Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Piekstroom doorgronden

Pagina: 1
Acties:

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Om van het standby verbruik af te zijn en toch gemak te hebben, zit de computerapparatuur op mijn bureau in één geschakelde stekkerdoos. Bij het inschakelen daarvan springt soms de stop eruit (nou ja.. de zekeringsautomaat dus, meterkast anno 2008. N.B. NIET de aardlekschakelaar. Ook bij lange na niet de 16A die de groep mag hebben erop aangesloten.)

Ik dacht dat dit aan de schakelaar van het stekkerblok lag en wilde toch nog een overspanningsbeveiliging. Dus zit er nu een beveiligd blok van APC tussen. Maakt geen verschil, dus ik ben gaan bijlezen. Verschillende topics hier op GoT aangetroffen :). De belangrijkste info die ik gevonden heb (komt op verschillende plekken langs en) stond hier mooi bij elkaar:
keur0000 schreef op maandag 22 november 2010 @ 13:24:
Voor iedereen die ongeveer weet hoe een PSU werkt;

Op het moment dat je spanning op de PSU zet ziet het electrictietsnet een kortsluiting,
Dit is bij iedere geschakelde voeding het geval, na enkele ms zal de piekstroom snel terug lopen, o.a. door het opladen van de condensatoren en een tegen emk in de smoorspoel.
De oplossing voor dit soort problemen kan worden gezocht in trage smeltpatronen (type GL) of een trage installatieautomaat (type C).
Vooral het plaatsen van meerdere PC's op dezelfde eindgroep kan grote problemen veroorzaken.
Bron: sr. technicus met 30 jaar werkervaring in het bouwen van datacenters ;)
Elders las ik enkele keren dat "kortsluiting" wat overdreven is; dat voedingen geacht worden hun aanloopstroom wel wat in te perken.

Wat ik nu graag wil weten:
  • Welke apparaten hebben dit type voeding? Ik dacht eigenlijk dat we nauwelijks nog anders hebben. (Is dit dan een steeds vaker voorkomend probleem?)
  • Wat is voor de verschillende voedingen een normale, als acceptabel geziene piekstroom? Is er een vuistregel van bijvoorbeeld X maal de aansluitwaarde? (Vb: 300W voeding (aansluitwaarde) x3 -> max piek 3,9A.)
Ik wil graag doorgronden (liefst in het algemeen, incl. LED-verlichting) wat ik verantwoord en probleemloos aan kan sluiten. Specifiek heb ik twee PCs, drie monitoren (17 en 19" TFT), en twee speakersetjes op dit stekkerblok aangesloten. De zwaardere PC, 500W voeding, gebruik ik niet vaak meer en kon ik ook aan de achterzijde geheel uitschakelen. Makkelijke aanpassing en naar ik vermoed een groot verschil.. maar dat giswerk haal ik er graag 'n beetje uit. Dus ik hoop dat één van de guru's kan me kan helpen voedingen weer wat beter te snappen :).

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Staat alles dat aangesloten is op dat stekkerblok ook "aan"? Of schakel je eerst het stekkerblok in, en vervolgens doe je de computer en randapparatuur aan?

Wat gebeurt er als je het een voor een doet? Is het dan nog steeds de voeding van de computer of werkt het dan wel "normaal"?

• Gwaihir
  • Niet online
"Is" het de voeding van de (oude) computer? Deze gaat nu ca. 15 jaar mee (!) en heeft nog nooit op inpluggen of inschakelen een stop eruit gegooid.

Wat ik doorgaans gebruik staat uiteraard 'aan'. Dat is het idee van zo'n blok. Oude computer (500W voeding) staat uit (sinds gister dus helemaal, achterzijde voeding), monitor en speakers staan uit. Nieuwe computer schakelt zichzelf in als hij spanning detecteert (hier zit enige vertraging in, hij 'staat' dus niet zozeer gelijk aan, maar schakelt aan, 300W voeding), beide monitoren staan aan, speakers staan aan.

Het werkt de meeste keren normaal. Pakweg 1 op de 8 à 10 keer gaat het fout. Dat is m.i. te weinig om betrouwbare 'losse' tests te kunnen doen. Het is ook niet relevant voor de piekstroom die gaat lopen zodra er spanning op de apparaten komt - tenzij ik ze er voortdurend in en uit ga pluggen. Dat is dan ook niet mijn vraag: ik wil juist 'ns kunnen inschatten welke apparaten zo'n piek veroorzaken en wat voor piek ik mag verwachten.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het maakt ook nog uit in welk deel van de sinus je de schakelaar omzet.
Als de sinus dicht bij nul is zal de stop minder snel springen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
De hoogte van de inschakelpiek is lastig te voorspellen, dit is afhankelijk van het moment waarop je inschakelt (zoals @Juup al zegt), maar ook van de voeding zelf; Bij goede voedingen worden er maatregelen getroffen om de inschakelpiek te beperken, dan zal het inderdaad om een factor in de single digits gaan. Bij goedkopere voedingen wordt dit nogal eens "weggeoptimaliseerd", waardoor de inschakelpiek tientallen keren hoger kan zijn dan de nominale stroom.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je (tijdelijk) een oscilloscoop kan scoren dan moet dit wel inzichtelijk te maken zijn.
Dan weet je iig welke voeding met slechtst is.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
TommyboyNL schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 16:46:
Bij goedkopere voedingen wordt dit nogal eens "weggeoptimaliseerd", waardoor de inschakelpiek tientallen keren hoger kan zijn dan de nominale stroom.
Tientallen keren hoger dan de nominale stroom is sowieso normaal voor een moderne ATX voeding.

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/reviews/SuperFlower/SF-750F14EG/images/inrush_current.png
https://www.techpowerup.c...Flower/SF-750F14EG/5.html

Het gemiddelde ligt ergens rond de 50A, waarbij de laagste op zo'n 25A uitkomen en de hoogsten toch wel richting de 100A gaan, in de minst ideale situatie.
Gwaihir schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:04:
Welke apparaten hebben dit type voeding? Ik dacht eigenlijk dat we nauwelijks nog anders hebben. (Is dit dan een steeds vaker voorkomend probleem?)
Alle moderne goede efficiënte voedingen.
Wat is voor de verschillende voedingen een normale, als acceptabel geziene piekstroom? Is er een vuistregel van bijvoorbeeld X maal de aansluitwaarde? (Vb: 300W voeding (aansluitwaarde) x3 -> max piek 3,9A.)
Geen vuistregel, is afhankelijk van het interne design en de ingebouwde aanloopstroombeperking.
Juup schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 18:55:
Als je (tijdelijk) een oscilloscoop kan scoren dan moet dit wel inzichtelijk te maken zijn.
Dan weet je iig welke voeding met slechtst is.
Met een standaard oscilloscoop met standaard probe kun je het niet meten. Daarnaast is het ook niet even simpel te doen, omdat je spanning altijd precies op het juiste punt moet onderbreken. Daar is wel apparatuur voor, maar dat hebben niet veel mensen.

[ Voor 14% gewijzigd door -The_Mask- op 19-07-2017 12:05 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Gwaihir
  • Niet online
Qua meten: ik heb een verbruiksmeter, die ook max A aangeeft. Uitgeprobeerd op één van de monitoren: registreert inderdaad geen piek. Of iets goed gaat, valt alleen achter te komen met pure trial en error dus :(.

Volgens het overzicht van de fabrikant van de installatie automaten (Hager) hoort een wandcontactdoos in een woning op een B te zitten. Kennelijk is het dus nog niet de bedoeling die automaten massaal voor C-karakteristiek om te wisselen. (De huidige automaat heeft inderdaad een B-karakteristiek.) Een 16A B vliegt er volgens dat overzicht uit bij 96A (na 0,01s).

Afijn, terwijl ondertussen vrijwel alle stekkerblokken met aan/uit schakelaar in de winkels liggen, is het daadwerkelijk gebruiken daarvan dus steeds minder mogelijk? Lekker krom |:(. Maar, ik ben wel 'n stuk wijzer geworden. Bedankt, allen :).

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:47
Je bent wel heel snel tevreden. Het probleem is waarschijnlijk groter dan je denkt (althans er zijn veel meer variabelen)
1 - Je verbruiksmeter meet geen piekstroom / spanning. Daar zijn ze te traag voor.
2 - Er zit vast meer op die groep die uitgaat. Dat moet je ook meetellen in je totale belasting op je zekering.
3 - Bij een oudere voeding kan het zijn dat de condensatoren aan het uitdrogen zijn (of soms bol staan). Hierdoor kan je inschakelpiek hoger worden dan de voeding specificeert.
etc. etc.
Dus simpelweg de stekkerblokken de schuld geven hoeft niet zo te zijn.. ;)

• Gwaihir
  • Niet online
Eh? Heb je het topic gelezen, of de laatste post? Nl. voor 1,2, en '4': zie het topic.

Ten aanzien van 3: heb je specificaties voor me dan? Graag! De frustratie is nu juist dat die er kennelijk niet zijn, m.u.v. de geposte testresultaten van (specifieke exemplaren van) specifieke modellen voedingen.
Pagina: 1