Om van het standby verbruik af te zijn en toch gemak te hebben, zit de computerapparatuur op mijn bureau in één geschakelde stekkerdoos. Bij het inschakelen daarvan springt soms de stop eruit (nou ja.. de zekeringsautomaat dus, meterkast anno 2008. N.B. NIET de aardlekschakelaar. Ook bij lange na niet de 16A die de groep mag hebben erop aangesloten.)
Ik dacht dat dit aan de schakelaar van het stekkerblok lag en wilde toch nog een overspanningsbeveiliging. Dus zit er nu een beveiligd blok van APC tussen. Maakt geen verschil, dus ik ben gaan bijlezen. Verschillende topics hier op GoT aangetroffen
. De belangrijkste info die ik gevonden heb (komt op verschillende plekken langs en) stond hier mooi bij elkaar:
Wat ik nu graag wil weten:
.
Ik dacht dat dit aan de schakelaar van het stekkerblok lag en wilde toch nog een overspanningsbeveiliging. Dus zit er nu een beveiligd blok van APC tussen. Maakt geen verschil, dus ik ben gaan bijlezen. Verschillende topics hier op GoT aangetroffen
Elders las ik enkele keren dat "kortsluiting" wat overdreven is; dat voedingen geacht worden hun aanloopstroom wel wat in te perken.keur0000 schreef op maandag 22 november 2010 @ 13:24:
Voor iedereen die ongeveer weet hoe een PSU werkt;
Op het moment dat je spanning op de PSU zet ziet het electrictietsnet een kortsluiting,
Dit is bij iedere geschakelde voeding het geval, na enkele ms zal de piekstroom snel terug lopen, o.a. door het opladen van de condensatoren en een tegen emk in de smoorspoel.
De oplossing voor dit soort problemen kan worden gezocht in trage smeltpatronen (type GL) of een trage installatieautomaat (type C).
Vooral het plaatsen van meerdere PC's op dezelfde eindgroep kan grote problemen veroorzaken.
Bron: sr. technicus met 30 jaar werkervaring in het bouwen van datacenters
Wat ik nu graag wil weten:
- Welke apparaten hebben dit type voeding? Ik dacht eigenlijk dat we nauwelijks nog anders hebben. (Is dit dan een steeds vaker voorkomend probleem?)
- Wat is voor de verschillende voedingen een normale, als acceptabel geziene piekstroom? Is er een vuistregel van bijvoorbeeld X maal de aansluitwaarde? (Vb: 300W voeding (aansluitwaarde) x3 -> max piek 3,9A.)