Weet jij zeker dat het om een 1700 en niet om een 1700X gaat ?
Emiles1312 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:35:
Hallo iedereen,
Ik heb eens een vraagje ik heb een dan A4 sfx en ik zou daar graag een pc in bouwen ik heb hier twee processors liggen die ervoor kunnen dienen welke gebruik ik het best de ryzen of i7 voor warmte etc?
1700, geen enkele twijfel over mogelijk. Idem als je kiest tussen de 7700k en de 1700. 4 kernen voldoet niet meer voor alle spellen en dat wordt alleen maar erger.
Ook bij dezelfde klokfrequentie is het vermogen voor Ryzen per kern veel lager, misschien met uitzondering van 4,1/4,2 GHz aangezien Ryzen daar net in het sterkst stijgende deel van de V/f curve zit waar het voor Intel nog veel minder sterk stijgt. Helaas lieten ze na om bij die frequentie te testen.

Bij het overklokken van Skylake/Kaby Lake wordt het alleen maar erger en kan Ryzen inderdaad zelfs met alle kernen samen winnen van alle kernen samen bij Skylake/Kaby Lake. De node die AMD gebruikt voor Ryzen is speciaal ontwikkeld voor een laag vermogen.
Daarbij is de gebruikte TIM van Intel gewoon slecht.
Inderdaad.
Om te beginnen, je kan Ryzen niet op dezelfde klokfrequentie brengen en je kan dus enkel Skylake/Kaby Lake - als het al niet locked is - op dezelfde klokfrequentie brengen. Zoals ik aangaf is Ryzen dan ook veel zuiniger - met dus lagere temperaturen -, misschien met uitzondering van 4,1/4,2 GHz afhankelijk van de sample die je hebt.
Snelheid heeft hier weinig mee te maken en het is louter toevaal dat je uberhaupt ongeveer dezelfde prestaties krijgt bij dezelfde klokfrequentie bij twee verschillende architecturen van twee verschillende bedrijven met een geheel andere node. De klokfrequentie bepaaalt hoe vaak per seconde de pipelines 'opschuiven' (elk stukje hardware doet iets met de data die het krijgt, levert of krijgt data of doet niets (NOP)), de combinatie van die klokfrequentie en die pipelines bepaalt wat de CPU kan doen. Heel erg toevallig blijken die pipelines bij Ryzen ongeveer net zoveel (net iets minder dan bij Skylake) te doen als bij Intel per klokfrequentie, zij het met enkele relevante verschillen (cacheverdeling, Infinity Fabric...). En ja je hebt meer threads maar veel software is niet echt voor 16 threads geoptimaliseerd. Veel gebruiken maar 4.
Er is natuurlijk veel meer software dan enkel spelletjes. Het mag dan om een minderheid van de spelletjes gaan maar het is duidelijk een trend dat steeds een groter deel van de nieuwe spellen wel veel meer dan 4 threads nuttig gebruik en er zijn nu al spellen die 100% load geven bij de 7700k, laat staan de 6700k.
Ik weet niet of dat dat waar is maar je moet dit wel goed beseffen, juist omdat Ryzen een fatsoenlijk gesoldeerde (met een piepklein beetje goud erbij) heatspreader heeft staat de CPU beter via het metaal eromheen af aan de lucht in de kast. Dat is juist positief, je wil immers die warmte weg hebben van de transistors die op de die van de CPU zitten.

Als je een piepklein kastje met een slechte ventilatie hebt, tja, dan wordt het natuurlijk een lastig verhaal. Ook voor bijvoorbeeld grafische kaarten. To each his own, geef mij maar een uit de kluiten gewassen midtower die gemakkelijk die warmte uit de kast werkt.
Aangezien hij een klein kastje heeft zou ik aanraden om eens de spanning zoveel mogelijk te verlagen als waarmee je 3,7/3,8 GHz haalt, afhankelijk van hoeveel geluk hij heeft met zijn sample.
PS, om die reden wordt voor kleine kastjes een grafische kaart blowerkoeler aanbevolen terwijl voor grotere kasten een kaart met goede open koelers (en een stevige heatsink) wordt aanbevolen, bij zo'n kast kan je het aan de kast overlaten om alle warmte weg te werken, bij een klein kastje helpt het als die blowerkoeler direct de lucht naar buiten de kast plaatst.
[
Voor 108% gewijzigd door
Verwijderd op 19-07-2017 00:40
]