700X en een stock Core i7 7700K is zo'n 13 graden, in het nadeel van Intel. De Intel chip is dan wel aanzienlijk hoger geclocked, maar we hebben het over een 4c/8t CPU versus een 8c/16t.

Daarbij is de gebruikte TIM van Intel gewoon slecht. Heb je geluk, dan kan je nog best leuk overclocken met een goede luchtkoeler of een 140mm/240mm AIO, heb je pech dan slaan de temperaturen al snel op hol. AMD heeft dat met Ryzen veel beter voor elkaar, daar zit de IHS vast gesoldeerd aan de chip

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cor984
klopt. Maar als je een Ryzen op dezelfde kloksnelheid brengt als intel (wat ik bij dat systeem heb uitgevoerd) dan zit je met je temperaturen aardig wat hoger.

En ja je hebt meer threads maar veel software is niet echt voor 16 threads geoptimaliseerd. Veel gebruiken maar 4.

en echt mee eens dat die TIM bagger is. Daarom voor overklocken gewoon een amd pakken met een goede koeling.

Een biertje is nooit weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Waarom dan geen 6 core ryzen 1600 en die op 4 gig zetten (of wat het maximum ook mag zijn zonder veel vcore verhoging). Heb je toch wat minder hitte dan een 1800X en voor de meeste taken zijn 6 cores / 12 threads ook wel voldoende.

De ryzens clocken trouwens op lucht en water niet echt fantastisch. Veel verder dan 4 gig komen ze niet.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiles1312
Bartosy schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 18:57:
[...]

Een Alpenföhn Silvretta met een Noctua A9 X14 Fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:45
Ik gebruikt ook een biostar gtn mini itx en ik had het idee dat de 1600x
Warmer wordt dan met andere mobo ik heb nu ook een mini itx van asrock
En daarop wordt 1600x cooler idle 30/32 dat was met de biostar meer richting de 40/42 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:41
Wellicht is het biostar mobo beter in staat de cpu fan op een langzamer toerental te laten draaien in idle, dat is eigenlijk alleen maar beter (ondanks de daarbij iets hogere temp).

Wat heb je nu exact voor problemen met warmte? De temperatuur van de processor of de opgewekte warmte die de ruimte in geblazen wordt? Of beide? En in welke mate dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiles1312
Bij mij wordt nu de cpu en het moederbord erg warm daarnet wou ik een blender intro renderen maar de cpu en het moederbord schoten beiden naar 80°c en daarna ben ik meteen gestopt met renderen en daalde de temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet jij zeker dat het om een 1700 en niet om een 1700X gaat ?
Emiles1312 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:35:
Hallo iedereen,

Ik heb eens een vraagje ik heb een dan A4 sfx en ik zou daar graag een pc in bouwen ik heb hier twee processors liggen die ervoor kunnen dienen welke gebruik ik het best de ryzen of i7 voor warmte etc?
1700, geen enkele twijfel over mogelijk. Idem als je kiest tussen de 7700k en de 1700. 4 kernen voldoet niet meer voor alle spellen en dat wordt alleen maar erger.
Moi_in_actie schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 20:04:
De Intel chip is dan wel aanzienlijk hoger geclocked, maar we hebben het over een 4c/8t CPU versus een 8c/16t.
Ook bij dezelfde klokfrequentie is het vermogen voor Ryzen per kern veel lager, misschien met uitzondering van 4,1/4,2 GHz aangezien Ryzen daar net in het sterkst stijgende deel van de V/f curve zit waar het voor Intel nog veel minder sterk stijgt. Helaas lieten ze na om bij die frequentie te testen. :)
Bij het overklokken van Skylake/Kaby Lake wordt het alleen maar erger en kan Ryzen inderdaad zelfs met alle kernen samen winnen van alle kernen samen bij Skylake/Kaby Lake. De node die AMD gebruikt voor Ryzen is speciaal ontwikkeld voor een laag vermogen.
Daarbij is de gebruikte TIM van Intel gewoon slecht.
Inderdaad.
cor984 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 20:15:
Maar als je een Ryzen op dezelfde kloksnelheid brengt als intel (wat ik bij dat systeem heb uitgevoerd) dan zit je met je temperaturen aardig wat hoger.
Om te beginnen, je kan Ryzen niet op dezelfde klokfrequentie brengen en je kan dus enkel Skylake/Kaby Lake - als het al niet locked is - op dezelfde klokfrequentie brengen. Zoals ik aangaf is Ryzen dan ook veel zuiniger - met dus lagere temperaturen -, misschien met uitzondering van 4,1/4,2 GHz afhankelijk van de sample die je hebt.
Snelheid heeft hier weinig mee te maken en het is louter toevaal dat je uberhaupt ongeveer dezelfde prestaties krijgt bij dezelfde klokfrequentie bij twee verschillende architecturen van twee verschillende bedrijven met een geheel andere node. De klokfrequentie bepaaalt hoe vaak per seconde de pipelines 'opschuiven' (elk stukje hardware doet iets met de data die het krijgt, levert of krijgt data of doet niets (NOP)), de combinatie van die klokfrequentie en die pipelines bepaalt wat de CPU kan doen. Heel erg toevallig blijken die pipelines bij Ryzen ongeveer net zoveel (net iets minder dan bij Skylake) te doen als bij Intel per klokfrequentie, zij het met enkele relevante verschillen (cacheverdeling, Infinity Fabric...).
En ja je hebt meer threads maar veel software is niet echt voor 16 threads geoptimaliseerd. Veel gebruiken maar 4.
Er is natuurlijk veel meer software dan enkel spelletjes. Het mag dan om een minderheid van de spelletjes gaan maar het is duidelijk een trend dat steeds een groter deel van de nieuwe spellen wel veel meer dan 4 threads nuttig gebruik en er zijn nu al spellen die 100% load geven bij de 7700k, laat staan de 6700k.
cor984 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 20:15:
klopt. Maar als je een Ryzen op dezelfde kloksnelheid brengt als intel (wat ik bij dat systeem heb uitgevoerd) dan zit je met je temperaturen aardig wat hoger.
Ik weet niet of dat dat waar is maar je moet dit wel goed beseffen, juist omdat Ryzen een fatsoenlijk gesoldeerde (met een piepklein beetje goud erbij) heatspreader heeft staat de CPU beter via het metaal eromheen af aan de lucht in de kast. Dat is juist positief, je wil immers die warmte weg hebben van de transistors die op de die van de CPU zitten. ;)
Als je een piepklein kastje met een slechte ventilatie hebt, tja, dan wordt het natuurlijk een lastig verhaal. Ook voor bijvoorbeeld grafische kaarten. To each his own, geef mij maar een uit de kluiten gewassen midtower die gemakkelijk die warmte uit de kast werkt.
Aangezien hij een klein kastje heeft zou ik aanraden om eens de spanning zoveel mogelijk te verlagen als waarmee je 3,7/3,8 GHz haalt, afhankelijk van hoeveel geluk hij heeft met zijn sample.

PS, om die reden wordt voor kleine kastjes een grafische kaart blowerkoeler aanbevolen terwijl voor grotere kasten een kaart met goede open koelers (en een stevige heatsink) wordt aanbevolen, bij zo'n kast kan je het aan de kast overlaten om alle warmte weg te werken, bij een klein kastje helpt het als die blowerkoeler direct de lucht naar buiten de kast plaatst.

[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2017 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:07
Emiles1312 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 23:11:
Bij mij wordt nu de cpu en het moederbord erg warm daarnet wou ik een blender intro renderen maar de cpu en het moederbord schoten beiden naar 80°c en daarna ben ik meteen gestopt met renderen en daalde de temperatuur
Vertel eens wat meer en/of post eens een plaatje van je temps, voltages, clocksnelheden en bios instellingen. Ik heb hier een 1700 draaien op 3,6GHz (load voltage 1.336V) en onder load (prime 95) wordt ie niet warmer dan 73 graden. De package temp (hoogste temp van de heetste core) daarentegen worden warmer dan 90 graden en dat is mag. Weet je zeker dat je niet de core temps uitlas in plaats van de processor temps?
Volgens mij heb ik het fout. Ik moet nog eens wat meer uitlees programma's testen. De package temp is wel waar je naar moet kijken. Maar als je een keer rendert en de temp komt boven de 80 graden is er geen man overboord.

Waar lees je trouwens de moederbord temp mee uit? Onder load is die hier 20 graden koeler dan de Cpu.

En draait je fan niet op slechts 70% of iets (te passief fan profiel)

[ Voor 20% gewijzigd door Fleximex op 19-07-2017 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-08 03:28
Hebben jullie het over de Ryzen temperaturen voor of na de fix ?

http://www.guru3d.com/new...e-c-reporting-offset.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
@Emiles1312 Ik heb eerder het idee dat combinatie snelle processor/gpu?/koeling het probleem is.

Het is ook wel een snelle cpu in een zo klein mogelijk kastje proppen hoor, dan moet je precies weten wat je aan het doen bent om geen problemen te krijgen.

Kun je precies aangeven wat er buiten moederbord en cpu precies in zit? Dus o.a. voeding, gpu en welke ventilators.

[ Voor 26% gewijzigd door White Feather op 19-07-2017 04:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 00:12:
Weet jij zeker dat het om een 1700 en niet om een 1700X gaat ?

[...]

1700, geen enkele twijfel over mogelijk. Idem als je kiest tussen de 7700k en de 1700. 4 kernen voldoet niet meer voor alle spellen en dat wordt alleen maar erger.
Heb je hier een bron van? Binnen PC gaming zijn 4 cores nog altijd meer dan genoeg, dual core met hyperthreading is wat zonde tegenwoordig maar verder...
Dat games meer cores gaan gebruiken zal vast wel, de vraag is of dat binnen vijf jaar aanzienlijk gaat veranderen dat een 4 core niet genoeg is.
Op 4K zal het niet genoeg zijn maar daar gaat het hier niet over, op 1080p is elke i5/i7/Ryzen zat... (De 'U' Intels even negeren)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiles1312
White Feather schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 04:17:
@Emiles1312 Ik heb eerder het idee dat combinatie snelle processor/gpu?/koeling het probleem is.

Het is ook wel een snelle cpu in een zo klein mogelijk kastje proppen hoor, dan moet je precies weten wat je aan het doen bent om geen problemen te krijgen.

Kun je precies aangeven wat er buiten moederbord en cpu precies in zit? Dus o.a. voeding, gpu en welke ventilators.
Er zit nu een Sharkoon SFX-L 500W 80Plus Gold in de gpu is nu een msi gtx 980ti gaming maar heb vandaag een gtx 980 founders edition dus blower koeler binnen gekregen en op de cpu koeler zit een noctua fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiles1312
Fleximex schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 00:50:
[...]

Vertel eens wat meer en/of post eens een plaatje van je temps, voltages, clocksnelheden en bios instellingen. Ik heb hier een 1700 draaien op 3,6GHz (load voltage 1.336V) en onder load (prime 95) wordt ie niet warmer dan 73 graden. De package temp (hoogste temp van de heetste core) daarentegen worden warmer dan 90 graden en dat is mag. Weet je zeker dat je niet de core temps uitlas in plaats van de processor temps?
Volgens mij heb ik het fout. Ik moet nog eens wat meer uitlees programma's testen. De package temp is wel waar je naar moet kijken. Maar als je een keer rendert en de temp komt boven de 80 graden is er geen man overboord.

Waar lees je trouwens de moederbord temp mee uit? Onder load is die hier 20 graden koeler dan de Cpu.

En draait je fan niet op slechts 70% of iets (te passief fan profiel)
Waar kan ik dat zien op hoeveel% de fan draait ik hoor wel als ik bijvoorbeeld cinebench draai dat de fan ineens veel harder gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:07
Emiles1312 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:01:
[...]

Waar kan ik dat zien op hoeveel% de fan draait ik hoor wel als ik bijvoorbeeld cinebench draai dat de fan ineens veel harder gaat
HWMonitor of HWInfo bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

RGAT schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 05:56:
[...]

Heb je hier een bron van? Binnen PC gaming zijn 4 cores nog altijd meer dan genoeg
Tal van video's waarin ze de CPU's hun load lieten zien tijdens het gamen. Het hangt natuurlijk ook af van de grafische kaart en de grafische instellingen maar je krijgt zeker die CPU's op 100% load met sommige spellen. Hier een willekeurig voorbeeld:

Vanaf de 6de minuut. Houd er ook rekening mee dat niet elke 7700k overklokt tot 5,0 GHz, 4,5-4,6 is realistischer als je niet delidt.

Ik denk dat jij mijn punt mist. Ik stel niet dat je met een quadcore CPU niet meer goed kan gamen, hoewel je in bepaalde omstandigheden wel extra microstutter krijgt op het moment dat die load 100% bedraagt. Ik stel dat een quadcore momenteel een slechte aankoop is en dat als je twijfelt tussen een quadcore en een octacore dat je dan beter voor de octacore kiest, in het bijzonder als je langer dan 2 jaar met je CPU wil doen.
Op 4K zal het niet genoeg zijn
Hoe kom jij erbij dat je bij 4k de CPU zwaarder belast? :?
Zo werkt het niet. Hoe lager de FPS van de grafische kaart hoe minder werk de CPU heeft.
de vraag is of dat binnen vijf jaar aanzienlijk gaat veranderen dat een 4 core niet genoeg is
Moet ik er vlaggetjes bij tekenen alvorens het duidelijk is? Nu, in 2017, zijn er al spellen waarbij 4 kernen niet genoeg is als je graag microstutter voorkomt voor zo ver dat door het niet bijbenen door de CPU ontstaat. Deze spellen waren er al in 2016. Het zal alleen maar veel 'erger' worden in de komende jaren aangezien de multicoresupport veel beter is geworden. Het is duidelijk een trend. Een quadcore is in 2017 geen verstandige aankoop voor de prijsbewuste consument die graag 3-6 jaar of langer met zijn CPU wil doen. Minstens zo belangrijk, er zijn maar heel erg weinig redenen om wel voor die quadcore te kiezen en gaming is niet een van die redenen want je zal echt niet een mindere performance merken met een 6800k of een 1700 dan bij een 7700k, tenzij het om een zeer slecht geoptimaliseerd spel gaat. Het verschil tussen 110 en 150 FPS merk je gewoon niet, het verschil tussen 80 en 85 FPS ook niet. Als je het al zou merken dan merk je het minder sterk dan de microstutter bij andere spellen die 100% load geven.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2017 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move PMG -> CAA

2) CAA beleid
Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Voor sommige componenten kun je in dit forum al beginnen met lezen van het *Algemeen Advies*. Doe dit dan ook voordat je hier post!
Post je zelf bedachte onderdelen met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten.
Een topicstart van krap twee regels (en volgende posts die even karig zijn) voldoet daar zeker niet aan. Dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.