Magura remmen probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemstemi
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-10-2024
Ik kocht 6 maand geleden een nieuwe Kalkhoff fiets met Magura HS11 remmen. Sinds het begin merk ik dat ik mijn remhendels na verloop van tijd steeds verder moet trekken om genoeg stopkracht te krijgen, tot ze na een tijdje helemaal niet meer remmen. In dat half jaar tijd heb ik al 2x mijn achterrem moeten laten ontluchten en nu kan ik de voorrem ook bijna helemaal tot het handvat trekken + achterrem begint ook weer kracht te verliezen.

Als ik mijn fietsenmaker hierop aanspreek dat dit toch niet normaal is zegt die dat dat sterk afhankelijk is van gebruik... Dus dat komt er op neer dat de remmen om de 2/3 maand (+- 600 à 900km) moeten ontlucht worden? 8)7 Heeft nog iemand dit probleem met Magura remmen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

http://www.magura.com/media/1727/hs11_hs33_2014_nl_05.pdf ? Er staat niet eens een interval genoemd dus ik kan me voorstellen dat onderhoud vaker nodig kan zijn.

Bel desnoods eens met de distributeur?
Juncker Bike Parts
Service Partner / -Center
Wilmersdorf 37
7327 AD Apeldoorn
+31 318 55 30 30

Maar wat is de officiele reaktie van Kalkhoff? Zij hebben tenslotte het remsysteem als "default" geleverd dus de werking/garantie gaat initieel via de verkoper (fietsenwinkel) en daarna pas via Kalkhoff.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:13

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb inmiddels 2 fietsen gehad met Magura HS11 remmen (één ooit gestolen, één nog in bezit) en m'n vader heeft een ligfiets met Magura HS11 remmen. Bij geen van de 3 is het ooit nodig geweest om de remmen te ontluchten of zelfs maar de vloeistof te vervangen. Dat zou ook niet nodig hoeven zijn, omdat op het vervangen van de remblokken na, het systeem geheel onderhoudsvrij is. De hydrauliek is een gesloten systeem en er wordt geen gebruik gemaakt van hygroscopische vloeistof (met andere woorden, het trekt geen vocht aan).

Om de 2 à 3 maanden de remmen moeten ontluchten is echt niet correct en betekent dat er ergens een lek zit. De olie in het systeem is mineraal met een hoog verdamppunt. Je zou dus vettigheid moeten kunnen vinden op de plaatsen waar het lekt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemstemi
Fietsenwinkel zegt dat het aan het gebruik ligt. Ik rij woon-werkverkeer op plat traject dus zwaar remmen moet ik niet. Ze willen er zo veel mogelijk geld uitslaan heb ik de indruk want het ontluchten valt niet onder de garantie volgens hen... Maar dan nog, om de 2/3 maand ontluchten is niet wat ik verwacht van een onderhoudsarme rem (volgens handleiding). Bij Kalkhoff zelf kan ik niemand contacteren, zij zeggen van dit via de fietsenwinkel op te lossen.

Magura contacteren kan ik idd nog proberen, thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Mijn Gazelle Medeo ultra uit 2013 heeft ook Magura HS11 remmen. En Ik heb er nu 5500km mee gefietst. En nog nooit heb ik iets gemerkt van afnemende remkracht. De hendels zijn nog net zo strak en hard als dag 1.

Er is dus duidelijk iets mis met het remsysteem. Regelmatig ontluchten hoort gewoon niet.

[ Voor 7% gewijzigd door kendo op 18-07-2017 22:02 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:13

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

hemstemi schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:18:
Fietsenwinkel zegt dat het aan het gebruik ligt. Ik rij woon-werkverkeer op plat traject dus zwaar remmen moet ik niet. Ze willen er zo veel mogelijk geld uitslaan heb ik de indruk want het ontluchten valt niet onder de garantie volgens hen... Maar dan nog, om de 2/3 maand ontluchten is niet wat ik verwacht van een onderhoudsarme rem (volgens handleiding). Bij Kalkhoff zelf kan ik niemand contacteren, zij zeggen van dit via de fietsenwinkel op te lossen.

Magura contacteren kan ik idd nog proberen, thx!
Nogmaals, dat is complete onzin. De eerste fiets heb ik iets van 10 jaar gehad, eerst bijna dagelijks 10 km enkele reis mee gereden van huis naar Universiteit of stad, later dagelijks korte ritten door een binnenstad. Die fiets heeft geen enkel ander onderhoud aan de remmen gehad dan af en toe nieuwe blokjes.

Het enige wat ik weet wat een lekkage zou kunnen veroorzaken, is als er een zijwaartse klap op de remhendel heeft plaatsgevonden. Maar in alle jaren dat ik nu ervaring heb met dit systeem, is mij dat nog nooit overkomen.

Je kan natuurlijk de pech hebben dat er wel een lek bij je in het systeem zit, maar dat je daarvoor iedere 2 à 3 maanden terug zou moeten komen, is natuurlijk idioot.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mijn Gazelle Ultimate C1 heeft ook deze remmen en hoewel ik hem pas een maand of 8-9 heb, heb ik nog nooit hoeven ontluchten. Ik merk ook nauwelijks verloop in hoever ik de remmen moet aantrekken, uiteraard vast wel een klein beetje met het verslijten van de remblokjes, maar dat is echt minimaal en om eerlijk te zijn onmerkbaar. Die lucht moet ergens vandaan komen en dat zal waarschijnlijk inderdaad lekkage zijn. Zeker als het zo snel gebeurt moet dat gat toch terug te vinden zijn door, zoals deepbass909 zegt te zoeken naar vettige afzetting ergens.

[ Voor 25% gewijzigd door Grrrrrene op 19-07-2017 07:25 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

HS-11 staan juist bekend om hun duurzaamheid en lange levensduur. Onverwoestbare krengen die je bij wijze van met olijfolie kan vullen als je niets anders hebt ergens op fietsvakantie in Italië ofzo. Regelmatig ontluchten is zeker niet de bedoeling.

Je zou de fiets eens een weekend weg kunnen zetten met elastiek om de remgreep+handvat, zodat hij hem stevig inknijpt. Wellicht zie je dan dat hij;
- meer richting handvat gaat (even opmeten hoeveel)
- er ergens olie tussen leiding en aansluiting of langs cilinder/zuiger gelekt komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
@hemstemi Uiteraard slijten je remblokjes, slijtage zorgd voor meer afstand.
Bijstellen kun je zelf met de kleinste inbussleutel in het handvat.

Als er lucht in kan, moet er ook olie uit zijn, de kabel zat immers vol, anders kon je eerst echt niet remmen. Zie je plekjes waar het glimt? Het kan bij de vulschroeven zijn (handvat of schroef bij rem met 1 leiding er in), of bij leiding aansluitingen.

Als een fietsenmaker ooit de schroef er scheef heeft ingedraaid kan het schroefdraad kapot zijn gegaan en daarmee de afsluiting minder goed. Een heel dun ringetje er tussen kan dan soms helpen.

Je kunt zelf een na-vul-setje kopen (G: "Magura Mini Service Bleed Kit" of "magura service kit" kosten ~€29,95) , als ik een fiets 2e hands koop, vul ik een leiding opnieuw, zo weet je zeker dat alle lucht er uit is (voordat je dat doet, wel eerst handvat schroef helemaal uit draaien!). Vang de olie op die uit de leiding komt. Als die nog mooi schoon is, kun je die weer hergebruiken bij een volgende vulling. Leg twee katoenen doekjes onder de vul openingen voor als je eventueel olie morst.

[ Voor 23% gewijzigd door djwice op 27-07-2017 00:04 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik heb een Sparta ION RXS+ V20 (op stroom <3 600Wh) met Magura HS11 remmen, en ik moet iedere 1000km of zo voor een beurt gaan. De remmen beginnen nu (900km) wel echt een stuk zachter te worden. Mijn ouders hebben dezelfde fietsen en ook hetzelfde met de remmen, mijn moeder heeft net een beurt gehad en die remmen zijn weer super strak, toen ik daar laatst een rondje op deed fietsen vloog ik bijna voorover zo sterk remt dat ding :+.

Ik hoef in ieder geval echt niet om de 2/3 maanden te gaan om te ontluchten, en mijn fietsenwinkel zou daar ook niks voor tellen. Op onze fietsen heeft die winkelier toch genoeg geld binnen gehaald :+ Ik zou eens contact opnemen met de fabrikant.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
kuusj98 schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 00:07:
Mijn ouders hebben dezelfde fietsen en ook hetzelfde met de remmen, mijn moeder heeft net een beurt gehad en die remmen zijn weer super strak, toen ik daar laatst een rondje op deed fietsen vloog ik bijna voorover zo sterk remt dat ding :+.
Dat is idd het mooie van deze remmen. :*) De eerste keer dat ik weg reed op mijn nieuwe fiets en moest remmen, lag ik ook bijna met mijn smoel op het stuur.

@TS:

Is er nog verdere actie ondernomen?

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

kendo schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 17:38:
[...]

@TS:

Is er nog verdere actie ondernomen?
Je bedoelt: @hemstemi is er nog verder actie ondernomen? ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-04 17:04
@TS, ik zou een andere fietsenmaker zoeken. Als deze remmen zo vaak bijgesteld moeten worden klopt er iets niet. Iets wat zij onder coulance op moeten kunnen sporen of anders de remmen (of delen hiervan) terug sturen voor garantie en nieuwe monteren. Dit hoort een stukje service richting de klant te zijn, gezien je de fiets daar hebt aangeschaft. Zo zou het bij ons op de zaak gaan in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
cordonbleu schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 21:03:
@TS, ik zou een andere fietsenmaker zoeken of eens goed met de eigenaar praten. Als deze remmen zo vaak bijgesteld moeten worden klopt er iets niet. Iets wat zij onder coulance op moeten kunnen sporen of anders de remmen (of delen hiervan) terug sturen voor garantie en nieuwe monteren. Dit hoort een stukje service richting de klant te zijn, gezien je de fiets daar hebt aangeschaft. Zo zou het bij ons op de zaak gaan in ieder geval.
Oeps, ik wilde een wijziging doorvoeren en niet mezelf quoten haha

[ Voor 5% gewijzigd door cordonbleu op 02-08-2017 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemstemi
Ik heb zelf eens gekeken of ik het lek niet kon vinden maar zonder succes. Ik wacht nog even af tot de druk weer te weinig is (ik schat nog een maand ongeveer) en ga dan nog eens langs voor een langdurige oplossing. Als ze niet willen meewerken zal ik idd een andere fietsenmaker zoeken.

• hemstemi
Even een update: fiets is terug binnen geweest en geen lek te vinden. Wel stonden de remblokken nogal ver van de velg, blijkbaar zouden de remblokken telkens bij het remmen wat verder naar buiten geduwd worden tot ze zo ver staan dat ze amper de velg nog raken. Volgens de fietsenmaker "komt dat al wel eens voor bij dat soort remmen". Remblokjes zelf zijn nog goed. Hij heeft nu bijgesteld in het handvat en volgende week moet hij binnen om het probleem eens deftig te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemstemi
Ondertussen weer enkele keren bij de fietsmaker gepasseerd: nog eens afgesteld, nog eens ontlucht en dan eindelijk toch remmen vervangen onder garantie. Helaas, na enkele weken was er terug drukverlies. Nu kwam ik op een NL site tegen dat het probleem zou zijn dat het achterwiel 2mm uit het midden gespaakt is, waardoor de blokjes niet goed op de velg passen. Heeft iemand hier al eerder van gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:13
Heb ook Magura HS11's en ik merk alleen dat bij slijtage van de blokjes de hendels af en to een beetje bijgesteld moeten worden. In mijn geval zijn de Magura's wel firmtech gemonteerd zoals in onderstaande afbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fwww.m-gineering.nl%2Ffirmtech2.jpg&f=1
Dan kan de remklauw ook nergens heen, of de vork zou al moeten buiten.

Indien je geen firmtech Magura's hebt, zitten er dan wel Magura brakeboosters (zie afbeelding hieronder) op je fiets? Die zorgen er namelijk voor dat de hele boel netjes op de plek blijft waar het thuishoort.
Afbeeldingslocatie: https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fbilder3.eazyauction.de%2Fradversender%2Fauktionsbilder%2F26536_1_040534c1.jpg&f=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemstemi
Geen van beide. Is dat noodzakelijk, zo'n brakebooster?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:13
hemstemi schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:06:
Geen van beide. Is dat noodzakelijk, zo'n brakebooster?
Niet noodzakelijk, maar het schijnt wel te helpen. Zelf nooit mee gereden aangezien ik firmtech Magura's heb. Ik ga je niet proberen te overtuigen maar zoek anders even op Magura brakebooster, kijk of je de ervaringen voor montage herkent en bedenk dan of je het wil proberen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elwin999
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04 01:35
ik heb de remmen ook op een batavus en een gazelle van een jaar oud
1 met 6000 km en de ander met 1500 km op de teller
met de de batavus ook een hoop gezeur met de achterrem veel te snel blokjes vervangen
hadden nog wel 2 keer zo lang mee gekund....maar helaas stelschroefje wil niet verder :'(
de gazelle is ook matig maar iets minder erg als de batavus

heb zelf een speedbike riese&muller uit 2014
met dat wat ouder HS 11 model heb ik nooit problemen en gelukkig geen plastic remhendel :(
waar je je vingers tussen krijgt bij een noodstop kan ze nog zonder gereedschap stelllen
de hendel staat ook wat verder van het handvat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suusboz
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-05-2021
Ik heb een Gazelle Ultimate S2 met de Magura HS11 velgremmen. De voorrem maakt een ontzettend irritant piepend geluid. De dealer heeft al 4 "reparaties "uitgevoerd, maar alles zonder resultaat. De eerste keer zijn de remblokjes bijgesteld, de 2e reparatie bestond uit het "opschuren" van de remblokjes. Bij de 3e en 4e reparatie zijn de remblokjes vervangen maar ook zonder blijvend resultaat. Nu wil de dealer een nieuwe velg monteren, naar ik krijg geen enkele garantie dat het euvel dan verholpen is. Heeft er iemand goede raad ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cordonbleu
1. Originele Magura remblokken op het remvlak kruislings een klein stukje inzagen. Dit zorgt er voor dat de verdelingsgraad groter is en het blokje iets zachter wordt.
2. Brake booster monteren
3. Remblokken toe-in instellen. Dus dat de voorkant de velg eerder raakt dan de achterkant. En uiteraard zorgen dat ze goed gecentreerd op de velg komen te staan.

Met deze stappen zou het verholpen moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Toe-in is geloof ik wellastig bij de HS11, omdat de blokjes wat flexibel op de zuiger zitten meen ik mij te herinneren. Maar om geluid te voorkomen is dat wel de beste oplossing, samen met de brake booster omdat die voorkomt dat ze juist verder naar buiten gaan staan. (De kracht is best groot, en je zal zien dat met inknippen van de remgreep de remmen wat naar buiten zullen gaan staan. Een Brake booster kan dat grotendeels voorkomen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remlucht
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18-01-2022
Ik heb precies hetzelfde probleem met dezelfde remmen. Ik ben er al jaren mee bezig. Mijn fietsenmaker heeft alles al een keer vervangen, maar het euvel blijft: telkens opnieuw lucht in de kabels. Na 2 maanden moet het weer worden bijgesteld.
Heeft een van jullie een adres waar ik de fiets naartoe kan brengen, of een adres waar mijn fietsenmaker contact mee op kan nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:16
@hemstemi @Remlucht @Harmvdw

Iemand dit probleem al eens fundamenteel getackled?

Zit ook al jaren met een Gazelle met Magura HS11 waar de achterrem maar niet goed komt (niet mijn eigen fiets). In eerste instantie was het prutsen tussen aanlopen en niet remmen, maar inmiddels is het meer niet remmen een paar dagen na een nieuw blokje.

Als ik het me goed herinner is de rem al eens bijgevuld, afgesteld, handel vervangen. Het achterwiel is om andere reden ook al eens vervangen.

Bij 2 fietsenmakers is al eens aangegeven dat de hele rem vervangen mag worden, maar fietsenmakers doen desondanks een klein dingetje, stellen vast dat de rem het dan doet en geven hem mee 8)7

Daarom: weet iemand wat het probleem veroorzaakt? En, is zo'n rem zelf een beetje fatsoenlijk geheel te vervangen?

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 23-12-2023 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-04 08:45
Ook ik heb magura HS11 remmen. Achterrem deed niks meer, met de hendel vol ingeknepen recent nog remblokken vervangen dus een bleedkit besteld.

Toch even gekeken hoe de remblokken er aan toe waren en rechts stond ver van de velg en bleek toch wel afgesleten t.o.v. nieuwe blokken die ik nog op voorraad had. Dit blokje vervangen en de remklauw afgesteld tot zo dicht mogelijk bij de velg en het remt weer aardig.

Alleen blijft er een licht sponzig gevoel in de remhendel zitten en viel mij op dat bij in knijpen van de remhendel, de rechter zuiger (met het nieuwe remblokje) actiever naar de velg gaat, dan de linker zuiger.

Met ongeveer 5.500 km op de teller, vraag ik me af of ik een poging moet wagen om de rem zelf te ontluchten, of dat ik het zo moet laten.

Iemand tips?
Pagina: 1